본 연구는 네일샵 여성고객의 네일 관리 인식도가 재방문의도에 미치는 영향을 밝히는 데 목적을 갖고 416명의 네일샵 이용고객을 대상으로 실증 조사하였으며 그 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따른 네일 관리 인식도 차이에 있어 연령에 따라서는 전반적인 네일 관리 인식도와 하위요인별 네일 관리 중요요소, 네일 관리 서비스 선호요인에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.001), 40대 이상의 경우 전반적인 네일 관리 인식도와 네일 관리 중요요소, 네일 관리 서비스 선호요인이 높게 나타난 반면, 40대 ...
본 연구는 네일샵 여성고객의 네일 관리 인식도가 재방문의도에 미치는 영향을 밝히는 데 목적을 갖고 416명의 네일샵 이용고객을 대상으로 실증 조사하였으며 그 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따른 네일 관리 인식도 차이에 있어 연령에 따라서는 전반적인 네일 관리 인식도와 하위요인별 네일 관리 중요요소, 네일 관리 서비스 선호요인에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.001), 40대 이상의 경우 전반적인 네일 관리 인식도와 네일 관리 중요요소, 네일 관리 서비스 선호요인이 높게 나타난 반면, 40대 미만의 경우 전반적인 네일 관리 인식도와 네일 관리 중요요소, 네일 관리 서비스 선호요인이 낮은 것으로 나타나 다소 차이를 보였다. 둘째, 일반적 특성에 따른 재방문의도의 차이에 있어서도 연령에 따라서는 전반적인 재방문의도와 하위요인별 서비스 만족, 서비스 품질에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 비교적 연령이 높을수록 재방의문의도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 네일 관리 인식도가 서비스 만족에 미치는 영향에 있어서는 네일 관리 중요요소가 높아지면 서비스 만족은 .380 상승하는 것으로 나타났고, 네일 관리 이용행태가 높아지면 서비스 만족이 .202 상승하는 것으로 나타났으며, 네일 관리 서비스 선호요인이 높아지면 서비스 만족이 .136 상승하는 것으로 나타났다. 넷째, 네일 관리 인식도가 서비스 품질에 미치는 영향에 있어서는 네일 관리 중요요소가 높아지면 서비스 품질은 .468 상승하는 것으로 나타났고, 네일 관리 이용행태가 높아지면 서비스 품질은 .154 상승하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과 네일샵 이용고객의 네일 관리 인식수준이 높을수록 네일 관리와 서비스 만족 및 선호도가 높아 이들 고객의 서비스 만족과 품질에 긍정적인 영향을 미처 재방문 의도 또한 높은 것으로 나타났다. 이는 특히 40대 이상의 연령대에서 인식도가 높은 이들 고객에 대한 마케팅 관점에서의 로얄 고객으로서의 높은 충성도를 갖고 지정샵만을 정해놓고 고정적으로 이용하는 반복적 재방문고객에 대한 중점관리와 우대가 요구됨을 시사한 것으로 볼 수 있다.
본 연구는 네일샵 여성고객의 네일 관리 인식도가 재방문의도에 미치는 영향을 밝히는 데 목적을 갖고 416명의 네일샵 이용고객을 대상으로 실증 조사하였으며 그 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따른 네일 관리 인식도 차이에 있어 연령에 따라서는 전반적인 네일 관리 인식도와 하위요인별 네일 관리 중요요소, 네일 관리 서비스 선호요인에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.001), 40대 이상의 경우 전반적인 네일 관리 인식도와 네일 관리 중요요소, 네일 관리 서비스 선호요인이 높게 나타난 반면, 40대 미만의 경우 전반적인 네일 관리 인식도와 네일 관리 중요요소, 네일 관리 서비스 선호요인이 낮은 것으로 나타나 다소 차이를 보였다. 둘째, 일반적 특성에 따른 재방문의도의 차이에 있어서도 연령에 따라서는 전반적인 재방문의도와 하위요인별 서비스 만족, 서비스 품질에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 비교적 연령이 높을수록 재방의문의도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 네일 관리 인식도가 서비스 만족에 미치는 영향에 있어서는 네일 관리 중요요소가 높아지면 서비스 만족은 .380 상승하는 것으로 나타났고, 네일 관리 이용행태가 높아지면 서비스 만족이 .202 상승하는 것으로 나타났으며, 네일 관리 서비스 선호요인이 높아지면 서비스 만족이 .136 상승하는 것으로 나타났다. 넷째, 네일 관리 인식도가 서비스 품질에 미치는 영향에 있어서는 네일 관리 중요요소가 높아지면 서비스 품질은 .468 상승하는 것으로 나타났고, 네일 관리 이용행태가 높아지면 서비스 품질은 .154 상승하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과 네일샵 이용고객의 네일 관리 인식수준이 높을수록 네일 관리와 서비스 만족 및 선호도가 높아 이들 고객의 서비스 만족과 품질에 긍정적인 영향을 미처 재방문 의도 또한 높은 것으로 나타났다. 이는 특히 40대 이상의 연령대에서 인식도가 높은 이들 고객에 대한 마케팅 관점에서의 로얄 고객으로서의 높은 충성도를 갖고 지정샵만을 정해놓고 고정적으로 이용하는 반복적 재방문고객에 대한 중점관리와 우대가 요구됨을 시사한 것으로 볼 수 있다.
