폭발하중을 받는 구조물에 대한 연구는 군사목적이나 폭발물이 다량 보관되어 있 는 화학공장에서 제한적으로 수행되었으나, 최근 불특정 민간인을 대상으로 다중이 용시설에서의 폭발 테러가 다수 발생함에 따라 민간시설에서의 폭발에 대한 연구의 중요성이 대두되고 있다. 국내·외에서는 이와 관련하여 폭발하중을 받는 구조물의 거동에 대한 연구가 수행되고 있지만 방폭 성능 향상을 위한 재료의 개발이나 보강 방법에 대한 연구가 대부분이며 실제 다중이용시설에서의 방폭 설계기준을 위한 연 구는 미비하다. 따라서 본 연구는 다중이용시설에서 ...
폭발하중을 받는 구조물에 대한 연구는 군사목적이나 폭발물이 다량 보관되어 있 는 화학공장에서 제한적으로 수행되었으나, 최근 불특정 민간인을 대상으로 다중이 용시설에서의 폭발 테러가 다수 발생함에 따라 민간시설에서의 폭발에 대한 연구의 중요성이 대두되고 있다. 국내·외에서는 이와 관련하여 폭발하중을 받는 구조물의 거동에 대한 연구가 수행되고 있지만 방폭 성능 향상을 위한 재료의 개발이나 보강 방법에 대한 연구가 대부분이며 실제 다중이용시설에서의 방폭 설계기준을 위한 연 구는 미비하다. 따라서 본 연구는 다중이용시설에서 TNT 50kg의 폭발 테러를 가 정하고 폭발하중을 받는 일방향 슬래브의 안전성을 평가하기 위하여 충돌 및 폭발 해석에 사용되는 AUTODYN 프로그램을 이용하여 해석을 수행하였다. 기존 연구자의 실험결과와 해석결과를 비교하여 본 연구에서 사용하는 해석방법 의 신뢰성을 검증하였으며 일방향 슬래브의 슬래브 두께, 철근비, 폭발물과의 이격 거리를 변수로 연구를 수행하였다. 해석결과 슬래브의 두께가 증가할수록, 철근비가 증가할수록 부재의 최대변위는 감소하는 것을 알 수 있었다. 그러나 슬래브 두께가 180mm이상으로 증가하면 슬래브 두께가 최대변위에 미치는 영향이 감소하였으며 철근비가 0.3%를 초과하게 되면 최대변위 차이가 미미하고 슬래브 두께가 180mm 를 초과하면 철근비 증가에 따른 최대변위 감소 효과가 거의 없는 것을 확인하였 다. 이격거리에 따른 일방향 슬래브의 안전성에 대하여, 폭발물과 부재의 이격거리 가 4.5m인 경우 슬래브 두께 180mm, 철근비 0.3%이상의 조건을 만족할 때 안전 한 것으로 판단되며 이격거리가 9.0m인 경우 슬래브 두께 180mm, 철근비 0.2% 이상의 조건을 만족할 때 부재는 안전한 것으로 판단된다.
폭발하중을 받는 구조물에 대한 연구는 군사목적이나 폭발물이 다량 보관되어 있 는 화학공장에서 제한적으로 수행되었으나, 최근 불특정 민간인을 대상으로 다중이 용시설에서의 폭발 테러가 다수 발생함에 따라 민간시설에서의 폭발에 대한 연구의 중요성이 대두되고 있다. 국내·외에서는 이와 관련하여 폭발하중을 받는 구조물의 거동에 대한 연구가 수행되고 있지만 방폭 성능 향상을 위한 재료의 개발이나 보강 방법에 대한 연구가 대부분이며 실제 다중이용시설에서의 방폭 설계기준을 위한 연 구는 미비하다. 따라서 본 연구는 다중이용시설에서 TNT 50kg의 폭발 테러를 가 정하고 폭발하중을 받는 일방향 슬래브의 안전성을 평가하기 위하여 충돌 및 폭발 해석에 사용되는 AUTODYN 프로그램을 이용하여 해석을 수행하였다. 기존 연구자의 실험결과와 해석결과를 비교하여 본 연구에서 사용하는 해석방법 의 신뢰성을 검증하였으며 일방향 슬래브의 슬래브 두께, 철근비, 폭발물과의 이격 거리를 변수로 연구를 수행하였다. 해석결과 슬래브의 두께가 증가할수록, 철근비가 증가할수록 부재의 최대변위는 감소하는 것을 알 수 있었다. 그러나 슬래브 두께가 180mm이상으로 증가하면 슬래브 두께가 최대변위에 미치는 영향이 감소하였으며 철근비가 0.3%를 초과하게 되면 최대변위 차이가 미미하고 슬래브 두께가 180mm 를 초과하면 철근비 증가에 따른 최대변위 감소 효과가 거의 없는 것을 확인하였 다. 이격거리에 따른 일방향 슬래브의 안전성에 대하여, 폭발물과 부재의 이격거리 가 4.5m인 경우 슬래브 두께 180mm, 철근비 0.3%이상의 조건을 만족할 때 안전 한 것으로 판단되며 이격거리가 9.0m인 경우 슬래브 두께 180mm, 철근비 0.2% 이상의 조건을 만족할 때 부재는 안전한 것으로 판단된다.
Target of explosive terrorism has changed from national main facilities to Public facilities. Therefore, research on the blast protective design of public facilities is becoming important, but there is no blast protective design standard. This study assumes explosive terrorism of 50kg TN...
Target of explosive terrorism has changed from national main facilities to Public facilities. Therefore, research on the blast protective design of public facilities is becoming important, but there is no blast protective design standard. This study assumes explosive terrorism of 50kg TNT in public facilities with variable such as slab thickness, reinforcement ratio and stand-off distance by using AUTODYN to evaluate structural safety of one-way slab subjected to blast loading. According to results, displacement of one-way slab under blast was decreased as increasing slab thickness and reinforcement ratio. But, if slab thickness exceed 180 mm, the effect of the slab thickness on the displacement is reduced and also reinforcement ratio exceed 0.3% and slab thickness exceed 180mm, the effect of the reinforcement ratio on the displacement is reduced. The safety of one-way slab according to the stand-off distance is confirmed, and it is judged to be safe when the slab thickness is 180m m and the reinforcement ratio is 0.3% or more when the stand-off distance is 4.5m. and It is judged to be safe when the slab thickness is 180mm and the reinforcement ratio is 0.2% or more when the stand-off distance is 9.0m.
Target of explosive terrorism has changed from national main facilities to Public facilities. Therefore, research on the blast protective design of public facilities is becoming important, but there is no blast protective design standard. This study assumes explosive terrorism of 50kg TNT in public facilities with variable such as slab thickness, reinforcement ratio and stand-off distance by using AUTODYN to evaluate structural safety of one-way slab subjected to blast loading. According to results, displacement of one-way slab under blast was decreased as increasing slab thickness and reinforcement ratio. But, if slab thickness exceed 180 mm, the effect of the slab thickness on the displacement is reduced and also reinforcement ratio exceed 0.3% and slab thickness exceed 180mm, the effect of the reinforcement ratio on the displacement is reduced. The safety of one-way slab according to the stand-off distance is confirmed, and it is judged to be safe when the slab thickness is 180m m and the reinforcement ratio is 0.3% or more when the stand-off distance is 4.5m. and It is judged to be safe when the slab thickness is 180mm and the reinforcement ratio is 0.2% or more when the stand-off distance is 9.0m.
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