식품첨가물(발색제·표백제)의 올바른 이해를 위한 학부모용 교육매체 개발 Development of an educational booklet for parents to understand food additives(color fixative·bleaching agent)원문보기
이 연구에서는 식품첨가물 중 발색제와 표백제에 대한 올바른 이해 및 안전 식생활 영위 도모를 위해 초등학교 학부모를 대상으로 교육 매체를 개발하였다. 우선 초등학생 자녀를 둔 서울 및 경기지역 학부모 301명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지의 각 항목은 조사대상의 일반사항, 식품첨가물 및 발색제·표백제에 대한 인식과 식품 구매 행동, 식품첨가물 및 발색제·표백제에 대한 정보요구도, 교육자료 개발 관련 영역으로 구성하였다. 설문 결과를 바탕으로 정보전달을 높일 수 있는 책자를 개발하고 시범 적용 교육 후 그 효과를 평가하였다. 설문조사 결과는 ...
이 연구에서는 식품첨가물 중 발색제와 표백제에 대한 올바른 이해 및 안전 식생활 영위 도모를 위해 초등학교 학부모를 대상으로 교육 매체를 개발하였다. 우선 초등학생 자녀를 둔 서울 및 경기지역 학부모 301명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지의 각 항목은 조사대상의 일반사항, 식품첨가물 및 발색제·표백제에 대한 인식과 식품 구매 행동, 식품첨가물 및 발색제·표백제에 대한 정보요구도, 교육자료 개발 관련 영역으로 구성하였다. 설문 결과를 바탕으로 정보전달을 높일 수 있는 책자를 개발하고 시범 적용 교육 후 그 효과를 평가하였다. 설문조사 결과는 SPSS(ver. 18.0)를 이용하여 계층별 특성에 따라 분석하였다. 설문을 분석한 결과, 초등학교 학부모들의 식품 구입 시 식품첨가물 표시 사항에 대한 이해 정도는 전반적으로 낮게 응답되고 있었다. 또한, 식품의 안전을 가장 위협하는 요인으로 환경오염물질, 식중독 세균과 바이러스 다음으로 식품첨가물이라고 응답하여 식품첨가물 이해를 위한 교육 및 홍보가 필요한 것으로 보였다. 설문조사 결과를 바탕으로 전문가의 자문을 받아 ‘식품첨가물 바르게 알기-발색제·표백제 편’ 책자를 개발하였다. 개발된 책자는 학부모의 정보요구도에 의해 ‘발색제·표백제, 어떤 물질일까요?’, ‘발색제·표백제, 어떤 종류가 있나요?’, ‘발색제·표백제, 안전한가요?’, ‘가공식품, 어떻게 섭취해야 할까요?’, ‘식약처, 식품첨가물을 어떻게 관리하고 있을까요?’로 구성되었다. 서울시 소재 A학교와 경기도 소재 B학교 학부모 45명을 대상으로 시범 적용한 결과, 책자 내용 만족도 모든 문항에서 긍정답변이 80%이상이었으며 발색제·표백제에 대한 이해정도는 평균 4점 이상으로 이해도가 높다는 것을 알 수 있었다. 또한, 건강하고 안전한 식생활 방법에 대한 이해도는 긍정적인 답변이 86.7%로 가공식품 섭취방법에 대해서도 대부분이 올바로 이해하였음을 알 수 있었고, 안전한 식생활 영위에 도움을 주었다는 것을 확인할 수 있었다. 본 교육매체는 초등학생을 자녀를 둔 학부모들에게 교육홍보자료로 활용되어 올바른 식품첨가물에 대한 정보를 제공하고 더 나아가 소비자들의 식품첨가물에 대한 막연한 불안감을 해소할 수 있을 것이다.
