2015년 통계청의 조사에 의하면 기독교(개신교)인은 약 968만 명으로, 2005년 조사 때(약 862만)보다 약 106만 명 더 증가하였다고 한다. 그러나 한국교회의 목회자와 관계자들은 교인의 수가 감소함을 현저하게 느끼고 있다. 이러한 원인에 대하여 목회사회연구소는 ‘이단의 증가’와 ‘교회에 불출석하는 기독교인들의 증가’를 답으로 제시하였다. 즉 기독교적 신앙은 있으나 교회의 출석의 필요성을 느끼지 못하는 사람을 약 100만 명 정도로 추산하고 있으며, 불출석 원인의 중요한 요소로 기독인들의 정체성 상실을 말하고 있다. 특히...
2015년 통계청의 조사에 의하면 기독교(개신교)인은 약 968만 명으로, 2005년 조사 때(약 862만)보다 약 106만 명 더 증가하였다고 한다. 그러나 한국교회의 목회자와 관계자들은 교인의 수가 감소함을 현저하게 느끼고 있다. 이러한 원인에 대하여 목회사회연구소는 ‘이단의 증가’와 ‘교회에 불출석하는 기독교인들의 증가’를 답으로 제시하였다. 즉 기독교적 신앙은 있으나 교회의 출석의 필요성을 느끼지 못하는 사람을 약 100만 명 정도로 추산하고 있으며, 불출석 원인의 중요한 요소로 기독인들의 정체성 상실을 말하고 있다. 특히 이단의 증가와 불출석 교인의 증가가 늘어나고 있는 상황에서 현재 한국교회가 보여주고 있는 윤리적․도덕적 타락은 더욱 한국교회를 위기상황으로 몰아가고 있다. 2013년 한국기독교윤리실천운동본부의 조사에 의하면 언행의 불이치, 도덕적·윤리적 타락은 불신자뿐만 아니라, 신자들 가운데서도 교회를 신뢰하지 않는다고 하는 사람이 무려 50%가 넘는다고 한다. 또한 교회를 다니고 있지만, 예수 그리스도를 구세주로 영접한다고 응답한 사람은 약 60%이며, 이러한 현상은 점점 증가하고 있다는 것이다. 이처럼 조사결과는 한국교회의 위기상황을 말하고 있으며, 그 원인을 기독교인의 정체성 상실에 있음을 공통적으로 제시하고 있다. 즉 오늘날 한국교회가 위기상황에 놓이게 된 공통적인 근저에는 기독교인의 정체성 상실에 있음을 보여주고 있다. 그러므로 본 논문은 오늘날 한국교회의 위기상황의 원인을 기독교인들의 정체성 상실에 있다고 보고, 이를 회복을 위해 설교학적 관점에서 대안을 모색하는데 목적을 둔다.
백창곤의 연구에 의하면, 오늘날 한국교회의 설교는 약 17%의 설교만이 그리스도 중심의 설교이며, 약 83%의 설교는 인간 중심의 모범적 설교라고 한다. 물론 모범적 설교도 그리스도를 따르기 위하여 또한 성경의 인물들의 신앙적 모범을 따르기 위해서는 필요하다. 그러나 오늘날 한국교회의 모범적 설교는 그리스도의 십자가를 따르거나, 고난 속에서도 신실하게 신앙을 지켰던 인물들의 모범을 따르는 설교보다, 인물들의 장점에 대한 설교, 즉 소비자 중심의 설교가 많다는 것이다. 소비자 중심의 설교란 기독교를 만나면 건강, 물질, 평안 등 현세적인 인생의 성공과 축복을 보장받는다는 식의 인간 중심의 설교를 의미한다. 그러나 예수님의 설교는 언제나 구속사 중심이었다.
류응렬은 기독교 정체성의 핵심은 예수 그리스도라고 한다. 즉 기독교를 기독교 되게 하는 핵심은 예수 그리스도라는 것이다. 왜냐하면 기독교는 예수 그리스도를 믿는 종교이고, 기독교인이란 예수 그리스도를 따라가는 사람이기 때문이다. 따라서 예수 그리스도는 기독교인의 정체성을 이루는 가장 큰 핵심이라 할 수 있다. 그러므로 예수 그리스도는 모든 성경의 중심이며, 모든 설교의 핵심을 이루어야 한다. 즉 오늘날 한국교회 기독교인의 정체성 회복을 위해서는 올바른 성경관을 기반으로 그리스도 중심의 설교가 필요하다는 것이다.
