본 연구는 문화가 인간이 만들어낸 물질적·정신적 산출물이라는 거시적 관점을 바탕으로 태권도 문화가 무엇이며 어떻게 변화해왔고 향후 어떻게 변화할지, 그 연유는 무엇인지에 대한 의문에서 시작되었다. 본 연구에서는 태권도 문화의 구성 요소와 그 변천과정을 탐색하여 구조주의 이론을 바탕으로 태권도 문화의 구조를 밝히기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 수행하였다. 첫째, 태권도 문화의 구성 요소는 무엇이며 어떻게 변해왔는가? 둘째, 태권도 문화의 구조는 어떠한가? 연구 문제를 수행하기 위하여 문헌연구와 이론연구, 전문가 의견조사를 실시하였으며 연구의 주요 경과와 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 문화의 구조를 탐색하기 위한 기초적 작업으로 태권도 문화가 무엇으로 구성되고 각 요소가 어떠한 특성을 가지며 어떻게 변화해 왔는지, 그 변화는 어디에서 기인하는지 탐색하여 태권도 문화의 구조를 제시할 수 있는 기반을 제공하고자 하였다. 태권도 문화의 구성 요소를 도출하기 위해 문헌연구를 실시하였으며 5,515개의 용어가 나타났다. 이를 일정한 기준을 바탕으로 정제작업을 실시하여 태권도 문화의 구성요소로 1,350개 용어를 도출하였으며 귀납적 ...
본 연구는 문화가 인간이 만들어낸 물질적·정신적 산출물이라는 거시적 관점을 바탕으로 태권도 문화가 무엇이며 어떻게 변화해왔고 향후 어떻게 변화할지, 그 연유는 무엇인지에 대한 의문에서 시작되었다. 본 연구에서는 태권도 문화의 구성 요소와 그 변천과정을 탐색하여 구조주의 이론을 바탕으로 태권도 문화의 구조를 밝히기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 수행하였다. 첫째, 태권도 문화의 구성 요소는 무엇이며 어떻게 변해왔는가? 둘째, 태권도 문화의 구조는 어떠한가? 연구 문제를 수행하기 위하여 문헌연구와 이론연구, 전문가 의견조사를 실시하였으며 연구의 주요 경과와 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 문화의 구조를 탐색하기 위한 기초적 작업으로 태권도 문화가 무엇으로 구성되고 각 요소가 어떠한 특성을 가지며 어떻게 변화해 왔는지, 그 변화는 어디에서 기인하는지 탐색하여 태권도 문화의 구조를 제시할 수 있는 기반을 제공하고자 하였다. 태권도 문화의 구성 요소를 도출하기 위해 문헌연구를 실시하였으며 5,515개의 용어가 나타났다. 이를 일정한 기준을 바탕으로 정제작업을 실시하여 태권도 문화의 구성요소로 1,350개 용어를 도출하였으며 귀납적 범주분석을 통해 대분류 2개, 중분류 4개, 소분류 10개로 범주화하였다. 이에 대해 전문가 의견조사를 실시하여 타당성을 확보하였으며 전문가 의견을 바탕으로 범주의 구성, 분류 및 용어를 수정하여 태권도 문화 범주의 최종 분석 결과를 제시하였다. 태권도 문화 구성요소의 대분류는 정신문화와 물질문화로 범주화되었으며 각각의 중분류를 살펴보면 태권도 정신문화는 가치문화와 규범문화로, 태권도 물질문화는 행동문화와 용구문화로 범주화되었다. 각각의 소분류를 살펴보면 태권도 가치문화는 의미문화와 수단문화로, 규범문화는 도덕적 규범문화와 제도적 규범문화로 범주화되었다. 태권도 행동문화는 기술문화, 수련문화, 예식문화와 역할문화로, 태권도 용구문화는 시설문화와 용구문화로 범주화되었다. 범주화 된 태권도 문화의 변천과정을 분석한 결과 태권도의 정신문화는 무예와 스포츠적 특성이 혼재되는 경향이 나타났다. 근대에는 도장의 지도자를 중심으로 관훈이나 ‘몸 닦음’ 등 수련의 의미가 중요하게 나타났는데 이는 한국의 전통문화를 중심으로 동양 무예의 정신문화에서 주로 영향을 받은 것으로 나타났다. 여기에 태권도가 경기화, 산업화, 세계화되는 과정을 거치면서 정신수련의 가치가 더욱 중요시 되는가 하면, 과거와 다르게 경쟁이나 재미 등의 요소가 부각됨으로 기존의 태권도 문화가 가진 가치관이 상실되거나 혼재되어 나타났다. 그러나 새로운 형태의 태권도 정신문화로 융합되기보다 두 문화가 혼재되어 태권도의 스포츠적 문화와 무예적 문화로 양분화 되어 각기 변화하면서 이질화된 형태로 나타났다. 태권도의 물질문화는 체계화, 실리화되는 경향이 나타났다. 근대의 태권도 물질문화는 지도자나 제도권이 제시하는 바가 절대적으로 받아들여졌으나, 사회적 변화에 따라 태권도 기술, 예식, 역할, 시설, 용구 등에서 해당 시기에 나타나는 가장 실리적이고 과학적인 방법이 적용된 형태로 나타났다. 둘째, 기초 탐색자료를 바탕으로 태권도 문화의 구조를 분석하여 태권도 문화의 본질적인 특성보다 각 부분들의 유기적 관계에 주목함으로 태권도 문화 요소의 변화에도 태권도 문화 구조는 어느 정도의 항상성을 가질 수 있도록 하였다. 태권도 문화의 구조를 분석하기 위해 구조주의 관점에서 문화층차분석을 통해 기초 탐색자료를 분석한 결과 태권도 문화는 표층, 중층, 심층의 층위로 구분되며, 이를 관통하는 관통문화가 나타났다. 각각의 층위는 태권도 문화안에서 온전히 분리되지 않고 유기적으로 결합되며 상호간에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 태권도 문화의 표층은 겉으로 나타나는 태권도 문화로 태권도 기술, 경기, 용구, 예식 등을 의미한다. 태권도 표층문화는 과학화, 분화되는 경향이 나타났으며 심층과 중층이 반영된 행동이나 물질의 형태로 나타났다. 중층문화가 끊임없이 변화를 시도하고 사회제도를 받아들임에 따라 태권도 표층문화 또한 기술이나 용품, 수련체계, 대회형식, 태권도인의 행동 등이 과거와는 다르게 변화한 것으로 나타났다. 태권도 표층문화는 태권도 기술이나 수련행동 등에 태권도 심층문화와 중층문화가 투영되어 나타났다. 또한 태권도 외부의 문화는 표층문화에 직접 영향을 미치기도 하였으나 주로 태권도 문화 내부의 심층이나 중층을 변화시켜 표층에서 태권도화 된 문화로 나타났다. 또한 이렇게 반영된 태권도 표층문화는 다시 태권도 문화의 내부나 외부에 영향을 미치며 상호유기적인 구조를 형성하고 있었다. 태권도 문화의 중층은 태권도 문화의 심층과 표층의 중간층으로 단체의 조직, 관습, 규칙, 규정 등을 의미한다. 태권도 중층문화는 체계화, 표준화되는 경향이 나타났으며 지금까지 태권도 문화의 변화를 주도하는 역할을 하였다. 태권도 중층문화는 심층에 영향을 받아 표층문화에 영향을 미치는 구조가 나타났다. 또한 태권도 외부의 표층이나 중층문화가 태권도 내부의 중층문화에 직접 영향을 미치거나 태권도의 심층문화에 영향을 미쳐 간접적으로 태권도 중층문화를 변화시켰다. 태권도 중층문화는 다른 층위의 문화보다 태권도 외부문화에 직간접적인 영향을 받았으며 태권도 내외문화의 경로로서 상호유기적인 구조를 형성하고 있었다. 태권도 문화의 심층은 태권도 문화의 핵심으로 정체성, 가치관 등을 의미하며, 무예로서의 정체성과 스포츠로서의 정체성이 혼재되어 나타났다. 태권도 심층문화는 무예나 인간의 정신적 가치를 포함하고 있었으나 태권도 고유의 심층문화라고 할 수 있는 내용은 미비하게 나타났다. 태권도 문화의 심층은 문화 구조의 핵심으로 중층문화나 표층문화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 태권도 외부의 표층, 중층, 심층문화가 태권도 내부의 심층문화에 직접 영향을 미치는 것으로 나타났으며 이로 인해 태권도의 중층, 표층문화가 변화되는 구조가 나타났다. 한 가지 주목할 점은 태권도 문화의 구조가 상호작용하는 가운데 모든 문화가 본질적 또는 피상적으로 태권도 기술과 관련되어 나타난다는 것이다. 