본 연구는 해결중심 집단미술치료 프로그램을 통해 학교부적응 청소년의 학교 적응수준과 문제해결능력을 향상시키고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적 달성하기 위하여 해결중심 집단미술치료 프로그램의 치료적 요인과 매체의 효과성을 근거로 전회기를 해결중심 집단미술치료 프로그램으로 구성하여 연구대상에게 적용하였다. 연구의 대상은 경기도 A시에 있는 B중학교 재학 중인 1학년으로 구성하였다. 먼저, 학생 정서・행동특성검사에서 관심군에 해당하는 학생 중 담임교사에 의해 학교생활에서 문제행동이 관찰된 학생 12명을 연구대상으...
본 연구는 해결중심 집단미술치료 프로그램을 통해 학교부적응 청소년의 학교 적응수준과 문제해결능력을 향상시키고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적 달성하기 위하여 해결중심 집단미술치료 프로그램의 치료적 요인과 매체의 효과성을 근거로 전회기를 해결중심 집단미술치료 프로그램으로 구성하여 연구대상에게 적용하였다. 연구의 대상은 경기도 A시에 있는 B중학교 재학 중인 1학년으로 구성하였다. 먼저, 학생 정서・행동특성검사에서 관심군에 해당하는 학생 중 담임교사에 의해 학교생활에서 문제행동이 관찰된 학생 12명을 연구대상으로 선정하였다. 해결중심의 집단미술치료 프로그램은 주 2회 90분씩 총 12회기에 걸쳐 실시하였다. 프로그램의 효과성을 위하여 학교적응수준검사, 문제해결능력척도, PPAT 그림검사를 프로그램을 실시하기 전과 후에 사전검사-사후검사로 실시하여 척도의 점수 차이와 회기별 과정을 비교분석하였다. 본연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교부적응 청소년을 대상으로 해결중심 집단미술치료를 실시한 전과 후를 비교한 결과, 학교적응수준검사 전체 평균점수가 증가하여 유의미한 변화를 나타냈다. 따라서 해결중심 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 학교
적응수준 향상에 긍정적 영향을 미치고 있음을 입증하였다. 둘째, 해결중심 집단미술치료 프로그램을 실시하기 전과 후를 비교한 결과, 문제해결능력척도와 PPAT 그림검사 전체 평균점수가 증가하여 유의미한 변화를 나타냈다. 따라서 해결중심 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 문제 해결능력 향상에 긍정적 영향을 미치고 있음을 입증하였다. 셋째, 회기별 소감나누기에서 나타난 언어적 표현, 행동의 변화 등을 정리한
결과 학교부적응 청소년의 학교적응수준과 문제해결능력 향상에 관련한 변화가 긍정적으로 증가한 것으로 나타났다.
이상의 결과로 볼 때 해결중심 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 학교적응수준과 문제해결능력 향상에 기여했다고 볼 수 있다. 이는 집단원의 긍정적 상호피드백과 지지 속에서 자신의 역할을 수용하고 학교와 일상생활에 잘 적응함으로써 학교적응수준의 향상에 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 또한 해결중심 집단미술치료 프로그램을 통한 자신감과 성취감을 경험하는 과정이 문제해결능력 향상에 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 따라서 해결중심 집단 미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 학교적응수준과 문제해결능력 향상에 효과적임을 입증하였고, 학교부적응 청소년관련 상담 및 임상현장에서 활용 가능
성을 시사한다.
본 연구는 해결중심 집단미술치료 프로그램을 통해 학교부적응 청소년의 학교 적응수준과 문제해결능력을 향상시키고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적 달성하기 위하여 해결중심 집단미술치료 프로그램의 치료적 요인과 매체의 효과성을 근거로 전회기를 해결중심 집단미술치료 프로그램으로 구성하여 연구대상에게 적용하였다. 연구의 대상은 경기도 A시에 있는 B중학교 재학 중인 1학년으로 구성하였다. 먼저, 학생 정서・행동특성검사에서 관심군에 해당하는 학생 중 담임교사에 의해 학교생활에서 문제행동이 관찰된 학생 12명을 연구대상으로 선정하였다. 해결중심의 집단미술치료 프로그램은 주 2회 90분씩 총 12회기에 걸쳐 실시하였다. 프로그램의 효과성을 위하여 학교적응수준검사, 문제해결능력척도, PPAT 그림검사를 프로그램을 실시하기 전과 후에 사전검사-사후검사로 실시하여 척도의 점수 차이와 회기별 과정을 비교분석하였다. 본연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교부적응 청소년을 대상으로 해결중심 집단미술치료를 실시한 전과 후를 비교한 결과, 학교적응수준검사 전체 평균점수가 증가하여 유의미한 변화를 나타냈다. 따라서 해결중심 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 학교
적응수준 향상에 긍정적 영향을 미치고 있음을 입증하였다. 둘째, 해결중심 집단미술치료 프로그램을 실시하기 전과 후를 비교한 결과, 문제해결능력척도와 PPAT 그림검사 전체 평균점수가 증가하여 유의미한 변화를 나타냈다. 따라서 해결중심 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 문제 해결능력 향상에 긍정적 영향을 미치고 있음을 입증하였다. 셋째, 회기별 소감나누기에서 나타난 언어적 표현, 행동의 변화 등을 정리한
결과 학교부적응 청소년의 학교적응수준과 문제해결능력 향상에 관련한 변화가 긍정적으로 증가한 것으로 나타났다.
