이 연구는 연령대별로 여성 네일관리 및 아트에 대한 남성들의 인식 및 디자인 선호도에 대하여 2017년 8월 20일부터 2017년 9월 30일 까지 대전, 충청도지역 남성 303명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성에 대한 조사결과, 연령대별로 10대는 50명(16.5%), 20대는 120명(39.6%), 30대는 82명(27.1%), 40대는 51명(16.8%)으로 나타났다. 둘째, 외모 인식적 특성에 대한 조사결과, 평소 미용과 패션에 대한 관심도는 20대가 가장 높았으며, 스스로 패션 감각이 있다고 생각하였다. 월 평균 외모관리 비용으로는 20대와 30대가 10-30만원이 가장 많았다. 선호하는 여성스타일로 10대는 큐트 이미지(32.0%), 그 외 연령대에서는 내츄럴 이미지가 20대(34.2%), 30대(25.6%), 40대(39.2%)에서 가장 높게 나타났다. 셋째, 네일아트에 대한 남성의 인식도에 대한 조사결과, 인지 및 경험 여부에서 알고 있음이 59.4%로 가장 높았고, 네일아트를 알게 된 경로는 이성친구 또는 아내가 43.9%로 가장 많았다. 네일관리 및 아트 등 평소 하고 있는 네일관리는 없음이 48.9%로 가장 많았고, 다음으로 손·발톱 정리가 22.2%로 나타났다. 네일관리 및 아트에 대해 알거나 경험이 없는 대상은 네일관리를 받아보고 싶지 않음이 82.9%로 가장 높은 것으로 나타났다. 넷째, 여성 네일에 대한 남성의 인식에 대한 조사결과, 네일아트를 하는 여성이 ‘유행에 민감한 사람일 것’ 이라는 인식 있다는 것으로 나타났다. 또한 외모관리도 패션의 하나이며 이러한 관리는 프로패셔널한 여성으로 인식되었으며, 네일아트를 하면 기분전환에 좋을 것이고, ...
이 연구는 연령대별로 여성 네일관리 및 아트에 대한 남성들의 인식 및 디자인 선호도에 대하여 2017년 8월 20일부터 2017년 9월 30일 까지 대전, 충청도지역 남성 303명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성에 대한 조사결과, 연령대별로 10대는 50명(16.5%), 20대는 120명(39.6%), 30대는 82명(27.1%), 40대는 51명(16.8%)으로 나타났다. 둘째, 외모 인식적 특성에 대한 조사결과, 평소 미용과 패션에 대한 관심도는 20대가 가장 높았으며, 스스로 패션 감각이 있다고 생각하였다. 월 평균 외모관리 비용으로는 20대와 30대가 10-30만원이 가장 많았다. 선호하는 여성스타일로 10대는 큐트 이미지(32.0%), 그 외 연령대에서는 내츄럴 이미지가 20대(34.2%), 30대(25.6%), 40대(39.2%)에서 가장 높게 나타났다. 셋째, 네일아트에 대한 남성의 인식도에 대한 조사결과, 인지 및 경험 여부에서 알고 있음이 59.4%로 가장 높았고, 네일아트를 알게 된 경로는 이성친구 또는 아내가 43.9%로 가장 많았다. 네일관리 및 아트 등 평소 하고 있는 네일관리는 없음이 48.9%로 가장 많았고, 다음으로 손·발톱 정리가 22.2%로 나타났다. 네일관리 및 아트에 대해 알거나 경험이 없는 대상은 네일관리를 받아보고 싶지 않음이 82.9%로 가장 높은 것으로 나타났다. 넷째, 여성 네일에 대한 남성의 인식에 대한 조사결과, 네일아트를 하는 여성이 ‘유행에 민감한 사람일 것’ 이라는 인식 있다는 것으로 나타났다. 또한 외모관리도 패션의 하나이며 이러한 관리는 프로패셔널한 여성으로 인식되었으며, 네일아트를 하면 기분전환에 좋을 것이고, 자기관리를 잘 하는 여성일 것이라는 인식이 높게 나타났으며, 여성이 네일아트를 할 필요가 있는 가에서는 10대를 제외한 20∼40대는 네일관리 및 아트를 할 필요가 있다는 인식이 높았고, 네일아트를 하는 것은 부유함과는 무관하다는 인식과 함께 네일아트에 비용을 투자하는 것에 대해 긍정적인 반응이 나타났다. 또한 네일아트를 한 여성이 더 청결해 보이며, 손톱과 발톱의 건강에 좋을 것이라는 인식에서는 보통이라는 인식이 높았고 네일아트가 벗겨져 있으면 연령대가 높을수록 안하느니만 못하다고 인식하였다. 또한 네일아트를 한 여성이 네일아트를 안 한 여성보다 여성스러워 보이거나 호감이 나타나지는 않았지만 기념일에는 네일아트를 하는 것이 좋다는 인식이 연령대가 높아질수록 높게 나타났다. 다섯째, 남성들의 네일아트·디자인에 대한 선호도에 대한 조사결과, 네일 컬러와 모양은 자연스럽고 깔끔한 이미지의 투명과 핑크 컬러이며, 손톱모양은 라운드 형태를 선호하였다. 네일 디자인으로 1순위는 그라데이션 네일아트(26.%)로 나타났으며, 1순위인 그라데이션은 40대를 제외한 10대~30대가 1순위로 그라데이션을 선호하는 것을 알 수 있었다. 따라서 이와 같은 연구 결과를 통해서 연령대별 남성의 여성 네일관리 및 아트에 대한 인식과 디자인 선호도에 대한 그 차이를 분석하여 여성의 뷰티정보 및 마케팅 자료로 활용 및 이 분야 연구에 기초자료로 활용될 것으로 기대된다.
