현대 외식산업에서 기술 서비스가 제공하는 편리성은 상품 및 서비스의 구매와 사용에 영향을 미치며 중요한 역할을 한다. 특히 어플리케이션의 서비스 편의성은 혜택 뿐만 아니라 비용적인 요소를 가지고 있어 사용자들로 하여금 수용과 혁신저항의 태도를 형성시키며, 배달앱의 지속적 이용을 위한 수단으로 편의성에 대한 연구의 필요성이 제기되어 진다. 본 연구에서는 외식 배달앱의 서비스 편의성을 선행연구를 통해 접근 편의성, ...
현대 외식산업에서 기술 서비스가 제공하는 편리성은 상품 및 서비스의 구매와 사용에 영향을 미치며 중요한 역할을 한다. 특히 어플리케이션의 서비스 편의성은 혜택 뿐만 아니라 비용적인 요소를 가지고 있어 사용자들로 하여금 수용과 혁신저항의 태도를 형성시키며, 배달앱의 지속적 이용을 위한 수단으로 편의성에 대한 연구의 필요성이 제기되어 진다. 본 연구에서는 외식 배달앱의 서비스 편의성을 선행연구를 통해 접근 편의성, 의사결정 편의성, 사후 편익 편의성으로 하위차원을 도출하여 이 변수들이 지각된 가치, 수용과 혁신저항 및 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지 이론적 연구체계를 제시하였다.
이러한 이론적 배경을 바탕으로 연구모형을 도출하고 실증분석을 통해 가설을 검증하였다. 실증연구 분석을 위해 476명의 표본을 바탕으로 연구모형의 신뢰성, 적합성 등을 검토하여 총7개의 가설을 검증하였다.
본 연구의 주요결과는 다음과 같다.
첫째, 외식 배달앱 서비스 편의성의 사후 편익 편의성, 접근 편의성, 의사결정 편의성 순으로 지각된 가치에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
둘째, 외식 배달앱의 지각된 가치는 수용에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며, 혁신저항에는 유의한 영향을 보이지 않았다. 또한 수용은 행동의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며, 혁신저항은 행동의도에 유의한 영향을 보이지 않았다.
본 연구의 주요 시사점과 의의는 다음과 같다.
첫째, 본 연구는 이론적 측면에서 기술수용모델과 이용자 혁신저항모델 관점에서 연구를 통합시킴으로서 기술 수용과 행동의도에 대한 이해뿐만 아니라 혁신저항 요인에 대한 연구를 통해 배달앱 서비스의 실증 연구를 위한 기반을 마련한 점에서 의미가 있다.
둘째, 환대산업의 음식 배달업체, 그리고 레스토랑 및 호텔의 마케팅 수단인 어플리케이션의 편의성을 직접 적용한 실증 연구 자체가 부족한 상황에서 배달앱의 서비스 편의성과 관련한 실증 연구를 진행하였다는 데에 의미가 있다.
셋째, 배달앱 서비스 편의성, 지각된 가치, 수용과 혁신저항 및 행동의도 사이에서의 구조적인 관계를 새로운 관점에서 조명하고 분석하였다는 데에 의미가 있다. 또한 서비스 이용 후 수용과 혁신저항에 대한 비교를 통해 형성된 태도와 서비스 행동의도에 대한 영향 관계를 이용자의 혁신저항 관점을 포함해 새롭게 통합하고 분석했다는 점에서 다른 선행연구와는 차별화되며 이러한 연구결과 향후 실무적 도움이 될 것으로 기대된다.
마지막으로 애플리케이션 기술에 대한 수용의 단계에서 발생하는 긍정적인 태도로서의 수용과 부정적인 태도로서의 혁신저항을 사용자 입장에서 측정하고 연구를 진행하여 외식 배달앱 서비스 환경에 반영함으로써 배달앱 서비스 연구의 이론적 기반을 확립했다고 사료되어 진다.
현대 외식산업에서 기술 서비스가 제공하는 편리성은 상품 및 서비스의 구매와 사용에 영향을 미치며 중요한 역할을 한다. 특히 어플리케이션의 서비스 편의성은 혜택 뿐만 아니라 비용적인 요소를 가지고 있어 사용자들로 하여금 수용과 혁신저항의 태도를 형성시키며, 배달앱의 지속적 이용을 위한 수단으로 편의성에 대한 연구의 필요성이 제기되어 진다. 본 연구에서는 외식 배달앱의 서비스 편의성을 선행연구를 통해 접근 편의성, 의사결정 편의성, 사후 편익 편의성으로 하위차원을 도출하여 이 변수들이 지각된 가치, 수용과 혁신저항 및 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지 이론적 연구체계를 제시하였다.
이러한 이론적 배경을 바탕으로 연구모형을 도출하고 실증분석을 통해 가설을 검증하였다. 실증연구 분석을 위해 476명의 표본을 바탕으로 연구모형의 신뢰성, 적합성 등을 검토하여 총7개의 가설을 검증하였다.
본 연구의 주요결과는 다음과 같다.
첫째, 외식 배달앱 서비스 편의성의 사후 편익 편의성, 접근 편의성, 의사결정 편의성 순으로 지각된 가치에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
둘째, 외식 배달앱의 지각된 가치는 수용에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며, 혁신저항에는 유의한 영향을 보이지 않았다. 또한 수용은 행동의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며, 혁신저항은 행동의도에 유의한 영향을 보이지 않았다.
본 연구의 주요 시사점과 의의는 다음과 같다.
첫째, 본 연구는 이론적 측면에서 기술수용모델과 이용자 혁신저항모델 관점에서 연구를 통합시킴으로서 기술 수용과 행동의도에 대한 이해뿐만 아니라 혁신저항 요인에 대한 연구를 통해 배달앱 서비스의 실증 연구를 위한 기반을 마련한 점에서 의미가 있다.
