본 연구는 수치심 경향성이 높은 대학생들을 대상으로, 과거 수치심을 경험했던 상황을 회상함으로 인해 증가되는 상태 수치심과 감소되는 상태 자기자비를 변화시키는 데 있어서 ‘자기자비 글쓰기'의 효과를 검증하고자 하였으며, 이를 위해 ‘주의분산 글쓰기' 처치 조건을 비교집단으로 설정하였다. 연구 과정에서 상태 수치심을 직접적으로 측정하기 위해, 상태 수치심 및 죄책감 척도(SSGS) 가운데 상태 수치심 문항을 번안하고 타당화한 뒤 사용하였다.
실험 전 한국판 수치심 경험 척도(K-ESS)를 작성한 대학생 중 수치심 경험 수준...
본 연구는 수치심 경향성이 높은 대학생들을 대상으로, 과거 수치심을 경험했던 상황을 회상함으로 인해 증가되는 상태 수치심과 감소되는 상태 자기자비를 변화시키는 데 있어서 ‘자기자비 글쓰기'의 효과를 검증하고자 하였으며, 이를 위해 ‘주의분산 글쓰기' 처치 조건을 비교집단으로 설정하였다. 연구 과정에서 상태 수치심을 직접적으로 측정하기 위해, 상태 수치심 및 죄책감 척도(SSGS) 가운데 상태 수치심 문항을 번안하고 타당화한 뒤 사용하였다.
실험 전 한국판 수치심 경험 척도(K-ESS)를 작성한 대학생 중 수치심 경험 수준이 높은 46명(남자 11명, 여자 35명)을 선별하여, 수치심을 경험했던 상황을 회상하게 하였다. 그 후, 자기자비 글쓰기 처치 집단, 주의분산 글쓰기 처치 집단에 각 23명(남자 5명, 여자 18명; 남자 6명, 여자 17명)씩 무선할당 하였으며, 각 처지집단 별로 상태 자기자비, 상태 수치심 및 정서반응(행복감, 슬픔, 분노감, 불안감)을 수치스러운 경험의 회상 전, 회상 후, 글쓰기 처치 후에 각각 측정하였다.
실험 결과, 자기자비 글쓰기 처치 집단이 주의분산 글쓰기 처치 집단에 비해 처치 후 상태 자기자비가 더 유의하게 증가하였고, 상태 수치심과 불안감이 더 유의하게 감소한 것으로 나타났다. 행복감, 슬픔, 분노감에 있어서의 차이는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
이러한 연구 결과는 자기자비 글쓰기가 수치심 경향군의 상태 자기자비 함양 및 상태 수치심과 불안감 감소에 효과적이며 그 효과가 주의분산 글쓰기보다 우수함을 시사한다. 끝으로, 본 연구의 제한점과 의의에 관해 논의하였다.
본 연구는 수치심 경향성이 높은 대학생들을 대상으로, 과거 수치심을 경험했던 상황을 회상함으로 인해 증가되는 상태 수치심과 감소되는 상태 자기자비를 변화시키는 데 있어서 ‘자기자비 글쓰기'의 효과를 검증하고자 하였으며, 이를 위해 ‘주의분산 글쓰기' 처치 조건을 비교집단으로 설정하였다. 연구 과정에서 상태 수치심을 직접적으로 측정하기 위해, 상태 수치심 및 죄책감 척도(SSGS) 가운데 상태 수치심 문항을 번안하고 타당화한 뒤 사용하였다.
실험 전 한국판 수치심 경험 척도(K-ESS)를 작성한 대학생 중 수치심 경험 수준이 높은 46명(남자 11명, 여자 35명)을 선별하여, 수치심을 경험했던 상황을 회상하게 하였다. 그 후, 자기자비 글쓰기 처치 집단, 주의분산 글쓰기 처치 집단에 각 23명(남자 5명, 여자 18명; 남자 6명, 여자 17명)씩 무선할당 하였으며, 각 처지집단 별로 상태 자기자비, 상태 수치심 및 정서반응(행복감, 슬픔, 분노감, 불안감)을 수치스러운 경험의 회상 전, 회상 후, 글쓰기 처치 후에 각각 측정하였다.
실험 결과, 자기자비 글쓰기 처치 집단이 주의분산 글쓰기 처치 집단에 비해 처치 후 상태 자기자비가 더 유의하게 증가하였고, 상태 수치심과 불안감이 더 유의하게 감소한 것으로 나타났다. 행복감, 슬픔, 분노감에 있어서의 차이는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
이러한 연구 결과는 자기자비 글쓰기가 수치심 경향군의 상태 자기자비 함양 및 상태 수치심과 불안감 감소에 효과적이며 그 효과가 주의분산 글쓰기보다 우수함을 시사한다. 끝으로, 본 연구의 제한점과 의의에 관해 논의하였다.
The present study examined effects of self-compassion writing treatment on state shame and state self-compassion compared to distraction writing treatment. For this purpose, items of shame subscale from State Shame and Guilt Scale(SSGS) was translated and validated in Korean version to measure state...
The present study examined effects of self-compassion writing treatment on state shame and state self-compassion compared to distraction writing treatment. For this purpose, items of shame subscale from State Shame and Guilt Scale(SSGS) was translated and validated in Korean version to measure state shame. Among 427 university students completing Korean version of the Experience of Shame Scale(K-ESS) prior to the experiment, 46 students(11 men, 35 women) with high level of shameful experience were selected. They recalled and wrote about personal experience of shame. After writing, they were randomly assigned to (1) write about it self-compassionately(n=23), (2) write about it distractively(n=23). Participants’ state self- compassion, state shame, and emotional reactions(happiness, sadness, anger, and anxiety) were measured before and after recall, and after writing. Results showed that participants in the self-compassion writing condition reported more state self-compassion, and less state shame and anxiety than those in the distraction writing condition. These results suggest that self-compassion writing treatment maybe a useful intervention to improve state self-compassion and to reduce state shame and anxiety.
The present study examined effects of self-compassion writing treatment on state shame and state self-compassion compared to distraction writing treatment. For this purpose, items of shame subscale from State Shame and Guilt Scale(SSGS) was translated and validated in Korean version to measure state shame. Among 427 university students completing Korean version of the Experience of Shame Scale(K-ESS) prior to the experiment, 46 students(11 men, 35 women) with high level of shameful experience were selected. They recalled and wrote about personal experience of shame. After writing, they were randomly assigned to (1) write about it self-compassionately(n=23), (2) write about it distractively(n=23). Participants’ state self- compassion, state shame, and emotional reactions(happiness, sadness, anger, and anxiety) were measured before and after recall, and after writing. Results showed that participants in the self-compassion writing condition reported more state self-compassion, and less state shame and anxiety than those in the distraction writing condition. These results suggest that self-compassion writing treatment maybe a useful intervention to improve state self-compassion and to reduce state shame and anxiety.
주제어
#자기자비 수치심 글쓰기 주의분산 임상심리
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