이 연구는 연령대별로 여성 네일관리 및 아트에 대한 남성들의 인식 및 디자인 선호도에 대하여 2017년 8월 20일부터 2017년 9월 30일 까지 대전, 충청도지역 남성 303명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성에 대한 조사결과, 연령대별로 10대는 50명(16.5%), 20대는 120명(39.6%), 30대는 82명(27.1%), 40대는 51명(16.8%)으로 나타났다. 둘째, 외모 인식적 특성에 대한 조사결과, 평소 미용과 패션에 대한 관심도는 20대가 가장 높았으며, 스스로 패션 감각이 있다고 생각하였다. 월 평균 외모관리 비용으로는 20대와 30대가 10-30만원이 가장 많았다. 선호하는 여성스타일로 10대는 큐트 이미지(32.0%), 그 외 연령대에서는 내츄럴 이미지가 20대(34.2%), 30대(25.6%), 40대(39.2%)에서 가장 높게 나타났다. 셋째, 네일아트에 대한 남성의 인식도에 대한 조사결과, 인지 및 경험 여부에서 알고 있음이 59.4%로 가장 높았고, 네일아트를 알게 된 경로는 이성친구 또는 아내가 43.9%로 가장 많았다. 네일관리 및 아트 등 평소 하고 있는 네일관리는 없음이 48.9%로 가장 많았고, 다음으로 손·발톱 정리가 22.2%로 나타났다. 네일관리 및 아트에 대해 알거나 경험이 없는 대상은 네일관리를 받아보고 싶지 않음이 82.9%로 가장 높은 것으로 나타났다. 넷째, 여성 네일에 대한 남성의 인식에 대한 조사결과, 네일아트를 하는 여성이 ‘유행에 민감한 사람일 것’ 이라는 인식 있다는 것으로 나타났다. 또한 외모관리도 패션의 하나이며 이러한 관리는 프로패셔널한 여성으로 인식되었으며, 네일아트를 하면 기분전환에 좋을 것이고, 자기관리를 잘 하는 여성일 것이라는 인식이 높게 나타났으며, 여성이 네일아트를 할 필요가 있는 가에서는 10대를 제외한 20∼40대는 네일관리 및 아트를 할 필요가 있다는 인식이 높았고, 네일아트를 하는 것은 부유함과는 무관하다는 인식과 함께 네일아트에 비용을 투자하는 것에 대해 긍정적인 반응이 나타났다. 또한 네일아트를 한 여성이 더 청결해 보이며, 손톱과 발톱의 건강에 좋을 것이라는 인식에서는 보통이라는 인식이 높았고 네일아트가 벗겨져 있으면 연령대가 높을수록 안하느니만 못하다고 인식하였다. 또한 네일아트를 한 여성이 네일아트를 안 한 여성보다 여성스러워 보이거나 호감이 나타나지는 않았지만 기념일에는 네일아트를 하는 것이 좋다는 인식이 연령대가 높아질수록 높게 나타났다. 다섯째, 남성들의 네일아트·디자인에 대한 선호도에 대한 조사결과, 네일 컬러와 모양은 자연스럽고 깔끔한 이미지의 투명과 핑크 컬러이며, 손톱모양은 라운드 형태를 선호하였다. 네일 디자인으로 1순위는 그라데이션 네일아트(26.%)로 나타났으며, 1순위인 그라데이션은 40대를 제외한 10대~30대가 1순위로 그라데이션을 선호하는 것을 알 수 있었다. 따라서 이와 같은 연구 결과를 통해서 연령대별 남성의 여성 네일관리 및 아트에 대한 인식과 디자인 선호도에 대한 그 차이를 분석하여 여성의 뷰티정보 및 마케팅 자료로 활용 및 이 분야 연구에 기초자료로 활용될 것으로 기대된다.
This study aims to examine men’s perception of women nail care and art and their design preferences in age groups. The relevant survey was conducted for 303 males in Daejeon City and the Chungcheon Region, from Aug. 20 to Sep. 30, and the collected data was analyzed through SPSS 22.0. The result...
This study aims to examine men’s perception of women nail care and art and their design preferences in age groups. The relevant survey was conducted for 303 males in Daejeon City and the Chungcheon Region, from Aug. 20 to Sep. 30, and the collected data was analyzed through SPSS 22.0. The results of this study can be summarized as below. Firstly, when examining the general characteristics of research subjects, this study found out that 50 people were in their teens (16.5%), 120 people in their twenties (39.6%), 82 people in thirties (27.1%) and 51 people in their fifties (16.8%). Secondly, when examining their appearance perceptional characteristics, this study discovered that people in their twenties showed highest interest in beauty art and fashion and believed they had a sense of fashion. For the mean appearance care expenses per month, people in their twenties and thirties spent most, 100 thousand to 300 thousand won. As women styles they preferred, the cute image was most preferred by people in their teens (32.0%), and the natural image was most preferred by people in their