본 연구는 부산지역 대학병원을 이용하는 고객이 인지하는 의료기관의 사회적 책임의 경제적 책임, 법적 책임, 윤리적 책임, 자선적 책임이 브랜드 이미지에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 브랜드 이미지가 충성도에 미치는 영향을 검정하였다. 조사 대상은 부산광역시 관내 사회적 책임 활동을 하고 있는 대학병원을 이용하는 고객 대상으로 하였으며, 270부를 구조화된 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 먼저 SPSS을 이용하여 ...
본 연구는 부산지역 대학병원을 이용하는 고객이 인지하는 의료기관의 사회적 책임의 경제적 책임, 법적 책임, 윤리적 책임, 자선적 책임이 브랜드 이미지에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 브랜드 이미지가 충성도에 미치는 영향을 검정하였다. 조사 대상은 부산광역시 관내 사회적 책임 활동을 하고 있는 대학병원을 이용하는 고객 대상으로 하였으며, 270부를 구조화된 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 먼저 SPSS을 이용하여 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 분석, 상관관계 분석을 실시하였다. 이를 이용하여 AMOS를 이용하여 구조방정식모형경로분석을 적용시켜 의료기관의 사회적 책임이 브랜드 이미지와 충성도에 미치는 영향요인을 분석하였다. 가설검정 결과 의료기관의 사회적 책임이 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 의료기관의 사회적 책임이 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 의료기관의 브랜드 이미지가 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 사회적 책임 활동이 브랜드 이미지와 충성도에 영향을 미치는 요인과 결과에 관한 연구들은 의료기관에게 매우 중요하다. 소비자로 하여금 의료기관의 높은 만족을 위해서 긍정적인 이미지를 가지도록 할 필요가 있다. 이를 통해 소비자와 장기적인 관계를 유지하여 의료기관의 궁극적인 목표와 이윤을 달성할 수 있을 것이다. 본 연구는 의료기관을 이용하는 고객을 대상으로 실증적 연구를 진행하였다. 브랜드 이미지와 충성도의 가장 근본적인 영향요인은 사회적 책임에 대한 인식부족에서 비롯되는데, 바람직하고 정확한 이념을 확립하기 위해서는 의료기관을 이용하는 모든 고객의 인식변화가 선행되어야 할 것이다. 따라서 향 후 연구에서는 다양한 의료기관을 대상으로 하는 사회적 책임에 관한 연구가 심도 있게 진행되어야 할 것이다.
본 연구는 부산지역 대학병원을 이용하는 고객이 인지하는 의료기관의 사회적 책임의 경제적 책임, 법적 책임, 윤리적 책임, 자선적 책임이 브랜드 이미지에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 브랜드 이미지가 충성도에 미치는 영향을 검정하였다. 조사 대상은 부산광역시 관내 사회적 책임 활동을 하고 있는 대학병원을 이용하는 고객 대상으로 하였으며, 270부를 구조화된 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 먼저 SPSS을 이용하여 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 분석, 상관관계 분석을 실시하였다. 이를 이용하여 AMOS를 이용하여 구조방정식모형 경로분석을 적용시켜 의료기관의 사회적 책임이 브랜드 이미지와 충성도에 미치는 영향요인을 분석하였다. 가설검정 결과 의료기관의 사회적 책임이 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 의료기관의 사회적 책임이 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 의료기관의 브랜드 이미지가 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 사회적 책임 활동이 브랜드 이미지와 충성도에 영향을 미치는 요인과 결과에 관한 연구들은 의료기관에게 매우 중요하다. 소비자로 하여금 의료기관의 높은 만족을 위해서 긍정적인 이미지를 가지도록 할 필요가 있다. 이를 통해 소비자와 장기적인 관계를 유지하여 의료기관의 궁극적인 목표와 이윤을 달성할 수 있을 것이다. 본 연구는 의료기관을 이용하는 고객을 대상으로 실증적 연구를 진행하였다. 브랜드 이미지와 충성도의 가장 근본적인 영향요인은 사회적 책임에 대한 인식부족에서 비롯되는데, 바람직하고 정확한 이념을 확립하기 위해서는 의료기관을 이용하는 모든 고객의 인식변화가 선행되어야 할 것이다. 따라서 향 후 연구에서는 다양한 의료기관을 대상으로 하는 사회적 책임에 관한 연구가 심도 있게 진행되어야 할 것이다.