둘째, 환대산업의 음식 배달업체, 그리고 레스토랑 및 호텔의 마케팅 수단인 어플리케이션의 편의성을 직접 적용한 실증 연구 자체가 부족한 상황에서 배달앱의 서비스 편의성과 관련한 실증 연구를 진행하였다는 데에 의미가 있다.
셋째, 배달앱 서비스 편의성, 지각된 가치, 수용과 혁신저항 및 행동의도 사이에서의 구조적인 관계를 새로운 관점에서 조명하고 분석하였다는 데에 의미가 있다. 또한 서비스 이용 후 수용과 혁신저항에 대한 비교를 통해 형성된 태도와 서비스 행동의도에 대한 영향 관계를 이용자의 혁신저항 관점을 포함해 새롭게 통합하고 분석했다는 점에서 다른 선행연구와는 차별화되며 이러한 연구결과 향후 실무적 도움이 될 것으로 기대된다.
마지막으로 애플리케이션 기술에 대한 수용의 단계에서 발생하는 긍정적인 태도로서의 수용과 부정적인 태도로서의 혁신저항을 사용자 입장에서 측정하고 연구를 진행하여 외식 배달앱 서비스 환경에 반영함으로써 배달앱 서비스 연구의 이론적 기반을 확립했다고 사료되어 진다.
The convenience provided by technology services in the modern food service industry plays an important role in influencing the purchase and use of goods and services. In particular, the service convenience of a mobile application is not only a benefit but also a cost factor. Therefore, it is necessa...
The convenience provided by technology services in the modern food service industry plays an important role in influencing the purchase and use of goods and services. In particular, the service convenience of a mobile application is not only a benefit but also a cost factor. Therefore, it is necessary for users to form an attitude of acceptance and resistance to innovation and to study convenience as a means for continuous use of delivery apps. The purpose of this study is to investigate the effect of service variables on perceived value, acceptance, resistance to innovation and behavioral intention by deriving sub-dimensions of convenience of service delivery, convenience of accessibility, convenience of decision making and convenience of post-benefit, and the theoretical research system was suggested. Based on this theoretical background, the research model was derived and the hypothesis was verified through empirical analysis. For the empirical research analysis, the reliability and suitability of the research model were examined based on 476 samples and a total of 7 hypotheses were verified. The main results of this study are as follows. First, in the order of convenience of post-benefit, accessibility, and decision-making convenience of delivery application service, they had positive effect on perceived value.
Second, perceived value of foodservice delivery app was found to have a positive effect on acceptance, but not on resistance to innovation. In addition, acceptance had a positive effect on behavioral intention while resistance to innovation had no significant effect on behavioral intention.
The main implications and implications of this study are as follows. First, this research is meaningful in that it is based on the theoretical viewpoint that integrates research from the viewpoint of technology acceptance model and user innovation resistance model.
Second, it is meaningful that this empirical study on mobile delivery application was carried out while there is a lack of empirical studies on convenience of mobile application linked to delivery services, restaurants, and hotels.
Third, it is meaningful to illuminate and analyze the structural relation between convenience of delivery application service, perceived value, acceptance and resistance to innovation and behavioral intentions from a new point of view.
In addition, this study differs from other prior studies in that it incorporates and analyzes new influences on attitudes and service behavior intentions through comparison of acceptance and resistance to innovation after using the service.
Hence, it is expected that this study will be of practical help in future business practices. Finally, the theoretical foundation of this research is established by measuring the user's resistance to innovation as a negative attitude and acceptance as a positive attitude to reflect in the delivery application service environment.
The convenience provided by technology services in the modern food service industry plays an important role in influencing the purchase and use of goods and services. In particular, the service convenience of a mobile application is not only a benefit but also a cost factor. Therefore, it is necessary for users to form an attitude of acceptance and resistance to innovation and to study convenience as a means for continuous use of delivery apps. The purpose of this study is to investigate the effect of service variables on perceived value, acceptance, resistance to innovation and behavioral intention by deriving sub-dimensions of convenience of service delivery, convenience of accessibility, convenience of decision making and convenience of post-benefit, and the theoretical research system was suggested. Based on this theoretical background, the research model was derived and the hypothesis was verified through empirical analysis. For the empirical research analysis, the reliability and suitability of the research model were examined based on 476 samples and a total of 7 hypotheses were verified. The main results of this study are as follows. First, in the order of convenience of post-benefit, accessibility, and decision-making convenience of delivery application service, they had positive effect on perceived value.
Second, perceived value of foodservice delivery app was found to have a positive effect on acceptance, but not on resistance to innovation. In addition, acceptance had a positive effect on behavioral intention while resistance to innovation had no significant effect on behavioral intention.
The main implications and implications of this study are as follows. First, this research is meaningful in that it is based on the theoretical viewpoint that integrates research from the viewpoint of technology acceptance model and user innovation resistance model.
Second, it is meaningful that this empirical study on mobile delivery application was carried out while there is a lack of empirical studies on convenience of mobile application linked to delivery services, restaurants, and hotels.
Third, it is meaningful to illuminate and analyze the structural relation between convenience of delivery application service, perceived value, acceptance and resistance to innovation and behavioral intentions from a new point of view.
In addition, this study differs from other prior studies in that it incorporates and analyzes new influences on attitudes and service behavior intentions through comparison of acceptance and resistance to innovation after using the service.
Hence, it is expected that this study will be of practical help in future business practices. Finally, the theoretical foundation of this research is established by measuring the user's resistance to innovation as a negative attitude and acceptance as a positive attitude to reflect in the delivery application service environment.
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