본 연구는 국내 아웃도어 시장의 급속한 성장에 따른 국내·외 다수 브랜드간의 경쟁 격화와 매출 하락으로 인한 다수 브랜드들의 시장 철수가 예상되는 상황에서 아웃도어 활동 참여자의 활동 특성을 파악하고 인구통계학적 특성에 따른 소비성향, 브랜드 선호도, 선택속성, 구매만족 및 재구매의도의 차이를 분석하며 구조방정식 모형을 통해 각 변인간의 구조적 관계를 알아보는데 있다. 이를 통해 소비자들의 인식과 ...
본 연구는 국내 아웃도어 시장의 급속한 성장에 따른 국내·외 다수 브랜드간의 경쟁 격화와 매출 하락으로 인한 다수 브랜드들의 시장 철수가 예상되는 상황에서 아웃도어 활동 참여자의 활동 특성을 파악하고 인구통계학적 특성에 따른 소비성향, 브랜드 선호도, 선택속성, 구매만족 및 재구매의도의 차이를 분석하며 구조방정식 모형을 통해 각 변인간의 구조적 관계를 알아보는데 있다. 이를 통해 소비자들의 인식과 이상점을 발견하고 국내 아웃도어 산업의 발전 및 경쟁력 있는 기업 마케팅 전략 수립에 기초자료를 제공하는데 있다.
본 연구의 대상은 2017년 현재 체육활동 혹은 아웃도어(등산, 야외워킹, 자전거, 캠핑, 웨이트 트레닝 등) 활동을 하며 서울/수도권에 거주하는 만 20세 이상의 남녀로 모집단으로 선정하였다. 그 중 최근 1년 내 아웃도어 브랜드 의류 및 용품을 구입한 소비자를 대상으로 목적표집 추출방법(purposive sampling selection)을 이용하여 1,750명을 선정하였다. 실제 분석에 사용된 자료는 동일응답, 무기입 등 응답이 불성실하다고 판단되는 250부의 자료를 제외한 총 1,500부를 본 연구에 사용하였다. 설문지에 응답이 완성된 자료를 회수한 후 동일응답 및 무기입한 자료는 분석대상에서 제외시키고 유효표본만을 부호화(coding)하였으며, 부호화된 자료를 컴퓨터에 개별 입력시킨 후 통계 프로그램인 SPSS Windows 18.0 Version을 이용하여 빈도분석(frequency analysis), t-test, 일원변량분석(one-way ANOVA), 신뢰도분석(reliability analysis)을 실시하였다. AMOS 18.0 Version을 이용하여 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)과 공변량 구조분석(covariance structure analysis)을 분석을 실시하였으며 이를 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 성별에 따라 소비성향(과시적 소비, 실용적 소비, 개성적 소비), 브랜드 선호도(브랜드인지), 선택속성(기능성, 가격, 색상, 디자인)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 연령에 따라 소비성향(과시적 소비, 개성적 소비), 브랜드 선호도(브랜드 애착, 브랜드 인지, 브랜드 이미지), 선택속성(기능성, 유행성, 가격, 색상), 구매만족(품질만족, 유행만족)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 결혼유무에 따라 소비성향(과시적 소비, 개성적 소비), 브랜드 선호도(브랜드 애착), 선택속성(기능성, 가격, 색상), 구매만족(품질만족)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 학력에 따라 소비성향(과시적 소비), 선택속성(기능성, 가격), 구매만족(품질만족)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 직업에 따라 소비성향(과시적 소비, 실용적 소비), 브랜드 선호도(브랜드 인지, 브랜드 이미지), 선택속성(기능성, 가격, 색상, 디자인), 구매만족(품질만족)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 소득에 따라 소비성향(과시적 소비), 브랜드 선호도(브랜드 애착, 브랜드 이미지), 선택속성(유행성, 색상), 재구매의도에 통계적으로 유의한 차이가 있다.
둘째, 아웃도어 활동 참가자의 소비성향은 브랜드 선호도에 정(+)의 영향을 미친다.
셋째, 아웃도어 활동 참자가의 브랜드 선호도는 선택속성에 정(+)의 영향을 미친다.
넷째, 아웃도어 활동 참가자의 선택속성은 구매만족에 정(+)의 영향을 미친다
다섯째, 아웃도어 활동 참가자의 선택속성은 재구매의도에 정(+)의 영향을 미친다.
여섯째, 아웃도어 활동 참가자의 구매만족은 재구매의도에 정(+)의 영향을 미친다.
