[학위논문]유아전통문화 교사교육 프로그램 개발 : 세시풍속을 중심으로 Development of educational program model for early childhood traditional culture teacher : centering on Seasonal Customs원문보기
본 연구는 세계화 시대를 살아가는 유아들에게 주체적 의식이 바탕이 된 문화교육이 이루어져야 한다는 관점에서 시작하였다. 문화는 한 사회의 생활양식이자 상징체계로 사회 구성원으로서 교육을 통해 습득하고 따르는 삶의 방식이다. 이때 중요한 것은 개인 혹은 국가의 존재 가치를 결정할 수 있는 문화 주체성과 정체성을 내부의 문화에서 찾아 나가는 것이다. 그러나 우리 문화는 일제강점기 동안 후세대로의 전달과정에서 단절이 있었고 해방 이후 무비판적 서구 문물 수용으로 전달의 어려움을 겪고 있다. 이에 유아교육계에서는 세계화 시대에 맞는 한국문화정체성교육 및 한국전통문화교육과 연구가 이루어져야 한다는 자성과 노력이 이루어지고 있다. 유아들의 우리 문화에 대한 교육적 경험에 영향을 주는 유아교사들은 전통문화교육에 대한 필요성은 인식하나 현장에서 유아를 대상으로 교육 할 수 있는 지식과 교육적 방법에 대해 스스로 부족함을 느끼고 있다. 특히 생활주제 중심으로 일상생활에서 지속적인 연결 교육을 진행하는데 있어 어려움을 느끼고 있다. 그러나 현재 선행된 연구에서는 전통하위문화를 중심으로 전통문화 프로그램을 개발하여 유아들에게 적용한 연구가 대부분이고, 교사들을 위한 전통문화교육은 인식과 실태를 조사한 것이 있을 뿐 유아교사들을 위한 전통문화 교사교육 프로그램은 부족한 실정이다. 세시풍속은 주제중심의 유아교육 및 다학문적 ...
본 연구는 세계화 시대를 살아가는 유아들에게 주체적 의식이 바탕이 된 문화교육이 이루어져야 한다는 관점에서 시작하였다. 문화는 한 사회의 생활양식이자 상징체계로 사회 구성원으로서 교육을 통해 습득하고 따르는 삶의 방식이다. 이때 중요한 것은 개인 혹은 국가의 존재 가치를 결정할 수 있는 문화 주체성과 정체성을 내부의 문화에서 찾아 나가는 것이다. 그러나 우리 문화는 일제강점기 동안 후세대로의 전달과정에서 단절이 있었고 해방 이후 무비판적 서구 문물 수용으로 전달의 어려움을 겪고 있다. 이에 유아교육계에서는 세계화 시대에 맞는 한국문화정체성교육 및 한국전통문화교육과 연구가 이루어져야 한다는 자성과 노력이 이루어지고 있다. 유아들의 우리 문화에 대한 교육적 경험에 영향을 주는 유아교사들은 전통문화교육에 대한 필요성은 인식하나 현장에서 유아를 대상으로 교육 할 수 있는 지식과 교육적 방법에 대해 스스로 부족함을 느끼고 있다. 특히 생활주제 중심으로 일상생활에서 지속적인 연결 교육을 진행하는데 있어 어려움을 느끼고 있다. 그러나 현재 선행된 연구에서는 전통하위문화를 중심으로 전통문화 프로그램을 개발하여 유아들에게 적용한 연구가 대부분이고, 교사들을 위한 전통문화교육은 인식과 실태를 조사한 것이 있을 뿐 유아교사들을 위한 전통문화 교사교육 프로그램은 부족한 실정이다. 세시풍속은 주제중심의 유아교육 및 다학문적 통합교육을 강조하는 유아교육에 매우 적합한 주제이며, 현 국가수준 누리과정 지도서의 맥락과 한국전통문화를 연계하는 교육 실천의 효율성 있는 구체적인 접근 방법이다. 이에 본 연구에서는 생활주제 및 일상생활과 연결하여 교육할 수 있는 전통문화교육의 방안으로 한 해를 중심으로 계절의 반복에 따라 문화적 총체의 집약인 세시풍속을 중심으로 교사교육 프로그램을 제시하였다. 이러한 연구를 실행할 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 개발 과정은 어떠한가?
