본 연구는 청도국제맥주축제에 참가한 관광객의 방문동기와 소비지출을 규명하기 위해 청도국제맥주축제에 대한 문헌적 연구와 설문조사를 통한 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 세부적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 청도국제맥주축제에 방문하는 관광객의 방문동기를 규명하고자 한다. 둘째, 청도국제맥주축제에 방문하는 관광객의 인구통계학적 특성에 따른 소비지출을 분석하고자 한다. 셋째, 실증적 분석 결과를 토대로 청도국제맥주축제의 마케팅 전략에 대한 시사점 및 향후 발전방안을 제시하고자 한다. 본 연구를 수행하기 위해 제26회 청도국제맥주축제가 개최된 기간 16일 동안 행사장을 찾은 방문객을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 설문조사는 자기기입식(Self-administered questionnaire survey method)설문방식을 통해 총 350부 중 불성실하게 응답한 29부를 제외한 321부를 유효 표본자료로 활용하여 실증분석을 실시하였다. 응답자의 일반적 특성인 인구통계적 특성에 따른 소비지출 특성을 분석하기 위해 ...
본 연구는 청도국제맥주축제에 참가한 관광객의 방문동기와 소비지출을 규명하기 위해 청도국제맥주축제에 대한 문헌적 연구와 설문조사를 통한 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 세부적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 청도국제맥주축제에 방문하는 관광객의 방문동기를 규명하고자 한다. 둘째, 청도국제맥주축제에 방문하는 관광객의 인구통계학적 특성에 따른 소비지출을 분석하고자 한다. 셋째, 실증적 분석 결과를 토대로 청도국제맥주축제의 마케팅 전략에 대한 시사점 및 향후 발전방안을 제시하고자 한다. 본 연구를 수행하기 위해 제26회 청도국제맥주축제가 개최된 기간 16일 동안 행사장을 찾은 방문객을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 설문조사는 자기기입식(Self-administered questionnaire survey method)설문방식을 통해 총 350부 중 불성실하게 응답한 29부를 제외한 321부를 유효 표본자료로 활용하여 실증분석을 실시하였다. 응답자의 일반적 특성인 인구통계적 특성에 따른 소비지출 특성을 분석하기 위해 빈도분석을 실시하였고 방문동기 요인을 도출하기 위해 요인분석을 실시하였으며 인구통계적 특성과 소비지출에 따른 방문동기의 차이검증을 위해 ANOVA와 교차분석을 각각 실시하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 방문객의 방문동기변수들에 대한 요인분석을 실시한 결과 '체험성', '신기성', '사교성', '일탈성' 이라는 총 4개의 방문동기요인이 도출되었다. 둘째, 인구통계학적 특성의 성별, 연령, 혼인상태, 학력, 직업, 월평균 소득, 거주지 중 성별, 연령, 혼인상태, 학력의 변수에서 각 소비지출 간에 뚜렷한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 특히, 남성이 여성보다, 젊은층이 노년층보다, 미혼이 기혼보다, 저학력자가 고학력자보다, 월평균소득이 낮은 관광객이 높은 관광객보다 더 많은 지출을 하는 것으로 나타났다. 마지막으로, 통계분석결과를 바탕으로 다섯 가지 시사점을 도출하였는데 그 중 원거리 외지관광객이 인근지역 방문객보다 더 많은 지출을 하는 것으로 나타나 원거리 방문객을 타겟으로 정하여 체제기간과 소비지출을 늘리는 다양한 프로그램을 개발할 필요가 있다. 특히, 야간 카니발 퍼레이드, 불꽃놀이, 등불전시 등과 같은 매력적인 야간 프로그램을 다양하게 마련하여 체제기간을 자연스럽게 연장시킬 필요가 있다.
