우리나라는 출산율이 지속적으로 감소되면서 저출산 대책마련을 위한 연구가 진행되어 왔고 이를 바탕으로 또한 다양한 출산정책이 시행되어 왔으나 출산율 상승의 효과는 아직까지 미미한 실정이다. 이에 본 연구에서는 현 정부에서 시행 중인 '새로마지플랜 2015'의 출산장려정책을 토대로 가임기여성 만20세 이상부터 만48세 이하의 보건직종에 종사하는 의료인과 비의료인의 저출산문제 인식과 정책측면의 인식을 통한 출산의지를 분석을 해 보고자 한다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 대상자들의 인구·사회학적 특성을 알아보기 위하여 ...
우리나라는 출산율이 지속적으로 감소되면서 저출산 대책마련을 위한 연구가 진행되어 왔고 이를 바탕으로 또한 다양한 출산정책이 시행되어 왔으나 출산율 상승의 효과는 아직까지 미미한 실정이다. 이에 본 연구에서는 현 정부에서 시행 중인 '새로마지플랜 2015'의 출산장려정책을 토대로 가임기여성 만20세 이상부터 만48세 이하의 보건직종에 종사하는 의료인과 비의료인의 저출산문제 인식과 정책측면의 인식을 통한 출산의지를 분석을 해 보고자 한다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 대상자들의 인구·사회학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시한다. 둘째, 인구·사회학적 특성에 따른 출산 의지를 알아보기 위해 카이제곱 검정(chi-square test)을 실시한다. 세째, 출산장려정책에 대한 생각에 대해 빈도 분석을 실시한다. 넷째, 출산장려정책의 인식도가 출산의지에 미치는 영향에 관하여 로지스틱분석을 실시한다. 연구결과 첫째 인구사회학적 특성에 따른 자녀출산의지에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째 출산장려정책에 대한 인식을 조사한 결과는 출산에 대한 인식도를 인구학적 특성에 따른 분석결과를 보면 연령에 따라서는 “임신 및 출산 지원”, “보육·교육·양육 지원”, “육아 지원”의 3개 하위영역에 대해서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며 보건 관련 직무경험 유무에 따라서는 육아지원사업에 관한 하위영역에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째 출산장려정책에 대한 생각을 살펴보면 우리나라의 출산율 감소현상을 심각하다고 인지하는 것으로 나타났으며 국가의 지원이 필요하다고 생각하는 것으로 나타났다. 정부의 출산지원정책 인지도는 낮은 것으로 정부의 출산지원정책에 대한 홍보효과가 잘 이루어지고 있지 않음을 알 수 있었다. 또한 정부의 홍보 노력이 부족하다고 생각하는 것을 알 수 있다. 넷째 정부의 출산장려정책이 출산의지에 미약한 정도의 효과가 있다고 생각하는 것으로 나타났다. 이처럼 출산장려정책의 효과성에 대하여 의료인과 비의료인의 인식은 낮은 편이지만 출산의지를 변화 시킬 수 있는 정책이 무엇인지를 탐색해봄으로써 향후 보다 실효성 있는 정부 정책을 제시하는데 역점을 두어야 할 정책과 두지 말아야 할 정책을 가늠할 수 있다고 판단되었다.
이러한 결과를 통해 첫째 정부는 저출산 정책을 국민들의 수요자 중심의 실질적으로 필요로 하는 집단을 중점 대상으로 하여 정책을 추진하고 서비스를 할 수 있도록 방안을 모색하여야 한다. 둘째는 출산장려정책을 누구나 쉽게 이용할 수 있도록 접근성이 용이 할 수 있도록 출산정책에 대한 교육과 홍보를 강화하고 국민의식 전환과 출산정책의 효과를 제고시키기 위한 방안을 모색하여야 한다. 셋째는 의료인이라는 국한된 설문으로 여러 직종의 다양한 직종에 대한 연구를 진행하여 실용적인 정부 정책이 현실에 맞도록 방안을 모색하여야 한다.
