스타일링은 특정한 스타일에 맞추어 장식한다는 뜻을 지니며 인체의 머리에서 발끝까지 행해지는 연출을 의미한다. 또한 스타일링은 한 가지 요소와 원리에 의해 결정되는 것이 아니라 각 요소들의 상호작용에 의해 만들어 진다. 현대 사회에서는 이미지의 중요성이 증대되고 이미지 연출에 대한 필요성과 수요가 커짐에 따라 패션, 뷰티 분야에서 이미지 연출을 위한 수단으로 스타일링은 중요한 요소가 되었다. 이런 스타일링은 단지 의복에만 국한된 것이 아니라 메이크업과 헤어스타일처럼 인체에 직접적으로 행해지는 것들과 복합적인 조화와 의미로 스타일링이 해석되고 있음을 볼 수 있다. 고도로 산업화된 현대 사회에서 새로운 가치관을 지향하는 세대(世代)들에 의해 과거의 시대와 향수를 그리워하는 ...
스타일링은 특정한 스타일에 맞추어 장식한다는 뜻을 지니며 인체의 머리에서 발끝까지 행해지는 연출을 의미한다. 또한 스타일링은 한 가지 요소와 원리에 의해 결정되는 것이 아니라 각 요소들의 상호작용에 의해 만들어 진다. 현대 사회에서는 이미지의 중요성이 증대되고 이미지 연출에 대한 필요성과 수요가 커짐에 따라 패션, 뷰티 분야에서 이미지 연출을 위한 수단으로 스타일링은 중요한 요소가 되었다. 이런 스타일링은 단지 의복에만 국한된 것이 아니라 메이크업과 헤어스타일처럼 인체에 직접적으로 행해지는 것들과 복합적인 조화와 의미로 스타일링이 해석되고 있음을 볼 수 있다. 고도로 산업화된 현대 사회에서 새로운 가치관을 지향하는 세대(世代)들에 의해 과거의 시대와 향수를 그리워하는 레트로(Retro) 경향이 형성되고 있다. 시대별 패션, 메이크업 특징이 현시대에 복합적으로 나타나고 혼용됨으로 20세기에 탄생한 패션, 메이크업 등 스타일링 요소는 오늘날 더 이상 고유성을 갖지 못하게 되었다. 이는 다양하게 재해석되어 새로운 메이크업 형태와 스타일로 재창조되어지고 있기 때문이다. 그러므로 21세기인 오늘날에 20세기의 시대별 메이크업 색채와 헤어, 패션 등 스타일링의 역사적 특성과 흐름을 분석해볼 필요성이 요구되었다. 이러한 관점에서 본 논문은 20세기 서양의 시대별 상황을 각각 자본주의 시대(1892~1920년대), 대공황 시대(1930~1940년대), 미디어 시대(1950년대), 냉전 시대(1960년대), 다원주의 시대(1970년대), 포스트모더니즘(1980년대), 글로벌리즘(1990년대 이후) 7가지 년대로 분류하여 헤어, 메이크업, 복식의 스타일링 요소와 대표적 사진작가의 특성을 고찰해보았다. 이런 연구 결과를 바탕으로 각 시대를 대표하는 스타일링 요소를 선택하여 역사적 특성이 반영된 뷰티사진 작품을 촬영하였다. 이를 통해 본 논문은 레트로(Retro) 경향의 과거 양식이 현재에도 다양한 스타일의 무한한 영감으로 출처를 제공할 수 있다는데 의의가 있다. 또한 시대별 스타일링 요소가 패션이론에만 치우친 단순한 연구를 조금 더 확장시킴으로 효과적인 뷰티사진의 표현 방법을 모색하는 하나의 접근방식으로 도움을 주고자 하는데 목적을 두었다. 더불어 사진작가는 사진적인 테크닉도 중요하지만 스타일링 감각을 키워 촬영뿐만 아니라 헤어, 메이크업, 패션, 소품 등 전반적인 스타일링과 콘셉트 설정과정을 충분히 익히는 능력이 필요하다는 것을 상기 시키고자 한다. 더불어 고도로 산업화된 물질문명적인 현대 사회와 개인주의적 가치관의 혼란 속에서 과거 시대와 향수를 그리워하는 경향인 레트로(Retro) 요소는 시대를 떠나 과거와 현재를 이어주는 연결고리로 시대의 흐름인 트렌트를 함께 반영하여 복합적으로 접목해볼 필요가 있다. 따라서 21세기인 오늘날 20세기의 역사적 이미지를 그대로 재현하는 단계에서 벗어나 각 시대의 트렌드를 함께 반영하여 복합적으로 접목하고 재해석해볼 필요성이 요구된다.
