본 연구는 경도지적장애인의 마음읽기와 언어발달의 관계를 알아보기 위하여 언어연령일치 집단과 생활연령일치 집단 각 20명을 대상으로 일차순위 마음이론 과제, 이차순위 마음이론 과제, 고차순위 마음이론 과제 점수의 평균을 산출하고 각 집단을 비교하였다. 또한 경도지적장애 집단 내의 마음이론과 언어발달의 상관을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 일차순위 마음이론 과제 수행에서는 경도지적장애인 집단과 언어연령일치 집단, 생활연령일치 ...
본 연구는 경도지적장애인의 마음읽기와 언어발달의 관계를 알아보기 위하여 언어연령일치 집단과 생활연령일치 집단 각 20명을 대상으로 일차순위 마음이론 과제, 이차순위 마음이론 과제, 고차순위 마음이론 과제 점수의 평균을 산출하고 각 집단을 비교하였다. 또한 경도지적장애 집단 내의 마음이론과 언어발달의 상관을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 일차순위 마음이론 과제 수행에서는 경도지적장애인 집단과 언어연령일치 집단, 생활연령일치 집단 간의 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 이차순위 마음이론 과제 수행에는 경도지적장애 집단과 생활연령일치 집단, 생활연령일치 집단과 언어연령일치 집단에는 의미 있는 차이가 존재했지만, 언어연령일치 집단과 경도지적장애 집단 간에는 차이를 보이지 않았다. 셋째, 고차순위 마음이론 과제 점수는 일차순위 마음이론 과제나 이차순위 마음이론 과제 수행과 비교하여 높은 점수를 획득하였다. 이는 고차순위 마음 이론 과제의 언어적 이해나 상황적 인지가 일차순위 마음이론 과제나 이차순위 마음이론 과제보다 더 높은 수준의 마음발달의 근거로 삼기에는 부족한 것으로 보인다. 넷째, 경도지적장애 집단 내의 생활연령, 언어검사, 마음이론과제 수행에서 각 마음이론 순위 별로 언어검사 종류 따라 상관에 차이를 보였다. 일차순위 마음이론 과제의 수행은 BASA 빈칸 채우기와는 상관을 보였으나, BASA 읽기와는 상관을 보이지 않았다. 다섯째, 이차순위 마음이론 과제 수행에는 BASA 읽기, BASA 빈칸 채우기, 수용어휘력에서 상관을 나타내었다. 이차순위 마음이론 발달이 보다 복잡한 언어적 처리를 요구한다고는 것을 알 수 있다. 여섯째, 고차순위 마음이론 과제가 어떠한 언어검사와 통계적으로 유의미한 상관이 없었다. 이는 고차순위 마음이론 과제는 마음이론 과제로서 타당성에 대한 문제가 있음을 설명 할 수 있다. 본 연구는 경도지적장애인의 마음이론과 언어발달의 상관을 살펴봄으로 의사소통상황에서 마음이해를 통한 언어적 접근의 필요성을 제시하였으며, 과제에 대한 획기적인 시도를 통해 마음이론 과제에 대한 개발의 중요성을 부각하였다. 앞으로 마음이론과 언어발달 연구에 활용 될 수 있을 것으로 기대해 본다.
본 연구는 경도지적장애인의 마음읽기와 언어발달의 관계를 알아보기 위하여 언어연령일치 집단과 생활연령일치 집단 각 20명을 대상으로 일차순위 마음이론 과제, 이차순위 마음이론 과제, 고차순위 마음이론 과제 점수의 평균을 산출하고 각 집단을 비교하였다. 또한 경도지적장애 집단 내의 마음이론과 언어발달의 상관을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 일차순위 마음이론 과제 수행에서는 경도지적장애인 집단과 언어연령일치 집단, 생활연령일치 집단 간의 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 이차순위 마음이론 과제 수행에는 경도지적장애 집단과 생활연령일치 집단, 생활연령일치 집단과 언어연령일치 집단에는 의미 있는 차이가 존재했지만, 언어연령일치 집단과 경도지적장애 집단 간에는 차이를 보이지 않았다. 셋째, 고차순위 마음이론 과제 점수는 일차순위 마음이론 과제나 이차순위 마음이론 과제 수행과 비교하여 높은 점수를 획득하였다. 이는 고차순위 마음 이론 과제의 언어적 이해나 상황적 인지가 일차순위 마음이론 과제나 이차순위 마음이론 과제보다 더 높은 수준의 마음발달의 근거로 삼기에는 부족한 것으로 보인다. 넷째, 경도지적장애 집단 내의 생활연령, 언어검사, 마음이론과제 수행에서 각 마음이론 순위 별로 언어검사 종류 따라 상관에 차이를 보였다. 일차순위 마음이론 과제의 수행은 BASA 빈칸 채우기와는 상관을 보였으나, BASA 읽기와는 상관을 보이지 않았다. 다섯째, 이차순위 마음이론 과제 수행에는 BASA 읽기, BASA 빈칸 채우기, 수용어휘력에서 상관을 나타내었다. 이차순위 마음이론 발달이 보다 복잡한 언어적 처리를 요구한다고는 것을 알 수 있다. 여섯째, 고차순위 마음이론 과제가 어떠한 언어검사와 통계적으로 유의미한 상관이 없었다. 이는 고차순위 마음이론 과제는 마음이론 과제로서 타당성에 대한 문제가 있음을 설명 할 수 있다. 본 연구는 경도지적장애인의 마음이론과 언어발달의 상관을 살펴봄으로 의사소통상황에서 마음이해를 통한 언어적 접근의 필요성을 제시하였으며, 과제에 대한 획기적인 시도를 통해 마음이론 과제에 대한 개발의 중요성을 부각하였다. 앞으로 마음이론과 언어발달 연구에 활용 될 수 있을 것으로 기대해 본다.