연구문제 2. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램 구성은 어떠한가? 연구문제 2-1. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 교육 목표는 어떠한가? 연구문제 2-2. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 교육 내용은 어떠한가? 연구문제 2-3. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? 연구문제 2-4. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
본 연구에서는 교사교육 프로그램을 개발하기 위해 ADDIE 교수설계 모형을 사용하였고, 이 절차에 따라 분석, 설계, 개발, 실행, 평가 단계를 거처 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램 최종안을 확정하였다. 연구 결과 프로그램 목표는 유아교사들이 유아전통문화교육에 대해 이해하고 유아교육 현장에서 실제 적용할 수 있는 능력을 기르고, 전통문화교육의 가치와 중요성을 인식하여 이를 계승 발전시키고자 노력하며, 유아의 국가 정체성 형성을 돕도록 하는 것이다. 이를 통해 우리문화에 대한 자긍심과 긍정적인 태도를 갖추어 전통문화를 현대 사회에 맞게 재창조하며, 일생생활 속에서 즐기고, 실제 유아교육 현장에 적용할 수 있는 교육과정을 계획할 수 있는 것을 목표로 선정하였다. 프로그램 교육 내용은 유아전통문화교육의 특성, 교육적 가치, 전통유아교육사상, 전통하위 문화의 이해를 바탕으로 세시풍속이 중심이 된 유아전통문화교육 내용을 선정하였다. 나아가 유아교육 현정에 연간교육과정과 연계하여 실제 교육과정을 계획, 적용, 평가할 수 있는 교사가 양성되는 내용으로 구성하였다. 프로그램 교수-학습 방법으로는 강의, 토의, 사례발표, 시청각 교육, 워크숍, 견학, 실습이 사용되었고, 프로그램 평가를 위해서는 교사교육 참여교사의 프로그램 만족도 설문지, 녹음자료, 활동 결과 분석, 저널 분석, 교사협의, 교사 심층 면담을 사용하였다. 프로그램의 운영 방식은 유아전통문화교육에 관심이 있는 유아교사를 대상으로 소집단 집합 연수 방식으로 구성하였고, 연 1회 12주 프로그램으로 운영하였으며, 1회 교육은 평균 2시간 내외로 실행하는 것으로 선정하였다. 본 연구는 세시풍속의 계절성과 시기성을 바탕으로 유아교육현장 적용의 가치를 높게 평가하여 유아전통문화교육을 구현할 수 있는 통합적 교육을 위한 교사교육 프로그램 접근 방법으로 선정하였다. 이에 세시풍속과 관련하여 세시 본연의 의미를 되살릴 수 있는 유아교육적 관점이 반영된 통합적인 정보를 구축하는 연구를 실천하였다고 볼 수 있다.