스타일링은 특정한 스타일에 맞추어 장식한다는 뜻을 지니며 인체의 머리에서 발끝까지 행해지는 연출을 의미한다. 또한 스타일링은 한 가지 요소와 원리에 의해 결정되는 것이 아니라 각 요소들의 상호작용에 의해 만들어 진다. 현대 사회에서는 이미지의 중요성이 증대되고 이미지 연출에 대한 필요성과 수요가 커짐에 따라 패션, 뷰티 분야에서 이미지 연출을 위한 수단으로 스타일링은 중요한 요소가 되었다. 이런 스타일링은 단지 의복에만 국한된 것이 아니라 메이크업과 헤어스타일처럼 인체에 직접적으로 행해지는 것들과 복합적인 조화와 의미로 스타일링이 해석되고 있음을 볼 수 있다. 고도로 산업화된 현대 사회에서 새로운 가치관을 지향하는 세대(世代)들에 의해 과거의 시대와 향수를 그리워하는 레트로(Retro) 경향이 형성되고 있다. 시대별 패션, 메이크업 특징이 현시대에 복합적으로 나타나고 혼용됨으로 20세기에 탄생한 패션, 메이크업 등 스타일링 요소는 오늘날 더 이상 고유성을 갖지 못하게 되었다. 이는 다양하게 재해석되어 새로운 메이크업 형태와 스타일로 재창조되어지고 있기 때문이다. 그러므로 21세기인 오늘날에 20세기의 시대별 메이크업 색채와 헤어, 패션 등 스타일링의 역사적 특성과 흐름을 분석해볼 필요성이 요구되었다. 이러한 관점에서 본 논문은 20세기 서양의 시대별 상황을 각각 자본주의 시대(1892~1920년대), 대공황 시대(1930~1940년대), 미디어 시대(1950년대), 냉전 시대(1960년대), 다원주의 시대(1970년대), 포스트모더니즘(1980년대), 글로벌리즘(1990년대 이후) 7가지 년대로 분류하여 헤어, 메이크업, 복식의 스타일링 요소와 대표적 사진작가의 특성을 고찰해보았다. 이런 연구 결과를 바탕으로 각 시대를 대표하는 스타일링 요소를 선택하여 역사적 특성이 반영된 뷰티사진 작품을 촬영하였다. 이를 통해 본 논문은 레트로(Retro) 경향의 과거 양식이 현재에도 다양한 스타일의 무한한 영감으로 출처를 제공할 수 있다는데 의의가 있다. 또한 시대별 스타일링 요소가 패션이론에만 치우친 단순한 연구를 조금 더 확장시킴으로 효과적인 뷰티사진의 표현 방법을 모색하는 하나의 접근방식으로 도움을 주고자 하는데 목적을 두었다. 더불어 사진작가는 사진적인 테크닉도 중요하지만 스타일링 감각을 키워 촬영뿐만 아니라 헤어, 메이크업, 패션, 소품 등 전반적인 스타일링과 콘셉트 설정과정을 충분히 익히는 능력이 필요하다는 것을 상기 시키고자 한다. 더불어 고도로 산업화된 물질문명적인 현대 사회와 개인주의적 가치관의 혼란 속에서 과거 시대와 향수를 그리워하는 경향인 레트로(Retro) 요소는 시대를 떠나 과거와 현재를 이어주는 연결고리로 시대의 흐름인 트렌트를 함께 반영하여 복합적으로 접목해볼 필요가 있다. 따라서 21세기인 오늘날 20세기의 역사적 이미지를 그대로 재현하는 단계에서 벗어나 각 시대의 트렌드를 함께 반영하여 복합적으로 접목하고 재해석해볼 필요성이 요구된다.
Styling means to decorate to a certain style and refers to the presentation from the head to the toe of the human body. In addition, styling is not decided upon one element and principle but made by the interaction of each of the various elements. As the importance of images has increased and necess...