구조주의 문화층위의 위계상 표층문화나 심층문화가 중층문화를 거치지 않고 직접적인 영향을 미치기는 어려우나, 태권도 문화에서는 표층문화에 해당되는 태권도 기술이 심층문화와 직접적으로 상호간에 영향을 주고받는 것을 알 수 있었다. 또한, 심층문화나 중층문화, 표층문화의 변화가 무조건적으로 연쇄적으로 영향을 미치기보다 태권도 기술의 본질을 변화시키지 않았으며 이는 표면적으로 태권도 기술의 기법이 달라짐을 의미할 뿐이라는 결론에 도달하였다. 이러한 관계는 표층문화인 태권도 기술이 태권도의 정체성인 심층에 해당될 수도, 중층문화의 형태로 작용할 수 있다는 점에 착안하여 태권도 기술이 태권도 문화의 전 층위에 영향을 미치며 이를 관통하는 문화 구조를 형성하고 있음을 알 수 있었다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 태권도 문화의 확장되고 보강된 형태의 연구를 위해 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 여러 연구법의 적용은 지속적으로 유동하는 태권도 문화를 고려하여 태권도 문화의 구조를 더욱 공고히 제시하기 위해 여러 연구법을 적용한 태권도 문화 구조 연구가 이루어져야 한다. 둘째, 태권도의 여러 계층과 분야별 문화에 대한 세분화 된 연구와 각 문화 간의 연계성에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 태권도 문화에 대한 학제적 인식과 정비가 요구된다. 문화의 사회적 중요성과 태권도가 갖는 문화적 특수성으로 태권도 문화의 가치는 인정되고 있으나, 사회과학의 큰 틀 속에 위치하여 학문화되지 못하여 제 기능을 하지 못하기 때문이다. 넷째, 태권도 문화의 원인과 가치를 분석하여 분석결과에 따라 태권도 문화가 계승되고 발전될 수 있도록 제도적으로 지원할 필요가 있다. 태권도 문화를 답습하기보다 냉철하게 고찰하여 올바른 태권도 문화가 계승되고 형성될 수 있도록 제도적으로 지원해야 할 것이다.
본 연구는 문화가 인간이 만들어낸 물질적·정신적 산출물이라는 거시적 관점을 바탕으로 태권도 문화가 무엇이며 어떻게 변화해왔고 향후 어떻게 변화할지, 그 연유는 무엇인지에 대한 의문에서 시작되었다. 본 연구에서는 태권도 문화의 구성 요소와 그 변천과정을 탐색하여 구조주의 이론을 바탕으로 태권도 문화의 구조를 밝히기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 수행하였다. 첫째, 태권도 문화의 구성 요소는 무엇이며 어떻게 변해왔는가? 둘째, 태권도 문화의 구조는 어떠한가? 연구 문제를 수행하기 위하여 문헌연구와 이론연구, 전문가 의견조사를 실시하였으며 연구의 주요 경과와 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 문화의 구조를 탐색하기 위한 기초적 작업으로 태권도 문화가 무엇으로 구성되고 각 요소가 어떠한 특성을 가지며 어떻게 변화해 왔는지, 그 변화는 어디에서 기인하는지 탐색하여 태권도 문화의 구조를 제시할 수 있는 기반을 제공하고자 하였다. 태권도 문화의 구성 요소를 도출하기 위해 문헌연구를 실시하였으며 5,515개의 용어가 나타났다. 이를 일정한 기준을 바탕으로 정제작업을 실시하여 태권도 문화의 구성요소로 1,350개 용어를 도출하였으며 귀납적 범주분석을 통해 대분류 2개, 중분류 4개, 소분류 10개로 범주화하였다. 이에 대해 전문가 의견조사를 실시하여 타당성을 확보하였으며 전문가 의견을 바탕으로 범주의 구성, 분류 및 용어를 수정하여 태권도 문화 범주의 최종 분석 결과를 제시하였다. 태권도 문화 구성요소의 대분류는 정신문화와 물질문화로 범주화되었으며 각각의 중분류를 살펴보면 태권도 정신문화는 가치문화와 규범문화로, 태권도 물질문화는 행동문화와 용구문화로 범주화되었다. 각각의 소분류를 살펴보면 태권도 가치문화는 의미문화와 수단문화로, 규범문화는 도덕적 규범문화와 제도적 규범문화로 범주화되었다. 태권도 행동문화는 기술문화, 수련문화, 예식문화와 역할문화로, 태권도 용구문화는 시설문화와 용구문화로 범주화되었다. 범주화 된 태권도 문화의 변천과정을 분석한 결과 태권도의 정신문화는 무예와 스포츠적 특성이 혼재되는 경향이 나타났다. 근대에는 도장의 지도자를 중심으로 관훈이나 ‘몸 닦음’ 등 수련의 의미가 중요하게 나타났는데 이는 한국의 전통문화를 중심으로 동양 무예의 정신문화에서 주로 영향을 받은 것으로 나타났다. 여기에 태권도가 경기화, 산업화, 세계화되는 과정을 거치면서 정신수련의 가치가 더욱 중요시 되는가 하면, 과거와 다르게 경쟁이나 재미 등의 요소가 부각됨으로 기존의 태권도 문화가 가진 가치관이 상실되거나 혼재되어 나타났다. 그러나 새로운 형태의 태권도 정신문화로 융합되기보다 두 문화가 혼재되어 태권도의 스포츠적 문화와 무예적 문화로 양분화 되어 각기 변화하면서 이질화된 형태로 나타났다. 태권도의 물질문화는 체계화, 실리화되는 경향이 나타났다. 근대의 태권도 물질문화는 지도자나 제도권이 제시하는 바가 절대적으로 받아들여졌으나, 사회적 변화에 따라 태권도 기술, 예식, 역할, 시설, 용구 등에서 해당 시기에 나타나는 가장 실리적이고 과학적인 방법이 적용된 형태로 나타났다. 둘째, 기초 탐색자료를 바탕으로 태권도 문화의 구조를 분석하여 태권도 문화의 본질적인 특성보다 각 부분들의 유기적 관계에 주목함으로 태권도 문화 요소의 변화에도 태권도 문화 구조는 어느 정도의 항상성을 가질 수 있도록 하였다. 태권도 문화의 구조를 분석하기 위해 구조주의 관점에서 문화층차분석을 통해 기초 탐색자료를 분석한 결과 태권도 문화는 표층, 중층, 심층의 층위로 구분되며, 이를 관통하는 관통문화가 나타났다. 각각의 층위는 태권도 문화안에서 온전히 분리되지 않고 유기적으로 결합되며 상호간에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 태권도 문화의 표층은 겉으로 나타나는 태권도 문화로 태권도 기술, 경기, 용구, 예식 등을 의미한다. 태권도 표층문화는 과학화, 분화되는 경향이 나타났으며 심층과 중층이 반영된 행동이나 물질의 형태로 나타났다. 중층문화가 끊임없이 변화를 시도하고 사회제도를 받아들임에 따라 태권도 표층문화 또한 기술이나 용품, 수련체계, 대회형식, 태권도인의 행동 등이 과거와는 다르게 변화한 것으로 나타났다. 태권도 표층문화는 태권도 기술이나 수련행동 등에 태권도 심층문화와 중층문화가 투영되어 나타났다. 또한 태권도 외부의 문화는 표층문화에 직접 영향을 미치기도 하였으나 주로 태권도 문화 내부의 심층이나 중층을 변화시켜 표층에서 태권도화 된 문화로 나타났다. 또한 이렇게 반영된 태권도 표층문화는 다시 태권도 문화의 내부나 외부에 영향을 미치며 상호유기적인 구조를 형성하고 있었다. 태권도 문화의 중층은 태권도 문화의 심층과 표층의 중간층으로 단체의 조직, 관습, 규칙, 규정 등을 의미한다. 태권도 중층문화는 체계화, 표준화되는 경향이 나타났으며 지금까지 태권도 문화의 변화를 주도하는 역할을 하였다. 태권도 중층문화는 심층에 영향을 받아 표층문화에 영향을 미치는 구조가 나타났다. 또한 태권도 외부의 표층이나 중층문화가 태권도 내부의 중층문화에 직접 영향을 미치거나 태권도의 심층문화에 영향을 미쳐 간접적으로 태권도 중층문화를 변화시켰다. 태권도 중층문화는 다른 층위의 문화보다 태권도 외부문화에 직간접적인 영향을 받았으며 태권도 내외문화의 경로로서 상호유기적인 구조를 형성하고 있었다. 태권도 문화의 심층은 태권도 문화의 핵심으로 정체성, 가치관 등을 의미하며, 무예로서의 정체성과 스포츠로서의 정체성이 혼재되어 나타났다. 태권도 심층문화는 무예나 인간의 정신적 가치를 포함하고 있었으나 태권도 고유의 심층문화라고 할 수 있는 내용은 미비하게 나타났다. 