본 연구는 세계화 시대를 살아가는 유아들에게 주체적 의식이 바탕이 된 문화교육이 이루어져야 한다는 관점에서 시작하였다. 문화는 한 사회의 생활양식이자 상징체계로 사회 구성원으로서 교육을 통해 습득하고 따르는 삶의 방식이다. 이때 중요한 것은 개인 혹은 국가의 존재 가치를 결정할 수 있는 문화 주체성과 정체성을 내부의 문화에서 찾아 나가는 것이다. 그러나 우리 문화는 일제강점기 동안 후세대로의 전달과정에서 단절이 있었고 해방 이후 무비판적 서구 문물 수용으로 전달의 어려움을 겪고 있다. 이에 유아교육계에서는 세계화 시대에 맞는 한국문화정체성교육 및 한국전통문화교육과 연구가 이루어져야 한다는 자성과 노력이 이루어지고 있다. 유아들의 우리 문화에 대한 교육적 경험에 영향을 주는 유아교사들은 전통문화교육에 대한 필요성은 인식하나 현장에서 유아를 대상으로 교육 할 수 있는 지식과 교육적 방법에 대해 스스로 부족함을 느끼고 있다. 특히 생활주제 중심으로 일상생활에서 지속적인 연결 교육을 진행하는데 있어 어려움을 느끼고 있다. 그러나 현재 선행된 연구에서는 전통하위문화를 중심으로 전통문화 프로그램을 개발하여 유아들에게 적용한 연구가 대부분이고, 교사들을 위한 전통문화교육은 인식과 실태를 조사한 것이 있을 뿐 유아교사들을 위한 전통문화 교사교육 프로그램은 부족한 실정이다. 세시풍속은 주제중심의 유아교육 및 다학문적 통합교육을 강조하는 유아교육에 매우 적합한 주제이며, 현 국가수준 누리과정 지도서의 맥락과 한국전통문화를 연계하는 교육 실천의 효율성 있는 구체적인 접근 방법이다. 이에 본 연구에서는 생활주제 및 일상생활과 연결하여 교육할 수 있는 전통문화교육의 방안으로 한 해를 중심으로 계절의 반복에 따라 문화적 총체의 집약인 세시풍속을 중심으로 교사교육 프로그램을 제시하였다. 이러한 연구를 실행할 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 개발 과정은 어떠한가?
연구문제 2. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램 구성은 어떠한가? 연구문제 2-1. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 교육 목표는 어떠한가? 연구문제 2-2. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 교육 내용은 어떠한가? 연구문제 2-3. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? 연구문제 2-4. 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
본 연구에서는 교사교육 프로그램을 개발하기 위해 ADDIE 교수설계 모형을 사용하였고, 이 절차에 따라 분석, 설계, 개발, 실행, 평가 단계를 거처 세시풍속 중심의 유아전통문화 교사교육 프로그램 최종안을 확정하였다. 연구 결과 프로그램 목표는 유아교사들이 유아전통문화교육에 대해 이해하고 유아교육 현장에서 실제 적용할 수 있는 능력을 기르고, 전통문화교육의 가치와 중요성을 인식하여 이를 계승 발전시키고자 노력하며, 유아의 국가 정체성 형성을 돕도록 하는 것이다. 이를 통해 우리문화에 대한 자긍심과 긍정적인 태도를 갖추어 전통문화를 현대 사회에 맞게 재창조하며, 일생생활 속에서 즐기고, 실제 유아교육 현장에 적용할 수 있는 교육과정을 계획할 수 있는 것을 목표로 선정하였다. 프로그램 교육 내용은 유아전통문화교육의 특성, 교육적 가치, 전통유아교육사상, 전통하위 문화의 이해를 바탕으로 세시풍속이 중심이 된 유아전통문화교육 내용을 선정하였다. 나아가 유아교육 현정에 연간교육과정과 연계하여 실제 교육과정을 계획, 적용, 평가할 수 있는 교사가 양성되는 내용으로 구성하였다. 프로그램 교수-학습 방법으로는 강의, 토의, 사례발표, 시청각 교육, 워크숍, 견학, 실습이 사용되었고, 프로그램 평가를 위해서는 교사교육 참여교사의 프로그램 만족도 설문지, 녹음자료, 활동 결과 분석, 저널 분석, 교사협의, 교사 심층 면담을 사용하였다. 프로그램의 운영 방식은 유아전통문화교육에 관심이 있는 유아교사를 대상으로 소집단 집합 연수 방식으로 구성하였고, 연 1회 12주 프로그램으로 운영하였으며, 1회 교육은 평균 2시간 내외로 실행하는 것으로 선정하였다. 본 연구는 세시풍속의 계절성과 시기성을 바탕으로 유아교육현장 적용의 가치를 높게 평가하여 유아전통문화교육을 구현할 수 있는 통합적 교육을 위한 교사교육 프로그램 접근 방법으로 선정하였다. 이에 세시풍속과 관련하여 세시 본연의 의미를 되살릴 수 있는 유아교육적 관점이 반영된 통합적인 정보를 구축하는 연구를 실천하였다고 볼 수 있다.
