현재 국내 약국은 의약분업 이후, 처방전의 수에 따라 약국 간 수입격차가 양극화되었으며, 조제에만 의존하여 약국에서도 다룰 수 있는 비의약품의 중요성에 소홀해 왔다. 약국의 모든 업무는 약사가 해야 할 업무 영역과 약사가 하지 않아도 되는 업무영역 두 가지로 분류할 수 있다. 즉 약국보조원은 약사가 하지 않아도 되는 업무영역(일반의약품, 처방전 조제 및 투약, 복약지도 외의 모든 영역)을 전담할 수 있다는 것이다. 그러나 우리나라의 현실을 그렇지 못하다. 따라서 본 연구에서 다루고자 하는 것은 조제보조로써의 약국보조원이 아닌, 약료경영학적 관점에서 약국보조원의 업무의 효율성 개선을 통한 약국 매출 상승 등을 연구했다는 것에 중요한 의미가 있다. 약국보조원이 약국의 매출에 영향을 미치는 요인인지를 살펴보기 위해 2009년 58개 W-store를 대상으로 일평균, 월평균 매출을 조사하였고, 중소기업청의 자료를 통해 드럭스토어 구성인원(근무 약사, 근무 직원, 매장 매니저)에 대한 자료를 수집하고, ...
현재 국내 약국은 의약분업 이후, 처방전의 수에 따라 약국 간 수입격차가 양극화되었으며, 조제에만 의존하여 약국에서도 다룰 수 있는 비의약품의 중요성에 소홀해 왔다. 약국의 모든 업무는 약사가 해야 할 업무 영역과 약사가 하지 않아도 되는 업무영역 두 가지로 분류할 수 있다. 즉 약국보조원은 약사가 하지 않아도 되는 업무영역(일반의약품, 처방전 조제 및 투약, 복약지도 외의 모든 영역)을 전담할 수 있다는 것이다. 그러나 우리나라의 현실을 그렇지 못하다. 따라서 본 연구에서 다루고자 하는 것은 조제보조로써의 약국보조원이 아닌, 약료경영학적 관점에서 약국보조원의 업무의 효율성 개선을 통한 약국 매출 상승 등을 연구했다는 것에 중요한 의미가 있다. 약국보조원이 약국의 매출에 영향을 미치는 요인인지를 살펴보기 위해 2009년 58개 W-store를 대상으로 일평균, 월평균 매출을 조사하였고, 중소기업청의 자료를 통해 드럭스토어 구성인원(근무 약사, 근무 직원, 매장 매니저)에 대한 자료를 수집하고, SPSS 18.0을 활용하여 상관관계분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 또한 약국보조원의 업무 영역을 보다 체계화 한 선진 드럭스토어 사례로 미국 월그린(Walgreens)과 일본 마츠모토 기요시(Matsumoto Kiyoshi)의 약국보조원 활용사례를 비교·연구하였다. W-store의 매출과 구성인원의 상관관계분석 결과, 구성인원(약사, 직원, 매니저)이 월 매출 총계에 평균 0.48로 보통수준의 상관관계를 갖고 있었으며 다중회귀분석결과 매장구성인원과 총매출액과의 관계에서는 R2 값이 52.5%로 보통수준의 설명력을 갖고 있었다. 매장구성인원과 세부매출액과의 관계는 ETC의 경우 약사와 보조직원이 영향을 미치는 요인이며, 특히 HBL의 경우 근무 매니저가 영향을 미치고 R2값이 93.4%로 강한 설명력을 가지고 있었다. 또한 월그린과 마츠모토 기요시 모두 약국보조원에게 명확한 업무분담으로 책임과 권한을 부여하였으며 그들을 체계적으로 관리할 수 있는 교육프로그램을 운영하고 있었다. 또한 회사 경영 목표에 부합하는 평가체계로 약국보조원에게 동기를 부여하고 있었다. 이러한 과학적인 약국보조원의 효율적 활용 및 관리가 비의약품 영역의 매출 증가, 매장 이미지 개선을 통한 고객확보, 고객의 니즈파악을 통한 만족도 향상, 약사와 약국보조원의 명확한 업무분담으로 인한 약사 고유의 임상업무 능력 향상 등으로 약국경영의 효율화를 가져올 것이라 기대한다.
