본 연구는 상담자 발달수준과 공감능력 간의 관계에서 정서인식의 명확성, 자기자비의 매개효과를 알아보고 주요변인들의 구조적 관계를 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위하여 구조방정식 모형을 통해 ...
국 문 초 록
상담자 발달수준, 정서인식의 명확성, 자기자비 및 공감능력의 구조적 관계
이 나 은 인제대학교 대학원 상담심리치료학 지도교수 김 영 근
본 연구는 상담자 발달수준과 공감능력 간의 관계에서 정서인식의 명확성, 자기자비의 매개효과를 알아보고 주요변인들의 구조적 관계를 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위하여 구조방정식 모형을 통해 경쟁모형과 연구모형을 검증하였으며, 최종모형으로 연구모형이 채택되었다. 주요 연구결과를 살펴보자면, 상담자 발달수준은 정서인식의 명확성에 직접적인 영향을, 자기자비에는 직·간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 상담자 발달수준은 공감능력에 정적인 상관이 나타났지만 최종모형에서는 직접적인 영향을 미치지는 않은 것으로 나타났다. 또한 정서인식의 명확성은 자기자비에 직접적인 정적영향을 미치지만 공감에는 직접적인 영향을 미치지는 않았으며. 자기자비는 공감능력에 직접적으로 유의한 정적영향을 미쳤다. 또한 측정변인들 사이의 개별적 매개효과를 살펴본 결과, 상담자 발달수준이 자기자비를 매개하여 공감능력에 정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 그러나 정서인식의 명확성은 상담자 발달수준과 공감능력 사이에서 매개효과가 유의하지 않는 것으로 나타났지만, 정서인식의 명확성과 자기자비를 순차적으로 매개하여 공감능력에 정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 본 연구를 통하여 상담자는 자신의 정서를 명확하게 인식하고 의도적 및 반복적으로 자신에게 친절하고 너그럽게 대하는 것이 공감능력 향상에 도움이 될 것으로 기대할 수 있다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점, 후속 연구를 위한 제언에 대해 논의하였다.
주제어: 상담자 발달수준, 공감능력, 정서인식의 명확성, 자기자비
국 문 초 록
상담자 발달수준, 정서인식의 명확성, 자기자비 및 공감능력의 구조적 관계
이 나 은 인제대학교 대학원 상담심리치료학 지도교수 김 영 근
본 연구는 상담자 발달수준과 공감능력 간의 관계에서 정서인식의 명확성, 자기자비의 매개효과를 알아보고 주요변인들의 구조적 관계를 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위하여 구조방정식 모형을 통해 경쟁모형과 연구모형을 검증하였으며, 최종모형으로 연구모형이 채택되었다. 주요 연구결과를 살펴보자면, 상담자 발달수준은 정서인식의 명확성에 직접적인 영향을, 자기자비에는 직·간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 상담자 발달수준은 공감능력에 정적인 상관이 나타났지만 최종모형에서는 직접적인 영향을 미치지는 않은 것으로 나타났다. 또한 정서인식의 명확성은 자기자비에 직접적인 정적영향을 미치지만 공감에는 직접적인 영향을 미치지는 않았으며. 자기자비는 공감능력에 직접적으로 유의한 정적영향을 미쳤다. 또한 측정변인들 사이의 개별적 매개효과를 살펴본 결과, 상담자 발달수준이 자기자비를 매개하여 공감능력에 정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 그러나 정서인식의 명확성은 상담자 발달수준과 공감능력 사이에서 매개효과가 유의하지 않는 것으로 나타났지만, 정서인식의 명확성과 자기자비를 순차적으로 매개하여 공감능력에 정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 본 연구를 통하여 상담자는 자신의 정서를 명확하게 인식하고 의도적 및 반복적으로 자신에게 친절하고 너그럽게 대하는 것이 공감능력 향상에 도움이 될 것으로 기대할 수 있다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점, 후속 연구를 위한 제언에 대해 논의하였다.
ABSTRACT The Structural Relationships Among Counselor Development Level, Emotional Clarity, Self-Compassion, and Empathy Ability.
Lee, Naeun Graduate School, Inje University Counseling Psychology therapy major Academic adviser: Kim, Youngkeun
The purpose of this st...
ABSTRACT The Structural Relationships Among Counselor Development Level, Emotional Clarity, Self-Compassion, and Empathy Ability.
Lee, Naeun Graduate School, Inje University Counseling Psychology therapy major Academic adviser: Kim, Youngkeun
The purpose of this study is to investigate the structural relationship between counselor development level and empathy ability, emotional clarity, and self-compassion. For this, the competitive model and the research model were verified through the structural equation model, and the research model was adopted as the final model. The results of the main research show that the counselor's development level directly affects the emotional clarity, and has direct or indirect effects on self-compassion. On the other hand, the counselor development level showed a positive correlation with empathy ability, but it did not directly affect the final model. In addition, emotional clarity has a static direct effect on self-compassion, but does not directly affect sympathy. Self - compassion had a significant and static direct effect on empathy ability. As a result of looking at the individual mediating effect between measurement variables, The counselor development level was mediated by self-compassion and confirmed to have a statistically significant effect on empathy ability. However, emotional clarity was not significant mediating effect between the counselor development level and empathy ability, It is confirmed that static direct effect on empathy ability by sequentially mediates the emotional clarity and self-compassion. Through this study, if a counselor clearly recognize his emotions, and be kind and generous towards himself repeatedly, and it can help improve empathy. Finally, the implications and limitations of this study and suggestions for follow - up research were discussed.
ABSTRACT The Structural Relationships Among Counselor Development Level, Emotional Clarity, Self-Compassion, and Empathy Ability.
Lee, Naeun Graduate School, Inje University Counseling Psychology therapy major Academic adviser: Kim, Youngkeun
The purpose of this study is to investigate the structural relationship between counselor development level and empathy ability, emotional clarity, and self-compassion. For this, the competitive model and the research model were verified through the structural equation model, and the research model was adopted as the final model. The results of the main research show that the counselor's development level directly affects the emotional clarity, and has direct or indirect effects on self-compassion. On the other hand, the counselor development level showed a positive correlation with empathy ability, but it did not directly affect the final model. In addition, emotional clarity has a static direct effect on self-compassion, but does not directly affect sympathy. Self - compassion had a significant and static direct effect on empathy ability. As a result of looking at the individual mediating effect between measurement variables, The counselor development level was mediated by self-compassion and confirmed to have a statistically significant effect on empathy ability. However, emotional clarity was not significant mediating effect between the counselor development level and empathy ability, It is confirmed that static direct effect on empathy ability by sequentially mediates the emotional clarity and self-compassion. Through this study, if a counselor clearly recognize his emotions, and be kind and generous towards himself repeatedly, and it can help improve empathy. Finally, the implications and limitations of this study and suggestions for follow - up research were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.