This study derived from a viewpoint that, in the current era of globalization, cultural education based on subjective consciousness should be provided at an early childhood. A culture is a lifestyle and a symbolic system of society. It is a way of life that individuals learn to comply with the syste...
This study derived from a viewpoint that, in the current era of globalization, cultural education based on subjective consciousness should be provided at an early childhood. A culture is a lifestyle and a symbolic system of society. It is a way of life that individuals learn to comply with the system through education as members of a society. During this time, it is important to establish cultural identities and independence from the internal culture to enable determination of value of existence for an individual or a country. In Korea, however, the Japanese colonialization had impeded and disconnected the passage of Korean culture to the next generation. Even after the independence, unquestioned acceptance of the Western culture had also interfered with Korean cultural communication. In today’s school of early childhood education, there have been more recognition and efforts to drive research and education for Korean cultural identity and tradition, aligning with requirements in the era of globalization. Teachers in early child development, who may influence children on educational experiences of the Korean culture, often recognize the need for traditional culture education but may find themselves lacking the knowledge and methods to educate young children on the job. In particular, they may experience difficulties to sustain the education in connection with contents focused on day-to-day themes. In previous studies on such capacity, most of the studies only applied developed traditional culture programs that are subculture centered, to children, with some surveys on the status and awareness of traditional culture education for the teachers; there have not been sufficient research on teacher training programs in traditional culture for teachers in early child education. The topic of Korean seasonal customs was a very suitable subject for early childhood education as it emphasizes subject-orientation and integration of multi-disciplinary. It was also an efficient and concrete approach to educate practices that links the Korean traditional culture with the context of the current Nuri curriculum manuals on the national level. Therefore, this study presented a teacher training program based on Korean seasonal customs, which is a collection of cultures and customs, according to the cycle of the seasons around the year, as a method of traditional cultural education that connects the learnings in day-to-day themes and routines. The research questions in this study are as follows; 1. What is the developmental process of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2. What is the program composition of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2-1. What is the educational goal of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2-2. What is the content of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2-3. What is the teaching-learning method of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2-4. What is the evaluation method for an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? In this study, ADDIE model was employed to develop a teacher training program. Following the five steps of analysis, design, development, implementation, and evaluation, the final plan for an early childhood teacher training program for traditional culture education was confirmed. Resulting from the study, the goals of the program were set for early childhood teachers and they are: to understand about the traditional culture education in early childhood; to develop the ability to apply them on the field; to recognize the value and importance of traditional culture education; to support with endeavors to succeed and develop them; and to ultimately help children in their early development to establish a national identity. Deriving from above goals, the program would also aim to plan a curriculum that can re-create traditional culture for modern society with pride and positive attitude to our culture, thrive on its values in daily lives and apply them in the curriculums of actual early childhood education. The contents of the program education were chosen to reflect early childhood traditional culture education focusing on Korean seasonal customs based on the characteristics of early childhood traditional culture education, educational values, disciplines of early childhood traditional education and understanding of traditional subcultures. The contents of the program education were chosen to reflect early childhood traditional culture education focusing on Korean seasonal customs based on the characteristics of early childhood traditional culture education, educational values, disciplines of early childhood traditional education and understanding of traditional subcultures. Furthermore, the program was also built with the contents to train teachers who can plan, apply, and evaluate the actual course in connection with the annual curriculum in the field of early childhood education. Program teaching-learning methods included lectures, discussions, case presentations, audiovisual education, workshops, field experiences and on the job trainings. In addition, in order to evaluate the program, questionnaires and surveys about program satisfaction of participating teachers, recorded data, activity result analysis, journal analysis, consultation and in-depth interview with teachers were leveraged. The program operated in a form of small group teacher training workshops for early childhood teachers with interests in traditional culture education for children. The program was an annual curriculum of 12 weeks, each weekly session of 2 hours on average. This study was set out to evaluate the field applications of early childhood education on the basis of seasonality and timing of Korean seasonal customs. Based on its findings, it also selected an approach to teacher training program for integrated education that can realize early childhood traditional culture education. In such regards, this study has successfully integrated information related to Korean seasonal customs reflecting the early childhood education perspective that can restore the original meaning of seasonal customs
