대학생 진로상담프로그램의 개발 및 효과 : 계획된 우연 이론을 중심으로 The developing and effectiveness of a career group-counseling program based on planned happenstance theory for university students원문보기
본 연구의 목적은 진로상담이론의 대안모델에 속하는 Krumboltz(2009)의 계획된 우 연이론을 근거로 계획된 우연기술(호기심, 인내심, 유연성, 위험감수, 낙관성)을 향상 시 킬 수 있는 프로그램을 개발해 우리나라의 대학생들을 대상으로 기존의 진로상담과의 효과 차이를 알아보는 것이다. 또한 우연에 대한 긍정적·부정적 인식의 효과가 기존연 구에서 혼재되어 나타났기 때문에 긍정적으로 지각된 우연인식이 계획 우연기술과 진 로변인들의 관계에 어떻게 관여하는지를 알아보는 것이다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하고 연구하였다. 첫째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램은 대학생들의 계획된 우연기술 에 정적인 영향을 미칠 것이다. 둘째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램이 대학생들의 우연적사건에 대한 긍정적 지각에 정적인 영향을 미칠 것이다. 셋째, 계획 된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램이 대학생들의 진로적응성에 정적인 영향을 미 칠 것이다. 넷째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램이 대학생들의 ...
본 연구의 목적은 진로상담이론의 대안모델에 속하는 Krumboltz(2009)의 계획된 우 연이론을 근거로 계획된 우연기술(호기심, 인내심, 유연성, 위험감수, 낙관성)을 향상 시 킬 수 있는 프로그램을 개발해 우리나라의 대학생들을 대상으로 기존의 진로상담과의 효과 차이를 알아보는 것이다. 또한 우연에 대한 긍정적·부정적 인식의 효과가 기존연 구에서 혼재되어 나타났기 때문에 긍정적으로 지각된 우연인식이 계획 우연기술과 진 로변인들의 관계에 어떻게 관여하는지를 알아보는 것이다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하고 연구하였다. 첫째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램은 대학생들의 계획된 우연기술 에 정적인 영향을 미칠 것이다. 둘째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램이 대학생들의 우연적사건에 대한 긍정적 지각에 정적인 영향을 미칠 것이다. 셋째, 계획 된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램이 대학생들의 진로적응성에 정적인 영향을 미 칠 것이다. 넷째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램이 대학생들의 진로결정 자기효능감에 정적인 영향을 미칠 것이다. 다섯째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담 프로그램이 대학생들의 진로스트레스에 부적인 영향을 미칠 것이다. 여섯째, 우연에 대 한 긍정적 지각은 계획된 우연기술과 대학생들의 진로적응성, 진로결정 자기효능감, 진 로스트레스의 관계를 매개할 것이다. 본 연구는 기존의 진로상담에서 가장 빈번히 사용하고 있는 ‘자기이해’와 ‘직업세계’ 에 대한 이해를 포함해 Krumboltz(2009)의 계획된 우연 상담 4단계와 함께 프로그램을 재구성하였다. 본 연구의 대상은 서울과 지방의 4년제 대학생을 대상으로 연구 되었다. 프로그램의 실시는 통제집단 51명, 실험집단 21명, 그리고 비교집단 22명이 실험에 참여하였다. 프 로그램은 주 1회씩 9주 동안 진행이 되었으며 각 회기 당 80분씩 배정되었다. 또한 오 리엔테이션 시간에 사전 검사를 실시하였고 프로그램을 끝낸 1주 후 사후 검사를 실시 하여 T-검증과 매개분석(매크로 프로세스)로 매개효과를 알아보았다. 개발된 프로그램의 결과를 종합해 보면 다음과 같다. 개발된 프로그램은 계획된 우연 과 진로결정 자기효능감에서 유의미한 효과를 보였고 통제 집단과 비교집단은 유의미 한 변화가 없었다. 또한 긍정적 우연지각은 계획된 우연과 진로결정 자기효능감의 관계 에서만 유의미한 부분매개역할을 했다. 구체적인 하위변인의 효과를 알아보면, 계획된 우연에서는 인내심, 위험감수, 낙관성에 유의미한 효과가 있었고 유연성에서는 효과가 없었다. 그 이유를 알아보기 위해 변인 간 상관분석을 실시하였다. 그 결과 유연성변인 이 다른 변인들과의 상관이 유일하게 적은 것으로 나타났다. 진로결정 자기효능감의 하 위변인에서는 목표설정, 계획수립, 자기평가에서 유의미한 효과가 있었다. 하지만 직업 정보수집과 문제해결에서는 효과가 없는 것으로 나타났다. 또한 계획된 우연기술은 우 연에 대한 지각을 긍정적으로 가질수록 진로결정 자기효능감에 효과가 더 있었다. 하지 만 본 프로그램으로 우연적 사건에 대한 지각을 긍정적으로 변화시키고 진로 적응의 향상능력과 진로스트레스를 줄이는 데는 효과가 없었다. 따라서 본 프로그램은 기존의 진로프로그램에서 다루지 못하던 우연기술을 다룸으로 써 현대처럼 진로전환이나 진로변화가 많은 시대에 적절한 진로프로그램의 개발 및 대 안에 대한 도움이 될 수 있을 것이다. 또한 대학생들에게 개발된 프로그램의 과정을 익 히게 하는 것은 진로 문제뿐만 아니라 인생에서 언제든지 생길 수 있는 다양한 문제의 해결로 확장 될 수 있다. 특히, 어려운 문제나 예기치 않았던 문제를 긍정적으로 다룰 수 있기 때문에 문제해결상담을 선호하는 상담자들에게 도움이 될 것이다. 또한 집단 상담에서 다루기에 불편하거나 또는 부적절한 개인적 문제도 다룰 수 있기 때문에 집 단 상담과 개인 상담에서 혼용되어 사용할 수 있다. 마지막으로, 연구결과를 중심으로 후속연구에 대한 제한점과 연구방향을 제시하였다
