본 논문은 중년기 여성의 행복을 위한 현실치료 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 프로그램의 개발을 위하여 중년기 여성의 특징, 행복, 현실치료를 살펴보았다. 현실치료는 우리가 어떻게 느끼고 행동하는가는 외부상황이나 환경 때문이 아니라 우리 스스로가 선택, 결정한다는 것에 중점을 둔다. 신체적 쇠퇴와 가정에서의 역할축소로 인한 정서적 혼란과 절망에 빠져있는 중년기 여성은 그 해답을 다른 사람이나 환경에서 찾지 말고 자신의 인식과 생각을 변화시키는 것으로부터 찾아야 한다. 자기이해와 탐색, 인생통찰을 통해 자신의 바람을 찾아보고, ...
본 논문은 중년기 여성의 행복을 위한 현실치료 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 프로그램의 개발을 위하여 중년기 여성의 특징, 행복, 현실치료를 살펴보았다. 현실치료는 우리가 어떻게 느끼고 행동하는가는 외부상황이나 환경 때문이 아니라 우리 스스로가 선택, 결정한다는 것에 중점을 둔다. 신체적 쇠퇴와 가정에서의 역할축소로 인한 정서적 혼란과 절망에 빠져있는 중년기 여성은 그 해답을 다른 사람이나 환경에서 찾지 말고 자신의 인식과 생각을 변화시키는 것으로부터 찾아야 한다. 자기이해와 탐색, 인생통찰을 통해 자신의 바람을 찾아보고, 그 바람을 위해 내가 현재 하고 있는 행동은 무엇인지 알아보고, 그 행동의 책임은 나 자신임을 확인, 평가해보며, 좋은 세계 속에서 살기 위한 구체적인 계획을 세우고 실천해야 한다.
본 프로그램은 총 10회기로 구성되어 있고 각 회기 당 90~120분으로 이루어진다. 1회기는 상담목표를 나누고 상대방을 소개하며, 중년기 위기감 척도검사를 통해 자신의 현재 상태를 점검한다. 2-4회기는 바람탐색의 단계로 자기탐색, 인생통찰을 통해 자신의 바람(W)을 찾는다. 2회기에서는 MBTI를 통하여 나를 이해하고, 3회기에서는 가계도와 color history, 칼라천 형상화를 통해 나의 인생을 통찰해 본다. 4회기에서는 현재의 나의 세계와 내가 원하는 세계를 비교해 본다. 5회기에서는 현실치료의 전 행동을 이해하며 나는 어떤 행동을 하고 있는지(D) 알아보고, 6회기에 그 행동들을 평가(E)해보고, 7-9회기에는 좋은 세계로 나가기위한 계획(P)을 세운다. 7회기에서는 나와 가족들의 좋은 세계는 어떤 것인지 찾아보고 가족들의 좋은 세계에 들어가기 위해 의사소통을 연습해 본다. 8회기에는 SAMIC3에 맞추어 활동 계획을 세워보고, 9회기에는 집 단원들과 수목원 산책과 보육원 봉사 활동을 실제로 해보면서 좋은 세계를 경험하며, 10회기에는 종결회기로 평가가 이루어진다.
본 논문은 중년기 여성의 행복을 위한 현실치료 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 프로그램의 개발을 위하여 중년기 여성의 특징, 행복, 현실치료를 살펴보았다. 현실치료는 우리가 어떻게 느끼고 행동하는가는 외부상황이나 환경 때문이 아니라 우리 스스로가 선택, 결정한다는 것에 중점을 둔다. 신체적 쇠퇴와 가정에서의 역할축소로 인한 정서적 혼란과 절망에 빠져있는 중년기 여성은 그 해답을 다른 사람이나 환경에서 찾지 말고 자신의 인식과 생각을 변화시키는 것으로부터 찾아야 한다. 자기이해와 탐색, 인생통찰을 통해 자신의 바람을 찾아보고, 그 바람을 위해 내가 현재 하고 있는 행동은 무엇인지 알아보고, 그 행동의 책임은 나 자신임을 확인, 평가해보며, 좋은 세계 속에서 살기 위한 구체적인 계획을 세우고 실천해야 한다.
