2014년 12월, 글로벌 홈퍼니싱(home furnishing) 기업인 이케아(IKEA)가 한국에 진출하였다. 이후 한국 가구시장은 초기에는 침체하는 듯 보였으나, 새로운 시장을 선점하기 위한 특화된 전략의 수립과 세분화된 타겟 설정 등을 통해 기존보다 더욱 활기를 띄고 있다. 또한 국내에서 가구 및 홈퍼니싱(home furnishing)에 대한 관심이 높아졌으며 이러한 현상은 셀프 인테리어 등의 트렌드로 분화되어 나타나고 있다. 다양한 채널을 통해 자신의 집을 꾸밀 수 있는 욕구가 충족되면서 관련된 시장도 자연스레 확장되고 있는 것이다. 다양한 경로로 수많은 제품들을 접할 수 있는 지금의 소비 형태는 ...
2014년 12월, 글로벌 홈퍼니싱(home furnishing) 기업인 이케아(IKEA)가 한국에 진출하였다. 이후 한국 가구시장은 초기에는 침체하는 듯 보였으나, 새로운 시장을 선점하기 위한 특화된 전략의 수립과 세분화된 타겟 설정 등을 통해 기존보다 더욱 활기를 띄고 있다. 또한 국내에서 가구 및 홈퍼니싱(home furnishing)에 대한 관심이 높아졌으며 이러한 현상은 셀프 인테리어 등의 트렌드로 분화되어 나타나고 있다. 다양한 채널을 통해 자신의 집을 꾸밀 수 있는 욕구가 충족되면서 관련된 시장도 자연스레 확장되고 있는 것이다. 다양한 경로로 수많은 제품들을 접할 수 있는 지금의 소비 형태는 글로벌화에 기인한 것으로 판단되며, 이로 인해 소비 특성이 다양화되어 국내 가구 기업들은 좀 더 세분화된 시장에 집중할 수 있는 방법을 찾게 되었고 다양한 타겟을 향한 제품 및 서비스의 개발 및 전략 개발을 진행하는 추세이다. 본 연구에서는 한국 가정용 가구기업의 범위를 가정에서 사용하는 가구의 종합적인 판매를 하는 기업으로 정의하였다. 해당 정의에 적합한 국내에 있는 가구기업 중 이케아의 한국 진출에 따른 디자인전략의 변화를 살필 사례조사 대상 기업으로 국내 가정용 가구기업 중 다양한 순위에서 상위권을 차지하고 있는 한샘, 현대리바트 총 2곳을 선정하고 조사 및 분석을 시행하였다. 본 연구는 기업 디자인전략이 목표로 하는 가치를 고객에게 더욱 효과적으로 전달 할 수 있는 방법에 대한 고민을 바탕으로 시작하였으며 목적은 네 가지로 정리할 수 있다. 첫째, 이케아(IKEA)의 한국 진출 시기를 기준으로 한 국내 가구시장의 변화 고찰을 통한 가구시장의 전반적 현황 이해. 둘째, 기업별 수행되고 있는 디자인전략의 사례의 비교·분석을 통한 특이점 및 시사점 도출. 셋째, 이케아(IKEA)의 한국 진출과 국내 가정용 가구기업의 디자인전략 수립의 연관성 조사를 통한 이케아의 실증적 영향 파악. 넷째, 국내 가구기업이 갖춰야 할 경쟁 우위 요소에 대한 도출이다. 연구 방법으로는 사례연구의 일반적 방식인 문헌연구(literature research)를 학술연구결과, 보고서, 기사, 통계자료 등을 통해 수행하였다. 이와 더불어 현장 관찰(field observation)과 관계자 면담(interview) 등의 방법을 수행하여 대상에 대한 심도 깊은 이해와 실증적 정보를 수집하고자 하였다. 사례조사 결과, 이케아가 한국에 진출한 이후 국내 가구시장의 규모는 꾸준히 성장하고 있는 추세를 보였다. 또한 최근 가구의 패러다임이 패션의 개념으로 전환되면서 고객은 홈퍼니싱을 하나의 문화로 인식하고 그에 따른 니즈도 상당히 세분화되고 있음을 알 수 있었다. 또한 국내 가구업계의 시장 현황은 B2C시장에 집중하고 있는 것으로 파악하였는데, 한국 가구기업들은 고객과의 접점 확대에 주력하며 한국 고객들에게 가장 적합한 솔루션을 제공하기 위해 노력하고 있었다. 한국 가구기업은 공통적으로 기업이 전달하고자 하는 명확한 디자인 아이덴티티의 확립 및 확장이 필요하다고 사료된다. 그 이유는 고객들이 가구를 선택할 때 고려하는 요소는 제품 자체와 그 기업이 제공하는 서비스를 포함한 경험으로 확장되고 있기 때문이다. 또한 국가 가치를 이해하고 그것을 디자인전략에 투영시키는 것은 한국 가구기업이기 때문에 가질 수 있는 경쟁 우위 요소이므로 이에 대한 적극적 활용이 필요하다. 이를 위해서는 고객들에 대한 철저한 조사와 이해가 필요하며, 이를 통해 공급자들이 단순한 판매를 뛰어넘어 차별화된 컨셉을 가진 공간 솔루션을 기획하여 소비자들에게 제시해야 할 필요가 있다. 이케아의 진출은 국내 가정용 가구기업의 디자인전략 변화에 실질적으로 큰 영향을 미치지는 않았다고 판단된다. 그러나 확실한 것은 이케아가 한국에 들어오면서 국내 가구시장이 확장되고 고객의 관심이 증가하고 있다는 점이다. 이케아 이외에도 다양한 해외 대형 브랜드들이 한국으로의 진출을 진행하고 있거나 또는 계획 중이다. 본 연구자는 한국 고객들에 대한 관심이 높아지고 있는 시점에서 이케아의 국내 진출에 따른 여러 현상들을 새로운 관점으로 해석하고자 노력하였다. 본 연구가 한국 가구시장의 발전과 이해를 돕고 장기적인 관점에서 보다 의미 있는 결과로 활용될 수 있기를 소망한다.
2014년 12월, 글로벌 홈퍼니싱(home furnishing) 기업인 이케아(IKEA)가 한국에 진출하였다. 이후 한국 가구시장은 초기에는 침체하는 듯 보였으나, 새로운 시장을 선점하기 위한 특화된 전략의 수립과 세분화된 타겟 설정 등을 통해 기존보다 더욱 활기를 띄고 있다. 또한 국내에서 가구 및 홈퍼니싱(home furnishing)에 대한 관심이 높아졌으며 이러한 현상은 셀프 인테리어 등의 트렌드로 분화되어 나타나고 있다. 다양한 채널을 통해 자신의 집을 꾸밀 수 있는 욕구가 충족되면서 관련된 시장도 자연스레 확장되고 있는 것이다. 다양한 경로로 수많은 제품들을 접할 수 있는 지금의 소비 형태는 글로벌화에 기인한 것으로 판단되며, 이로 인해 소비 특성이 다양화되어 국내 가구 기업들은 좀 더 세분화된 시장에 집중할 수 있는 방법을 찾게 되었고 다양한 타겟을 향한 제품 및 서비스의 개발 및 전략 개발을 진행하는 추세이다. 본 연구에서는 한국 가정용 가구기업의 범위를 가정에서 사용하는 가구의 종합적인 판매를 하는 기업으로 정의하였다. 해당 정의에 적합한 국내에 있는 가구기업 중 이케아의 한국 진출에 따른 디자인전략의 변화를 살필 사례조사 대상 기업으로 국내 가정용 가구기업 중 다양한 순위에서 상위권을 차지하고 있는 한샘, 현대리바트 총 2곳을 선정하고 조사 및 분석을 시행하였다. 