본 연구는 장애학생의 방과 후 활동 실태를 알아보기 위한 것으로, 대구지역의 초.중.고등 학교에 재학 중인 장애학생의 부모를 대상으로 방과 후 치료와 교육 등 참여하고 있는 모든 활동에 대해 설문지를 통하여 조사를 하였다. 연구 결과, 장애학생들은 방과 후 사설 치료기관이나 복지관에서 치료와 재활을 목적으로 하는 활동에 대부분의 시간을 보내고 있었으며 그 외의 시간에는 주로 사회성이나 학습능력을 향상시키기 위한 프로그램에 참여하고 있었다. 초등학교에 재학 중인 장애학생은 방과 후 다양한 치료와 교육을 받고 있는 반면 중...
본 연구는 장애학생의 방과 후 활동 실태를 알아보기 위한 것으로, 대구지역의 초.중.고등 학교에 재학 중인 장애학생의 부모를 대상으로 방과 후 치료와 교육 등 참여하고 있는 모든 활동에 대해 설문지를 통하여 조사를 하였다. 연구 결과, 장애학생들은 방과 후 사설 치료기관이나 복지관에서 치료와 재활을 목적으로 하는 활동에 대부분의 시간을 보내고 있었으며 그 외의 시간에는 주로 사회성이나 학습능력을 향상시키기 위한 프로그램에 참여하고 있었다. 초등학교에 재학 중인 장애학생은 방과 후 다양한 치료와 교육을 받고 있는 반면 중‧고등학생은 매우 제한된 치료와 교육 활동에만 참여하고 있었다. 장애학생도 일반학생들과 마찬가지로 성장에 따른 요구가 달라질 것이고, 그 요구에 따라 교육프로그램이 특성화되어야 한다. 그러나 현실은 학교급별 프로그램 간에 별다른 차이가 없었다. 학령기 이후 장애학생들이 자립할 수 있는 밑거름이 되는 특성화된 프로그램의 개발이 요구된다.
본 연구는 장애학생의 방과 후 활동 실태를 알아보기 위한 것으로, 대구지역의 초.중.고등 학교에 재학 중인 장애학생의 부모를 대상으로 방과 후 치료와 교육 등 참여하고 있는 모든 활동에 대해 설문지를 통하여 조사를 하였다. 연구 결과, 장애학생들은 방과 후 사설 치료기관이나 복지관에서 치료와 재활을 목적으로 하는 활동에 대부분의 시간을 보내고 있었으며 그 외의 시간에는 주로 사회성이나 학습능력을 향상시키기 위한 프로그램에 참여하고 있었다. 초등학교에 재학 중인 장애학생은 방과 후 다양한 치료와 교육을 받고 있는 반면 중‧고등학생은 매우 제한된 치료와 교육 활동에만 참여하고 있었다. 장애학생도 일반학생들과 마찬가지로 성장에 따른 요구가 달라질 것이고, 그 요구에 따라 교육프로그램이 특성화되어야 한다. 그러나 현실은 학교급별 프로그램 간에 별다른 차이가 없었다. 학령기 이후 장애학생들이 자립할 수 있는 밑거름이 되는 특성화된 프로그램의 개발이 요구된다.
This study was to investigate the after-school activities of students with disabilities by questionnaire surveys on parents of students with disabilities at elementary, middle, and high schools in Daegu..As a result of the study, the students with disabilities spent most of their time in the treatme...
This study was to investigate the after-school activities of students with disabilities by questionnaire surveys on parents of students with disabilities at elementary, middle, and high schools in Daegu..As a result of the study, the students with disabilities spent most of their time in the treatment and rehabilitation activities at the after-school private treatment centers or Community therapeutic center, and at other times they mainly participated in programs to improve social skills and learning ability. While students with disabilities attending elementary school received various treatment and education after school, middle and high school students participated only in very limited treatment and educational activities. Students with disabilities, like regular students, will have different demands for growth, and educational programs must be characterized according to their needs. However, the reality was that there was no significant difference between school grade programs. It is necessary to develop a specialized program that will help students with disabilities from school age to become independent.
This study was to investigate the after-school activities of students with disabilities by questionnaire surveys on parents of students with disabilities at elementary, middle, and high schools in Daegu..As a result of the study, the students with disabilities spent most of their time in the treatment and rehabilitation activities at the after-school private treatment centers or Community therapeutic center, and at other times they mainly participated in programs to improve social skills and learning ability. While students with disabilities attending elementary school received various treatment and education after school, middle and high school students participated only in very limited treatment and educational activities. Students with disabilities, like regular students, will have different demands for growth, and educational programs must be characterized according to their needs. However, the reality was that there was no significant difference between school grade programs. It is necessary to develop a specialized program that will help students with disabilities from school age to become independent.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.