twenties (34.2%) thirties (25.6%) and forties (39.2%). Thirdly, when examining men’s perception of nail art, this study found out that 59.4% recognized or experienced it, and as a channel that they came to know nail art, the rate of their opposite-sex friends or wives was as high as 43.9%. However, 48.9% responded that they did not conduct any nail care or art most of the time, while 22.2% conducted fingernail and toenail trimming. It was also found that out of all the research subjects who knew about but never experienced nail care or art, 82.9% responded that they did not want to receive nail care. Fourthly, when examining men’s perception of women nail art, this study found out that they tended to perceive nail art-conducting women as ‘those sensitive to fashion’. Besides, they thought of appearance care as one of the fashion fields and perceived appearance care-conducting women as professional women. They also responded that nail art was such a good way of refreshing women and highly perceived nail art-conducting women as those who were good at self-management. When asked if women needed to conduct nail art, people in their twenties to forties, except teens, highly responded that women needed to conduct nail care and art, while thinking that nail art had nothing to do with wealth and showing positive reponses to women’s spending money on nail art. Moreover, they highly perceived that nail art-conducting women looked much cleaner, but moderately perceived that nail art was good for the health of fingernails and toenails. This study also discovered that the older they were, the more they perceived that women’s fingernails and toenails were better as they were than their nail and toe polish peeled off. In older groups, they responded that nail art-conducting women did not really look more womanly than those who did conduct nail art, or did not make a better impression, but the older they were, the more they perceived that it was better for women to conduct nail art on anniversaries. Fifthly, when examining men’s preferences for nail art designs, this study found out that men preferred most natural nail colors and shapes, neat images in transparent and pink colors and round-shaped fingernails. The most preferred nail design was gradation nail art (26%.), and except people in their forties, those in teens to thirties preferred gradation nail art most. Overall, this study analyzed differences in men’s perception of women nail care and art and design preferences in different age groups, and it is expected that the results of this study can be used as basic data for further studies on this field as well as information about women’s beauty culture and marketing materials.