This study derived from a viewpoint that, in the current era of globalization, cultural education based on subjective consciousness should be provided at an early childhood. A culture is a lifestyle and a symbolic system of society. It is a way of life that individuals learn to comply with the system through education as members of a society. During this time, it is important to establish cultural identities and independence from the internal culture to enable determination of value of existence for an individual or a country. In Korea, however, the Japanese colonialization had impeded and disconnected the passage of Korean culture to the next generation. Even after the independence, unquestioned acceptance of the Western culture had also interfered with Korean cultural communication. In today’s school of early childhood education, there have been more recognition and efforts to drive research and education for Korean cultural identity and tradition, aligning with requirements in the era of globalization. Teachers in early child development, who may influence children on educational experiences of the Korean culture, often recognize the need for traditional culture education but may find themselves lacking the knowledge and methods to educate young children on the job. In particular, they may experience difficulties to sustain the education in connection with contents focused on day-to-day themes. In previous studies on such capacity, most of the studies only applied developed traditional culture programs that are subculture centered, to children, with some surveys on the status and awareness of traditional culture education for the teachers; there have not been sufficient research on teacher training programs in traditional culture for teachers in early child education. The topic of Korean seasonal customs was a very suitable subject for early childhood education as it emphasizes subject-orientation and integration of multi-disciplinary. It was also an efficient and concrete approach to educate practices that links the Korean traditional culture with the context of the current Nuri curriculum manuals on the national level. Therefore, this study presented a teacher training program based on Korean seasonal customs, which is a collection of cultures and customs, according to the cycle of the seasons around the year, as a method of traditional cultural education that connects the learnings in day-to-day themes and routines. The research questions in this study are as follows; 1. What is the developmental process of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2. What is the program composition of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2-1. What is the educational goal of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2-2. What is the content of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2-3. What is the teaching-learning method of an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? 2-4. What is the evaluation method for an early childhood teacher training program for traditional culture education focusing on Korean seasonal customs? In this study, ADDIE model was employed to develop a teacher training program. Following the five steps of analysis, design, development, implementation, and evaluation, the final plan for an early childhood teacher training program for traditional culture education was confirmed. Resulting from the study, the goals of the program were set for early childhood teachers and they are: to understand about the traditional culture education in early childhood; to develop the ability to apply them on the field; to recognize the value and importance of traditional culture education; to support with endeavors to succeed and develop them; and to ultimately help children in their early development to establish a national identity. Deriving from above goals, the program would also aim to plan a curriculum that can re-create traditional culture for modern society with pride and positive attitude to our culture, thrive on its values in daily lives and apply them in the curriculums of actual early childhood education. The contents of the program education were chosen to reflect early childhood traditional culture education focusing on Korean seasonal customs based on the characteristics of early childhood traditional culture education, educational values, disciplines of early childhood traditional education and understanding of traditional subcultures. The contents of the program education were chosen to reflect early childhood traditional culture education focusing on Korean seasonal customs based on the characteristics of early childhood traditional culture education, educational values, disciplines of early childhood traditional education and understanding of traditional subcultures. Furthermore, the program was also built with the contents to train teachers who can plan, apply, and evaluate the actual course in connection with the annual curriculum in the field of early childhood education. Program teaching-learning methods included lectures, discussions, case presentations, audiovisual education, workshops, field experiences and on the job trainings. In addition, in order to evaluate the program, questionnaires and surveys about program satisfaction of participating teachers, recorded data, activity result analysis, journal analysis, consultation and in-depth interview with teachers were leveraged. The program operated in a form of small group teacher training workshops for early childhood teachers with interests in traditional culture education for children. The program was an annual curriculum of 12 weeks, each weekly session of 2 hours on average. This study was set out to evaluate the field applications of early childhood education on the basis of seasonality and timing of Korean seasonal customs. Based on its findings, it also selected an approach to teacher training program for integrated education that can realize early childhood traditional culture education. In such regards, this study has successfully integrated information related to Korean seasonal customs reflecting the early childhood education perspective that can restore the original meaning of seasonal customs
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