시대가 갈수록 발전하고 인간의 지혜는 끊임없이 최고봉을 오르고 있다. 인간의 지혜의 결정체이자 첨단기술의 산물인 인터넷의 발전은 가파르게 진행되고 있다. 인터넷 배경에서도 모바일 어플리케이션이 이 시대의 주류를 이루고 있다. 다양한 어플리케이션들이 우리 인간의 삶 속에 구현해 준다. 모바일 어플리케이션은 편리하고 시간을 절약하고 효율적으로 만들어주는 것이 사실이다. 이런 전자상거래 모델을 B2B(Business to Business), B2C(Business to Customer), C2C(Customer to Customer), ...
시대가 갈수록 발전하고 인간의 지혜는 끊임없이 최고봉을 오르고 있다. 인간의 지혜의 결정체이자 첨단기술의 산물인 인터넷의 발전은 가파르게 진행되고 있다. 인터넷 배경에서도 모바일 어플리케이션이 이 시대의 주류를 이루고 있다. 다양한 어플리케이션들이 우리 인간의 삶 속에 구현해 준다. 모바일 어플리케이션은 편리하고 시간을 절약하고 효율적으로 만들어주는 것이 사실이다. 이런 전자상거래 모델을 B2B(Business to Business), B2C(Business to Customer), C2C(Customer to Customer), O2O(Online to Offline) 등 다양하게 발전하였다. 특히 최근 몇 년 동안 O2O 전자상거래 모델이 많이 나타났다. 아시아에서 온라인과 오프라인 결합하는 형태가 급속히 발전하고 있다. O2O커머스 모델 시장과 관련된 업종은 금융업, 요식업, 의료업, 교육업, 여행업 등 우리 생활 전반을 다양한 O2O 서비스 어플리케이션들이 출시되고 있다. 한국 학기술정보통신부와 인터넷진흥원이 함께 조사한 '2017년 인터넷 이용실태 조사' 보고서에 따르면 한국 가구당 스마트 폰 보유 비율은 94.1%였다. 한국 가정 세계에서 스마트 폰 보급률이 가장 높은 국가인 것으로 나타났다. 1인당 설치한 어플리케이션 수도 압도적인 1위였다. 이러한 배경에서 스마트 폰 어플리케이션의 다양하게 개발되었다. 예를 들면 우리에게 친숙한 카카오택시, 배달의 민족, 직방, 에어비엔비 등의 애플리케이션이 바로 O2O 모델을 구현하고 있는 서비스들이다. 이들 서비스의 특징은 모바일을 통해 간단히 클릭만 하면 이용할 수 있지만 스마트 폰 어플리케이션의 활성화와 소비자 수요에 맞춘 출시라는 공통점이 있다. 특히 O2O 커머스 모델의 이러한 배경에서 한국의 음식 배달 어플리케이션 시장도 급성장 중이다. 배달 시장이 커지면서 배달 어플리케이션에 대한 중요성이 커지고 있다. 본 연구에서는 배달 어플리케이션 업체의 발전과 배달 어플리케이션 업체와 소비자의 관계 향상을 위해 배달 어플리케이션과 소비자 간의 연구와 분석이 필요가 있다. 본 연구에서는 먼저 배달 어플리케이션과 관련하여 내재적 속성 3개(친숙성, 커뮤니케이션, 즐거움)와 외재적 속성 3개(가격성, 편의성, 안전성)를 설치하였다. 다음으로 배달 어플리케이션의 6개 속성과 배달 어플리케이션 사용하는 소비자 만족 사이의 관계를 검토하고 마지막으로, 배달 어플리케이션에 대한 신뢰와 지속적 이용의도 사이의 관계를 검토하였다. 본 연구의 분석 결과는 배달 어플리케이션의 내재적 속성 중에서 친숙성을 제외한 커뮤니케이션과 즐거움은 소비자 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 배달 어플리케이션의 외재적 속성 중에서 편의성을 제외한 가격성과 안전성은 소비자 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 배달 어플리케이션을 사용하는 소비자 만족은 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 배달 어플리케이션에 관한 신뢰는 지속적 이용의도에 긍정적인 영향을 미친다. 위와 같이 배달 어플리케이션의 내외적 속성과 소비자 만족, 신뢰와 지속적인 배달 어플리케이션 사용 간의 관계를 확인할 수 있으며 이러한 비교 분석을 근거로 하여 향후 배달 어플리케이션 기업의 발전과 소비자 간의 관계에 전략적인 시사점을 제공할 수 있다.