This study aims to examine men’s perception of women nail care and art and their design preferences in age groups. The relevant survey was conducted for 303 males in Daejeon City and the Chungcheon Region, from Aug. 20 to Sep. 30, and the collected data was analyzed through SPSS 22.0. The results of this study can be summarized as below. Firstly, when examining the general characteristics of research subjects, this study found out that 50 people were in their teens (16.5%), 120 people in their twenties (39.6%), 82 people in thirties (27.1%) and 51 people in their fifties (16.8%). Secondly, when examining their appearance perceptional characteristics, this study discovered that people in their twenties showed highest interest in beauty art and fashion and believed they had a sense of fashion. For the mean appearance care expenses per month, people in their twenties and thirties spent most, 100 thousand to 300 thousand won. As women styles they preferred, the cute image was most preferred by people in their teens (32.0%), and the natural image was most preferred by people in their twenties (34.2%) thirties (25.6%) and forties (39.2%). Thirdly, when examining men’s perception of nail art, this study found out that 59.4% recognized or experienced it, and as a channel that they came to know nail art, the rate of their opposite-sex friends or wives was as high as 43.9%. However, 48.9% responded that they did not conduct any nail care or art most of the time, while 22.2% conducted fingernail and toenail trimming. It was also found that out of all the research subjects who knew about but never experienced nail care or art, 82.9% responded that they did not want to receive nail care. Fourthly, when examining men’s perception of women nail art, this study found out that they tended to perceive nail art-conducting women as ‘those sensitive to fashion’. Besides, they thought of appearance care as one of the fashion fields and perceived appearance care-conducting women as professional women. They also responded that nail art was such a good way of refreshing women and highly perceived nail art-conducting women as those who were good at self-management. When asked if women needed to conduct nail art, people in their twenties to forties, except teens, highly responded that women needed to conduct nail care and art, while thinking that nail art had nothing to do with wealth and showing positive reponses to women’s spending money on nail art. Moreover, they highly perceived that nail art-conducting women looked much cleaner, but moderately perceived that nail art was good for the health of fingernails and toenails. This study also discovered that the older they were, the more they perceived that women’s fingernails and toenails were better as they were than their nail and toe polish peeled off. In older groups, they responded that nail art-conducting women did not really look more womanly than those who did conduct nail art, or did not make a better impression, but the older they were, the more they perceived that it was better for women to conduct nail art on anniversaries. Fifthly, when examining men’s preferences for nail art designs, this study found out that men preferred most natural nail colors and shapes, neat images in transparent and pink colors and round-shaped fingernails. The most preferred nail design was gradation nail art (26%.), and except people in their forties, those in teens to thirties preferred gradation nail art most. Overall, this study analyzed differences in men’s perception of women nail care and art and design preferences in different age groups, and it is expected that the results of this study can be used as basic data for further studies on this field as well as information about women’s beauty culture and marketing materials.
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