그러므로 본 논문은 한국교회 기독교인의 정체성 회복을 위한 하나의 대안으로서 그리스도 중심의 설교 방법을 제시하기 위하여, 역사적으로 기독교인으로서 정체성을 잃고 방황하던 청중들에게 정체성 회복을 강력히 권면하는 히브리서 설교문을 하나의 그리스도 중심의 표준적·모범적 설교로 보고, 히브리서 설교문을 분석하였다. 그 이유는 오늘날 한국교회 기독교인들과 비슷하게 기독교인으로서 정체성을 잃은 청중들에게 그리스도 중심의 설교를 전파하고 있기 때문이다. 물론, 히브리서의 상황적 배경과 오늘날 한국교회의 상황적 배경에는 시간적·공간적·문화적·역사적 차이가 존재한다. 그러나 예수 그리스도에 대한 정체성, 즉 기독교의 기본적인 정체성은 어느 시대나 변함이 없다는 것이다. 그러므로 히브리서 설교문의 분석을 통해, 오늘날 한국교회 기독교인들의 정체성 회복을 위한 하나의 그리스도 중심의 설교 방법을 도출하는데 그 목적이 있다.
히브리서 설교문의 분석은 크게 설교요소, 설교형식, 설교주제, 그리고 본문해석으로 구분하여 분석하였다. 분석과정은 첫째 설교문의 기본적인 구성 요소(하나님, 성경, 세상, 설교자, 청중)의 각 특성과 요소 간의 연관성을 살펴보고, 둘째 설교의 외형적 특징을 살펴보기 위하여 설교형식(삼중구조, 이중구조 이중-삼중구조 등)을 분석하고, 셋째 내적으로 설교 내용의 핵심이 무엇인지를 알아보기 위하여 설교주제, 즉 설교문의 주(main) 주제는 무엇이며 이와 연관된 하부(sub) 주제들은 무엇인지 살펴보고, 주 주제와 하부 주제들의 관계를 분석하였다. 마지막으로 히브리서 설교문 내에서 성경 본문을 그리스도에 비추어 어떻게 해석하고 있는지를 그리스도 중심의 본문해석방법론을 적용하여 분석해 봄으로써, 히브리서에 나타난 그리스도 중심의 설교 방법을 도출하였다. 그리고 이러한 분석과정을 통하여 도출된 그리스도 중심의 설교 방법을 적용하여, 하나의 설교문을 실제로 작성하고 그 설교문에 적용된 그리스도 중심의 설교 방법을 설명하였다.
결론적으로 본 논문은 히브리서 설교문의 분석을 통하여 히브리서에 나타난 하나의 그리스도 중심의 설교 방법을 살펴보았다. 그러나 성경 안에는 아직도 많은 그리스도 중심의 설교문들이 내포되어 있다. 그러므로 향후 관심 있는 연구자들은 성경 안에 숨어있는 많은 그리스도 중심의 설교문을 연구하여, 보다 다양한 그리스도 중심의 설교 방법이 많이 나오길 간절히 기도한다.
2015년 통계청의 조사에 의하면 기독교(개신교)인은 약 968만 명으로, 2005년 조사 때(약 862만)보다 약 106만 명 더 증가하였다고 한다. 그러나 한국교회의 목회자와 관계자들은 교인의 수가 감소함을 현저하게 느끼고 있다. 이러한 원인에 대하여 목회사회연구소는 ‘이단의 증가’와 ‘교회에 불출석하는 기독교인들의 증가’를 답으로 제시하였다. 즉 기독교적 신앙은 있으나 교회의 출석의 필요성을 느끼지 못하는 사람을 약 100만 명 정도로 추산하고 있으며, 불출석 원인의 중요한 요소로 기독인들의 정체성 상실을 말하고 있다. 특히 이단의 증가와 불출석 교인의 증가가 늘어나고 있는 상황에서 현재 한국교회가 보여주고 있는 윤리적․도덕적 타락은 더욱 한국교회를 위기상황으로 몰아가고 있다. 2013년 한국기독교윤리실천운동본부의 조사에 의하면 언행의 불이치, 도덕적·윤리적 타락은 불신자뿐만 아니라, 신자들 가운데서도 교회를 신뢰하지 않는다고 하는 사람이 무려 50%가 넘는다고 한다. 또한 교회를 다니고 있지만, 예수 그리스도를 구세주로 영접한다고 응답한 사람은 약 60%이며, 이러한 현상은 점점 증가하고 있다는 것이다. 이처럼 조사결과는 한국교회의 위기상황을 말하고 있으며, 그 원인을 기독교인의 정체성 상실에 있음을 공통적으로 제시하고 있다. 즉 오늘날 한국교회가 위기상황에 놓이게 된 공통적인 근저에는 기독교인의 정체성 상실에 있음을 보여주고 있다. 그러므로 본 논문은 오늘날 한국교회의 위기상황의 원인을 기독교인들의 정체성 상실에 있다고 보고, 이를 회복을 위해 설교학적 관점에서 대안을 모색하는데 목적을 둔다.