현재 국내 약국은 의약분업 이후, 처방전의 수에 따라 약국 간 수입격차가 양극화되었으며, 조제에만 의존하여 약국에서도 다룰 수 있는 비의약품의 중요성에 소홀해 왔다. 약국의 모든 업무는 약사가 해야 할 업무 영역과 약사가 하지 않아도 되는 업무영역 두 가지로 분류할 수 있다. 즉 약국보조원은 약사가 하지 않아도 되는 업무영역(일반의약품, 처방전 조제 및 투약, 복약지도 외의 모든 영역)을 전담할 수 있다는 것이다. 그러나 우리나라의 현실을 그렇지 못하다. 따라서 본 연구에서 다루고자 하는 것은 조제보조로써의 약국보조원이 아닌, 약료경영학적 관점에서 약국보조원의 업무의 효율성 개선을 통한 약국 매출 상승 등을 연구했다는 것에 중요한 의미가 있다. 약국보조원이 약국의 매출에 영향을 미치는 요인인지를 살펴보기 위해 2009년 58개 W-store를 대상으로 일평균, 월평균 매출을 조사하였고, 중소기업청의 자료를 통해 드럭스토어 구성인원(근무 약사, 근무 직원, 매장 매니저)에 대한 자료를 수집하고, SPSS 18.0을 활용하여 상관관계분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 또한 약국보조원의 업무 영역을 보다 체계화 한 선진 드럭스토어 사례로 미국 월그린(Walgreens)과 일본 마츠모토 기요시(Matsumoto Kiyoshi)의 약국보조원 활용사례를 비교·연구하였다. W-store의 매출과 구성인원의 상관관계분석 결과, 구성인원(약사, 직원, 매니저)이 월 매출 총계에 평균 0.48로 보통수준의 상관관계를 갖고 있었으며 다중회귀분석결과 매장구성인원과 총매출액과의 관계에서는 R2 값이 52.5%로 보통수준의 설명력을 갖고 있었다. 매장구성인원과 세부매출액과의 관계는 ETC의 경우 약사와 보조직원이 영향을 미치는 요인이며, 특히 HBL의 경우 근무 매니저가 영향을 미치고 R2값이 93.4%로 강한 설명력을 가지고 있었다. 또한 월그린과 마츠모토 기요시 모두 약국보조원에게 명확한 업무분담으로 책임과 권한을 부여하였으며 그들을 체계적으로 관리할 수 있는 교육프로그램을 운영하고 있었다. 또한 회사 경영 목표에 부합하는 평가체계로 약국보조원에게 동기를 부여하고 있었다. 이러한 과학적인 약국보조원의 효율적 활용 및 관리가 비의약품 영역의 매출 증가, 매장 이미지 개선을 통한 고객확보, 고객의 니즈파악을 통한 만족도 향상, 약사와 약국보조원의 명확한 업무분담으로 인한 약사 고유의 임상업무 능력 향상 등으로 약국경영의 효율화를 가져올 것이라 기대한다.
Since the separation of pharmacies and clinics in South Korea, income gaps between pharmacies have been shown to be polarized depending on the number of prescriptions. Because of pharmacies’ dependence on prescriptions, the importance of the non-pharmaceutical products that they can handle has been ...