시대가 갈수록 발전하고 인간의 지혜는 끊임없이 최고봉을 오르고 있다. 인간의 지혜의 결정체이자 첨단기술의 산물인 인터넷의 발전은 가파르게 진행되고 있다. 인터넷 배경에서도 모바일 어플리케이션이 이 시대의 주류를 이루고 있다. 다양한 어플리케이션들이 우리 인간의 삶 속에 구현해 준다. 모바일 어플리케이션은 편리하고 시간을 절약하고 효율적으로 만들어주는 것이 사실이다. 이런 전자상거래 모델을 B2B(Business to Business), B2C(Business to Customer), C2C(Customer to Customer), O2O(Online to Offline) 등 다양하게 발전하였다. 특히 최근 몇 년 동안 O2O 전자상거래 모델이 많이 나타났다. 아시아에서 온라인과 오프라인 결합하는 형태가 급속히 발전하고 있다. O2O커머스 모델 시장과 관련된 업종은 금융업, 요식업, 의료업, 교육업, 여행업 등 우리 생활 전반을 다양한 O2O 서비스 어플리케이션들이 출시되고 있다. 한국 학기술정보통신부와 인터넷진흥원이 함께 조사한 '2017년 인터넷 이용실태 조사' 보고서에 따르면 한국 가구당 스마트 폰 보유 비율은 94.1%였다. 한국 가정 세계에서 스마트 폰 보급률이 가장 높은 국가인 것으로 나타났다. 1인당 설치한 어플리케이션 수도 압도적인 1위였다. 이러한 배경에서 스마트 폰 어플리케이션의 다양하게 개발되었다. 예를 들면 우리에게 친숙한 카카오택시, 배달의 민족, 직방, 에어비엔비 등의 애플리케이션이 바로 O2O 모델을 구현하고 있는 서비스들이다. 이들 서비스의 특징은 모바일을 통해 간단히 클릭만 하면 이용할 수 있지만 스마트 폰 어플리케이션의 활성화와 소비자 수요에 맞춘 출시라는 공통점이 있다. 특히 O2O 커머스 모델의 이러한 배경에서 한국의 음식 배달 어플리케이션 시장도 급성장 중이다. 배달 시장이 커지면서 배달 어플리케이션에 대한 중요성이 커지고 있다. 본 연구에서는 배달 어플리케이션 업체의 발전과 배달 어플리케이션 업체와 소비자의 관계 향상을 위해 배달 어플리케이션과 소비자 간의 연구와 분석이 필요가 있다. 본 연구에서는 먼저 배달 어플리케이션과 관련하여 내재적 속성 3개(친숙성, 커뮤니케이션, 즐거움)와 외재적 속성 3개(가격성, 편의성, 안전성)를 설치하였다. 다음으로 배달 어플리케이션의 6개 속성과 배달 어플리케이션 사용하는 소비자 만족 사이의 관계를 검토하고 마지막으로, 배달 어플리케이션에 대한 신뢰와 지속적 이용의도 사이의 관계를 검토하였다. 본 연구의 분석 결과는 배달 어플리케이션의 내재적 속성 중에서 친숙성을 제외한 커뮤니케이션과 즐거움은 소비자 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 배달 어플리케이션의 외재적 속성 중에서 편의성을 제외한 가격성과 안전성은 소비자 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 배달 어플리케이션을 사용하는 소비자 만족은 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 배달 어플리케이션에 관한 신뢰는 지속적 이용의도에 긍정적인 영향을 미친다. 위와 같이 배달 어플리케이션의 내외적 속성과 소비자 만족, 신뢰와 지속적인 배달 어플리케이션 사용 간의 관계를 확인할 수 있으며 이러한 비교 분석을 근거로 하여 향후 배달 어플리케이션 기업의 발전과 소비자 간의 관계에 전략적인 시사점을 제공할 수 있다.
Times are evolving and human wisdom is constantly climbing the peak. The development of the Internet, the crystallization of human wisdom and the product of high technology, is proceeding steeply. In the context of the Internet, mobile applications are also the mainstay of this era. A variety of app...