이 연구에서는 식품첨가물 중 발색제와 표백제에 대한 올바른 이해 및 안전 식생활 영위 도모를 위해 초등학교 학부모를 대상으로 교육 매체를 개발하였다. 우선 초등학생 자녀를 둔 서울 및 경기지역 학부모 301명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지의 각 항목은 조사대상의 일반사항, 식품첨가물 및 발색제·표백제에 대한 인식과 식품 구매 행동, 식품첨가물 및 발색제·표백제에 대한 정보요구도, 교육자료 개발 관련 영역으로 구성하였다. 설문 결과를 바탕으로 정보전달을 높일 수 있는 책자를 개발하고 시범 적용 교육 후 그 효과를 평가하였다. 설문조사 결과는 SPSS(ver. 18.0)를 이용하여 계층별 특성에 따라 분석하였다. 설문을 분석한 결과, 초등학교 학부모들의 식품 구입 시 식품첨가물 표시 사항에 대한 이해 정도는 전반적으로 낮게 응답되고 있었다. 또한, 식품의 안전을 가장 위협하는 요인으로 환경오염물질, 식중독 세균과 바이러스 다음으로 식품첨가물이라고 응답하여 식품첨가물 이해를 위한 교육 및 홍보가 필요한 것으로 보였다. 설문조사 결과를 바탕으로 전문가의 자문을 받아 ‘식품첨가물 바르게 알기-발색제·표백제 편’ 책자를 개발하였다. 개발된 책자는 학부모의 정보요구도에 의해 ‘발색제·표백제, 어떤 물질일까요?’, ‘발색제·표백제, 어떤 종류가 있나요?’, ‘발색제·표백제, 안전한가요?’, ‘가공식품, 어떻게 섭취해야 할까요?’, ‘식약처, 식품첨가물을 어떻게 관리하고 있을까요?’로 구성되었다. 서울시 소재 A학교와 경기도 소재 B학교 학부모 45명을 대상으로 시범 적용한 결과, 책자 내용 만족도 모든 문항에서 긍정답변이 80%이상이었으며 발색제·표백제에 대한 이해정도는 평균 4점 이상으로 이해도가 높다는 것을 알 수 있었다. 또한, 건강하고 안전한 식생활 방법에 대한 이해도는 긍정적인 답변이 86.7%로 가공식품 섭취방법에 대해서도 대부분이 올바로 이해하였음을 알 수 있었고, 안전한 식생활 영위에 도움을 주었다는 것을 확인할 수 있었다. 본 교육매체는 초등학생을 자녀를 둔 학부모들에게 교육홍보자료로 활용되어 올바른 식품첨가물에 대한 정보를 제공하고 더 나아가 소비자들의 식품첨가물에 대한 막연한 불안감을 해소할 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to develop an educational booklet for elementary school parents to understand the color fixative and bleaching agent of food additives and to promote safe dietary life. First, a survey from 301 parents of elementary school children in Seoul and Gyeonggi was conducte...
The purpose of this study was to develop an educational booklet for elementary school parents to understand the color fixative and bleaching agent of food additives and to promote safe dietary life. First, a survey from 301 parents of elementary school children in Seoul and Gyeonggi was conducted. The questionnaire consisted of general items on the respondents, food purchasing behavior, food additives, recognition of color fixatives and bleaching agenting agents, information needs for food additives, color fixatives and bleaching agenting agents, and development of educational materials. Based on the results of the questionnaire, we developed a booklet that can increase the information transfer rate was developed and evaluated for the effectiveness after the pilot education. The results of the questionnaire were analyzed by SPSS (ver. 18.0) according to the characteristics of each layer. According to the results of the survey, parents of elementary school students were generally low in understanding of food additives among food labeling items. In addition, as the most threat to food safety, environmental pollutant, foodborne pathogenic bacteria and virus were followed by food additives. So, the need for education and promotion of food additives seemed to be required. Based on the results of the survey, a booklet titled 'Knowing the correct food additives correctly - color fixative and bleaching agent' through expert advice. The developed booklet contained the information needs of the parents and consisted of ‘What kind of products are there?’, ‘What kind of color fixative·bleaching agenting agent?‘, ‘What kind of color fixative·bleaching agent?’, ‘How do you manage food additives, food additives?’ When the booklet was exposed to 45 parents from A school in Seoul and a B school in Gyeonggi, over 80% of the respondents answered that the contents of the booklet were satisfactory and that the degree of understanding about the color fixative and bleaching agent was at least 4 out of 5. In addition, 86.7% of the respondents understood that healthy and safe dietary methods were most effective in understanding how to consume processed foods. This educational booklet could be used to provide correct information on food additives to the parents of elementary school children and contribute to eliminate the vague anxiety on food additives.
The purpose of this study was to develop an educational booklet for elementary school parents to understand the color fixative and bleaching agent of food additives and to promote safe dietary life. First, a survey from 301 parents of elementary school children in Seoul and Gyeonggi was conducted. The questionnaire consisted of general items on the respondents, food purchasing behavior, food additives, recognition of color fixatives and bleaching agenting agents, information needs for food additives, color fixatives and bleaching agenting agents, and development of educational materials. Based on the results of the questionnaire, we developed a booklet that can increase the information transfer rate was developed and evaluated for the effectiveness after the pilot education. The results of the questionnaire were analyzed by SPSS (ver. 18.0) according to the characteristics of each layer. According to the results of the survey, parents of elementary school students were generally low in understanding of food additives among food labeling items. In addition, as the most threat to food safety, environmental pollutant, foodborne pathogenic bacteria and virus were followed by food additives. So, the need for education and promotion of food additives seemed to be required. Based on the results of the survey, a booklet titled 'Knowing the correct food additives correctly - color fixative and bleaching agent' through expert advice. The developed booklet contained the information needs of the parents and consisted of ‘What kind of products are there?’, ‘What kind of color fixative·bleaching agenting agent?‘, ‘What kind of color fixative·bleaching agent?’, ‘How do you manage food additives, food additives?’ When the booklet was exposed to 45 parents from A school in Seoul and a B school in Gyeonggi, over 80% of the respondents answered that the contents of the booklet were satisfactory and that the degree of understanding about the color fixative and bleaching agent was at least 4 out of 5. In addition, 86.7% of the respondents understood that healthy and safe dietary methods were most effective in understanding how to consume processed foods. This educational booklet could be used to provide correct information on food additives to the parents of elementary school children and contribute to eliminate the vague anxiety on food additives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.