경상남도 남해군 다랭이마을은 108층의 계단식 지형을 포함한 아름다운 해안경관을 보유한 명승 제15호로 지정되어 있으며, CNN에서 선정한 한국에서 꼭 가봐야 할 곳 3위로 추천된 각광받는 관광명소이다. 우리나라는 삼면이 바다로 둘러싸여 있고 특히 남해 해안은 조석의 영향을 크게 받고, 침식‧퇴적작용에 의해 만들어진 리아스식 지형의 발달로 우수한 해안경관을 형성하며, 해안 관광지의 역할을 하고 있다. 이와 같은 해안경관의 이용행태 및 선호도, 만족도, 중요도 등에 대한 평가는 체계적이고 지속적인 해안경관 관리와 함께 해안경관의 정체성 확립, 지속적 관리방안을 위해 중요한 요소이다. 하지만, 기존의 해안경관에 대한 평가는 종합적으로 고려되지 않고 개별적 인자 중심으로 연구되고 있는 실정이다. 이러한 평가로는 해안경관의 지속가능한 개발 및 보전과 정체성을 확보할 수 없다. 이에 본 연구는 기존 개별 인자 중심의 해안평가에서 벗어나 이용행태 및 선호도, 이미지와 만족도, 중요도-만족도 특성, 시각적 선호도와 물리적 시각량의 상관성, 블로그 조사, 경제적 가치평가에 대한 의식조사 및 실증적 방법을 통해 해안경관을 종합적으로 평가함으로써 해안경관 개발 계획 및 관리방안 수립을 할 때, 해안경관에 대한 훼손을 최소화하고 효율적이며 체계적인 관리방안을 모색하는 데 목적을 두고, 남해 다랭이마을을 대상으로 연구를 수행하였다. 본 연구를 통해 도출된 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 이용자 일반 속성 분석 결과, 다랭이마을 이용객은 남성보다 여성이 많았으며, 대부분 대학졸업 이상이었다. 거주 지역별 나이에 따른 관련성을 파악하기 위해 ...
경상남도 남해군 다랭이마을은 108층의 계단식 지형을 포함한 아름다운 해안경관을 보유한 명승 제15호로 지정되어 있으며, CNN에서 선정한 한국에서 꼭 가봐야 할 곳 3위로 추천된 각광받는 관광명소이다. 우리나라는 삼면이 바다로 둘러싸여 있고 특히 남해 해안은 조석의 영향을 크게 받고, 침식‧퇴적작용에 의해 만들어진 리아스식 지형의 발달로 우수한 해안경관을 형성하며, 해안 관광지의 역할을 하고 있다. 이와 같은 해안경관의 이용행태 및 선호도, 만족도, 중요도 등에 대한 평가는 체계적이고 지속적인 해안경관 관리와 함께 해안경관의 정체성 확립, 지속적 관리방안을 위해 중요한 요소이다. 하지만, 기존의 해안경관에 대한 평가는 종합적으로 고려되지 않고 개별적 인자 중심으로 연구되고 있는 실정이다. 이러한 평가로는 해안경관의 지속가능한 개발 및 보전과 정체성을 확보할 수 없다. 이에 본 연구는 기존 개별 인자 중심의 해안평가에서 벗어나 이용행태 및 선호도, 이미지와 만족도, 중요도-만족도 특성, 시각적 선호도와 물리적 시각량의 상관성, 블로그 조사, 경제적 가치평가에 대한 의식조사 및 실증적 방법을 통해 해안경관을 종합적으로 평가함으로써 해안경관 개발 계획 및 관리방안 수립을 할 때, 해안경관에 대한 훼손을 최소화하고 효율적이며 체계적인 관리방안을 모색하는 데 목적을 두고, 남해 다랭이마을을 대상으로 연구를 수행하였다. 본 연구를 통해 도출된 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 이용자 일반 속성 분석 결과, 다랭이마을 이용객은 남성보다 여성이 많았으며, 대부분 대학졸업 이상이었다. 거주 지역별 나이에 따른 관련성을 파악하기 위해 교차분석 결과, 나이는 20대∼40대의 비중이 높았으며, 거주 지역은 경상권, 전라권, 수도권, 충청권 지역으로 고루 분포되어 있어 인근 이용객뿐만 아니라 시간적, 일상생활의 여유가 있는 타 지역의 이용객이 많은 것으로 보였다. 직업은 회사원의 비중이 가장 높게 나타났고 기혼자가 많은 것으로 분석되었다. 둘째, 이용행태 및 선호도 분석 결과, 다랭이마을 해안경관 인지정도에 있어서는 잘 모른다고 응답한 이가 66.4%로 많았고, 방문 목적은 보물섬 남해관광이 72.3%로 가장 많았으며, 방문 동기는 해안의 자연경치 및 경관의 아름다움을 즐기기 위해서라는 응답이 51.9%로 가장 높게 나타났다. 동행형태는 친구가 32.5%로 제일 많았다. 다랭이마을에 도달하는데 소요시간은 2∼3시간 이내이며, 관람 소요시간은 대부분 2시간 이내로 분석되었다. 대부분의 방문객이 친구 또는 가족, 연인 등과 교류장소로 다랭이마을을 방문하며, 대상지를 관람하는 데 많은 시간을 할애하지는 않는 것으로 보였다. 교통 이용수단은 자가용이 제일 많았고, 대부분 첫 방문이었으며, 이용자의 87.5%가 재방문을 희망하고 있었다. 이는 대부분 관광지는 첫 방문지가 재방문에 대한 선호도가 높다는 결과와 유사하였다. 다랭이마을의 이용행태에서 나타난 방문 동기 및 체류기간, 재방문 의사 등은 해안경관의 전반적인 만족도와 통계적인 차이를 보였고, 특히 재방문을 희망하는 이용객과 전체만족도와의 상호관련성이 매우 높게 나타났다. 셋째, 시각적 이미지와 만족도 분석 결과, ‘자연성 및 생태성(바다, 산)과의 조화성’, ‘관광지의 청결도’ 등이 높게 평가되는 반면, ‘각종 행사와 이벤트의 다양성’, ‘교육 프로그램의 적절성’ 등은 낮게 평가되었으며, 해안경관에 대한 전체만족도는 7.37로 높게 나타났다. 다랭이마을 해안경관 이미지와 만족도 변수군에는 체험성 요인, 친숙성 요인, 다양성 요인, 경관성 요인, 서비스 요인 등으로 나타났으며, 해안경관의 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것은 경관성 요인이며 전체 설명력은 57.7%로 나타났다. 따라서 대상지 이미지와 만족도 요인이 전반적 만족도에 모두 영향을 미치는 것을 확인하였고, 이용행태(방문 동기, 체류기간, 재방문 의도)에 따라 전반적인 만족도에 차이가 있는 것으로 분석되었다. 넷째, 선택속성에 대한 분석 결과, 만족도 요인은 체험성 요인, 친숙성 요인, 다양성 요인, 경관성 요인, 서비스 요인이다. 자연환경과 생태적 특성을 잘 반영한 경관성 요인과 관련된 항목들을 가장 중요하게 인식하였고, 설명력은 59.73%로 나타났다. 중요도-만족도 속성이 서로 일치하고 있음을 보였으며, 공통적으로 친숙성, 다양성, 경관성 등과 관련된 항목들을 높게 인식하고 있었고, 체험성과 서비스는 낮게 평가되었다. 전체 중요도 3.70, 만족도 3.44로 나타나 방문 전의 중요도보다는 방문 후의 만족도가 낮은 것으로 평가되었다. 다섯째, 중요도-만족도(ISA) 특성 분석 결과, 다랭이마을 특유의 해안경관과 자연 풍광, 접근성, 안정성, 매력성, 마을 주민들의 친절성 등이 경쟁우위를 확보하고 있는 강점으로 분석되었으며, 반면 편의시설(휴식공간, 화장실 등), 방문 비용 및 식음료 가격, 지역 특산품 구매, 체험․교육 프로그램, 행사와 이벤트 등에 대해서는 만족도가 낮아 다양한 정책 변화와 개선방안이 필요하다고 판단된다. 여섯째, 시각적 선호도와 물리적 시각량의 상관성 분석 결과, 다랭이마을 해안경관을 대표하는 시각적 선호요인으로는 ‘자연적인’, ‘아름다운’, ‘밝은’, ‘부드러운’, ‘친근한’ 등이 긍정적인 이미지로 나타났으며, 반면 ‘소박한’, ‘평범한’, ‘무질서한’, ‘단순한’, ‘폐쇄적인’ 등에 대해서는 부정적인 이미지를 나타냈다. 