본 연구는 기업 디자인전략이 목표로 하는 가치를 고객에게 더욱 효과적으로 전달 할 수 있는 방법에 대한 고민을 바탕으로 시작하였으며 목적은 네 가지로 정리할 수 있다. 첫째, 이케아(IKEA)의 한국 진출 시기를 기준으로 한 국내 가구시장의 변화 고찰을 통한 가구시장의 전반적 현황 이해. 둘째, 기업별 수행되고 있는 디자인전략의 사례의 비교·분석을 통한 특이점 및 시사점 도출. 셋째, 이케아(IKEA)의 한국 진출과 국내 가정용 가구기업의 디자인전략 수립의 연관성 조사를 통한 이케아의 실증적 영향 파악. 넷째, 국내 가구기업이 갖춰야 할 경쟁 우위 요소에 대한 도출이다. 연구 방법으로는 사례연구의 일반적 방식인 문헌연구(literature research)를 학술연구결과, 보고서, 기사, 통계자료 등을 통해 수행하였다. 이와 더불어 현장 관찰(field observation)과 관계자 면담(interview) 등의 방법을 수행하여 대상에 대한 심도 깊은 이해와 실증적 정보를 수집하고자 하였다. 사례조사 결과, 이케아가 한국에 진출한 이후 국내 가구시장의 규모는 꾸준히 성장하고 있는 추세를 보였다. 또한 최근 가구의 패러다임이 패션의 개념으로 전환되면서 고객은 홈퍼니싱을 하나의 문화로 인식하고 그에 따른 니즈도 상당히 세분화되고 있음을 알 수 있었다. 또한 국내 가구업계의 시장 현황은 B2C시장에 집중하고 있는 것으로 파악하였는데, 한국 가구기업들은 고객과의 접점 확대에 주력하며 한국 고객들에게 가장 적합한 솔루션을 제공하기 위해 노력하고 있었다. 한국 가구기업은 공통적으로 기업이 전달하고자 하는 명확한 디자인 아이덴티티의 확립 및 확장이 필요하다고 사료된다. 그 이유는 고객들이 가구를 선택할 때 고려하는 요소는 제품 자체와 그 기업이 제공하는 서비스를 포함한 경험으로 확장되고 있기 때문이다. 또한 국가 가치를 이해하고 그것을 디자인전략에 투영시키는 것은 한국 가구기업이기 때문에 가질 수 있는 경쟁 우위 요소이므로 이에 대한 적극적 활용이 필요하다. 이를 위해서는 고객들에 대한 철저한 조사와 이해가 필요하며, 이를 통해 공급자들이 단순한 판매를 뛰어넘어 차별화된 컨셉을 가진 공간 솔루션을 기획하여 소비자들에게 제시해야 할 필요가 있다. 이케아의 진출은 국내 가정용 가구기업의 디자인전략 변화에 실질적으로 큰 영향을 미치지는 않았다고 판단된다. 그러나 확실한 것은 이케아가 한국에 들어오면서 국내 가구시장이 확장되고 고객의 관심이 증가하고 있다는 점이다. 이케아 이외에도 다양한 해외 대형 브랜드들이 한국으로의 진출을 진행하고 있거나 또는 계획 중이다. 본 연구자는 한국 고객들에 대한 관심이 높아지고 있는 시점에서 이케아의 국내 진출에 따른 여러 현상들을 새로운 관점으로 해석하고자 노력하였다. 본 연구가 한국 가구시장의 발전과 이해를 돕고 장기적인 관점에서 보다 의미 있는 결과로 활용될 수 있기를 소망한다.
In December 2014, IKEA, a global home furnishing company, entered Korea. Since then, the Korean furniture market seemed to be stagnant in the beginning, but it is becoming more vigorous through the establishment of specialized strategies for targeting new markets and customers. Also, in korea, there...
In December 2014, IKEA, a global home furnishing company, entered Korea. Since then, the Korean furniture market seemed to be stagnant in the beginning, but it is becoming more vigorous through the establishment of specialized strategies for targeting new markets and customers. Also, in korea, there is growing interest in furniture and home furnishing, and this phenomenon is manifesting itself in trends such as self-interior. As the desire to decorate their houses through various channels is met, the related markets are naturally expanding. As customers can have various channels to get suitable product to decorate their houses, the related markets are naturally expanding. Consumption patterns that can be accessed through various channels are considered to be due to globalization. As a result, consumption characteristics have been diversified. So companies have found a way to focus on a more refined market, and they have been make effort to develop service and strategy development. In this study, the range of Korean household furniture companies defined as a company that sells comprehensive household products and furniture. Hanseem and Hyundai Livart are selected to research and analysis because they are the top household furniture company in korea which among the domestic