Since the separation of pharmacies and clinics in South Korea, income gaps between pharmacies have been shown to be polarized depending on the number of prescriptions. Because of pharmacies’ dependence on prescriptions, the importance of the non-pharmaceutical products that they can handle has been neglected. All duties in pharmacies can be divided into two groups. One is the duties that should be performed by pharmacists. The other is the duties for which pharmacists are not always necessary. This means that pharmacy assistants can take exclusive charge of the duties for which pharmacists are not always necessary(OTC, prescription preparation and medication, all fields other than prescription guidance). However, the reality in South Korea is different from that which has been discussed. Thus, this research has important implications because it relates to increased pharmacy sales through the improved work efficiency of pharmacy assistants in terms of managed care pharmacies rather than to pharmacy assistants as preparation assistants. To examine whether pharmacy assistants were one of the factors that affected pharmacy sales, the daily and monthly average sales of 58 W-stores were investigated in 2009. Data on members(pharmacists, staff, and managers) of the drugstores were collected from the Korean Small and Medium Business Administration.Next,correlation analysis and multiple regression analysis were performed using SPSS 18.0. We wished to include advanced drug stores where pharmacy assistants’ duties were more systemized; therefore, we compared and studied the utilization of pharmacy assistants between Walgreens Co. in the United States and Matsumoto Kiyoshi Co., Ltd., in Japan. We found that the members(pharmacists, staff, and managers) showed a moderate correlation amounting to an average of 0.48 for total monthly sales. Multiple regression analysis of the relationship between the members and the total monthly sales showed that the R2 value was 52.5% with a moderate explanatory power. In terms of the relationship between store members and detailed sales, pharmacists and staff were factors that affected ETC sales. Especially for HBL, managers were an affecting factor and had a strong explanatory power, R2= 93.3%. Both Walgreens Co. and Matsumoto Kiyoshi Co., Ltd. granted responsibility and authority to pharmacy assistants through a clear division of tasks. Education programs that allowed systematic management were run by both companies. In addition, the pharmacy assistants were motivated by an evaluation system in line with the companies’ business goals.The scientific and efficient use and management of pharmacy assistants are expected to enhance the efficiency of pharmacy management through the increased sales of non-pharmaceutical products, customer acquisition through improved store image, improved customer satisfaction through the identification of their needs, clear division of tasks between pharmacists and pharmacy assistants, and the subsequently improved performance in the pharmacists’ specific clinical work.
Since the separation of pharmacies and clinics in South Korea, income gaps between pharmacies have been shown to be polarized depending on the number of prescriptions. Because of pharmacies’ dependence on prescriptions, the importance of the non-pharmaceutical products that they can handle has been neglected. All duties in pharmacies can be divided into two groups. One is the duties that should be performed by pharmacists. The other is the duties for which pharmacists are not always necessary. This means that pharmacy assistants can take exclusive charge of the duties for which pharmacists are not always necessary(OTC, prescription preparation and medication, all fields other than prescription guidance). However, the reality in South Korea is different from that which has been discussed. Thus, this research has important implications because it relates to increased pharmacy sales through the improved work efficiency of pharmacy assistants in terms of managed care pharmacies rather than to pharmacy assistants as preparation assistants. To examine whether pharmacy assistants were one of the factors that affected pharmacy sales, the daily and monthly average sales of 58 W-stores were investigated in 2009. Data on members(pharmacists, staff, and managers) of the drugstores were collected from the Korean Small and Medium Business Administration.Next,correlation analysis and multiple regression analysis were performed using SPSS 18.0. We wished to include advanced drug stores where pharmacy assistants’ duties were more systemized; therefore, we compared and studied the utilization of pharmacy assistants between Walgreens Co. in the United States and Matsumoto Kiyoshi Co., Ltd., in Japan. We found that the members(pharmacists, staff, and managers) showed a moderate correlation amounting to an average of 0.48 for total monthly sales. Multiple regression analysis of the relationship between the members and the total monthly sales showed that the R2 value was 52.5% with a moderate explanatory power. In terms of the relationship between store members and detailed sales, pharmacists and staff were factors that affected ETC sales. Especially for HBL, managers were an affecting factor and had a strong explanatory power, R2= 93.3%. Both Walgreens Co. and Matsumoto Kiyoshi Co., Ltd. granted responsibility and authority to pharmacy assistants through a clear division of tasks. Education programs that allowed systematic management were run by both companies. In addition, the pharmacy assistants were motivated by an evaluation system in line with the companies’ business goals.The scientific and efficient use and management of pharmacy assistants are expected to enhance the efficiency of pharmacy management through the increased sales of non-pharmaceutical products, customer acquisition through improved store image, improved customer satisfaction through the identification of their needs, clear division of tasks between pharmacists and pharmacy assistants, and the subsequently improved performance in the pharmacists’ specific clinical work.
주제어
#약국 경영 약국 보조원 매출 W-store 월그린(Walgreens) 마츠모토기요시(Matsumoto Kiyoshi)
학위논문 정보
저자
이정민
학위수여기관
차의과학대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
약학과
지도교수
최경업
발행연도
2014
키워드
약국 경영 약국 보조원 매출 W-store 월그린(Walgreens) 마츠모토기요시(Matsumoto Kiyoshi)
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