가족 식사가 대학생의 심리적 안녕감, 사회적 기술 및 학업 성취에 미치는 영향 Impact of Family Meal on Psychological Well-being, Social Skills, and Academic Achievement among College Students원문보기
본 연구에서는 가족 식사의 빈도와 질이 대학생의 심리적 안녕감, 사회적 기술, 그리고 학업 성취와 어떤 인과관계가 있는지를 규명하였다. 연구자료는 대구 경북지역의 대학에 다니고 있는 326명의 학생을 대상으로 수집하였다. 측정도구는 설문지이며 사회인구학적 특성을 비롯하여 가족 식사의 빈도와 질적인 측면, 성적 및 과외 활동 만족도, 심리적 안녕감, 사회적 기술, 학업 성취도를 측정하는 문항들이 포함되어 있다. 이들 문항들은 5점 ...
본 연구에서는 가족 식사의 빈도와 질이 대학생의 심리적 안녕감, 사회적 기술, 그리고 학업 성취와 어떤 인과관계가 있는지를 규명하였다. 연구자료는 대구 경북지역의 대학에 다니고 있는 326명의 학생을 대상으로 수집하였다. 측정도구는 설문지이며 사회인구학적 특성을 비롯하여 가족 식사의 빈도와 질적인 측면, 성적 및 과외 활동 만족도, 심리적 안녕감, 사회적 기술, 학업 성취도를 측정하는 문항들이 포함되어 있다. 이들 문항들은 5점 리커트 척도로 구성되어 있다. 상관관계 분석결과, 사회적 기술과 심리적 안녕감이 가족 식사 만족도, 가족 식사의 분위기 만족도, 가족 식사의 대화 만족도와 가족 식사시간과 유의한 정적 상관을 갖는 것으로 나타났다. 그리고 사회적 기술과 심리적 안녕감도 유의한 상관이 있는 것으로 파악되었다. 가족 식사 빈도는 심리적 안녕감과 관련이 있는데 청소년의 사회적 기술과 학업 성취와는 관련이 없는 것으로 나타났다. 회귀분석 결과, 연령, 학년, 어머니의 교육수준, 사회적 지위, 식사 시간의 대화 만족도, 성적 및 과외 활동 만족도가 심리적 안녕감에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 학년, 가족 식사의 대화 만족도, 과외 활동 만족도는 청소년의 사회적 기술에 영향을 주는 변수들로 나타났다. 이러한 결과는 학년 및 성적, 가족 식사의 대화만족도는 청소년의 학업 성취도를 예측할 수 있는 요인이라는 것을 말해 준다. 전반적으로 본 연구의 결과는 가족이 모여 식사를 할 때 나누는 대화에 대해 어느 정도 만족하는지를 반영하는 질적인 측면이 식사를 얼마나 자주 같이 하는지를 나타내는 빈도보다 청소년의 심리적 안녕감, 사회적 기술 및 학업 성취도에 미치는 영향이 더 크다는 것을 보여 준다. 따라서 부모는 자녀들의 심리적 안녕감을 도모하고 사회적 기술을 향상시키기 위해 그리고 학업 성취도를 높일 수 있도록 가족 식사의 질적인 환경을 고려할 필요가 있다.
본 연구에서는 가족 식사의 빈도와 질이 대학생의 심리적 안녕감, 사회적 기술, 그리고 학업 성취와 어떤 인과관계가 있는지를 규명하였다. 연구자료는 대구 경북지역의 대학에 다니고 있는 326명의 학생을 대상으로 수집하였다. 측정도구는 설문지이며 사회인구학적 특성을 비롯하여 가족 식사의 빈도와 질적인 측면, 성적 및 과외 활동 만족도, 심리적 안녕감, 사회적 기술, 학업 성취도를 측정하는 문항들이 포함되어 있다. 이들 문항들은 5점 리커트 척도로 구성되어 있다. 상관관계 분석결과, 사회적 기술과 심리적 안녕감이 가족 식사 만족도, 가족 식사의 분위기 만족도, 가족 식사의 대화 만족도와 가족 식사시간과 유의한 정적 상관을 갖는 것으로 나타났다. 그리고 사회적 기술과 심리적 안녕감도 유의한 상관이 있는 것으로 파악되었다. 가족 식사 빈도는 심리적 안녕감과 관련이 있는데 청소년의 사회적 기술과 학업 성취와는 관련이 없는 것으로 나타났다. 회귀분석 결과, 연령, 학년, 어머니의 교육수준, 사회적 지위, 식사 시간의 대화 만족도, 성적 및 과외 활동 만족도가 심리적 안녕감에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 학년, 가족 식사의 대화 만족도, 과외 활동 만족도는 청소년의 사회적 기술에 영향을 주는 변수들로 나타났다. 이러한 결과는 학년 및 성적, 가족 식사의 대화만족도는 청소년의 학업 성취도를 예측할 수 있는 요인이라는 것을 말해 준다. 전반적으로 본 연구의 결과는 가족이 모여 식사를 할 때 나누는 대화에 대해 어느 정도 만족하는지를 반영하는 질적인 측면이 식사를 얼마나 자주 같이 하는지를 나타내는 빈도보다 청소년의 심리적 안녕감, 사회적 기술 및 학업 성취도에 미치는 영향이 더 크다는 것을 보여 준다. 따라서 부모는 자녀들의 심리적 안녕감을 도모하고 사회적 기술을 향상시키기 위해 그리고 학업 성취도를 높일 수 있도록 가족 식사의 질적인 환경을 고려할 필요가 있다.
