초등학교 저학년 학생용 PBL 기반 지진 안전 교육 자료 개발 및 적용 Development and application of earthquake safety education materials based on problem-based learning for lower grades of elementary school원문보기
본 연구는 초등학교 저학년 ‘안전한 생활’에서 문제 중심 학습(PBL)을 기반으로 하는 지진 안전 교육 자료를 개발하고 적용하여, 초등학교 저학년 학생들의 PBL 학습 활동 및 PBL 활용 효과를 알아보는 것이 목적이다. 연구 대상은 서울특별시 소재 H 초등학교 학생 10명이며 연구 절차는 다음과 같다. 첫째, 저학년 학생들의 특성과 교육과정을 고려하여 ‘지진 안전’을 주제로 실제적인 PBL 문제를 개발하고 전문가 검증을 통해 수정·보완하였다. 둘째, PBL 문제 해결을 위해 학생들이 ‘지진 안전 지킴이’로서 학습할 6차시 교수·학습 계획 및 ...
본 연구는 초등학교 저학년 ‘안전한 생활’에서 문제 중심 학습(PBL)을 기반으로 하는 지진 안전 교육 자료를 개발하고 적용하여, 초등학교 저학년 학생들의 PBL 학습 활동 및 PBL 활용 효과를 알아보는 것이 목적이다. 연구 대상은 서울특별시 소재 H 초등학교 학생 10명이며 연구 절차는 다음과 같다. 첫째, 저학년 학생들의 특성과 교육과정을 고려하여 ‘지진 안전’을 주제로 실제적인 PBL 문제를 개발하고 전문가 검증을 통해 수정·보완하였다. 둘째, PBL 문제 해결을 위해 학생들이 ‘지진 안전 지킴이’로서 학습할 6차시 교수·학습 계획 및 평가 계획을 개발하고, 전문가 평가 후 수정·보완하여 완성하였다. 셋째, 이를 적용하여 PBL 기반 지진 안전 교육에서 저학년 학생들의 학습 활동과 교사의 역할을 분석하고 PBL 활용 효과를 분석해보았다. 연구 결과 첫째, 학생들의 학습에 대한 관심과 흥미, 자기 주도적 학습 능력, 문제 해결에 대한 자신감이 증진되고 안전 의식이 고취되었음을 확인하였다. 둘째, 초등학교 저학년 대상 PBL 교육에서 자기 주도적 학습을 위한 지속적인 동기 유발과 교사의 단계적, 확산적 발문의 중요성이 드러났다. 셋째, 초등학교 저학년 지진 안전 교육의 목표를 달성하는 데 PBL 학습이 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과의 적극적인 활용을 위하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, PBL 기반 재난 안전 교육 자료의 효과를 일반화하기 위하여 정량적 연구 및 더 많은 사례 연구가 필요하다. 둘째, 체험과 경험 중심의 교육을 통해 안전 의식을 실질적으로 내면화하기 위하여 창의적 체험활동 시수를 교사 재량에 따라 조정하여 안전 교육을 실시할 필요가 있다. 셋째, PBL 기반 안전 교육을 지진 안전 영역뿐만 아니라 ‘안전한 생활’의 다른 영역에서도 실시하여 효과성을 입증할 수 있을 것이다.