우리나라는 출산율이 지속적으로 감소되면서 저출산 대책마련을 위한 연구가 진행되어 왔고 이를 바탕으로 또한 다양한 출산정책이 시행되어 왔으나 출산율 상승의 효과는 아직까지 미미한 실정이다. 이에 본 연구에서는 현 정부에서 시행 중인 '새로마지플랜 2015'의 출산장려정책을 토대로 가임기여성 만20세 이상부터 만48세 이하의 보건직종에 종사하는 의료인과 비의료인의 저출산문제 인식과 정책측면의 인식을 통한 출산의지를 분석을 해 보고자 한다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 대상자들의 인구·사회학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시한다. 둘째, 인구·사회학적 특성에 따른 출산 의지를 알아보기 위해 카이제곱 검정(chi-square test)을 실시한다. 세째, 출산장려정책에 대한 생각에 대해 빈도 분석을 실시한다. 넷째, 출산장려정책의 인식도가 출산의지에 미치는 영향에 관하여 로지스틱분석을 실시한다. 연구결과 첫째 인구사회학적 특성에 따른 자녀출산의지에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째 출산장려정책에 대한 인식을 조사한 결과는 출산에 대한 인식도를 인구학적 특성에 따른 분석결과를 보면 연령에 따라서는 “임신 및 출산 지원”, “보육·교육·양육 지원”, “육아 지원”의 3개 하위영역에 대해서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며 보건 관련 직무경험 유무에 따라서는 육아지원사업에 관한 하위영역에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째 출산장려정책에 대한 생각을 살펴보면 우리나라의 출산율 감소현상을 심각하다고 인지하는 것으로 나타났으며 국가의 지원이 필요하다고 생각하는 것으로 나타났다. 정부의 출산지원정책 인지도는 낮은 것으로 정부의 출산지원정책에 대한 홍보효과가 잘 이루어지고 있지 않음을 알 수 있었다. 또한 정부의 홍보 노력이 부족하다고 생각하는 것을 알 수 있다. 넷째 정부의 출산장려정책이 출산의지에 미약한 정도의 효과가 있다고 생각하는 것으로 나타났다. 이처럼 출산장려정책의 효과성에 대하여 의료인과 비의료인의 인식은 낮은 편이지만 출산의지를 변화 시킬 수 있는 정책이 무엇인지를 탐색해봄으로써 향후 보다 실효성 있는 정부 정책을 제시하는데 역점을 두어야 할 정책과 두지 말아야 할 정책을 가늠할 수 있다고 판단되었다.
이러한 결과를 통해 첫째 정부는 저출산 정책을 국민들의 수요자 중심의 실질적으로 필요로 하는 집단을 중점 대상으로 하여 정책을 추진하고 서비스를 할 수 있도록 방안을 모색하여야 한다. 둘째는 출산장려정책을 누구나 쉽게 이용할 수 있도록 접근성이 용이 할 수 있도록 출산정책에 대한 교육과 홍보를 강화하고 국민의식 전환과 출산정책의 효과를 제고시키기 위한 방안을 모색하여야 한다. 셋째는 의료인이라는 국한된 설문으로 여러 직종의 다양한 직종에 대한 연구를 진행하여 실용적인 정부 정책이 현실에 맞도록 방안을 모색하여야 한다.
As the birth rate in Korea is on the continual decrease, researches have been conducted for low fertility policy. Even though diverse childbirth encouragement policies have been implemented in accordance with the researches, the synergistic effect of birth rate is still insignificant and imperceptib...
As the birth rate in Korea is on the continual decrease, researches have been conducted for low fertility policy. Even though diverse childbirth encouragement policies have been implemented in accordance with the researches, the synergistic effect of birth rate is still insignificant and imperceptible. In this respect, this study was aimed to analyze childbirth intention through policy aspect awareness and low birth rate problem awareness of female medical and nonmedical personnel of childbearing age from 20 to 48 engaged in health professions on the basis of childbirth encouragement policy of present government’s ‘Saeromaji plan 2015.’