The purpose of this study is to investigate relationship of mind reading and language development. This study was conducted about 20 adult with mild intellectual disability, 20 general people in the chronological age matched group, and 20 general people in the language age matched group. All theory ...
The purpose of this study is to investigate relationship of mind reading and language development. This study was conducted about 20 adult with mild intellectual disability, 20 general people in the chronological age matched group, and 20 general people in the language age matched group. All theory of mind task performance was compared with mild intellectual disability group(MA), chronological-age(CA) matched group and language-age(LA) matched group(LA). And, language development and theory of mind within MA groups correlations were examined. The results of this study were as follows: First, a one way ANOVA was carried out comparing the three groups(MA, CA and LA) with respect to their scores on first-order theory of mind task. The main effect for group was significant. Second, the result of analysis showed that there was statistically signigicant difference in MA vs CA groups and CA vs LA groups on the second-order theory of mind task. But, LA matched group and MA group between the groups were not different. Third, the high-order theory of mind task performance was higher than other theory of mind tasks. The results showed that high-order theory of mind task is not high level mind development. Fourth, mild intellectual disabilities within the group in the language test and correlated with theory of mind task performance. First-order theory of mind task performance and BASA fill in the blank test was significant interrelation. But, BASA reading test showed no significant interrelation. Fifth, second-order theory of mind task performance and BASA fill in the blank test, BASA reading test, Receptive Vocabulary Test–R was significant interrelation. Second-order theory of mind development is more complex linguistic demands that it can be seen that. Sixth, high-order theory of mind task performance showed no significant interrelation in all language test score. High-order theory of mind task ranked as the validity of the theory of mind tasks can be explained that there is a problem. The findings are discussed in terms of the specificity of the intellectually disabled group. Therefore the result of this study could give suggestion for intervention and understanding of adult with mild intellectual disability.
The purpose of this study is to investigate relationship of mind reading and language development. This study was conducted about 20 adult with mild intellectual disability, 20 general people in the chronological age matched group, and 20 general people in the language age matched group. All theory of mind task performance was compared with mild intellectual disability group(MA), chronological-age(CA) matched group and language-age(LA) matched group(LA). And, language development and theory of mind within MA groups correlations were examined. The results of this study were as follows: First, a one way ANOVA was carried out comparing the three groups(MA, CA and LA) with respect to their scores on first-order theory of mind task. The main effect for group was significant. Second, the result of analysis showed that there was statistically signigicant difference in MA vs CA groups and CA vs LA groups on the second-order theory of mind task. But, LA matched group and MA group between the groups were not different. Third, the high-order theory of mind task performance was higher than other theory of mind tasks. The results showed that high-order theory of mind task is not high level mind development. Fourth, mild intellectual disabilities within the group in the language test and correlated with theory of mind task performance. First-order theory of mind task performance and BASA fill in the blank test was significant interrelation. But, BASA reading test showed no significant interrelation. Fifth, second-order theory of mind task performance and BASA fill in the blank test, BASA reading test, Receptive Vocabulary Test–R was significant interrelation. Second-order theory of mind development is more complex linguistic demands that it can be seen that. Sixth, high-order theory of mind task performance showed no significant interrelation in all language test score. High-order theory of mind task ranked as the validity of the theory of mind tasks can be explained that there is a problem. The findings are discussed in terms of the specificity of the intellectually disabled group. Therefore the result of this study could give suggestion for intervention and understanding of adult with mild intellectual disability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.