태권도 문화의 심층은 문화 구조의 핵심으로 중층문화나 표층문화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 태권도 외부의 표층, 중층, 심층문화가 태권도 내부의 심층문화에 직접 영향을 미치는 것으로 나타났으며 이로 인해 태권도의 중층, 표층문화가 변화되는 구조가 나타났다. 한 가지 주목할 점은 태권도 문화의 구조가 상호작용하는 가운데 모든 문화가 본질적 또는 피상적으로 태권도 기술과 관련되어 나타난다는 것이다. 구조주의 문화층위의 위계상 표층문화나 심층문화가 중층문화를 거치지 않고 직접적인 영향을 미치기는 어려우나, 태권도 문화에서는 표층문화에 해당되는 태권도 기술이 심층문화와 직접적으로 상호간에 영향을 주고받는 것을 알 수 있었다. 또한, 심층문화나 중층문화, 표층문화의 변화가 무조건적으로 연쇄적으로 영향을 미치기보다 태권도 기술의 본질을 변화시키지 않았으며 이는 표면적으로 태권도 기술의 기법이 달라짐을 의미할 뿐이라는 결론에 도달하였다. 이러한 관계는 표층문화인 태권도 기술이 태권도의 정체성인 심층에 해당될 수도, 중층문화의 형태로 작용할 수 있다는 점에 착안하여 태권도 기술이 태권도 문화의 전 층위에 영향을 미치며 이를 관통하는 문화 구조를 형성하고 있음을 알 수 있었다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 태권도 문화의 확장되고 보강된 형태의 연구를 위해 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 여러 연구법의 적용은 지속적으로 유동하는 태권도 문화를 고려하여 태권도 문화의 구조를 더욱 공고히 제시하기 위해 여러 연구법을 적용한 태권도 문화 구조 연구가 이루어져야 한다. 둘째, 태권도의 여러 계층과 분야별 문화에 대한 세분화 된 연구와 각 문화 간의 연계성에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 태권도 문화에 대한 학제적 인식과 정비가 요구된다. 문화의 사회적 중요성과 태권도가 갖는 문화적 특수성으로 태권도 문화의 가치는 인정되고 있으나, 사회과학의 큰 틀 속에 위치하여 학문화되지 못하여 제 기능을 하지 못하기 때문이다. 넷째, 태권도 문화의 원인과 가치를 분석하여 분석결과에 따라 태권도 문화가 계승되고 발전될 수 있도록 제도적으로 지원할 필요가 있다. 태권도 문화를 답습하기보다 냉철하게 고찰하여 올바른 태권도 문화가 계승되고 형성될 수 있도록 제도적으로 지원해야 할 것이다.
This study begun from a doubt about what Taekwondo culture is, how it has changed, how it will change in the future and what is the reason based on the macroscopic point of view that culture is manmade material·spiritual creation. To find out a structure on the basis of the theory of structuralism b...
This study begun from a doubt about what Taekwondo culture is, how it has changed, how it will change in the future and what is the reason based on the macroscopic point of view that culture is manmade material·spiritual creation. To find out a structure on the basis of the theory of structuralism by investigating what are the elements of Taekwondo culture and how is the process of transition, this study carried out following research questions. First, What are the elements of Taekwondo culture and how they have changed? Second, What is the structure of Taekwondo culture? This study conducted literature research, theoretical study and experts opinion survey for carrying out the foregoing research questions, and main process and results of this study are as follows. First, as groundwork for exploring the structure of Taekwondo culture, this study aimed to provide the foundation to suggest a structure of Taekwondo culture by investigating what Taekwondo culture is composed of, what characteristics each element has, how the elements have changed and where does the change comes from to inquire into the elements of Taekwondo culture in detail. As a result of carrying out literature research for drawing elements of Taekwondo culture, total 5,515 terms were generated, and 1,350 terms were produced as elements of Taekwondo culture eventually upon completion of filtering work. As a result of a systematic inductive analysis of category according to the meaning of each element, Taekwondo culture was classified as 2 large, 4 medium and 10 small categories. This study secured validity by carrying out an experts opinion survey of the results, and suggested analysis result of the final categories of Taekwondo culture by correcting classifications and terms. Categories of Taekwondo culture were classified as moral culture and material culture largely, and medium classification of Taekwondo moral culture was classified as value culture and norm culture, Taekwondo material culture was classified as behavioral culture and equipment culture respectively. Small classification of Taekwondo value culture was classified as moral norm culture and institutional norm culture respectively, whereas norm culture was classified as moral norm culture