Times are evolving and human wisdom is constantly climbing the peak. The development of the Internet, the crystallization of human wisdom and the product of high technology, is proceeding steeply. In the context of the Internet, mobile applications are also the mainstay of this era. A variety of applications embody in our human lives. It is true that mobile applications make them convenient, time-saving and efficient. This e-commerce model has evolved in many ways, including Business to Business (B2B), Business to Customer (B2C), Customer to Customer (C2C), and Online to Offline (O2O). In particular, many O2O e-commerce models have emerged in recent years. The form of online and offline coupling is rapidly developing in Asia. Various O2O service applications are being launched in sectors related to the O2O commerce model market, including financial, restaurant, medical, education and travel. According to the 2017 Internet Usage Survey report conducted jointly by the Korean Ministry of Science, Technology, Information and Communication and the Internet Promotion Agency, 94.1 percent of Korean households owned smart phones and 89.5 percent owned smart phones per household member. The number of Internet users stood at 45.28 million, but the rate of mobile Internet use was 88.5 percent. South Korea has the highest penetration rate of smartphones in the home world, a report showed Wednesday. The number of applications installed per person was also overwhelming. Against this backdrop, various smart phone applications have been developed. For example, cacao taxis, ethnic Koreans in delivery, direct flights, and air biennies that are familiar to us are the services that implement the O2O model. The features of these services are that they are all made available via mobile, with a simple click, in common that smart phone applications are activated and released in line with consumer needs. Especially against this backdrop of the O2O Commerce model, Korea's food delivery application market is also growing rapidly. As the delivery market grows, the importance of delivery applications is growing. In this study, research and analysis between delivery applications and consumers is needed to improve the development of delivery application companies and the relationship between delivery application providers and consumers. In this study, three intrinsic attributes (probability, communication, hobby enjoyment) and three external attributes (price, convenience, safety) were first established in relation to delivery applications. Next, the relationship between the six attributes of the delivery application and the consumer satisfaction using the delivery application was reviewed, and finally, the relationship between trust in the delivery application and the continued use of the delivery application was reviewed. The analysis results of this study showed that among the inherent attributes of the delivery application, communication and hobby enjoyment, excluding familiarity, have a positive effect on consumer satisfaction. Price and safety, excluding convenience, have a positive impact on consumer satisfaction among the external attributes of delivery applications. Consumer satisfaction with using delivery applications has also been shown to have a positive impact on trust. Confidence in delivery applications has been shown to have a positive impact on continued usage. The above identifies the internal and external attributes of the delivery application and the relationship between consumer satisfaction, trust and ongoing delivery application usage, and, on the basis of this comparative analysis, can provide strategic implications for the future development of the delivery application enterprise and the relationship between consumers.
Times are evolving and human wisdom is constantly climbing the peak. The development of the Internet, the crystallization of human wisdom and the product of high technology, is proceeding steeply. In the context of the Internet, mobile applications are also the mainstay of this era. A variety of applications embody in our human lives. It is true that mobile applications make them convenient, time-saving and efficient. This e-commerce model has evolved in many ways, including Business to Business (B2B), Business to Customer (B2C), Customer to Customer (C2C), and Online to Offline (O2O). In particular, many O2O e-commerce models have emerged in recent years. The form of online and offline coupling is rapidly developing in Asia. Various O2O service applications are being launched in sectors related to the O2O commerce model market, including financial, restaurant, medical, education and travel. According to the 2017 Internet Usage Survey report conducted jointly by the Korean Ministry of Science, Technology, Information and Communication and the Internet Promotion Agency, 94.1 percent of Korean households owned smart phones and 89.5 percent owned smart phones per household member. The number of Internet users stood at 45.28 million, but the rate of mobile Internet use was 88.5 percent. South Korea has the highest penetration rate of smartphones in the home world, a report showed Wednesday. The number of applications installed per person was also overwhelming. Against this backdrop, various smart phone applications have been developed. For example, cacao taxis, ethnic Koreans in delivery, direct flights, and air biennies that are familiar to us are the services that implement the O2O model. The features of these services are that they are all made available via mobile, with a simple click, in common that smart phone applications are activated and released in line with consumer needs. Especially against this backdrop of the O2O Commerce model, Korea's food delivery application market is also growing rapidly. As the delivery market grows, the importance of delivery applications is growing. In this study, research and analysis between delivery applications and consumers is needed to improve the development of delivery application companies and the relationship between delivery application providers and consumers. In this study, three intrinsic attributes (probability, communication, hobby enjoyment) and three external attributes (price, convenience, safety) were first established in relation to delivery applications. Next, the relationship between the six attributes of the delivery application and the consumer satisfaction using the delivery application was reviewed, and finally, the relationship between trust in the delivery application and the continued use of the delivery application was reviewed. The analysis results of this study showed that among the inherent attributes of the delivery application, communication and hobby enjoyment, excluding familiarity, have a positive effect on consumer satisfaction. Price and safety, excluding convenience, have a positive impact on consumer satisfaction among the external attributes of delivery applications. Consumer satisfaction with using delivery applications has also been shown to have a positive impact on trust. Confidence in delivery applications has been shown to have a positive impact on continued usage. The above identifies the internal and external attributes of the delivery application and the relationship between consumer satisfaction, trust and ongoing delivery application usage, and, on the basis of this comparative analysis, can provide strategic implications for the future development of the delivery application enterprise and the relationship between consumers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.