조사지점별 ‘자연적인’, ‘아름다운’, ‘밝은’ 등의 긍정적 선호요인들은 물리적 시각요소의 녹지면적, 바다면적, 하늘면적과 적절한 조화를 이루고 있는 반면 ‘평범한’, ‘무질서한’ 등 부정적 요인들은 향후 남해 다랭이마을 해안경관의 차별화와 선호도를 위한 고려 요인들로 판단된다. 전체만족도에 영향을 미치는 물리적 시각요소로는 인공면적, 하늘면적, 바다면적으로 보이며, 특히 인공면적 요소가 다랭이마을 해안경관 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 일곱째, 블로그를 통한 인식 분석 결과, 분석유형은 5가지 요소(체험성, 친숙성, 다양성, 경관성, 서비스)로 분류되었다. 그 결과 ‘체험성’과 ‘다양성’ 요소로 추출된 마을의 접근성, 해안경관 복잡성 등에는 부정적인 면이 많아서 ‘체험성’과 ‘다양성’ 특성에 대한 개선방안 마련과 함께 ‘친숙성’ 증대를 위한 종합적 개선방안이 필요할 것으로 판단된다. 그리고 매우 긍정적 유형을 나타낸 ‘경관성’에 대해서는 체계적이면서 지속적으로 관리․보전함과 동시에 ‘서비스’ 향상을 위한 관리방안도 필요할 것으로 사료된다. 여덟째, 경제적 가치평가 분석 결과, 남해 다랭이마을의 보전가치 비중을 1인․1일 편익 8,731원에 적용하면, 이용 보장료 가치 1,982원, 관리․유지 가치 4,252원, 유산 가치 2,497원으로 나타난다. 그 결과 남해 다랭이마을의 연간 이용 보장료 가치는 21.5억 원, 관리․유지 가치는 46.0억 원, 유산 가치는 27.0억 원으로 나타나, 연간 방문객 수로 환산할 경우 약 94.5억 원의 보전가치를 가지는 것으로 분석된다. 결론적으로 연구대상지에 대하여 시각적 이미지와 만족도, 선택속성에 대한 중요도-만족도 특성, 블로그 조사 등에서 분석된 결과를 종합해 보면 해안경관 최고의 매력성은 ‘경관성’(관광지 주제 일관성, 자연성, 산과 바다의 조화성, 문화적 매력성)인 것으로 판단되었고, 독특한 자연경관과 더불어 역사문화가 계승된 다랭이 논(명승 제15호)은 지역자원으로서 관광‧교육‧경제적 가치를 지니고 있다. 아름다운 해안 ‘경관성’과 명승가치의 고유성을 지닌 ‘다랭이 논’은 자연상태를 보존, 관리‧유지하여 후손들에게 유산으로 물려줄 소중한 자산이므로 지속적인 보존과 동시에 명승지의 문화환경에서 지역주민과 상생하는 활성화 방안이 필요하다. 이는 남해 다랭이마을 해안경관에서 가장 경쟁력 있는 요소로서 해안경관 관리대책 수립을 할 때 중요한 요인으로 분석된다. 본 연구는 남해 다랭이마을 해안경관에 대하여 체계적이고 지속적인 관리방안 모색에 중점을 두었고, 이용자를 중심으로 통합적 매력성 분석 모델 적용으로 실증적인 분석‧평가를 통해, 관광활성화 및 지속적 관리방안을 위한 주요 가치인자를 도출하여 해안경관 관리를 할 때 환경에 대한 악영향을 최소화한 관리방안을 제시하였다. 이러한 성과에도 불구하고 본 연구는 해안경관 특성상, 다양한 해양관광 인자를 적용하지 못하고 평가 유형을 단순화시켜 평가한 점과 지역주민과 이용객에 따른 상호비교를 아우르지 못했다는 한계점을 지닌다. 또한 국내 또는 국외의 대표적인 해안경관에 대한 비교 연구를 다루지 않아 또 다른 한계로 지적될 수 있다. 이러한 점들의 개선을 위해서는 향후 해안경관 분석 및 평가 시 도시 간 비교 평가 연구를 병행하는 한편, 남해 다랭이마을이 대표적 해안경관 마을로서 경쟁력을 확보할 수 있도록 다양한 전략을 제시하는 연구 또한 지속적으로 진행해 나가야 할 것이다.
경상남도 남해군 다랭이마을은 108층의 계단식 지형을 포함한 아름다운 해안경관을 보유한 명승 제15호로 지정되어 있으며, CNN에서 선정한 한국에서 꼭 가봐야 할 곳 3위로 추천된 각광받는 관광명소이다. 우리나라는 삼면이 바다로 둘러싸여 있고 특히 남해 해안은 조석의 영향을 크게 받고, 침식‧퇴적작용에 의해 만들어진 리아스식 지형의 발달로 우수한 해안경관을 형성하며, 해안 관광지의 역할을 하고 있다. 이와 같은 해안경관의 이용행태 및 선호도, 만족도, 중요도 등에 대한 평가는 체계적이고 지속적인 해안경관 관리와 함께 해안경관의 정체성 확립, 지속적 관리방안을 위해 중요한 요소이다. 하지만, 기존의 해안경관에 대한 평가는 종합적으로 고려되지 않고 개별적 인자 중심으로 연구되고 있는 실정이다. 이러한 평가로는 해안경관의 지속가능한 개발 및 보전과 정체성을 확보할 수 없다. 이에 본 연구는 기존 개별 인자 중심의 해안평가에서 벗어나 이용행태 및 선호도, 이미지와 만족도, 중요도-만족도 특성, 시각적 선호도와 물리적 시각량의 상관성, 블로그 조사, 경제적 가치평가에 대한 의식조사 및 실증적 방법을 통해 해안경관을 종합적으로 평가함으로써 해안경관 개발 계획 및 관리방안 수립을 할 때, 해안경관에 대한 훼손을 최소화하고 효율적이며 체계적인 관리방안을 모색하는 데 목적을 두고, 남해 다랭이마을을 대상으로 연구를 수행하였다. 본 연구를 통해 도출된 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 이용자 일반 속성 분석 결과, 다랭이마을 이용객은 남성보다 여성이 많았으며, 대부분 대학졸업 이상이었다. 거주 지역별 나이에 따른 관련성을 파악하기 위해 교차분석 결과, 나이는 20대∼40대의 비중이 높았으며, 거주 지역은 경상권, 전라권, 수도권, 충청권 지역으로 고루 분포되어 있어 인근 이용객뿐만 아니라 시간적, 일상생활의 여유가 있는 타 지역의 이용객이 많은 것으로 보였다. 직업은 회사원의 비중이 가장 높게 나타났고 기혼자가 많은 것으로 분석되었다. 둘째, 이용행태 및 선호도 분석 결과, 다랭이마을 해안경관 인지정도에 있어서는 잘 모른다고 응답한 이가 66.4%로 많았고, 방문 목적은 보물섬 남해관광이 72.3%로 가장 많았으며, 방문 동기는 해안의 자연경치 및 경관의 아름다움을 즐기기 위해서라는 응답이 51.9%로 가장 높게 나타났다. 동행형태는 친구가 32.5%로 제일 많았다. 다랭이마을에 도달하는데 소요시간은 2∼3시간 이내이며, 관람 소요시간은 대부분 2시간 이내로 분석되었다. 대부분의 방문객이 친구 또는 가족, 연인 등과 교류장소로 다랭이마을을 방문하며, 대상지를 관람하는 데 많은 시간을 할애하지는 않는 것으로 보였다. 교통 이용수단은 자가용이 제일 많았고, 대부분 첫 방문이었으며, 이용자의 87.5%가 재방문을 희망하고 있었다. 이는 대부분 관광지는 첫 방문지가 재방문에 대한 선호도가 높다는 결과와 유사하였다. 다랭이마을의 이용행태에서 나타난 방문 동기 및 체류기간, 재방문 의사 등은 해안경관의 전반적인 만족도와 통계적인 차이를 보였고, 특히 재방문을 희망하는 이용객과 전체만족도와의 상호관련성이 매우 높게 나타났다. 셋째, 시각적 이미지와 만족도 분석 결과, ‘자연성 및 생태성(바다, 산)과의 조화성’, ‘관광지의 청결도’ 등이 높게 평가되는 반면, ‘각종 행사와 이벤트의 다양성’, ‘교육 프로그램의 적절성’ 등은 낮게 평가되었으며, 해안경관에 대한 전체만족도는 7.37로 높게 나타났다. 다랭이마을 해안경관 이미지와 만족도 변수군에는 체험성 요인, 친숙성 요인, 다양성 요인, 경관성 요인, 서비스 요인 등으로 나타났으며, 해안경관의 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것은 경관성 요인이며 전체 설명력은 57.7%로 나타났다. 따라서 대상지 이미지와 만족도 요인이 전반적 만족도에 모두 영향을 미치는 것을 확인하였고, 이용행태(방문 동기, 체류기간, 재방문 의도)에 따라 전반적인 만족도에 차이가 있는 것으로 분석되었다. 