본 연구는 국내 아웃도어 시장의 급속한 성장에 따른 국내·외 다수 브랜드간의 경쟁 격화와 매출 하락으로 인한 다수 브랜드들의 시장 철수가 예상되는 상황에서 아웃도어 활동 참여자의 활동 특성을 파악하고 인구통계학적 특성에 따른 소비성향, 브랜드 선호도, 선택속성, 구매만족 및 재구매의도의 차이를 분석하며 구조방정식 모형을 통해 각 변인간의 구조적 관계를 알아보는데 있다. 이를 통해 소비자들의 인식과 이상점을 발견하고 국내 아웃도어 산업의 발전 및 경쟁력 있는 기업 마케팅 전략 수립에 기초자료를 제공하는데 있다.
본 연구의 대상은 2017년 현재 체육활동 혹은 아웃도어(등산, 야외워킹, 자전거, 캠핑, 웨이트 트레닝 등) 활동을 하며 서울/수도권에 거주하는 만 20세 이상의 남녀로 모집단으로 선정하였다. 그 중 최근 1년 내 아웃도어 브랜드 의류 및 용품을 구입한 소비자를 대상으로 목적표집 추출방법(purposive sampling selection)을 이용하여 1,750명을 선정하였다. 실제 분석에 사용된 자료는 동일응답, 무기입 등 응답이 불성실하다고 판단되는 250부의 자료를 제외한 총 1,500부를 본 연구에 사용하였다. 설문지에 응답이 완성된 자료를 회수한 후 동일응답 및 무기입한 자료는 분석대상에서 제외시키고 유효표본만을 부호화(coding)하였으며, 부호화된 자료를 컴퓨터에 개별 입력시킨 후 통계 프로그램인 SPSS Windows 18.0 Version을 이용하여 빈도분석(frequency analysis), t-test, 일원변량분석(one-way ANOVA), 신뢰도분석(reliability analysis)을 실시하였다. AMOS 18.0 Version을 이용하여 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)과 공변량 구조분석(covariance structure analysis)을 분석을 실시하였으며 이를 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 성별에 따라 소비성향(과시적 소비, 실용적 소비, 개성적 소비), 브랜드 선호도(브랜드인지), 선택속성(기능성, 가격, 색상, 디자인)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 연령에 따라 소비성향(과시적 소비, 개성적 소비), 브랜드 선호도(브랜드 애착, 브랜드 인지, 브랜드 이미지), 선택속성(기능성, 유행성, 가격, 색상), 구매만족(품질만족, 유행만족)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 결혼유무에 따라 소비성향(과시적 소비, 개성적 소비), 브랜드 선호도(브랜드 애착), 선택속성(기능성, 가격, 색상), 구매만족(품질만족)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 학력에 따라 소비성향(과시적 소비), 선택속성(기능성, 가격), 구매만족(품질만족)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 직업에 따라 소비성향(과시적 소비, 실용적 소비), 브랜드 선호도(브랜드 인지, 브랜드 이미지), 선택속성(기능성, 가격, 색상, 디자인), 구매만족(품질만족)에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 소득에 따라 소비성향(과시적 소비), 브랜드 선호도(브랜드 애착, 브랜드 이미지), 선택속성(유행성, 색상), 재구매의도에 통계적으로 유의한 차이가 있다.
This study identifies the nature of competition between domestic and foreign brands due to the rapid growth of the domestic outdoor market, and the demographic characteristics of outdoor activities in situations in which the market selection and the withdrawal of multiple brands from the market is f...
This study identifies the nature of competition between domestic and foreign brands due to the rapid growth of the domestic outdoor market, and the demographic characteristics of outdoor activities in situations in which the market selection and the withdrawal of multiple brands from the market is forecast, and identifies the activity characteristics of outdoor activity participants. Through this process, the company provides basic data for discovering consumers ' perceptions and differences and developing domestic outdoor industries and setting competitive corporate marketing strategies.
The subject of this study was selected as an adult male and female population living in the Seoul / Seoul Metropolitan area, engaging in athletic activities or outdoor (e.g. hiking, outdoor walking, cycling, camping, weight trenning, etc.) as of 2017. Of these, 1,750 people have been selected by using the purpose sampling method for outdoor brand clothing and supplies purchases within the past year. For the actual analysis data, 1,500 copies were used for the study, excluding 250 data that were found to be insincere in responding to the same or some of the survey details.