본 프로그램은 총 10회기로 구성되어 있고 각 회기 당 90~120분으로 이루어진다. 1회기는 상담목표를 나누고 상대방을 소개하며, 중년기 위기감 척도검사를 통해 자신의 현재 상태를 점검한다. 2-4회기는 바람탐색의 단계로 자기탐색, 인생통찰을 통해 자신의 바람(W)을 찾는다. 2회기에서는 MBTI를 통하여 나를 이해하고, 3회기에서는 가계도와 color history, 칼라천 형상화를 통해 나의 인생을 통찰해 본다. 4회기에서는 현재의 나의 세계와 내가 원하는 세계를 비교해 본다. 5회기에서는 현실치료의 전 행동을 이해하며 나는 어떤 행동을 하고 있는지(D) 알아보고, 6회기에 그 행동들을 평가(E)해보고, 7-9회기에는 좋은 세계로 나가기위한 계획(P)을 세운다. 7회기에서는 나와 가족들의 좋은 세계는 어떤 것인지 찾아보고 가족들의 좋은 세계에 들어가기 위해 의사소통을 연습해 본다. 8회기에는 SAMIC3에 맞추어 활동 계획을 세워보고, 9회기에는 집 단원들과 수목원 산책과 보육원 봉사 활동을 실제로 해보면서 좋은 세계를 경험하며, 10회기에는 종결회기로 평가가 이루어진다.
The purpose of this thesis was to develop a reality therapy program for facilitating happiness of the mid-life women. For the development of the program, I examined the characteristics, happiness of mid-life women and reality therapy. Reality therapy focuses on feelings and actions, choices and deci...
The purpose of this thesis was to develop a reality therapy program for facilitating happiness of the mid-life women. For the development of the program, I examined the characteristics, happiness of mid-life women and reality therapy. Reality therapy focuses on feelings and actions, choices and decisions within ourselves, rather than external situations or circumstances. Mid-life women who suffer from emotional chaos and despair due to physical decline and reduced ability to perform their family roles should seek changes of the thoughts within themselves rather than the perspectives of others. Mid-life women have to look for their own way through self-understanding, exploration, and insight into their own lives. Mid-life women have to try to find out what they are currently doing for their want, identify and evaluate themselves as responsible for that behavior, they must make concrete plan for moving toward a good world.
The program consists of 10 sessions in total, each session consisting of 90 to 120 minutes. In the 1st session, they discuss the goals of counseling and introduce their mate, and examine the current status by examining the Crisis Scale. The 2nd through 4th session are a stage of ‘want’ exploration, searching for ‘want(W)’ through self-exploration and life insight. In the 2nd session, they understand themselves through MBTI. In the third session, they analyze their life through their family tree, color history, and coloring. In the 4th session, they compare their current world with the world they want. In the 5th session, they understand total action of reality therapy. They realize what kind of behavior they are doing. They evaluate the behavior in the 6th session. The 7th through 9th session, they make plans(P) to go out into the good world. In Session 7, they try to find out what is a good world for them and their family. And they practice communication to get into the good world of their family. In the 8th session, the activity plan is set up in accordance with SAMIC3. In the 9th session, the team members experience a good world through taking a walk in the arboretum and participating in volunteer activities at a nursery school. In the 10th session, closing and evaluation are done.
The purpose of this thesis was to develop a reality therapy program for facilitating happiness of the mid-life women. For the development of the program, I examined the characteristics, happiness of mid-life women and reality therapy. Reality therapy focuses on feelings and actions, choices and decisions within ourselves, rather than external situations or circumstances. Mid-life women who suffer from emotional chaos and despair due to physical decline and reduced ability to perform their family roles should seek changes of the thoughts within themselves rather than the perspectives of others. Mid-life women have to look for their own way through self-understanding, exploration, and insight into their own lives. Mid-life women have to try to find out what they are currently doing for their want, identify and evaluate themselves as responsible for that behavior, they must make concrete plan for moving toward a good world.
The program consists of 10 sessions in total, each session consisting of 90 to 120 minutes. In the 1st session, they discuss the goals of counseling and introduce their mate, and examine the current status by examining the Crisis Scale. The 2nd through 4th session are a stage of ‘want’ exploration, searching for ‘want(W)’ through self-exploration and life insight. In the 2nd session, they understand themselves through MBTI. In the third session, they analyze their life through their family tree, color history, and coloring. In the 4th session, they compare their current world with the world they want. In the 5th session, they understand total action of reality therapy. They realize what kind of behavior they are doing. They evaluate the behavior in the 6th session. The 7th through 9th session, they make plans(P) to go out into the good world. In Session 7, they try to find out what is a good world for them and their family. And they practice communication to get into the good world of their family. In the 8th session, the activity plan is set up in accordance with SAMIC3. In the 9th session, the team members experience a good world through taking a walk in the arboretum and participating in volunteer activities at a nursery school. In the 10th session, closing and evaluation are done.
주제어
#중년기 행복
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.