본 연구의 목적은 진로상담이론의 대안모델에 속하는 Krumboltz(2009)의 계획된 우 연이론을 근거로 계획된 우연기술(호기심, 인내심, 유연성, 위험감수, 낙관성)을 향상 시 킬 수 있는 프로그램을 개발해 우리나라의 대학생들을 대상으로 기존의 진로상담과의 효과 차이를 알아보는 것이다. 또한 우연에 대한 긍정적·부정적 인식의 효과가 기존연 구에서 혼재되어 나타났기 때문에 긍정적으로 지각된 우연인식이 계획 우연기술과 진 로변인들의 관계에 어떻게 관여하는지를 알아보는 것이다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하고 연구하였다. 첫째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램은 대학생들의 계획된 우연기술 에 정적인 영향을 미칠 것이다. 둘째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램이 대학생들의 우연적사건에 대한 긍정적 지각에 정적인 영향을 미칠 것이다. 셋째, 계획 된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램이 대학생들의 진로적응성에 정적인 영향을 미 칠 것이다. 넷째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담프로그램이 대학생들의 진로결정 자기효능감에 정적인 영향을 미칠 것이다. 다섯째, 계획된 우연이론에 근거한 진로상담 프로그램이 대학생들의 진로스트레스에 부적인 영향을 미칠 것이다. 여섯째, 우연에 대 한 긍정적 지각은 계획된 우연기술과 대학생들의 진로적응성, 진로결정 자기효능감, 진 로스트레스의 관계를 매개할 것이다. 본 연구는 기존의 진로상담에서 가장 빈번히 사용하고 있는 ‘자기이해’와 ‘직업세계’ 에 대한 이해를 포함해 Krumboltz(2009)의 계획된 우연 상담 4단계와 함께 프로그램을 재구성하였다. 본 연구의 대상은 서울과 지방의 4년제 대학생을 대상으로 연구 되었다. 프로그램의 실시는 통제집단 51명, 실험집단 21명, 그리고 비교집단 22명이 실험에 참여하였다. 프 로그램은 주 1회씩 9주 동안 진행이 되었으며 각 회기 당 80분씩 배정되었다. 또한 오 리엔테이션 시간에 사전 검사를 실시하였고 프로그램을 끝낸 1주 후 사후 검사를 실시 하여 T-검증과 매개분석(매크로 프로세스)로 매개효과를 알아보았다. 개발된 프로그램의 결과를 종합해 보면 다음과 같다. 개발된 프로그램은 계획된 우연 과 진로결정 자기효능감에서 유의미한 효과를 보였고 통제 집단과 비교집단은 유의미 한 변화가 없었다. 또한 긍정적 우연지각은 계획된 우연과 진로결정 자기효능감의 관계 에서만 유의미한 부분매개역할을 했다. 구체적인 하위변인의 효과를 알아보면, 계획된 우연에서는 인내심, 위험감수, 낙관성에 유의미한 효과가 있었고 유연성에서는 효과가 없었다. 그 이유를 알아보기 위해 변인 간 상관분석을 실시하였다. 그 결과 유연성변인 이 다른 변인들과의 상관이 유일하게 적은 것으로 나타났다. 진로결정 자기효능감의 하 위변인에서는 목표설정, 계획수립, 자기평가에서 유의미한 효과가 있었다. 하지만 직업 정보수집과 문제해결에서는 효과가 없는 것으로 나타났다. 또한 계획된 우연기술은 우 연에 대한 지각을 긍정적으로 가질수록 진로결정 자기효능감에 효과가 더 있었다. 하지 만 본 프로그램으로 우연적 사건에 대한 지각을 긍정적으로 변화시키고 진로 적응의 향상능력과 진로스트레스를 줄이는 데는 효과가 없었다. 따라서 본 프로그램은 기존의 진로프로그램에서 다루지 못하던 우연기술을 다룸으로 써 현대처럼 진로전환이나 진로변화가 많은 시대에 적절한 진로프로그램의 개발 및 대 안에 대한 도움이 될 수 있을 것이다. 또한 대학생들에게 개발된 프로그램의 과정을 익 히게 하는 것은 진로 문제뿐만 아니라 인생에서 언제든지 생길 수 있는 다양한 문제의 해결로 확장 될 수 있다. 특히, 어려운 문제나 예기치 않았던 문제를 긍정적으로 다룰 수 있기 때문에 문제해결상담을 선호하는 상담자들에게 도움이 될 것이다. 또한 집단 상담에서 다루기에 불편하거나 또는 부적절한 개인적 문제도 다룰 수 있기 때문에 집 단 상담과 개인 상담에서 혼용되어 사용할 수 있다. 마지막으로, 연구결과를 중심으로 후속연구에 대한 제한점과 연구방향을 제시하였다
The purpose of this study was to develop a program for improving planned happenstance skills(curiosity, patience, flexibility, risk reduction, and optimism) which need to people who create the chance from the happenstance in their career. The program, for Korean university students, is based on ...
The purpose of this study was to develop a program for improving planned happenstance skills(curiosity, patience, flexibility, risk reduction, and optimism) which need to people who create the chance from the happenstance in their career. The program, for Korean university students, is based on the planned happenstance theory of Krumboltz (2010) and the Measurement of Effectiveness focuses on comparing the differences between the existing career counseling program with the career counseling program developed here. Also, we investigate the effects of the positive and negative perceptions of happenstance in order to determine the relationship between planned happenstance skills and career variables. Therefore, the following research questions were established and researched. 1.A career counseling program based on planned happenstance theory will have a positive effect (static effect) on the planned happenstance skills of university students. 2.A career counseling program based on planned happenstance theory will have a positive effect on the positive perceiving happenstance of university students. 3.A career counseling program based on planned happenstance theory will have a positive (static) effect on the career adaptability of university students. 4.A career counseling program based on planned happenstance theory will have a positive (static) effect on the career decision-making self-efficacy of university students. 