and institutional norm culture, and Taekwondo behavioral culture as technique culture, training culture, ceremony culture and role culture, and equipment culture was classified as facility culture and equipment culture. Taekwondo culture which is produced as above includes all cultures of Taekwondo that are shown after modern times. As culture has flowing characteristics, this study intended to suggest preliminary data for higher quality analysis of the structure of Taekwondo culture by illuminating by what element Taekwondo culture has changed to different shapes so far. As the elements of Taekwondo culture have been generated in different times and changed by various variables, it is difficult to draw characteristics of each element when analyzing transition process of Taekwondo culture having various characteristics with holistic perspectives, so this study analyzed transition process of large and medium classification out of Taekwondo culture through literature research. As a result of analyzing transition process of Taekwondo culture, there was a tendency that moral culture is established and systemized. In modern times, studio motto or meaning of training such as ‘Training the body’ etc. was shown importantly in and around instructors of studios, which was mainly influenced by the moral culture of Asian martial arts with traditional culture of Korea as the center. In addition to the foregoing, the value of spiritual training becomes important relatively as Taekwondo goes through the process of competition, industrialization and globalization, or values of existing Taekwondo culture is lost or mixed with other values as elements such as competition or interest is magnified unlike the past. It is because existing Taekwondo people who are realizing Taekwondo as martial arts failed to form the social consensus as they put value on the quantity of spread of Taekwondo and changed moral culture of existing Taekwondo without going through considerate deliberation. Material culture of Taekwondo tends to be scientified, gentrified and systemized. Although suggestions from instructors or system was accepted absolutely to the material culture of Taekwondo in modern times, Taekwondo technique, ceremony, Taekwondo people or roles of institutions, facility and equipment have changed to the efforts for applying the most practical and scientific method which is shown in the applicable times according to the social changes. Second, this study analyzed the structure of Taekwondo culture based on the literature research and basic investigation for analysis of structure. Structures of Taekwondo culture are the elements forming Taekwondo culture, mutual relation of each element and organic sum of the elements. Analyzing the structure of Taekwondo culture can have a certain constancy in changes of the elements of Taekwondo culture by paying attention to the organic relationship of each element rather than to the fundamental characteristics. From the structural point of view, elements of Taekwondo culture are specified by the partial position in the entire culture. Characteristics of such connection can contribute to grant an image, that is to say identity to the entire structure. As a result of analyzing preliminary investigation data from structural point of view for analyzing the structure of Taekwondo culture, Taekwondo culture is divided into the surface, intermediate and in-depth levels, and there exists a penetration culture that penetrating the levels. Respective level is not divided entirely, and the border of each level is combined, having an influence with each other. Surface culture means Taekwondo technique, game, equipment, ceremony etc., that are emerged outwardly to the outside of Taekwondo culture. Results show that surface