In order to accomplish the purpose of this study, particular goals are as follow. First, frequency analysis will be performed to examine sociodemographic characteristics of this study’s subjects. Second, chi-square test will be performed to examine childbirth intention according to sociodemographic characteristics. Third, frequency analysis will be performed about the opinions on childbirth encouragement policy. Fourth, logistic analysis will be performed about the effect of awareness of childbirth encouragement policy on childbirth intention. As a result of analyzing, first, it was verified that there was difference of childbirth intention according to sociodemographic characteristics. Second, the result of examining the awareness of childbirth encouragement policy revealed a statistically significant difference from 3 subcategories of “pregnancy and birth support”, “childcare, education, nurturing support”, and “parenting support” when it came to analysis result of childbirth awareness according to sociodemographic characteristics. According to health-related work experience or non-experience, the subcategory related to parenting support project disclosed a statistically significant difference. Third, considering the opinions on childbirth encouragement policy, it was revealed that the magnitude of falling birthrate phenomenon was perceived in Korea and governmental support would be required. It was disclosed that the awareness level of government’s childbirth encouragement policy was low because the effect of its promotion was not well obtained. Besides, it was considered that government’s effort to promote was not sufficient. Fourth, it was revealed that the subjects thought government’s childbirth encouragement policy had a marginal effect on childbirth intention. In this regard, it was estimated that it was possible to decide which policy should be emphasized to suggest more effective governmental policies in the future or not by exploring what policy could change childbirth intention in spite of medical and non-medical personnel’ low awareness on effect of childbirth encouragement policy.
From these results, first, government should seek for solution to promote the policy and provide services targeting the group who need practical consumer-centered support from low birth policy. Second, solution should be sought to reinforce education and promotion of childbirth encouragement policy and improve its effect in order to make childbirth encouragement policy available to anybody. Third, solution should be sought to make practical governmental policy in accordance with actualities by performing researches on diverse professions through limited survey on medical personnel.
As the birth rate in Korea is on the continual decrease, researches have been conducted for low fertility policy. Even though diverse childbirth encouragement policies have been implemented in accordance with the researches, the synergistic effect of birth rate is still insignificant and imperceptible. In this respect, this study was aimed to analyze childbirth intention through policy aspect awareness and low birth rate problem awareness of female medical and nonmedical personnel of childbearing age from 20 to 48 engaged in health professions on the basis of childbirth encouragement policy of present government’s ‘Saeromaji plan 2015.’
In order to accomplish the purpose of this study, particular goals are as follow. First, frequency analysis will be performed to examine sociodemographic characteristics of this study’s subjects. Second, chi-square test will be performed to examine childbirth intention according to sociodemographic characteristics. Third, frequency analysis will be performed about the opinions on childbirth encouragement policy. Fourth, logistic analysis will be performed about the effect of awareness of childbirth encouragement policy on childbirth intention. As a result of analyzing, first, it was verified that there was difference of childbirth intention according to sociodemographic characteristics. Second, the result of examining the awareness of childbirth encouragement policy revealed a statistically significant difference from 3 subcategories of “pregnancy and birth support”, “childcare, education, nurturing support”, and “parenting support” when it came to analysis result of childbirth awareness according to sociodemographic characteristics. According to health-related work experience or non-experience, the subcategory related to parenting support project disclosed a statistically significant difference. Third, considering the opinions on childbirth encouragement policy, it was revealed that the magnitude of falling birthrate phenomenon was perceived in Korea and governmental support would be required. It was disclosed that the awareness level of government’s childbirth encouragement policy was low because the effect of its promotion was not well obtained. Besides, it was considered that government’s effort to promote was not sufficient. Fourth, it was revealed that the subjects thought government’s childbirth encouragement policy had a marginal effect on childbirth intention. In this regard, it was estimated that it was possible to decide which policy should be emphasized to suggest more effective governmental policies in the future or not by exploring what policy could change childbirth intention in spite of medical and non-medical personnel’ low awareness on effect of childbirth encouragement policy.
From these results, first, government should seek for solution to promote the policy and provide services targeting the group who need practical consumer-centered support from low birth policy. Second, solution should be sought to reinforce education and promotion of childbirth encouragement policy and improve its effect in order to make childbirth encouragement policy available to anybody. Third, solution should be sought to make practical governmental policy in accordance with actualities by performing researches on diverse professions through limited survey on medical personnel.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.