5.A career counseling program based on the planned happenstance theory will have a negative impact on the career stress of university students. 6.A positive perceiving happenstance will mediate the relationship between career adaptability, career decision-making self-efficacy, career stress and career counseling programs based on the planned happenstance theory. ‘Understanding of self’ and ‘Understanding of the job world’, the most frequently studied program factors from existing career counseling programs, and the four-step counseling progress established by Krumboltz (2010), were included in the new program. The developed program was then validated. This study was implemented using samples of 94 Korean college students, separated into three groups; the control group (51 students), the experimental group (21 students) and the comparative group (22 students). The program was conducted for nine weeks, once a week, with each session lasting 85 minutes. The program conducted a pre-test in the orientation session and a post-test after nine weeks of programming. The data was analyzed with t-tests using SPSS WIN 23.0 to observe significant differences. In addition, ANOVA and correlation analysis were also used for the data analysis, with SPSS PROCESS Macro 2.15. The results of this study can be summarized as follows; Firstly, the developed program produced significant effects in planned happenstance and career decision-making self-efficacy, however there were no significant effects for the control and comparative groups. The positive perceiving happenstance served as a significant partial parameter between planned happenstance and career decision-making self-efficacy. The effects of specific sub variable worked on patience, risk reduction, and optimism in the planned happenstance skills and there was no effect on flexibility. The correlation between variables was conducted to determine the reason. The results showed that the flexibility variables had only a slight correlation with other variables. There were significant effects on setting goals, planning and self-assessment in career decision-making self-efficacy. However, there were no significant influences in collecting job information and solving problems. The positive perceiving happenstance mediated the relationship between the planned happenstance skills and career decision-making self-efficacy. However, there were no significant effects on positive perceiving happenstance, career adaptability and career stress. This program could be beneficial to the development and alternative appropriate career programs in the unstable modern era, by dealing with planned happenstance skills that are not covered by conventional career programs. Learning the process of this developed program can help to solve manifold problems that can arise anytime in the future, as well as career problems. In particular, this program can help you cope with difficulty or unexpected problems. This study will help counselors who prefer problem-solving and is appropriate for counseling both group and individual programs. Many uncomfortable or inappropriate personal matters could not be covered in the group program. Although this study is aimed at career group counselors, it can also be applied to personal consultations. Finally, based on the research results, the study uncovers not only limitations, but also directions for follow-up studies.