넷째, 선택속성에 대한 분석 결과, 만족도 요인은 체험성 요인, 친숙성 요인, 다양성 요인, 경관성 요인, 서비스 요인이다. 자연환경과 생태적 특성을 잘 반영한 경관성 요인과 관련된 항목들을 가장 중요하게 인식하였고, 설명력은 59.73%로 나타났다. 중요도-만족도 속성이 서로 일치하고 있음을 보였으며, 공통적으로 친숙성, 다양성, 경관성 등과 관련된 항목들을 높게 인식하고 있었고, 체험성과 서비스는 낮게 평가되었다. 전체 중요도 3.70, 만족도 3.44로 나타나 방문 전의 중요도보다는 방문 후의 만족도가 낮은 것으로 평가되었다. 다섯째, 중요도-만족도(ISA) 특성 분석 결과, 다랭이마을 특유의 해안경관과 자연 풍광, 접근성, 안정성, 매력성, 마을 주민들의 친절성 등이 경쟁우위를 확보하고 있는 강점으로 분석되었으며, 반면 편의시설(휴식공간, 화장실 등), 방문 비용 및 식음료 가격, 지역 특산품 구매, 체험․교육 프로그램, 행사와 이벤트 등에 대해서는 만족도가 낮아 다양한 정책 변화와 개선방안이 필요하다고 판단된다. 여섯째, 시각적 선호도와 물리적 시각량의 상관성 분석 결과, 다랭이마을 해안경관을 대표하는 시각적 선호요인으로는 ‘자연적인’, ‘아름다운’, ‘밝은’, ‘부드러운’, ‘친근한’ 등이 긍정적인 이미지로 나타났으며, 반면 ‘소박한’, ‘평범한’, ‘무질서한’, ‘단순한’, ‘폐쇄적인’ 등에 대해서는 부정적인 이미지를 나타냈다. 조사지점별 ‘자연적인’, ‘아름다운’, ‘밝은’ 등의 긍정적 선호요인들은 물리적 시각요소의 녹지면적, 바다면적, 하늘면적과 적절한 조화를 이루고 있는 반면 ‘평범한’, ‘무질서한’ 등 부정적 요인들은 향후 남해 다랭이마을 해안경관의 차별화와 선호도를 위한 고려 요인들로 판단된다. 전체만족도에 영향을 미치는 물리적 시각요소로는 인공면적, 하늘면적, 바다면적으로 보이며, 특히 인공면적 요소가 다랭이마을 해안경관 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 일곱째, 블로그를 통한 인식 분석 결과, 분석유형은 5가지 요소(체험성, 친숙성, 다양성, 경관성, 서비스)로 분류되었다. 그 결과 ‘체험성’과 ‘다양성’ 요소로 추출된 마을의 접근성, 해안경관 복잡성 등에는 부정적인 면이 많아서 ‘체험성’과 ‘다양성’ 특성에 대한 개선방안 마련과 함께 ‘친숙성’ 증대를 위한 종합적 개선방안이 필요할 것으로 판단된다. 그리고 매우 긍정적 유형을 나타낸 ‘경관성’에 대해서는 체계적이면서 지속적으로 관리․보전함과 동시에 ‘서비스’ 향상을 위한 관리방안도 필요할 것으로 사료된다. 여덟째, 경제적 가치평가 분석 결과, 남해 다랭이마을의 보전가치 비중을 1인․1일 편익 8,731원에 적용하면, 이용 보장료 가치 1,982원, 관리․유지 가치 4,252원, 유산 가치 2,497원으로 나타난다. 그 결과 남해 다랭이마을의 연간 이용 보장료 가치는 21.5억 원, 관리․유지 가치는 46.0억 원, 유산 가치는 27.0억 원으로 나타나, 연간 방문객 수로 환산할 경우 약 94.5억 원의 보전가치를 가지는 것으로 분석된다. 결론적으로 연구대상지에 대하여 시각적 이미지와 만족도, 선택속성에 대한 중요도-만족도 특성, 블로그 조사 등에서 분석된 결과를 종합해 보면 해안경관 최고의 매력성은 ‘경관성’(관광지 주제 일관성, 자연성, 산과 바다의 조화성, 문화적 매력성)인 것으로 판단되었고, 독특한 자연경관과 더불어 역사문화가 계승된 다랭이 논(명승 제15호)은 지역자원으로서 관광‧교육‧경제적 가치를 지니고 있다. 아름다운 해안 ‘경관성’과 명승가치의 고유성을 지닌 ‘다랭이 논’은 자연상태를 보존, 관리‧유지하여 후손들에게 유산으로 물려줄 소중한 자산이므로 지속적인 보존과 동시에 명승지의 문화환경에서 지역주민과 상생하는 활성화 방안이 필요하다. 이는 남해 다랭이마을 해안경관에서 가장 경쟁력 있는 요소로서 해안경관 관리대책 수립을 할 때 중요한 요인으로 분석된다. 본 연구는 남해 다랭이마을 해안경관에 대하여 체계적이고 지속적인 관리방안 모색에 중점을 두었고, 이용자를 중심으로 통합적 매력성 분석 모델 적용으로 실증적인 분석‧평가를 통해, 관광활성화 및 지속적 관리방안을 위한 주요 가치인자를 도출하여 해안경관 관리를 할 때 환경에 대한 악영향을 최소화한 관리방안을 제시하였다. 이러한 성과에도 불구하고 본 연구는 해안경관 특성상, 다양한 해양관광 인자를 적용하지 못하고 평가 유형을 단순화시켜 평가한 점과 지역주민과 이용객에 따른 상호비교를 아우르지 못했다는 한계점을 지닌다. 또한 국내 또는 국외의 대표적인 해안경관에 대한 비교 연구를 다루지 않아 또 다른 한계로 지적될 수 있다. 이러한 점들의 개선을 위해서는 향후 해안경관 분석 및 평가 시 도시 간 비교 평가 연구를 병행하는 한편, 남해 다랭이마을이 대표적 해안경관 마을로서 경쟁력을 확보할 수 있도록 다양한 전략을 제시하는 연구 또한 지속적으로 진행해 나가야 할 것이다.
Namhae Darangyi village is an excellent ecological village including 108 steps on the foothill and beautiful coastal landscape, and has been chosen as one of the Korea's must-see cites by CNN. Korea is surrounded by the ocean; among three sides of the country, especially Southern ocean is influenced...
Namhae Darangyi village is an excellent ecological village including 108 steps on the foothill and beautiful coastal landscape, and has been chosen as one of the Korea's must-see cites by CNN. Korea is surrounded by the ocean; among three sides of the country, especially Southern ocean is influenced by ebb and flow. It has formed superb ocean landscape by progressing of rias coast which is made by erosion sedimentation. As a result, Southern ocean is playing a role as the ocean tourist spot. Evaluation through visitor’s behavior, preference, satisfaction and importance about the coastal landscape is an important factor for the establishment of identity and a systematically continuous management plan. However, conventional evaluation for coastal landscape is not considering overall circumstances but focusing on separate factors. This evaluation