culture of Taekwondo tends to be scientified and gentrified, It is considered that surface culture of Taekwondo changes from the past in terms of technique or equipment, training system, type of competition and behavior of Taekwondo people as intermediate culture tries changes and accepts social system continuously. In-depth culture and intermediate culture are generally reflected and shown in the surface culture in structuralism, and culture inside Taekwondo is also reflected in Taekwondo technique or training behavior of the surface culture of Taekwondo. The culture outside Taekwondo has a direct influence on the surface culture, but is mainly shown as surface culture that changed suited to Taekwondo by changing in-depth or intermediate culture inside Taekwondo culture. And surface culture of Taekwondo which is reflected in such way is also having an influence on the inside or outside of Taekwondo culture, forming a mutually-organic structure. As an intermediate level between in-depth and surface of Taekwondo culture, intermediate culture means organization, custom, rule and regulation of organizations. Intermediate culture of Taekwondo tends to be systemized and standardized, and plays a role to lead the overall changes of Taekwondo culture. As a form that in-depth culture of Taekwondo is reflected, intermediate culture of Taekwondo is also shown as a structure that influences on the surface culture. In addition, surface or intermediate culture of Taekwondo has a direct influence on the intermediate culture of inside, or changes intermediate culture of Taekwondo indirectly by influencing in-depth culture of Taekwondo. Intermediate culture of Taekwondo is influenced directly and indirectly by the external culture of Taekwondo than other levels of Taekwondo, forming a mutually organic structure as a route of in and external culture of Taekwondo. As the core of Taekwondo culture, in-depth culture stands for identity, values etc. In Taekwondo culture, in-depth culture is also influencing intermediate or surface culture as the core of Taekwondo culture, and contents that are considered intrinsic and in-depth culture of Taekwondo were insufficient as the in-depth culture is influenced by Korean culture, martial arts culture, sports culture etc. Results show that surface, intermediate and in-depth culture of outside of Taekwondo have a direct influence on the in-depth culture of Taekwondo, and there was a structure that intermediate and surface culture of Taekwondo changes due to the aforementioned. As a result of considering mutual relation of each level of Taekwondo culture based on the structure of Taekwondo culture, there was the greatest change in surface culture, and intermediate culture is leading the overall Taekwondo culture. The catch here is that the structures of Taekwondo culture interact with each other, and all cultures are related with Taekwondo technique intrinsically or superficially. Considering the hierarchy of the levels of structural culture, surface or in-depth culture is hard to have a direct influence without passing through intermediate culture, but results show that Taekwondo technique which is applicable to surface culture influences on and is influenced by in-depth culture in Taekwondo culture. In addition, this study arrived at the conclusion that in-depth, intermediate or surface culture may change, but cannot change the essence of Taekwondo technique, which means that only the method of Taekwondo technique changes outwardly. In consideration of the fact that Taekwondo technique that is the surface culture of Taekwondo is the most corresponding to deepest part of Taekwondo, and it may act as a form of intermediate culture that connects in-depth culture that represents Taekwondo spirit or values with