본 연구는 학령기 지적장애 아동의 동음이의어 이해와 표현 능력을 알아보기 위하여 실시하였다. 학령기 지적장애 아동 7명과 언어능력을 일치시킨 일반 아동 7명을 대상으로 문장 완성하기 과제를 통한 표현 능력과 동음이의어가 포함된 문장을 들려주고 그림 선택하기 과제를 실시하여 이해 능력을 비교하였다. 두 집단 간 동음이의어의 이해와 표현 능력을 비교하기 위하여 동음이의어의 우세 및 열세의미에서 이해와 표현과제를 비교 분석하였다. 그 결과는...
본 연구는 학령기 지적장애 아동의 동음이의어 이해와 표현 능력을 알아보기 위하여 실시하였다. 학령기 지적장애 아동 7명과 언어능력을 일치시킨 일반 아동 7명을 대상으로 문장 완성하기 과제를 통한 표현 능력과 동음이의어가 포함된 문장을 들려주고 그림 선택하기 과제를 실시하여 이해 능력을 비교하였다. 두 집단 간 동음이의어의 이해와 표현 능력을 비교하기 위하여 동음이의어의 우세 및 열세의미에서 이해와 표현과제를 비교 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 지적장애 아동은 동음이의어의 우세 및 열세의미의 이해에서 일반 아동보다 더 어려움을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 지적장애 아동은 동음이의어의 우세의미 및 열세의미의 표현에서도 일반 아동보다 어려움을 보이는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 지적장애 아동의 낮은 어휘력과 문장에서 단서를 활용하여 의미를 도출하는 능력이 낮다는 선행연구들을 뒷받침한다. 따라서 지적장애 아동은 동음이의어의 우세 및 열세의미의 이해와 표현 능력이 언어연령을 일치시킨 일반 아동에 비하여 낮은 능력을 가졌기 때문에 지적장애 아동의 언어 중재 시 동음이의어의 능력을 향상시키는 치료 계획이 필요할 것으로 보인다.
본 연구는 학령기 지적장애 아동의 동음이의어 이해와 표현 능력을 알아보기 위하여 실시하였다. 학령기 지적장애 아동 7명과 언어능력을 일치시킨 일반 아동 7명을 대상으로 문장 완성하기 과제를 통한 표현 능력과 동음이의어가 포함된 문장을 들려주고 그림 선택하기 과제를 실시하여 이해 능력을 비교하였다. 두 집단 간 동음이의어의 이해와 표현 능력을 비교하기 위하여 동음이의어의 우세 및 열세의미에서 이해와 표현과제를 비교 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 지적장애 아동은 동음이의어의 우세 및 열세의미의 이해에서 일반 아동보다 더 어려움을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 지적장애 아동은 동음이의어의 우세의미 및 열세의미의 표현에서도 일반 아동보다 어려움을 보이는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 지적장애 아동의 낮은 어휘력과 문장에서 단서를 활용하여 의미를 도출하는 능력이 낮다는 선행연구들을 뒷받침한다. 따라서 지적장애 아동은 동음이의어의 우세 및 열세의미의 이해와 표현 능력이 언어연령을 일치시킨 일반 아동에 비하여 낮은 능력을 가졌기 때문에 지적장애 아동의 언어 중재 시 동음이의어의 능력을 향상시키는 치료 계획이 필요할 것으로 보인다.
This study investigated abilities of homonyms comprehension and expression of school-age children with intellectual disabilities. Seven school-age children with intellectual disabilities and same number of typically-developing children, whose lexical assessment results were matched, participated in ...
This study investigated abilities of homonyms comprehension and expression of school-age children with intellectual disabilities. Seven school-age children with intellectual disabilities and same number of typically-developing children, whose lexical assessment results were matched, participated in the study. The sentence completion task was carried out to compare the ability of homonym expression, and the semantic judgement task was carried out to compare the ability of homonym comprehension. For the semantic judgement task, the children were asked to listen to sentences containing homonyms, and then to choose a picture presented. The study analyzed primary and secondary meanings of homonyms to compare the ability of homonyms comprehension and expression. The results are as in the following. First, children with intellectual disabilities showed difficulties in comprehending secondary meanings as well as primary meanings of homonyms, compared to typically-developing children. Second, children with intellectual disabilities also showed significantly low result in expressing primary and secondary meanings of homonyms. The results suggests that children with intellectual disabilities showed difficulties in expressing dominant and subordinate meaning of homonyms due to their low levels of vocabulary and abilities to derive word meanings using context clues, although language ages of school-age children with intellectual disabilities and typically-developing children were matched through lexical assessment. Thus, it is driving the need for intervention to improve abilities of children with intellectual disabilities to comprehend and express the homonym in sentences.
This study investigated abilities of homonyms comprehension and expression of school-age children with intellectual disabilities. Seven school-age children with intellectual disabilities and same number of typically-developing children, whose lexical assessment results were matched, participated in the study. The sentence completion task was carried out to compare the ability of homonym expression, and the semantic judgement task was carried out to compare the ability of homonym comprehension. For the semantic judgement task, the children were asked to listen to sentences containing homonyms, and then to choose a picture presented. The study analyzed primary and secondary meanings of homonyms to compare the ability of homonyms comprehension and expression. The results are as in the following. First, children with intellectual disabilities showed difficulties in comprehending secondary meanings as well as primary meanings of homonyms, compared to typically-developing children. Second, children with intellectual disabilities also showed significantly low result in expressing primary and secondary meanings of homonyms. The results suggests that children with intellectual disabilities showed difficulties in expressing dominant and subordinate meaning of homonyms due to their low levels of vocabulary and abilities to derive word meanings using context clues, although language ages of school-age children with intellectual disabilities and typically-developing children were matched through lexical assessment. Thus, it is driving the need for intervention to improve abilities of children with intellectual disabilities to comprehend and express the homonym in sentences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.