cannot secure identity and sustainable development and preservation of coastal landscape. In this study, discarding conventional evaluation method, overall evaluation of coastal landscape was containing visitor’s behavior and preference, image and satisfaction, important-satisfaction characteristics, relationship between visual preference and physical vision quantity, blog investigation, consciousness survey of economic valuation and positive method. The research was done on Namhae Darangyi village aimed at minimizing damage of coastal landscape and searching for efficient and systematic management plan when establishing development and management plan. The main result of this study is as follows. First of all, the analysis of general characteristics says that male visitors visited Darangyi village more than female visitors and most of the visitors were college graduates. The result of cross analysis to figure out relevance to residence area based on age indicates the high portion of visitors were 20’s to 40’s and they were from equally distributed regions such as Gyeongsang, Jeolla, Chungcheong and Seoul metropolitan region. This result means that there are a number of visitors from other regions, not just residents nearby. Most of them were employees and married people. Secondly, according to the analysis of visitor’s behavior and preference, 66.4% of visitors were not aware of coastal landscape of Darangyi village. 72.3% of visitors visited to go sightseeing ‘Tresure Island’ of Namhae. 51.9% of visitors responded that their motive for visiting was to enjoy the beauty of natural coastal landscape and scenery. 32.5% of their companions were their friends. It took 2 to 3 hours to get to Darangyi village and about 2 hours for visitors to go sightseeing. Most of them seem to visit Darangyi village for mutual exchange with their family, friends and loved ones, not for spending much time to go sightseeing the village. It was their first visit and most of them visited by their own car and 87.5% of them wanted to revisit. This is similar to the result that revisiting the place is higher than visiting for the first time. The visit motive, length of stay, and intention to revisit showed statistical difference from overall satisfaction of coastal landscape, and mutual relation between visitors who want to revisit and overall satisfaction was especially high. Thirdly, as a result of visual image analysis, ‘harmony with nature and ecology(sea and mountain)’, and ‘cleanliness of travel destination’ were highly evaluated while ‘variety of several events’, and ‘appropriacy of education program’ were poorly evaluated. The overall satisfaction of coastal landscape was 7.37 which is a high level of satisfaction. The variables of coastal landscape image and satisfaction are experience factor, familiarity factor, variety factor, scenic nature factor, and service factor. Among them, scenery factor affects the satisfaction most and its total explanation power is 57.7%. It is confirmed that the image and satisfaction factors affect the overall satisfaction, and the overall satisfaction varies according to the visitor’s behavior(motive for visit, length of stay, intention to revisit). Fourthly, as a result of selection property analysis, satisfaction factor is experience factor, familiarity factor, variety factor, scenic nature factor, and service factor. The categories related to the scenery factor reflecting the natural environment and ecological characteristics very well are recognized to be most important, and explanation power was 59.73%. Importance-Satisfaction properties