The purpose of this study was to develop a program for improving planned happenstance skills(curiosity, patience, flexibility, risk reduction, and optimism) which need to people who create the chance from the happenstance in their career. The program, for Korean university students, is based on the planned happenstance theory of Krumboltz (2010) and the Measurement of Effectiveness focuses on comparing the differences between the existing career counseling program with the career counseling program developed here. Also, we investigate the effects of the positive and negative perceptions of happenstance in order to determine the relationship between planned happenstance skills and career variables. Therefore, the following research questions were established and researched. 1.A career counseling program based on planned happenstance theory will have a positive effect (static effect) on the planned happenstance skills of university students. 2.A career counseling program based on planned happenstance theory will have a positive effect on the positive perceiving happenstance of university students. 3.A career counseling program based on planned happenstance theory will have a positive (static) effect on the career adaptability of university students. 4.A career counseling program based on planned happenstance theory will have a positive (static) effect on the career decision-making self-efficacy of university students. 5.A career counseling program based on the planned happenstance theory will have a negative impact on the career stress of university students. 6.A positive perceiving happenstance will mediate the relationship between career adaptability, career decision-making self-efficacy, career stress and career counseling programs based on the planned happenstance theory. ‘Understanding of self’ and ‘Understanding of the job world’, the most frequently studied program factors from existing career counseling programs, and the four-step counseling progress established by Krumboltz (2010), were included in the new program. The developed program was then validated. This study was implemented using samples of 94 Korean college students, separated into three groups; the control group (51 students), the experimental group (21 students) and the comparative group (22 students). The program was conducted for nine weeks, once a week, with each session lasting 85 minutes. The program conducted a pre-test in the orientation session and a post-test after nine weeks of programming. The data was analyzed with t-tests using SPSS WIN 23.0 to observe significant differences. In addition, ANOVA and correlation analysis were also used for the data analysis, with SPSS PROCESS Macro 2.15. The results of this study can be summarized as follows; Firstly, the developed program produced significant effects in planned happenstance and career decision-making self-efficacy, however there were no significant effects for the control and comparative groups. The positive perceiving happenstance served as a significant partial parameter between planned happenstance and career decision-making self-efficacy. The effects of specific sub variable worked on patience, risk reduction, and optimism in the planned happenstance skills and there was no effect on flexibility. The correlation between variables was conducted to determine the reason. The results showed that the flexibility variables had only a slight correlation with other variables. There were significant effects on setting goals, planning and self-assessment in career decision-making self-efficacy. However, there were no significant influences in collecting job information and solving problems. The positive perceiving happenstance mediated the relationship between the planned happenstance skills and career decision-making self-efficacy. However, there were no significant effects on positive perceiving happenstance, career adaptability and career stress. This program could be beneficial to the development and alternative appropriate career programs in the unstable modern era, by dealing with planned happenstance skills that are not covered by conventional career programs. Learning the process of this developed program can help to solve manifold problems that can arise anytime in the future, as well as career problems. In particular, this program can help you cope with difficulty or unexpected problems. This study will help counselors who prefer problem-solving and is appropriate for counseling both group and individual programs. Many uncomfortable or inappropriate personal matters could not be covered in the group program. Although this study is aimed at career group counselors, it can also be applied to personal consultations. Finally, based on the research results, the study uncovers not only limitations, but also directions for follow-up studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.