surface culture of Taekwondo, this study was able to find out that Taekwondo technique is forming a structure that is classified as culture that penetrates all levels of Taekwondo culture. Based on the above results, this study suggested following implications. First, a research that verifies validity of the structure of Taekwondo by applying study methods from various aspects is necessary. Second, segmentalized researches on various levels and fields of Taekwondo, and connectivity of each culture are necessary. Third, interdisciplinary perception and repair of Taekwondo culture is demanded. Fourth, it is necessary to support institutionally for Taekwondo to be spread and preserved analyzing the value of respective Taekwondo culture.
This study begun from a doubt about what Taekwondo culture is, how it has changed, how it will change in the future and what is the reason based on the macroscopic point of view that culture is manmade material·spiritual creation. To find out a structure on the basis of the theory of structuralism by investigating what are the elements of Taekwondo culture and how is the process of transition, this study carried out following research questions. First, What are the elements of Taekwondo culture and how they have changed? Second, What is the structure of Taekwondo culture? This study conducted literature research, theoretical study and experts opinion survey for carrying out the foregoing research questions, and main process and results of this study are as follows. First, as groundwork for exploring the structure of Taekwondo culture, this study aimed to provide the foundation to suggest a structure of Taekwondo culture by investigating what Taekwondo culture is composed of, what characteristics each element has, how the elements have changed and where does the change comes from to inquire into the elements of Taekwondo culture in detail. As a result of carrying out literature research for drawing elements of Taekwondo culture, total 5,515 terms were generated, and 1,350 terms were produced as elements of Taekwondo culture eventually upon completion of filtering work. As a result of a systematic inductive analysis of category according to the meaning of each element, Taekwondo culture was classified as 2 large, 4 medium and 10 small categories. This study secured validity by carrying out an experts opinion survey of the results, and suggested analysis result of the final categories of Taekwondo culture by correcting classifications and terms. Categories of Taekwondo culture were classified as moral culture and material culture largely, and medium classification of Taekwondo moral culture was classified as value culture and norm culture, Taekwondo material culture was classified as behavioral culture and equipment culture respectively. Small classification of Taekwondo value culture was classified as moral norm culture and institutional norm culture respectively, whereas norm culture was classified as moral norm culture and institutional norm culture, and Taekwondo behavioral culture as technique culture, training culture, ceremony culture and role culture, and equipment culture was classified as facility culture and equipment culture. Taekwondo culture which is produced as above includes all cultures of Taekwondo that are shown after modern times. As culture has flowing characteristics, this study intended to suggest preliminary data for higher quality analysis of the structure of Taekwondo culture by illuminating by what element Taekwondo culture has changed to different shapes so far. As the elements of Taekwondo culture have been generated in different times and changed by various variables, it is difficult to draw characteristics of each element when analyzing transition process of Taekwondo