백창곤의 연구에 의하면, 오늘날 한국교회의 설교는 약 17%의 설교만이 그리스도 중심의 설교이며, 약 83%의 설교는 인간 중심의 모범적 설교라고 한다. 물론 모범적 설교도 그리스도를 따르기 위하여 또한 성경의 인물들의 신앙적 모범을 따르기 위해서는 필요하다. 그러나 오늘날 한국교회의 모범적 설교는 그리스도의 십자가를 따르거나, 고난 속에서도 신실하게 신앙을 지켰던 인물들의 모범을 따르는 설교보다, 인물들의 장점에 대한 설교, 즉 소비자 중심의 설교가 많다는 것이다. 소비자 중심의 설교란 기독교를 만나면 건강, 물질, 평안 등 현세적인 인생의 성공과 축복을 보장받는다는 식의 인간 중심의 설교를 의미한다. 그러나 예수님의 설교는 언제나 구속사 중심이었다.
류응렬은 기독교 정체성의 핵심은 예수 그리스도라고 한다. 즉 기독교를 기독교 되게 하는 핵심은 예수 그리스도라는 것이다. 왜냐하면 기독교는 예수 그리스도를 믿는 종교이고, 기독교인이란 예수 그리스도를 따라가는 사람이기 때문이다. 따라서 예수 그리스도는 기독교인의 정체성을 이루는 가장 큰 핵심이라 할 수 있다. 그러므로 예수 그리스도는 모든 성경의 중심이며, 모든 설교의 핵심을 이루어야 한다. 즉 오늘날 한국교회 기독교인의 정체성 회복을 위해서는 올바른 성경관을 기반으로 그리스도 중심의 설교가 필요하다는 것이다.
그러므로 본 논문은 한국교회 기독교인의 정체성 회복을 위한 하나의 대안으로서 그리스도 중심의 설교 방법을 제시하기 위하여, 역사적으로 기독교인으로서 정체성을 잃고 방황하던 청중들에게 정체성 회복을 강력히 권면하는 히브리서 설교문을 하나의 그리스도 중심의 표준적·모범적 설교로 보고, 히브리서 설교문을 분석하였다. 그 이유는 오늘날 한국교회 기독교인들과 비슷하게 기독교인으로서 정체성을 잃은 청중들에게 그리스도 중심의 설교를 전파하고 있기 때문이다. 물론, 히브리서의 상황적 배경과 오늘날 한국교회의 상황적 배경에는 시간적·공간적·문화적·역사적 차이가 존재한다. 그러나 예수 그리스도에 대한 정체성, 즉 기독교의 기본적인 정체성은 어느 시대나 변함이 없다는 것이다. 그러므로 히브리서 설교문의 분석을 통해, 오늘날 한국교회 기독교인들의 정체성 회복을 위한 하나의 그리스도 중심의 설교 방법을 도출하는데 그 목적이 있다.
히브리서 설교문의 분석은 크게 설교요소, 설교형식, 설교주제, 그리고 본문해석으로 구분하여 분석하였다. 분석과정은 첫째 설교문의 기본적인 구성 요소(하나님, 성경, 세상, 설교자, 청중)의 각 특성과 요소 간의 연관성을 살펴보고, 둘째 설교의 외형적 특징을 살펴보기 위하여 설교형식(삼중구조, 이중구조 이중-삼중구조 등)을 분석하고, 셋째 내적으로 설교 내용의 핵심이 무엇인지를 알아보기 위하여 설교주제, 즉 설교문의 주(main) 주제는 무엇이며 이와 연관된 하부(sub) 주제들은 무엇인지 살펴보고, 주 주제와 하부 주제들의 관계를 분석하였다. 마지막으로 히브리서 설교문 내에서 성경 본문을 그리스도에 비추어 어떻게 해석하고 있는지를 그리스도 중심의 본문해석방법론을 적용하여 분석해 봄으로써, 히브리서에 나타난 그리스도 중심의 설교 방법을 도출하였다. 그리고 이러한 분석과정을 통하여 도출된 그리스도 중심의 설교 방법을 적용하여, 하나의 설교문을 실제로 작성하고 그 설교문에 적용된 그리스도 중심의 설교 방법을 설명하였다.