본 연구는 청도국제맥주축제에 참가한 관광객의 방문동기와 소비지출을 규명하기 위해 청도국제맥주축제에 대한 문헌적 연구와 설문조사를 통한 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 세부적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 청도국제맥주축제에 방문하는 관광객의 방문동기를 규명하고자 한다. 둘째, 청도국제맥주축제에 방문하는 관광객의 인구통계학적 특성에 따른 소비지출을 분석하고자 한다. 셋째, 실증적 분석 결과를 토대로 청도국제맥주축제의 마케팅 전략에 대한 시사점 및 향후 발전방안을 제시하고자 한다. 본 연구를 수행하기 위해 제26회 청도국제맥주축제가 개최된 기간 16일 동안 행사장을 찾은 방문객을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 설문조사는 자기기입식(Self-administered questionnaire survey method)설문방식을 통해 총 350부 중 불성실하게 응답한 29부를 제외한 321부를 유효 표본자료로 활용하여 실증분석을 실시하였다. 응답자의 일반적 특성인 인구통계적 특성에 따른 소비지출 특성을 분석하기 위해 빈도분석을 실시하였고 방문동기 요인을 도출하기 위해 요인분석을 실시하였으며 인구통계적 특성과 소비지출에 따른 방문동기의 차이검증을 위해 ANOVA와 교차분석을 각각 실시하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 방문객의 방문동기변수들에 대한 요인분석을 실시한 결과 '체험성', '신기성', '사교성', '일탈성' 이라는 총 4개의 방문동기요인이 도출되었다. 둘째, 인구통계학적 특성의 성별, 연령, 혼인상태, 학력, 직업, 월평균 소득, 거주지 중 성별, 연령, 혼인상태, 학력의 변수에서 각 소비지출 간에 뚜렷한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 특히, 남성이 여성보다, 젊은층이 노년층보다, 미혼이 기혼보다, 저학력자가 고학력자보다, 월평균소득이 낮은 관광객이 높은 관광객보다 더 많은 지출을 하는 것으로 나타났다. 마지막으로, 통계분석결과를 바탕으로 다섯 가지 시사점을 도출하였는데 그 중 원거리 외지관광객이 인근지역 방문객보다 더 많은 지출을 하는 것으로 나타나 원거리 방문객을 타겟으로 정하여 체제기간과 소비지출을 늘리는 다양한 프로그램을 개발할 필요가 있다. 특히, 야간 카니발 퍼레이드, 불꽃놀이, 등불전시 등과 같은 매력적인 야간 프로그램을 다양하게 마련하여 체제기간을 자연스럽게 연장시킬 필요가 있다.
The purpose of this study is to investigate the motivation and consumption expenditure of tourists visiting Qingdao International Beer Festival. The detail purpose of this study is as follows. First, this study attempts to identify the visitors' motivations of Qingdao International Beer Festiva...
The purpose of this study is to investigate the motivation and consumption expenditure of tourists visiting Qingdao International Beer Festival. The detail purpose of this study is as follows. First, this study attempts to identify the visitors' motivations of Qingdao International Beer Festival. Second, the study tries to examine the relationship between the demographics of observations and their pattern of expenditure in Qingdao International Beer Festival. Third, based on the results of empirical analysis, some useful implications are drawn for the marketing strategy of Qingdao International Beer Festival. In order to carry out this study, 350 questionnaires were distributed to the visitors in the festival venue for 16 days during the 26th Qingdao International Beer Festival. 321 observations out of the total were used as an effective sample for the empirical analysis. In order to analyze demographic characteristics and consumption expenditure characteristics, which are general characteristics of respondents, frequency analysis and factor analysis were conducted to identify the visitors' motivation. In order to examine differences in demographic characteristics and visitors' motivation by consumption expenditure, ANOVA test is also employed. The major findings of this study are as follows. First, as a result of factor analysis on visitor 's motivation variables, 4 motivation factors of visitors were derived. The 4 derived motivations include 'hands-on experience', 'nobility', 'socializing', and 'escape'. Second, there was a significant difference in expenditure by demographic characteristics such as gender, age, marital status, educational background, income level and occupation. Last, some useful implications and suggestions in terms of marketing strategy were made according to the results of the statistical analysis.
The purpose of this study is to investigate the motivation and consumption expenditure of tourists visiting Qingdao International Beer Festival. The detail purpose of this study is as follows. First, this study attempts to identify the visitors' motivations of Qingdao International Beer Festival. Second, the study tries to examine the relationship between the demographics of observations and their pattern of expenditure in Qingdao International Beer Festival. Third, based on the results of empirical analysis, some useful implications are drawn for the marketing strategy of Qingdao International Beer Festival. In order to carry out this study, 350 questionnaires were distributed to the visitors in the festival venue for 16 days during the 26th Qingdao International Beer Festival. 321 observations out of the total were used as an effective sample for the empirical analysis. In order to analyze demographic characteristics and consumption expenditure characteristics, which are general characteristics of respondents, frequency analysis and factor analysis were conducted to identify the visitors' motivation. In order to examine differences in demographic characteristics and visitors' motivation by consumption expenditure, ANOVA test is also employed. The major findings of this study are as follows. First, as a result of factor analysis on visitor 's motivation variables, 4 motivation factors of visitors were derived. The 4 derived motivations include 'hands-on experience', 'nobility', 'socializing', and 'escape'. Second, there was a significant difference in expenditure by demographic characteristics such as gender, age, marital status, educational background, income level and occupation. Last, some useful implications and suggestions in terms of marketing strategy were made according to the results of the statistical analysis.
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