aligned each other and a familiarity factor, variety, and scenic nature factors were highly evaluated while experience and service factors were poorly evaluated. The fact that overall importance factor is 3.70 and satisfaction factor (is) 3.44 indicates the satisfaction after visiting is lower than that before. Fifthly, according to Importance-Satisfaction Analysis(ISA), it is analyzed that the strong points of Darangyi village are its unique coastal landscape and natural view, accessibility, stability, attractiveness, and kindness of inhabitants while satisfaction of convenient facilities(relaxation area and rest room), visiting expenses for food and beverage, purchasing local products, experience-education program, and events is low. Thus, policy changes and improvement plans are needed. Sixthly, according to the analysis of relationship between visual preference and physical vision quantity, the visual preference factor which represent the coastal land scape of Darangyi village is shown as positive image such as ‘natural’, ‘beautiful’, ‘bright’, ‘soft’, and ‘familiar’, and negative image such as ‘plain’, ‘normal’, ‘disorderly’, ‘simple’, and ’closed’. The positive preference factors of each investigation area such as ‘natural’, ‘beautiful’, and ‘bright’ are in harmony with physical visual factors such as green space area, sea area, and sky area. On the other hand, negative aspects such as ‘normal’, and ‘disorderly’ have been found to be factors to consider differentiation and preference of Namhae Darangyi village. The physical visual factors that affect the overall satisfaction seem to be artificial area, sky area, and sea area. Among them, it seems that artificial area is greatly affecting the satisfaction of coastal landscape of Darangyi village. Seventhly, as a result of conscious analysis through blog, the types of analysis are categorized into 5 factors (experience, familiarity, variety, scenic nature, service). Accordingly, the factors derived from ‘experience’ and ‘variety’, accessibility to village and complexity of coastal landscape have negative aspects, so improvement plans for ‘experience’ and ‘variety’ with overall improvement plans for enhancing ‘familiarity’ are needed. In addition, both management and preservation of ‘scenic nature’ which are highly positive factors should be implemented along with management plans to enhance ‘service’. Eighthly, the result of economical valuation analysis shows that the guarantee fee value is 1,982won, maintenance value is 4,252won, and heritage value is 2,497won, applying conservation value weight of Namhae Darangyi village to dailly benefits per capita which is 8,701won. As a result, since annual guarantee fee value is 2.15 billion won, maintenance value is 4.6 billion won and heritage value is 9.45 billion won, and the conservation value of Darangyi village is calculated a 9.45 billion possibly converting to the number of annual visitors. In conclusion, when synthesizing the results from analysis of visual image and performance, Importance-Satisfaction property for selection property, and blog investigation, the most attractive factor turned out to be ‘scenic nature’ (consistency of tourist attraction, naturalness, balance with sea and mountain, cultural attractiveness). Its unique natural landscape with Darangyi rice paddy(Scenic Spot No.15) has visit, educational, and economic value as local resources. Beautiful coastal ‘Scenic Nature’ and ‘Darangyi Rice Paddy’ which have unique scenery are precious assets to be left to our descendants and have to be preserved, well-managed and