뉴 미디어가 급속 성장함에 따라 각국 소비자는 점점 더 많은 정보를 얻고 구하는 방법을 다양화하게 된다. 콘텐츠 마케팅은 오늘날 국제 시장에서 주요 마케팅 수단이 되었다. 콘텐츠 마케팅은 각국 기업들의 주목을 받았지만 관한 연구가 아직 부족한 상태가 있었다. 이로 인해 본 연구는 해외 브랜드의 콘텐츠 마케팅이 현지국 소비자의 브랜드 선호에 미치는 영향을 검정하였다. 먼저, 콘텐츠 마케팅 및 브랜드 선호 관련 연구에 대한 문헌을 검토하고, 브랜드 정체성 이론을 정교화하여 콘텐츠 마케팅 및 기타 관련 개념을 정의한다. 둘째, 연구가설을 설정하고 브랜드 선호에 대한 연구 모델을 구성한다. 마지막으로, 마케팅 실험과 설문 조사의 조합으로 데이터를 수집한다. 수집된 데이터는 ...
뉴 미디어가 급속 성장함에 따라 각국 소비자는 점점 더 많은 정보를 얻고 구하는 방법을 다양화하게 된다. 콘텐츠 마케팅은 오늘날 국제 시장에서 주요 마케팅 수단이 되었다. 콘텐츠 마케팅은 각국 기업들의 주목을 받았지만 관한 연구가 아직 부족한 상태가 있었다. 이로 인해 본 연구는 해외 브랜드의 콘텐츠 마케팅이 현지국 소비자의 브랜드 선호에 미치는 영향을 검정하였다. 먼저, 콘텐츠 마케팅 및 브랜드 선호 관련 연구에 대한 문헌을 검토하고, 브랜드 정체성 이론을 정교화하여 콘텐츠 마케팅 및 기타 관련 개념을 정의한다. 둘째, 연구가설을 설정하고 브랜드 선호에 대한 연구 모델을 구성한다. 마지막으로, 마케팅 실험과 설문 조사의 조합으로 데이터를 수집한다. 수집된 데이터는 회귀 분석과 분산 분석에 의해 분석되었으며, 관련 가정과 이론적 모델이 검증되었다. 결과는 콘텐츠 마케팅에서 정보적 콘텐츠, 오락적 콘텐츠 및 정서적 콘텐츠가 소비자의 브랜드 선호에 긍정적 영향을 미친다고 검정되었다. 그리고 브랜드 정체성은 콘텐츠 마케팅과 브랜드 선호 관계에서 부분 매개역할을 한다는 것을 보여준다. 마지막으로, 이 연구는 마케팅 이론과 실험을 결합한 결과를 종합하여 연구의 시사점과 한계점을 요약하였다.
뉴 미디어가 급속 성장함에 따라 각국 소비자는 점점 더 많은 정보를 얻고 구하는 방법을 다양화하게 된다. 콘텐츠 마케팅은 오늘날 국제 시장에서 주요 마케팅 수단이 되었다. 콘텐츠 마케팅은 각국 기업들의 주목을 받았지만 관한 연구가 아직 부족한 상태가 있었다. 이로 인해 본 연구는 해외 브랜드의 콘텐츠 마케팅이 현지국 소비자의 브랜드 선호에 미치는 영향을 검정하였다. 먼저, 콘텐츠 마케팅 및 브랜드 선호 관련 연구에 대한 문헌을 검토하고, 브랜드 정체성 이론을 정교화하여 콘텐츠 마케팅 및 기타 관련 개념을 정의한다. 둘째, 연구가설을 설정하고 브랜드 선호에 대한 연구 모델을 구성한다. 마지막으로, 마케팅 실험과 설문 조사의 조합으로 데이터를 수집한다. 수집된 데이터는 회귀 분석과 분산 분석에 의해 분석되었으며, 관련 가정과 이론적 모델이 검증되었다. 결과는 콘텐츠 마케팅에서 정보적 콘텐츠, 오락적 콘텐츠 및 정서적 콘텐츠가 소비자의 브랜드 선호에 긍정적 영향을 미친다고 검정되었다. 그리고 브랜드 정체성은 콘텐츠 마케팅과 브랜드 선호 관계에서 부분 매개역할을 한다는 것을 보여준다. 마지막으로, 이 연구는 마케팅 이론과 실험을 결합한 결과를 종합하여 연구의 시사점과 한계점을 요약하였다.
Content marketing has become a major marketing tool in the international market. Therefore, this study examined the effect of content marketing of foreign brands on the preference of local consumers. First, we review literature on content marketing and brand preference research, and elaborate br...
Content marketing has become a major marketing tool in the international market. Therefore, this study examined the effect of content marketing of foreign brands on the preference of local consumers. First, we review literature on content marketing and brand preference research, and elaborate brand identity theory to define content marketing and other related concepts. Second, according to the research results, research hypothesis is set up and research model about brand preference is constructed. Finally, collect data with a combination of marketing experiments and surveys. The collected data were analyzed by regression analysis and variance analysis, and related hypotheses and theoretical models were verified. The results showed that informational contents, entertainment contents, and emotional contents had a positive effect on consumer 's brand preference in contents marketing. And brand identity shows that it acts as a partial mediator in the relationship between localized content marketing and brand preference. Finally, this study summarizes the implications and limitations of the research by combining the results of combining marketing theory and experiment.
Content marketing has become a major marketing tool in the international market. Therefore, this study examined the effect of content marketing of foreign brands on the preference of local consumers. First, we review literature on content marketing and brand preference research, and elaborate brand identity theory to define content marketing and other related concepts. Second, according to the research results, research hypothesis is set up and research model about brand preference is constructed. Finally, collect data with a combination of marketing experiments and surveys. The collected data were analyzed by regression analysis and variance analysis, and related hypotheses and theoretical models were verified. The results showed that informational contents, entertainment contents, and emotional contents had a positive effect on consumer 's brand preference in contents marketing. And brand identity shows that it acts as a partial mediator in the relationship between localized content marketing and brand preference. Finally, this study summarizes the implications and limitations of the research by combining the results of combining marketing theory and experiment.
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