The Influence of Corporate Social Responsibility of Healthcare organizations on Brand Image and Loyalty Park, Ji-Won (Directed by prof. Yoo, Sung-Jin)
This study examined the effect of corporate social responsibility economic responsibility, legal responsibility, ethical responsibil...
The Influence of Corporate Social Responsibility of Healthcare organizations on Brand Image and Loyalty Park, Ji-Won (Directed by prof. Yoo, Sung-Jin)
This study examined the effect of corporate social responsibility economic responsibility, legal responsibility, ethical responsibility, and charitable responsibility of the healthcare organizations perceived by customers using university hospitals in Busan upon the brand image, and investigated the effect of brand image on loyalty. The subjects of this study were customers who use university hospitals which are in charge of corporate social responsibility activities in Busan Metropolitan City, and data were collected using 270 copies of structured uestionnaire. First, frequency analysis, descriptive statistics, reliability analysis, and correlation analysis were performed using SPSS. Using AMOS, this study applied structural equation model path analysis to analyze the factors of corporate social responsibility of healthcare organizations affecting brand image and loyalty. Hypothesis testing results revealed that corporate social responsibility of healthcare organizations positively affected the brand image. And the corporate social responsibility of healthcare organizations was found to have a positive effect on the loyalty. Finally, the brand image of healthcare organizations was found to have a positive effect on the loyalty. Therefore, studies on the factors and outcomes of corporate social responsibility activities affecting brand image and loyalty are very important for healthcare organizations. Consumers need to have a positive image for high satisfaction of healthcare organizations. It may maintain long‐term relationships with consumers and achieve the ultimate goals and profitability of healthcare organizations. This study was conducted empirically on customers who use healthcare organizations. The most fundamental factors of brand image and loyalty arise from lack of awareness of corporate social responsibility, and to establish a desirable and precise idea, a change in perception of all customers using healthcare organizations must be preceded. Therefore, future research should proceed in detail focusing on the study of corporate social responsibility in various healthcare organizations. Key Word : Corporate Social Responsibility / Brand Image / Loyalty
The Influence of Corporate Social Responsibility of Healthcare organizations on Brand Image and Loyalty Park, Ji-Won (Directed by prof. Yoo, Sung-Jin)
This study examined the effect of corporate social responsibility economic responsibility, legal responsibility, ethical responsibility, and charitable responsibility of the healthcare organizations perceived by customers using university hospitals in Busan upon the brand image, and investigated the effect of brand image on loyalty. The subjects of this study were customers who use university hospitals which are in charge of corporate social responsibility activities in Busan Metropolitan City, and data were collected using 270 copies of structured uestionnaire. First, frequency analysis, descriptive statistics, reliability analysis, and correlation analysis were performed using SPSS. Using AMOS, this study applied structural equation model path analysis to analyze the factors of corporate social responsibility of healthcare organizations affecting brand image and loyalty. Hypothesis testing results revealed that corporate social responsibility of healthcare organizations positively affected the brand image. And the corporate social responsibility of healthcare organizations was found to have a positive effect on the loyalty. Finally, the brand image of healthcare organizations was found to have a positive effect on the loyalty. Therefore, studies on the factors and outcomes of corporate social responsibility activities affecting brand image and loyalty are very important for healthcare organizations. Consumers need to have a positive image for high satisfaction of healthcare organizations. It may maintain long‐term relationships with consumers and achieve the ultimate goals and profitability of healthcare organizations. This study was conducted empirically on customers who use healthcare organizations. The most fundamental factors of brand image and loyalty arise from lack of awareness of corporate social responsibility, and to establish a desirable and precise idea, a change in perception of all customers using healthcare organizations must be preceded. Therefore, future research should proceed in detail focusing on the study of corporate social responsibility in various healthcare organizations. Key Word : Corporate Social Responsibility / Brand Image / Loyalty
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