The purpose of this study is to assess the correlations of family meal frequency and quality with psychological well-being, social skills, and academic achievement, and to find out the impact of a family meal, socio-demographic characteristics, GPA and extracurricular activity satisfaction on psycho...
The purpose of this study is to assess the correlations of family meal frequency and quality with psychological well-being, social skills, and academic achievement, and to find out the impact of a family meal, socio-demographic characteristics, GPA and extracurricular activity satisfaction on psychological well-being, social skills, and academic achievement. Three hundred twenty-six undergraduate students of Daegu University, Gyeongbuk, South Korea have participated in this study. Data were collected using a questionnaire that includes items that measure family meal, GPA and extracurricular activity satisfaction, psychological well-being, social skills, and academic achievement of young people. Correlational results showed that social skills and psychological well-being have a statistically significant positive relationship with young people’s satisfaction of family meal in general, family meal atmosphere, family meal talk, and with the time budget of a family meal. Social skills and psychological well-being have also correlated to each other significantly. On the other hand, family meal frequency was associated only with psychological well-being, not with social skills and academic achievement of the young people. Regression analysis results indicated that age, academic year, mother’s education, social status, satisfaction with meal time talk, GPA, and extracurricular activity have predicted psychological well-being. While academic year, family meal talk satisfaction, and extracurricular activity satisfaction have predicted social skills of young people, academic year, GPA and family meal talk satisfaction have predicted academic achievement of young people. In general, results of this study have revealed that the quality of family meal exerts more impact on psychological well-being, social skills and academic achievement of young people than its frequency. Therefore, parents should take enough time to consider the quality of their family meal, and make effort to improve it so as to see more positive results related to psychological well-being, social skills, and academic achievement.
Key Words: Family Meal Frequency, Family Meal Quality, Psychological Well-being, Social Skills, Academic Achievement
The purpose of this study is to assess the correlations of family meal frequency and quality with psychological well-being, social skills, and academic achievement, and to find out the impact of a family meal, socio-demographic characteristics, GPA and extracurricular activity satisfaction on psychological well-being, social skills, and academic achievement. Three hundred twenty-six undergraduate students of Daegu University, Gyeongbuk, South Korea have participated in this study. Data were collected using a questionnaire that includes items that measure family meal, GPA and extracurricular activity satisfaction, psychological well-being, social skills, and academic achievement of young people. Correlational results showed that social skills and psychological well-being have a statistically significant positive relationship with young people’s satisfaction of family meal in general, family meal atmosphere, family meal talk, and with the time budget of a family meal. Social skills and psychological well-being have also correlated to each other significantly. On the other hand, family meal frequency was associated only with psychological well-being, not with social skills and academic achievement of the young people. Regression analysis results indicated that age, academic year, mother’s education, social status, satisfaction with meal time talk, GPA, and extracurricular activity have predicted psychological well-being. While academic year, family meal talk satisfaction, and extracurricular activity satisfaction have predicted social skills of young people, academic year, GPA and family meal talk satisfaction have predicted academic achievement of young people. In general, results of this study have revealed that the quality of family meal exerts more impact on psychological well-being, social skills and academic achievement of young people than its frequency. Therefore, parents should take enough time to consider the quality of their family meal, and make effort to improve it so as to see more positive results related to psychological well-being, social skills, and academic achievement.
Key Words: Family Meal Frequency, Family Meal Quality, Psychological Well-being, Social Skills, Academic Achievement
주제어
#Family Meal Frequency Family Meal Quality Psychological Well-being Social Skills Academic Achievement
학위논문 정보
저자
비냠
학위수여기관
대구대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
가정복지학과 가정복지학전공
지도교수
정영숙
발행연도
2017
총페이지
v, 52
키워드
Family Meal Frequency Family Meal Quality Psychological Well-being Social Skills Academic Achievement
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.