This study is intended to look into the effects of female customers' perception of nail care on their revisit intention in nail shop. To achieve this, an empirical survey was carried out 450 female customers visiting to nail shops in Seoul. The SPSS 18.0 was used for the analysis of collected data. ...
This study is intended to look into the effects of female customers' perception of nail care on their revisit intention in nail shop. To achieve this, an empirical survey was carried out 450 female customers visiting to nail shops in Seoul. The SPSS 18.0 was used for the analysis of collected data. The hypotheses of item validity and reliability were verified through the exploratory factor analysis, correlation analysis and regression analysis. The results were summarized as follows. First, the difference in the nail care perception by general characteristics showed that there was a significant difference in the general perception of nail care, important factors of nail care and preference factors of nail care service by age(p<.001). For over the age of 40, the general perception of nail care, the important factors of nail care and the preference factors of nail care service were high. But for under the age of 40, the general perception of nail care, the important factors of nail care and the preference factors of nail care service were low, showing a little difference. Second, the difference in the revist intention by general characteristics showed that there was a significant difference in the general revisit intention, service satisfaction and service quality by age(p<.01). The revisit intention increased along with age. Third, the effect of nail care perception on service satisfaction showed that the service satisfaction increased by .380, .202 and .136 along with the important factors of nail care, the use behaviors of nail care and the preference factors of nail care service, respectively. Fourth, the effect of nail care perception on service quality showed that the service satisfaction increased by .468 and .154 along with the important factors of nail care and the use behaviors of nail care, respectively. As stated above, the satisfaction and preference of nail care and service increased along with the perception of nail care, which had a positive effect on the service satisfaction and quality, raising the revisit intention. Consequently, customers, who have a high loyalty and repetitively visit only designated shops, need to be handled in priority and preferentially treated from a marketing perspective.
This study is intended to look into the effects of female customers' perception of nail care on their revisit intention in nail shop. To achieve this, an empirical survey was carried out 450 female customers visiting to nail shops in Seoul. The SPSS 18.0 was used for the analysis of collected data. The hypotheses of item validity and reliability were verified through the exploratory factor analysis, correlation analysis and regression analysis. The results were summarized as follows. First, the difference in the nail care perception by general characteristics showed that there was a significant difference in the general perception of nail care, important factors of nail care and preference factors of nail care service by age(p<.001). For over the age of 40, the general perception of nail care, the important factors of nail care and the preference factors of nail care service were high. But for under the age of 40, the general perception of nail care, the important factors of nail care and the preference factors of nail care service were low, showing a little difference. Second, the difference in the revist intention by general characteristics showed that there was a significant difference in the general revisit intention, service satisfaction and service quality by age(p<.01). The revisit intention increased along with age. Third, the effect of nail care perception on service satisfaction showed that the service satisfaction increased by .380, .202 and .136 along with the important factors of nail care, the use behaviors of nail care and the preference factors of nail care service, respectively. Fourth, the effect of nail care perception on service quality showed that the service satisfaction increased by .468 and .154 along with the important factors of nail care and the use behaviors of nail care, respectively. As stated above, the satisfaction and preference of nail care and service increased along with the perception of nail care, which had a positive effect on the service satisfaction and quality, raising the revisit intention. Consequently, customers, who have a high loyalty and repetitively visit only designated shops, need to be handled in priority and preferentially treated from a marketing perspective.
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