본 연구는 초등학교 저학년 ‘안전한 생활’에서 문제 중심 학습(PBL)을 기반으로 하는 지진 안전 교육 자료를 개발하고 적용하여, 초등학교 저학년 학생들의 PBL 학습 활동 및 PBL 활용 효과를 알아보는 것이 목적이다. 연구 대상은 서울특별시 소재 H 초등학교 학생 10명이며 연구 절차는 다음과 같다. 첫째, 저학년 학생들의 특성과 교육과정을 고려하여 ‘지진 안전’을 주제로 실제적인 PBL 문제를 개발하고 전문가 검증을 통해 수정·보완하였다. 둘째, PBL 문제 해결을 위해 학생들이 ‘지진 안전 지킴이’로서 학습할 6차시 교수·학습 계획 및 평가 계획을 개발하고, 전문가 평가 후 수정·보완하여 완성하였다. 셋째, 이를 적용하여 PBL 기반 지진 안전 교육에서 저학년 학생들의 학습 활동과 교사의 역할을 분석하고 PBL 활용 효과를 분석해보았다. 연구 결과 첫째, 학생들의 학습에 대한 관심과 흥미, 자기 주도적 학습 능력, 문제 해결에 대한 자신감이 증진되고 안전 의식이 고취되었음을 확인하였다. 둘째, 초등학교 저학년 대상 PBL 교육에서 자기 주도적 학습을 위한 지속적인 동기 유발과 교사의 단계적, 확산적 발문의 중요성이 드러났다. 셋째, 초등학교 저학년 지진 안전 교육의 목표를 달성하는 데 PBL 학습이 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과의 적극적인 활용을 위하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, PBL 기반 재난 안전 교육 자료의 효과를 일반화하기 위하여 정량적 연구 및 더 많은 사례 연구가 필요하다. 둘째, 체험과 경험 중심의 교육을 통해 안전 의식을 실질적으로 내면화하기 위하여 창의적 체험활동 시수를 교사 재량에 따라 조정하여 안전 교육을 실시할 필요가 있다. 셋째, PBL 기반 안전 교육을 지진 안전 영역뿐만 아니라 ‘안전한 생활’의 다른 영역에서도 실시하여 효과성을 입증할 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to develop and apply earthquake safety education materials based on Problem-Based Learning(PBL) and to investigate the effects of using PBL in the lower grades of elementary school. The subjects of this study are 10 students of H elementary school in Seoul. The res...
The purpose of this study was to develop and apply earthquake safety education materials based on Problem-Based Learning(PBL) and to investigate the effects of using PBL in the lower grades of elementary school. The subjects of this study are 10 students of H elementary school in Seoul. The research procedure is as follows. First, considering the characteristics and curriculum of lower grade students, the actual PBL problem on the topic of ‘Earthquake Safety’ was developed. And that was revised and supplemented through expert verification. Second, in order to solve the problem of PBL, the teaching-learning plans and evaluation plans of 6 classes were developed to learn as ‘Earthquake Safety Preservation’. Third, these were applied to analyze the effects of PBL-based earthquake safety education in lower grade students. The results of this study were as follows. First, the students improved the interest in learning, self-directed learning ability, and confidence in problem solving. And also, the safety consciousness was inspired. Second, in PBL education for lower grades of elementary school, the importance of continuous motivation for self-directed learning and step-by-step and divergent questioning were revealed. Third, it could be confirmed that PBL was effective in achieving the goal of earthquake safety education in lower elementary school. The following suggestions are made for the active utilization of the results of this study. First, quantitative research and more case studies are needed to generalize the effects of PBL-based disaster safety education data. Second, in order to actualize the safety consciousness through experiential education, it is necessary to adjust the time of the creative-experiential activity according to teacher’s discretion. Third, PBL-based safety education can be demonstrated not only in the earthquake safety area but also in other areas of ‘Safety Life’.
The purpose of this study was to develop and apply earthquake safety education materials based on Problem-Based Learning(PBL) and to investigate the effects of using PBL in the lower grades of elementary school. The subjects of this study are 10 students of H elementary school in Seoul. The research procedure is as follows. First, considering the characteristics and curriculum of lower grade students, the actual PBL problem on the topic of ‘Earthquake Safety’ was developed. And that was revised and supplemented through expert verification. Second, in order to solve the problem of PBL, the teaching-learning plans and evaluation plans of 6 classes were developed to learn as ‘Earthquake Safety Preservation’. Third, these were applied to analyze the effects of PBL-based earthquake safety education in lower grade students. The results of this study were as follows. First, the students improved the interest in learning, self-directed learning ability, and confidence in problem solving. And also, the safety consciousness was inspired. Second, in PBL education for lower grades of elementary school, the importance of continuous motivation for self-directed learning and step-by-step and divergent questioning were revealed. Third, it could be confirmed that PBL was effective in achieving the goal of earthquake safety education in lower elementary school. The following suggestions are made for the active utilization of the results of this study. First, quantitative research and more case studies are needed to generalize the effects of PBL-based disaster safety education data. Second, in order to actualize the safety consciousness through experiential education, it is necessary to adjust the time of the creative-experiential activity according to teacher’s discretion. Third, PBL-based safety education can be demonstrated not only in the earthquake safety area but also in other areas of ‘Safety Life’.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.