The data from survey notes that has been recalled and entered into an analysis sheet and that has been double-counted or unentry was excluded from the analysis, and the valid sample computer codes were entered according to the instructions in the analysis of the computer. In addition, the following analysis was conducted using AMOS 18.0 version to analyze the confirmatory factor and co-variance structure analysis.
Firstly, there are statistically significant differences in consumption patterns by gender (conspicuous consumption, pragmatic spending, personal consumption), brand preference (brand recognition), and choice attributes (functionality, price, color, design). Propensity to consume (conspicuous consumption, individual consumption), brand preference (brand attachment, brand recognition, brand image), attributes of choice (functionality, fashion, price, color difference), satisfaction with their purchase (quality statistics), and satisfaction with their significance (quality statistics. There are statistically significant differences in consumption patterns (conspicuous consumption, individual spending), brand preference (brand attachment), preference attributes (functionality, price, color), and satisfaction with purchase (quality satisfaction). There are statistically significant differences in propensity to consume (conspicuous consumption), attributes of choice (functional, price) and satisfaction with purchase (quality satisfaction). Consumption propensity (conspicuous consumption, practical consumption), brand preference (brand recognition, brand image), optional attributes (function, price, color, design), and purchase satisfaction (quality satisfaction) are statistically based on job trends. There are statistically significant differences in propensity to consume (conspicuous consumption), brand preference (brand attachment, brand image), preference attributes (fashion, color) and intent to buy back.
Secondly, the propensity to consume by outdoor activities has a positive effect on brand preference.
Thirdly, the brand preference of outdoor activists influences the nature of choice (+).
Fourthly, the choice of outdoor activity participants has a positive effect on purchasing satisfaction.
Fifthly, the choice of outdoor activity participants has a positive effect on the intent of the repurchase.
Sixthly, the satisfaction of outdoor activity participants with the purchase will have a positive effect on their intent to repurchase.
This study identifies the nature of competition between domestic and foreign brands due to the rapid growth of the domestic outdoor market, and the demographic characteristics of outdoor activities in situations in which the market selection and the withdrawal of multiple brands from the market is forecast, and identifies the activity characteristics of outdoor activity participants. Through this process, the company provides basic data for discovering consumers ' perceptions and differences and developing domestic outdoor industries and setting competitive corporate marketing strategies.
The subject of this study was selected as an adult male and female population living in the Seoul / Seoul Metropolitan area, engaging in athletic activities or outdoor (e.g. hiking, outdoor walking, cycling, camping, weight trenning, etc.) as of 2017. Of these, 1,750 people have been selected by using the purpose sampling method for outdoor brand clothing and supplies purchases within the past year. For the actual analysis data, 1,500 copies were used for the study, excluding 250 data that were found to be insincere in responding to the same or some of the survey details.
The data from survey notes that has been recalled and entered into an analysis sheet and that has been double-counted or unentry was excluded from the analysis, and the valid sample computer codes were entered according to the instructions in the analysis of the computer. In addition, the following analysis was conducted using AMOS 18.0 version to analyze the confirmatory factor and co-variance structure analysis.
Firstly, there are statistically significant differences in consumption patterns by gender (conspicuous consumption, pragmatic spending, personal consumption), brand preference (brand recognition), and choice attributes (functionality, price, color, design). Propensity to consume (conspicuous consumption, individual consumption), brand preference (brand attachment, brand recognition, brand image), attributes of choice (functionality, fashion, price, color difference), satisfaction with their purchase (quality statistics), and satisfaction with their significance (quality statistics. There are statistically significant differences in consumption patterns (conspicuous consumption, individual spending), brand preference (brand attachment), preference attributes (functionality, price, color), and satisfaction with purchase (quality satisfaction). There are statistically significant differences in propensity to consume (conspicuous consumption), attributes of choice (functional, price) and satisfaction with purchase (quality satisfaction). Consumption propensity (conspicuous consumption, practical consumption), brand preference (brand recognition, brand image), optional attributes (function, price, color, design), and purchase satisfaction (quality satisfaction) are statistically based on job trends. There are statistically significant differences in propensity to consume (conspicuous consumption), brand preference (brand attachment, brand image), preference attributes (fashion, color) and intent to buy back.
Secondly, the propensity to consume by outdoor activities has a positive effect on brand preference.
Thirdly, the brand preference of outdoor activists influences the nature of choice (+).
Fourthly, the choice of outdoor activity participants has a positive effect on purchasing satisfaction.
Fifthly, the choice of outdoor activity participants has a positive effect on the intent of the repurchase.
Sixthly, the satisfaction of outdoor activity participants with the purchase will have a positive effect on their intent to repurchase.
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