furniture companies that are suitable for the definition. The motivation of this study is to find the ways in which corporate design strategy can deliver the value that company wants to deliver to customers more effectively. The purpose can be summarized in four ways. First, understanding the overall situation of the furniture market by examining changes in the domestic furniture market based on the time of IKEA's entry into Korea. Second, deriving the singularities and implications through comparison and analysis of cases of design strategies being performed by companies. Third, verifying IKEA 's empirical impact through the research of IKEA' s entry into Korea and its relationship with the establishment of design strategy for domestic household furniture companies. Fourth, derivation of competitive advantage factors that domestic furniture companies should have. As a research method, literature research, which is a common method of case studies, was conducted through academic research results, reports, articles, and statistical data. In addition, field observation and interviews were conducted to collect deep understanding and empirical information about the companies As a result of the case study, the size of domestic furniture market has been steadily growing since IKEA entered Korea. Also, as the paradigm of furniture has recently been transformed into the concept of fashion, it has become clear that customers perceive home furnishing as a culture, and the needs for such furniture are also subdivided. In addition, the domestic furniture industry is focused on the B2C market. Korean furniture companies have been focusing on expanding touch points with customers and trying to provide the best solution for customers. Korean furniture enterprises should establish and expand the clear design identity that the company wants to convey. This is because the factors that customers consider when choosing products are expanded to include experience with the product itself and the services it provides. Also, understanding traditional national value and reflecting in the design strategy are powerful competitive advantage that only have Korean company. So these are necessary to utilize it positively. This requires thorough investigation and understanding of customers. And through this work, suppliers can design a comprehensive space solution with differentiated concept. It seems that IKEA 's entrance did not significantly affect the change of design strategy of domestic household furniture companies. However, it is certain that IKEA's expansion into Korea cause expanding of the domestic furniture market and increasing of customers interest. Besides IKEA, a large number of overseas big enterprise are planning to enter Korea. Recently attention about Korean customers is increased. This study sought to interpret the phenomena that emerged in Korea caused by IKEA as a new perspective. I hope that this study will contribute to the development and understanding of the Korean furniture market and be used as a meaningful result.
