본 연구는 경상남도 진주시 남강 유역을 중심으로 교사와 학생이 직접 활용할 수 있는 현장학습 활동 프로그램 개발을 목적으로 하고 있다. 현장학습은 학생들이 실제로 경험하고 체험하여 스스로 지식을 습득, 재구성해나갈 수 있는 교수학습 방법 중 하나이다. 특히 지리교과는 교실에서 학습한 내용을 실생활에서 직접 관찰하고 적용하는 과정이 중요하며 따라서 교실에서́의 수업과 현장학습의 연계는 더욱 필수적이다.
연구지역 일대는 우리나라 하천 중⋅하류 구간에서 관찰되는 하식애, 범람원, 하중도, 하천 습지 등의 하천 지형이 모식적으로 발달하고 있으며, 도심하천과 자연하천의 점이적 경관변화를 보이는 특징이 잘 나타나 고등학교 한국지리 하천 지형과 생태환경 학습의 사례지역으로 적합하다.
본 연구는 고등학교 한국지리 교과서 하천 지형 단원과 생태 교육 단원의 학습 내용을 기반으로 야외조사를 통해 실제 분포하는 하천 지형과 생태 교육 학습 지점을 선정하였다. 선정한 학습 지점을 바탕으로 실제 현장학습에서 활용할 현장학습 경로를 선정하고 현장학습 활동 모델을 활용하여 현장학습 활동 프로그램을 작성하였다. 다섯 활동 지점을 선정하여 현장학습 경로를 선정하였으며 활동 프로그램의 경우 교사와 학생이 활동 단계별로 해야 할 일을 각각 제시하고 현장학습 활동 시 사용할 활동지도 함께 제시하였다.
본 연구는 경상남도 진주시 남강 유역을 중심으로 교사와 학생이 직접 활용할 수 있는 현장학습 활동 프로그램 개발을 목적으로 하고 있다. 현장학습은 학생들이 실제로 경험하고 체험하여 스스로 지식을 습득, 재구성해나갈 수 있는 교수학습 방법 중 하나이다. 특히 지리교과는 교실에서 학습한 내용을 실생활에서 직접 관찰하고 적용하는 과정이 중요하며 따라서 교실에서́의 수업과 현장학습의 연계는 더욱 필수적이다.
연구지역 일대는 우리나라 하천 중⋅하류 구간에서 관찰되는 하식애, 범람원, 하중도, 하천 습지 등의 하천 지형이 모식적으로 발달하고 있으며, 도심하천과 자연하천의 점이적 경관변화를 보이는 특징이 잘 나타나 고등학교 한국지리 하천 지형과 생태환경 학습의 사례지역으로 적합하다.
본 연구는 고등학교 한국지리 교과서 하천 지형 단원과 생태 교육 단원의 학습 내용을 기반으로 야외조사를 통해 실제 분포하는 하천 지형과 생태 교육 학습 지점을 선정하였다. 선정한 학습 지점을 바탕으로 실제 현장학습에서 활용할 현장학습 경로를 선정하고 현장학습 활동 모델을 활용하여 현장학습 활동 프로그램을 작성하였다. 다섯 활동 지점을 선정하여 현장학습 경로를 선정하였으며 활동 프로그램의 경우 교사와 학생이 활동 단계별로 해야 할 일을 각각 제시하고 현장학습 활동 시 사용할 활동지도 함께 제시하였다.
This paper aims to develop new fieldwork programs that can be participated in the High School Korean Geography, focused on the Namgang River which is located in Jinju-si, Gyeongsangnam-do, Korea. Fieldwork is useful learning method to take and reconstruct studying knowledge through hands-on experien...
This paper aims to develop new fieldwork programs that can be participated in the High School Korean Geography, focused on the Namgang River which is located in Jinju-si, Gyeongsangnam-do, Korea. Fieldwork is useful learning method to take and reconstruct studying knowledge through hands-on experience and is necessary for Geography since educational contexts in Geography consist with activities in field that should be conducted by students as educational objectives.
The Namgang River in/around Jinju-si is suitable as a case study for learning geomorphology and ecology because the river encompasses abundant geomorphic forms such as river cliffs, flood plains, river islands, wetlands and, in particular, exhibits well characteristics of changing landscape between an urban stream and a natural stream.
The activity spots in this study selected through the field study based on the contents of Geomorphology and Ecology Education in the High School Korean Geography. Thereafter, fieldworks construct using the Field Works Education Model and the fieldwork paths. The fieldwork programs in this study are formulated at five activity spots and the fieldwork paths, activity maps and roles that should be taken by teachers and students at each spot are presented in the programs.
This paper aims to develop new fieldwork programs that can be participated in the High School Korean Geography, focused on the Namgang River which is located in Jinju-si, Gyeongsangnam-do, Korea. Fieldwork is useful learning method to take and reconstruct studying knowledge through hands-on experience and is necessary for Geography since educational contexts in Geography consist with activities in field that should be conducted by students as educational objectives.
The Namgang River in/around Jinju-si is suitable as a case study for learning geomorphology and ecology because the river encompasses abundant geomorphic forms such as river cliffs, flood plains, river islands, wetlands and, in particular, exhibits well characteristics of changing landscape between an urban stream and a natural stream.
The activity spots in this study selected through the field study based on the contents of Geomorphology and Ecology Education in the High School Korean Geography. Thereafter, fieldworks construct using the Field Works Education Model and the fieldwork paths. The fieldwork programs in this study are formulated at five activity spots and the fieldwork paths, activity maps and roles that should be taken by teachers and students at each spot are presented in the programs.
주제어
#현장학습 하천 지형 생태환경학습 고등학교 한국지리 남강
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.