culture having various characteristics with holistic perspectives, so this study analyzed transition process of large and medium classification out of Taekwondo culture through literature research. As a result of analyzing transition process of Taekwondo culture, there was a tendency that moral culture is established and systemized. In modern times, studio motto or meaning of training such as ‘Training the body’ etc. was shown importantly in and around instructors of studios, which was mainly influenced by the moral culture of Asian martial arts with traditional culture of Korea as the center. In addition to the foregoing, the value of spiritual training becomes important relatively as Taekwondo goes through the process of competition, industrialization and globalization, or values of existing Taekwondo culture is lost or mixed with other values as elements such as competition or interest is magnified unlike the past. It is because existing Taekwondo people who are realizing Taekwondo as martial arts failed to form the social consensus as they put value on the quantity of spread of Taekwondo and changed moral culture of existing Taekwondo without going through considerate deliberation. Material culture of Taekwondo tends to be scientified, gentrified and systemized. Although suggestions from instructors or system was accepted absolutely to the material culture of Taekwondo in modern times, Taekwondo technique, ceremony, Taekwondo people or roles of institutions, facility and equipment have changed to the efforts for applying the most practical and scientific method which is shown in the applicable times according to the social changes. Second, this study analyzed the structure of Taekwondo culture based on the literature research and basic investigation for analysis of structure. Structures of Taekwondo culture are the elements forming Taekwondo culture, mutual relation of each element and organic sum of the elements. Analyzing the structure of Taekwondo culture can have a certain constancy in changes of the elements of Taekwondo culture by paying attention to the organic relationship of each element rather than to the fundamental characteristics. From the structural point of view, elements of Taekwondo culture are specified by the partial position in the entire culture. Characteristics of such connection can contribute to grant an image, that is to say identity to the entire structure. As a result of analyzing preliminary investigation data from structural point of view for analyzing the structure of Taekwondo culture, Taekwondo culture is divided into the surface, intermediate and in-depth levels, and there exists a penetration culture that penetrating the levels. Respective level is not divided entirely, and the border of each level is combined, having an influence with each other. Surface culture means Taekwondo technique, game, equipment, ceremony etc., that are emerged outwardly to the outside of Taekwondo culture. Results show that surface culture of Taekwondo tends to be scientified and gentrified, It is considered that surface culture of Taekwondo changes from the past in terms of technique or equipment, training system, type of competition and behavior of Taekwondo people as intermediate culture tries changes and accepts social system continuously. In-depth culture and intermediate culture are generally reflected and shown in the surface culture in structuralism, and culture inside Taekwondo is also reflected in Taekwondo technique or training behavior of the surface culture of Taekwondo. The culture outside Taekwondo has a direct influence on the surface culture, but is mainly shown as surface culture that changed suited to Taekwondo by changing in-depth or intermediate culture inside Taekwondo culture. And surface