maintained. Thus, continuous preservation and activating plans for getting along with local resident in cultural scenery spot environment are needed. This is the most competitive factor of Namhae Darangyi Village which is considered to be an important factor to take measures for coastal landscape management. This study has focused on finding systematic and continuous management plans for coastal landscape of Namhae Darangyi Village, and suggested management plans to minimize harms for the environment while managing coastal landscape. This was done by applying overall attractiveness analysis model focusing on visitors which derives main factors for continuous management and activation of sightseeing with positive analysis and evaluation. Nevertheless, this study has limitations. Various coastal sightseeing factors were not applied so the evaluation type was simplified. In addition, the mutual comparison of local residents with visitors was not done. Also, absence of comparing domestic coastal landscape with foreign one could be another limitation. To improve these limitations, the comparative evaluation between cities should be done when analyzing and evaluating coastal landscape. Meanwhile, continuous research is required to suggest various strategies for Namhae Darangyi Village to be competitive as the representative coastal landscape village.
Namhae Darangyi village is an excellent ecological village including 108 steps on the foothill and beautiful coastal landscape, and has been chosen as one of the Korea's must-see cites by CNN. Korea is surrounded by the ocean; among three sides of the country, especially Southern ocean is influenced by ebb and flow. It has formed superb ocean landscape by progressing of rias coast which is made by erosion sedimentation. As a result, Southern ocean is playing a role as the ocean tourist spot. Evaluation through visitor’s behavior, preference, satisfaction and importance about the coastal landscape is an important factor for the establishment of identity and a systematically continuous management plan. However, conventional evaluation for coastal landscape is not considering overall circumstances but focusing on separate factors. This evaluation cannot secure identity and sustainable development and preservation of coastal landscape. In this study, discarding conventional evaluation method, overall evaluation of coastal landscape was containing visitor’s behavior and preference, image and satisfaction, important-satisfaction characteristics, relationship between visual preference and physical vision quantity, blog investigation, consciousness survey of economic valuation and positive method. The research was done on Namhae Darangyi village aimed at minimizing damage of coastal landscape and searching for efficient and systematic management plan when establishing development and management plan. The main result of this study is as follows. First of all, the analysis of general characteristics says that male visitors visited Darangyi village more than female visitors and most of the visitors were college graduates. The result of cross analysis to figure out relevance to residence area based on age indicates the high portion of visitors were 20’s to 40’s and they were from equally distributed regions such as Gyeongsang, Jeolla, Chungcheong and Seoul metropolitan region. This result means that there are a number of visitors from other regions, not just residents nearby. Most of them were employees and married people. Secondly, according to the analysis of visitor’s behavior and preference, 66.4% of visitors were not aware of coastal landscape of Darangyi village. 