In December 2014, IKEA, a global home furnishing company, entered Korea. Since then, the Korean furniture market seemed to be stagnant in the beginning, but it is becoming more vigorous through the establishment of specialized strategies for targeting new markets and customers. Also, in korea, there is growing interest in furniture and home furnishing, and this phenomenon is manifesting itself in trends such as self-interior. As the desire to decorate their houses through various channels is met, the related markets are naturally expanding. As customers can have various channels to get suitable product to decorate their houses, the related markets are naturally expanding. Consumption patterns that can be accessed through various channels are considered to be due to globalization. As a result, consumption characteristics have been diversified. So companies have found a way to focus on a more refined market, and they have been make effort to develop service and strategy development. In this study, the range of Korean household furniture companies defined as a company that sells comprehensive household products and furniture. Hanseem and Hyundai Livart are selected to research and analysis because they are the top household furniture company in korea which among the domestic furniture companies that are suitable for the definition. The motivation of this study is to find the ways in which corporate design strategy can deliver the value that company wants to deliver to customers more effectively. The purpose can be summarized in four ways. First, understanding the overall situation of the furniture market by examining changes in the domestic furniture market based on the time of IKEA's entry into Korea. Second, deriving the singularities and implications through comparison and analysis of cases of design strategies being performed by companies. Third, verifying IKEA 's empirical impact through the research of IKEA' s entry into Korea and its relationship with the establishment of design strategy for domestic household furniture companies. Fourth, derivation of competitive advantage factors that domestic furniture companies should have. As a research method, literature research, which is a common method of case studies, was conducted through academic research results, reports, articles, and statistical data. In addition, field observation and interviews were conducted to collect deep understanding and empirical information about the companies As a result of the case study, the size of domestic furniture market has been steadily growing since IKEA entered Korea. Also, as the paradigm of furniture has recently been transformed into the concept of fashion, it has become clear that customers perceive home furnishing as a culture, and the needs for such furniture are also subdivided. In addition, the domestic furniture industry is focused on the B2C market. Korean furniture companies have been focusing on expanding touch points with customers and trying to provide the best solution for customers. Korean furniture enterprises should establish and expand the clear design identity that the company wants to convey. This is because the factors that customers consider when choosing products are expanded to include experience with the product itself and the services it provides. Also, understanding traditional national value and reflecting in the design strategy are powerful competitive advantage that only have Korean company. So these are necessary to utilize it positively. This requires thorough investigation and understanding of customers. And through this work, suppliers can design a comprehensive space solution with differentiated concept. It seems that IKEA 's entrance did not significantly affect the change of design strategy of domestic household furniture companies. However, it is certain that IKEA's expansion into Korea cause expanding of the domestic furniture market and increasing of customers interest. Besides IKEA, a large number of overseas big enterprise are planning to enter Korea. Recently attention about Korean customers is increased. This study sought to interpret the phenomena that emerged in Korea caused by IKEA as a new perspective. I hope that this study will contribute to the development and understanding of the Korean furniture market and be used as a meaningful result.
주제어
#디자인전략 전략 디자인 요소 한국 가구 가정용 가구 이케아 design strategy strategy design elements Korean furniture household furniture IKEA
학위논문 정보
저자
정희림
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
디자인경영학협동과정
지도교수
노전표
발행연도
2017
총페이지
v, 76 p.
키워드
디자인전략 전략 디자인 요소 한국 가구 가정용 가구 이케아 design strategy strategy design elements Korean furniture household furniture IKEA
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