결론적으로 본 논문은 히브리서 설교문의 분석을 통하여 히브리서에 나타난 하나의 그리스도 중심의 설교 방법을 살펴보았다. 그러나 성경 안에는 아직도 많은 그리스도 중심의 설교문들이 내포되어 있다. 그러므로 향후 관심 있는 연구자들은 성경 안에 숨어있는 많은 그리스도 중심의 설교문을 연구하여, 보다 다양한 그리스도 중심의 설교 방법이 많이 나오길 간절히 기도한다.
According to a survey by the National Statistical Office(NSO), the number of Christians(Protestants) in 2015 was 9.68 million, an increase of about 1.06 million from 2005(about 8.62 million). However, Korean church pastors and officials feel that the number of church members is conspicuously decreas...
According to a survey by the National Statistical Office(NSO), the number of Christians(Protestants) in 2015 was 9.68 million, an increase of about 1.06 million from 2005(about 8.62 million). However, Korean church pastors and officials feel that the number of church members is conspicuously decreasing. Explaining this phenomenon, the Institute for the Study of Pastoral Society presented two causes the increase in heresy and the increase in the number of Christians not attending church. In other words, it estimates that about 1 million Christians don’t feel the need to go to church, and that the main reason for not attending church is the loss of Christian identity. In particular, along with the increase in heresy and the increase in non-attending Christians, the ethical and moral corruption that the Korean church is pushing the Korean church into crisis. According to a survey conducted by the Korean Office of Christian Ethics Practice Movement in 2013, concerning discordance between words and actions, and moral and ethical corruption, not only non-believers but also more than 50% of Christians say they do not trust the church. In addition, only about 60% of the church-goers said that they consider Jesus Christ their savior, and this phenomenon is spreading. The results of the survey indicate crisis in the Korean church, and the common cause is the loss of Christian identity. In other words, the common cause that the Korean church is in crisis today is the loss of Christian identity. Therefore, this paper views the loss of Christian identity as the Christian church's crisis, and aims to find a way to recover it from the viewpoint of preaching.
According to the study of Chang-gon Baek, only about 17% of Korean church’s preaching of today is centered on Christ, and about 83% is human-centered exemplary preaching. Of course, exemplary preaching is also needed to follow Christ and to follow the example of the faithful characters in the Bible. However, today’s exemplary preaching of the Korean church is more about the merits of the characters, that is, consumer-centered sermons rather than about the followers of Christ's crucifixion and of the examples of believers who stayed faithful in hardship. Consumer-centered sermons mean human-centered sermons that say Christianity guarantees life’s success and blessing such as health, material prosperity, and peace. However, the preaching of Jesus has always centered on the history of redemption.
Eung-lyeol Ryu says that the core of Christian identity is Jesus Christ. In other words, the key to Christianity is Jesus Christ. Because Christianity is a religion that believes in Jesus Christ, and Christians follow Jesus Christ. Therefore, Jesus Christ is the most important core of Christian identity. Therefore, Jesus Christ is the center of all scriptures, and must be the core of all sermons. In other words, to restore the identity of Korean Christians today, Christ-centered preaching is needed based on the right view on the Bible.
Therefore, in order to propose a Christ-centered method of preaching as a means to restore Christian identity, this study views the sermon of the Hebrews, which strongly encouraged the restoration of the identity of Christians, as standard and ideal Christ-centered preaching, and analyzed the sermon of the Hebrews. This is because the Hebrew uses Christ-centered sermon to the audience who lost Christian identity today’s Korean Christians. There are differences in time, space, culture, and history in the situational background of the Hebrews and that of today’s Korean church. However, the identity of Jesus Christ, the basic identity of Christianity, does not change in any age. Therefore, through the analysis of the sermon of the Hebrews, this study aims to derive a Christ-centered preaching method for the restoration of Christian identity today.
The analysis of Hebrew sermon was divided into elements of the sermon, form of the sermon, topic of the sermon, and text interpretation. The analysis process was as follows: First, this study examined the characteristics of the basic elements of the sermon(God, the Bible, the world, the preacher, and the audience) and their relationship. Second, it analyzed the form of the sermon(triple structure, double structure, double-triple structure) to examine the external characteristics of the sermon. Third, to analyze what is the core of the sermon, this study examined the topic of the sermon, that is, the main theme of the sermon and the relevant sub-themes, and it analyzed the relationship between the main theme and sub-themes. Finally, by analyzing the interpretation of the text of the Bible in the light of Christ in the sermon of the Hebrews using Christ-centered text interpretation methodology, this study derived a Christ-centered method of preaching in the Hebrews. By applying the Christ-centered preaching method derived through this analysis process, this study actually created a sermon and explained the Christ-centered method of preaching applied to the sermon.