72.3% of visitors visited to go sightseeing ‘Tresure Island’ of Namhae. 51.9% of visitors responded that their motive for visiting was to enjoy the beauty of natural coastal landscape and scenery. 32.5% of their companions were their friends. It took 2 to 3 hours to get to Darangyi village and about 2 hours for visitors to go sightseeing. Most of them seem to visit Darangyi village for mutual exchange with their family, friends and loved ones, not for spending much time to go sightseeing the village. It was their first visit and most of them visited by their own car and 87.5% of them wanted to revisit. This is similar to the result that revisiting the place is higher than visiting for the first time. The visit motive, length of stay, and intention to revisit showed statistical difference from overall satisfaction of coastal landscape, and mutual relation between visitors who want to revisit and overall satisfaction was especially high. Thirdly, as a result of visual image analysis, ‘harmony with nature and ecology(sea and mountain)’, and ‘cleanliness of travel destination’ were highly evaluated while ‘variety of several events’, and ‘appropriacy of education program’ were poorly evaluated. The overall satisfaction of coastal landscape was 7.37 which is a high level of satisfaction. The variables of coastal landscape image and satisfaction are experience factor, familiarity factor, variety factor, scenic nature factor, and service factor. Among them, scenery factor affects the satisfaction most and its total explanation power is 57.7%. It is confirmed that the image and satisfaction factors affect the overall satisfaction, and the overall satisfaction varies according to the visitor’s behavior(motive for visit, length of stay, intention to revisit). Fourthly, as a result of selection property analysis, satisfaction factor is experience factor, familiarity factor, variety factor, scenic nature factor, and service factor. The categories related to the scenery factor reflecting the natural environment and ecological characteristics very well are recognized to be most important, and explanation power was 59.73%. Importance-Satisfaction properties aligned each other and a familiarity factor, variety, and scenic nature factors were highly evaluated while experience and service factors were poorly evaluated. The fact that overall importance factor is 3.70 and satisfaction factor (is) 3.44 indicates the satisfaction after visiting is lower than that before. Fifthly, according to Importance-Satisfaction Analysis(ISA), it is analyzed that the strong points of Darangyi village are its unique coastal landscape and natural view, accessibility, stability, attractiveness, and kindness of inhabitants while satisfaction of convenient facilities(relaxation area and rest room), visiting expenses for food and beverage, purchasing local products, experience-education program, and events is low. Thus, policy changes and improvement plans are needed. Sixthly, according to the analysis of relationship between visual preference and physical vision quantity, the visual preference factor which represent the coastal land scape of Darangyi village is shown as positive image such as ‘natural’, ‘beautiful’, ‘bright’, ‘soft’, and ‘familiar’, and negative image such as ‘plain’, ‘normal’, ‘disorderly’, ‘simple’, and ’closed’. The positive preference factors of each investigation area such as ‘natural’, ‘beautiful’, and ‘bright’ are in harmony with physical visual factors such as green space area, sea area, and sky area. On the other hand, negative aspects