Styling means to decorate to a certain style and refers to the presentation from the head to the toe of the human body. In addition, styling is not decided upon one element and principle but made by the interaction of each of the various elements. As the importance of images has increased and necessity and demand for image presentations are expanding in modern society, styling has become an important factor as a means of image presentation in fashion and beauty industry. Such styling is not limited to apparel only but interpreted with the elements that are directly applied to a body, such as make-up or hair style, and complex harmony and significance. In highly industrialized modern society, Retro trend that yearns to an era and nostalgia has been created by the generation who aims for the new values. As fashion and make-up characteristics per period are compositely presented and mixed nowadays, styling elements such as fashion, make-up, etc. that were created in the 20th century no longer have unique characteristics for each period. This is because new types of make-up and styles are being re-created through various reinterpretations. Thus, in today's 21st century, it is demanded to analyze the historical characteristics and flow of styling such as hair, fashion, and make-up colors of the 20th century. From such perspective, the following thesis analyzes styling elements of hair, make-up, and apparels in addition to the characteristics of representative photographers by categorizing into seven different periods of capitalism (1892-1920s), the Great Depression(1930-1940s), the media age (1950s), the Cold War era (1960s), the pluralism era (1970s), postmodernism (1980s) and globalism (after 1990s) for the periodical conditions of the 20th century. Based on the results of the research, styling elements that represent each era have been selected and beauty photographs that reflect such historical characteristics have been created. The following research highlights the importance that the past form of the Retro tendency can still provide the source of infinite inspirations for various styles. In addition, the purpose of this study is to extend a simple research which has styling elements by each period are limited to fashion theories and to seek an approach to other expression methods for effective beauty photographs. Photographic techniques of photographers are important as well, but the research aims to provide help on acquiring the ability to create the styling and concept setting processes in addition to the senses of the styling like shooting, hair, make-up, fashion, props, etc. The research aims to contribute to finding periodical flows as various and creative images that reinterpreted elements from each era in the20th century for beauty photography will be increasingly presented in the future. In addition, the elements of Retro links between the past and the present and it is necessary to reflect the trend of the times together and combine them for reinterpretations. Therefore, multimedia image expressions that are complexly presented in beauty photography are expected to become important elements for photography productions.
Styling means to decorate to a certain style and refers to the presentation from the head to the toe of the human body. In addition, styling is not decided upon one element and principle but made by the interaction of each of the various elements. As the importance of images has increased and necessity and demand for image presentations are expanding in modern society, styling has become an important factor as a means of image presentation in fashion and beauty industry. Such styling is not limited to apparel only but interpreted with the elements that are directly applied to a body, such as make-up or hair style, and complex harmony and significance. In highly industrialized modern society, Retro trend that yearns to an era and nostalgia has been created by the generation who aims for the new values. As fashion and make-up characteristics per period are compositely presented and mixed nowadays, styling elements such as fashion, make-up, etc. that were created in the 20th century no longer have unique characteristics for each period. This is because new types of make-up and styles are being re-created through various reinterpretations. Thus, in today's 21st century, it is demanded to analyze the historical characteristics and flow of styling such as hair, fashion, and make-up colors of the 20th century. From such perspective, the following thesis analyzes styling elements of hair, make-up, and apparels in addition to the characteristics of representative photographers by categorizing into seven different periods of capitalism (1892-1920s), the Great Depression(1930-1940s), the media age (1950s), the Cold War era (1960s), the pluralism era (1970s), postmodernism (1980s) and globalism (after 1990s) for the periodical conditions of the 20th century. Based on the results of the research, styling elements that represent each era have been selected and beauty photographs that reflect such historical characteristics have been created. The following research highlights the importance that the past form of the Retro tendency can still provide the source of infinite inspirations for various styles. In addition, the purpose of this study is to extend a simple research which has styling elements by each period are limited to fashion theories and to seek an approach to other expression methods for effective beauty photographs. Photographic techniques of photographers are important as well, but the research aims to provide help on acquiring the ability to create the styling and concept setting processes in addition to the senses of the styling like shooting, hair, make-up, fashion, props, etc. The research aims to contribute to finding periodical flows as various and creative images that reinterpreted elements from each era in the20th century for beauty photography will be increasingly presented in the future. In addition, the elements of Retro links between the past and the present and it is necessary to reflect the trend of the times together and combine them for reinterpretations. Therefore, multimedia image expressions that are complexly presented in beauty photography are expected to become important elements for photography productions.
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