culture of Taekwondo which is reflected in such way is also having an influence on the inside or outside of Taekwondo culture, forming a mutually-organic structure. As an intermediate level between in-depth and surface of Taekwondo culture, intermediate culture means organization, custom, rule and regulation of organizations. Intermediate culture of Taekwondo tends to be systemized and standardized, and plays a role to lead the overall changes of Taekwondo culture. As a form that in-depth culture of Taekwondo is reflected, intermediate culture of Taekwondo is also shown as a structure that influences on the surface culture. In addition, surface or intermediate culture of Taekwondo has a direct influence on the intermediate culture of inside, or changes intermediate culture of Taekwondo indirectly by influencing in-depth culture of Taekwondo. Intermediate culture of Taekwondo is influenced directly and indirectly by the external culture of Taekwondo than other levels of Taekwondo, forming a mutually organic structure as a route of in and external culture of Taekwondo. As the core of Taekwondo culture, in-depth culture stands for identity, values etc. In Taekwondo culture, in-depth culture is also influencing intermediate or surface culture as the core of Taekwondo culture, and contents that are considered intrinsic and in-depth culture of Taekwondo were insufficient as the in-depth culture is influenced by Korean culture, martial arts culture, sports culture etc. Results show that surface, intermediate and in-depth culture of outside of Taekwondo have a direct influence on the in-depth culture of Taekwondo, and there was a structure that intermediate and surface culture of Taekwondo changes due to the aforementioned. As a result of considering mutual relation of each level of Taekwondo culture based on the structure of Taekwondo culture, there was the greatest change in surface culture, and intermediate culture is leading the overall Taekwondo culture. The catch here is that the structures of Taekwondo culture interact with each other, and all cultures are related with Taekwondo technique intrinsically or superficially. Considering the hierarchy of the levels of structural culture, surface or in-depth culture is hard to have a direct influence without passing through intermediate culture, but results show that Taekwondo technique which is applicable to surface culture influences on and is influenced by in-depth culture in Taekwondo culture. In addition, this study arrived at the conclusion that in-depth, intermediate or surface culture may change, but cannot change the essence of Taekwondo technique, which means that only the method of Taekwondo technique changes outwardly. In consideration of the fact that Taekwondo technique that is the surface culture of Taekwondo is the most corresponding to deepest part of Taekwondo, and it may act as a form of intermediate culture that connects in-depth culture that represents Taekwondo spirit or values with surface culture of Taekwondo, this study was able to find out that Taekwondo technique is forming a structure that is classified as culture that penetrates all levels of Taekwondo culture. Based on the above results, this study suggested following implications. First, a research that verifies validity of the structure of Taekwondo by applying study methods from various aspects is necessary. Second, segmentalized researches on various levels and fields of Taekwondo, and connectivity of each culture are necessary. Third, interdisciplinary perception and repair of Taekwondo culture is demanded. Fourth, it is necessary to support institutionally for Taekwondo to be spread and preserved analyzing the value of respective Taekwondo culture.
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