이상의 결과로 볼 때 해결중심 집단미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 학교적응수준과 문제해결능력 향상에 기여했다고 볼 수 있다. 이는 집단원의 긍정적 상호피드백과 지지 속에서 자신의 역할을 수용하고 학교와 일상생활에 잘 적응함으로써 학교적응수준의 향상에 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 또한 해결중심 집단미술치료 프로그램을 통한 자신감과 성취감을 경험하는 과정이 문제해결능력 향상에 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 따라서 해결중심 집단 미술치료 프로그램이 학교부적응 청소년의 학교적응수준과 문제해결능력 향상에 효과적임을 입증하였고, 학교부적응 청소년관련 상담 및 임상현장에서 활용 가능
성을 시사한다.
The purpose of this study is to enhance the school adjustment and problem solving capabilities of school maladjusted adolescents through a solution driven group art therapy. For this purpose, a solution driven group art therapy program was composed using the treatment effect of the program and the e...
The purpose of this study is to enhance the school adjustment and problem solving capabilities of school maladjusted adolescents through a solution driven group art therapy. For this purpose, a solution driven group art therapy program was composed using the treatment effect of the program and the effectiveness of the medium throughout entire sessions, and was applied to the
research target. The research target was a group of 1st grade secondary students studying at the B middle school of A city. First, twelve students were selected who belonged to the group of students that required an observation as a result of a student emotional and
behavioral characteristics test and were observed to have
problematic behaviors at school by their homeroom teachers. The program was composed of twelve sessions in total. Each session took 90 minutes and was held twice a week. For program effectiveness, the group of students was taken the test of school adjustment, problem solving abilities and PPAT pictures before and after taking the program. Then the difference of test grades and the progress they made for each session were compared and analyzed. The following are the results of conducting the research. First, the test results comparing the before and after status of the school maladjusted adolescents participated in the program revealed that they experienced meaning changes. The average grade they gained from the school adjustment test increased in general. Accordingly, the solution driven group art therapy was proven to give a positive impact on the students’ school adjustment. Second, the average grade they gained from the problem solving and PPAT picture test increased in general, which implies the test results comparing the before and after status of the adolescents participated in the program revealed that they experienced meaning changes. Accordingly, the solution driven group art therapy was
proven to give a positive impact on the maladjusted students’ problem solving capabilities. Third, increased positive changes were detected in the school
adjustment and problem solving abilities of school maladjusted adolescents through the analysis of their verbal expressions and behavior changes shown when they shared what they learned during the program at the end of each session. The above-mentioned results prove that the solution driven group art therapy has contributed to enhance the school adjustment and problem solving abilities of maladjusted youths. While they took part in the program, they experienced confidence and had the sense of achievement, which seems to have a positive influence on the enhancement of their problem solving competencies. Furthermore, the positive feedback and supports they gave to one another led them to find their roles at school and adjust well to school lives, which resulted in enlarging their school adjustment capacities. Thus, the solution driven group art therapy program was proven to be effective in raising the school adjustment and problem solving capabilities of school maladjusted adolescents and can be used for youth counseling and in a clinical setting.
The purpose of this study is to enhance the school adjustment and problem solving capabilities of school maladjusted adolescents through a solution driven group art therapy. For this purpose, a solution driven group art therapy program was composed using the treatment effect of the program and the effectiveness of the medium throughout entire sessions, and was applied to the
research target. The research target was a group of 1st grade secondary students studying at the B middle school of A city. First, twelve students were selected who belonged to the group of students that required an observation as a result of a student emotional and
behavioral characteristics test and were observed to have
problematic behaviors at school by their homeroom teachers. The program was composed of twelve sessions in total. Each session took 90 minutes and was held twice a week. For program effectiveness, the group of students was taken the test of school adjustment, problem solving abilities and PPAT pictures before and after taking the program. Then the difference of test grades and the progress they made for each session were compared and analyzed. The following are the results of conducting the research. First, the test results comparing the before and after status of the school maladjusted adolescents participated in the program revealed that they experienced meaning changes. The average grade they gained from the school adjustment test increased in general. Accordingly, the solution driven group art therapy was proven to give a positive impact on the students’ school adjustment. Second, the average grade they gained from the problem solving and PPAT picture test increased in general, which implies the test results comparing the before and after status of the adolescents participated in the program revealed that they experienced meaning changes. Accordingly, the solution driven group art therapy was
proven to give a positive impact on the maladjusted students’ problem solving capabilities. Third, increased positive changes were detected in the school
adjustment and problem solving abilities of school maladjusted adolescents through the analysis of their verbal expressions and behavior changes shown when they shared what they learned during the program at the end of each session. The above-mentioned results prove that the solution driven group art therapy has contributed to enhance the school adjustment and problem solving abilities of maladjusted youths. While they took part in the program, they experienced confidence and had the sense of achievement, which seems to have a positive influence on the enhancement of their problem solving competencies. Furthermore, the positive feedback and supports they gave to one another led them to find their roles at school and adjust well to school lives, which resulted in enlarging their school adjustment capacities. Thus, the solution driven group art therapy program was proven to be effective in raising the school adjustment and problem solving capabilities of school maladjusted adolescents and can be used for youth counseling and in a clinical setting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.