such as ‘normal’, and ‘disorderly’ have been found to be factors to consider differentiation and preference of Namhae Darangyi village. The physical visual factors that affect the overall satisfaction seem to be artificial area, sky area, and sea area. Among them, it seems that artificial area is greatly affecting the satisfaction of coastal landscape of Darangyi village. Seventhly, as a result of conscious analysis through blog, the types of analysis are categorized into 5 factors (experience, familiarity, variety, scenic nature, service). Accordingly, the factors derived from ‘experience’ and ‘variety’, accessibility to village and complexity of coastal landscape have negative aspects, so improvement plans for ‘experience’ and ‘variety’ with overall improvement plans for enhancing ‘familiarity’ are needed. In addition, both management and preservation of ‘scenic nature’ which are highly positive factors should be implemented along with management plans to enhance ‘service’. Eighthly, the result of economical valuation analysis shows that the guarantee fee value is 1,982won, maintenance value is 4,252won, and heritage value is 2,497won, applying conservation value weight of Namhae Darangyi village to dailly benefits per capita which is 8,701won. As a result, since annual guarantee fee value is 2.15 billion won, maintenance value is 4.6 billion won and heritage value is 9.45 billion won, and the conservation value of Darangyi village is calculated a 9.45 billion possibly converting to the number of annual visitors. In conclusion, when synthesizing the results from analysis of visual image and performance, Importance-Satisfaction property for selection property, and blog investigation, the most attractive factor turned out to be ‘scenic nature’ (consistency of tourist attraction, naturalness, balance with sea and mountain, cultural attractiveness). Its unique natural landscape with Darangyi rice paddy(Scenic Spot No.15) has visit, educational, and economic value as local resources. Beautiful coastal ‘Scenic Nature’ and ‘Darangyi Rice Paddy’ which have unique scenery are precious assets to be left to our descendants and have to be preserved, well-managed and maintained. Thus, continuous preservation and activating plans for getting along with local resident in cultural scenery spot environment are needed. This is the most competitive factor of Namhae Darangyi Village which is considered to be an important factor to take measures for coastal landscape management. This study has focused on finding systematic and continuous management plans for coastal landscape of Namhae Darangyi Village, and suggested management plans to minimize harms for the environment while managing coastal landscape. This was done by applying overall attractiveness analysis model focusing on visitors which derives main factors for continuous management and activation of sightseeing with positive analysis and evaluation. Nevertheless, this study has limitations. Various coastal sightseeing factors were not applied so the evaluation type was simplified. In addition, the mutual comparison of local residents with visitors was not done. Also, absence of comparing domestic coastal landscape with foreign one could be another limitation. To improve these limitations, the comparative evaluation between cities should be done when analyzing and evaluating coastal landscape. Meanwhile, continuous research is required to suggest various strategies for Namhae Darangyi Village to be competitive as the representative coastal landscape village.
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