In conclusion, this thesis examined the Christ-centered preaching method in the Hebrews through the analysis of the Hebrews sermon. However, there are still many Christ-centered sermons in the Bible. Therefore, it is expected that other interested researchers will study many of the Christ-centered sermons hidden in the Bible and there will be many more Christ-centered preaching methods.
According to a survey by the National Statistical Office(NSO), the number of Christians(Protestants) in 2015 was 9.68 million, an increase of about 1.06 million from 2005(about 8.62 million). However, Korean church pastors and officials feel that the number of church members is conspicuously decreasing. Explaining this phenomenon, the Institute for the Study of Pastoral Society presented two causes the increase in heresy and the increase in the number of Christians not attending church. In other words, it estimates that about 1 million Christians don’t feel the need to go to church, and that the main reason for not attending church is the loss of Christian identity. In particular, along with the increase in heresy and the increase in non-attending Christians, the ethical and moral corruption that the Korean church is pushing the Korean church into crisis. According to a survey conducted by the Korean Office of Christian Ethics Practice Movement in 2013, concerning discordance between words and actions, and moral and ethical corruption, not only non-believers but also more than 50% of Christians say they do not trust the church. In addition, only about 60% of the church-goers said that they consider Jesus Christ their savior, and this phenomenon is spreading. The results of the survey indicate crisis in the Korean church, and the common cause is the loss of Christian identity. In other words, the common cause that the Korean church is in crisis today is the loss of Christian identity. Therefore, this paper views the loss of Christian identity as the Christian church's crisis, and aims to find a way to recover it from the viewpoint of preaching.
According to the study of Chang-gon Baek, only about 17% of Korean church’s preaching of today is centered on Christ, and about 83% is human-centered exemplary preaching. Of course, exemplary preaching is also needed to follow Christ and to follow the example of the faithful characters in the Bible. However, today’s exemplary preaching of the Korean church is more about the merits of the characters, that is, consumer-centered sermons rather than about the followers of Christ's crucifixion and of the examples of believers who stayed faithful in hardship. Consumer-centered sermons mean human-centered sermons that say Christianity guarantees life’s success and blessing such as health, material prosperity, and peace. However, the preaching of Jesus has always centered on the history of redemption.
Eung-lyeol Ryu says that the core of Christian identity is Jesus Christ. In other words, the key to Christianity is Jesus Christ. Because Christianity is a religion that believes in Jesus Christ, and Christians follow Jesus Christ. Therefore, Jesus Christ is the most important core of Christian identity. Therefore, Jesus Christ is the center of all scriptures, and must be the core of all sermons. In other words, to restore the identity of Korean Christians today, Christ-centered preaching is needed based on the right view on the Bible.
Therefore, in order to propose a Christ-centered method of preaching as a means to restore Christian identity, this study views the sermon of the Hebrews, which strongly encouraged the restoration of the identity of Christians, as standard and ideal Christ-centered preaching, and analyzed the sermon of the Hebrews. This is because the Hebrew uses Christ-centered sermon to the audience who lost Christian identity today’s Korean Christians. There are differences in time, space, culture, and history in the situational background of the Hebrews and that of today’s Korean church. However, the identity of Jesus Christ, the basic identity of Christianity, does not change in any age. Therefore, through the analysis of the sermon of the Hebrews, this study aims to derive a Christ-centered preaching method for the restoration of Christian identity today.
The analysis of Hebrew sermon was divided into elements of the sermon, form of the sermon, topic of the sermon, and text interpretation. The analysis process was as follows: First, this study examined the characteristics of the basic elements of the sermon(God, the Bible, the world, the preacher, and the audience) and their relationship. Second, it analyzed the form of the sermon(triple structure, double structure, double-triple structure) to examine the external characteristics of the sermon. Third, to analyze what is the core of the sermon, this study examined the topic of the sermon, that is, the main theme of the sermon and the relevant sub-themes, and it analyzed the relationship between the main theme and sub-themes. Finally, by analyzing the interpretation of the text of the Bible in the light of Christ in the sermon of the Hebrews using Christ-centered text interpretation methodology, this study derived a Christ-centered method of preaching in the Hebrews. By applying the Christ-centered preaching method derived through this analysis process, this study actually created a sermon and explained the Christ-centered method of preaching applied to the sermon.
In conclusion, this thesis examined the Christ-centered preaching method in the Hebrews through the analysis of the Hebrews sermon. However, there are still many Christ-centered sermons in the Bible. Therefore, it is expected that other interested researchers will study many of the Christ-centered sermons hidden in the Bible and there will be many more Christ-centered preaching methods.
주제어
#그리스도 중심 설교 히브리서 기독교인 정체성 설교 방법론
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