이 연구는 매년 실시되는 ‘학부모 상담 주간’ 학부모 상담과정에서 학부모가 어떤 체험을 하고, 어떤 심리적 과정이 존재하는지 분석함으로써 담임교사가 학부모 상담을 효과적으로 준비하고, 진행하고, 그 결과를 활용하는데 도움을 주고자 하였다.
연구문제를 해결하기 위하여 27년 경력의 현직 교사가 연구자로, 11명의 학부모가 공동연구자로 참여하여 6회기에 걸쳐 체험분석을 진행하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 학부모들은 학부모 상담 신청서를 받으면 상담 참여 여부, 상담 유형, 상담 참여 시간 등에...
이 연구는 매년 실시되는 ‘학부모 상담 주간’ 학부모 상담과정에서 학부모가 어떤 체험을 하고, 어떤 심리적 과정이 존재하는지 분석함으로써 담임교사가 학부모 상담을 효과적으로 준비하고, 진행하고, 그 결과를 활용하는데 도움을 주고자 하였다.
연구문제를 해결하기 위하여 27년 경력의 현직 교사가 연구자로, 11명의 학부모가 공동연구자로 참여하여 6회기에 걸쳐 체험분석을 진행하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 학부모들은 학부모 상담 신청서를 받으면 상담 참여 여부, 상담 유형, 상담 참여 시간 등에 관한 다양한 고민과 더불어 부담감, 기대, 불안감, 궁금함과 같은 정서를 체험한다. 또, 상담을 위해 학부모 자신과 자녀의 스케줄 조정, 자녀와 담임교사에 대한 정보수집, 옷차림 등 다양한 준비를 한다.
둘째, 학교를 방문하고 본격적인 상담이 진행되기 전 많은 학부모들이 체험하는 정서는 ‘긴장감’이었다. 긴장감은 상담이 진행되기 전 학부모들이 담임교사, 교실환경, 이전 학부모 내담자를 어떻게 인식하는가에 따라 계속 유지되거나 안도감, 설렘, 신뢰감 등 다른 정서로 대체되었다.
셋째, 학부모 상담 과정에서 대부분의 학부모가 상담에 대한 만족도와 별개로 공통적으로 체험하는 정서는 ‘긴장감’ 이었고, 이는 상담이 끝난 후 ‘후련함’으로 대체되었다. 또한, 학부모는 상담과정에서 교사의 상담활동을 해석하거나 판단하면서 신뢰감, 안도감과 같은 긍정적 정서를 체험하기도 하고, 불신, 불안과 같은 부정적 정서를 체험하기도 하였다. 이러한 정서체험은 상담이 끝난 후에도 학부모가 상담에 대해 의미를 해석하고 판단하면서 지속되었다.
넷째, 학부모 상담에 대한 학부모의 만족도는 학부모 자신, 자녀, 교사에게 큰 영향을 준다. 상담에 대한 만족은 학부모에게 긍정적 정서를 유발하고 이는 학부모 자신, 자녀, 교사와의 관계에 긍정적인 영향을 주고, 반대로 불만족한 상담은 부정적 정서를 유발하고 부정적 영향을 준다.
연구에 참여한 공동연구자는 대부분 학교생활을 원만하게 하는 자녀의 학부모로 개인적인 특성 즉, 직업 유무, 자녀의 학년, 학업수준 등이 고려되지 않았으며 학부모 상담 전 학부모와 교사의 관계, 소통의 빈도나 깊이는 고려되지 못한 한계점이 있다. 그럼에도 불구하고 이 연구는 학부모 상담과정에서 학부모의 체험에 초점을 맞추어 실행되었다는 점에서 기존 연구와 차별성을 가지고 있으며 무엇보다 학부모의 심리적 과정을 도식화하여 교사가 학부모 상담을 효과적으로 준비하고 운영하는데 도움을 줄 것으로 기대한다.
이 연구는 매년 실시되는 ‘학부모 상담 주간’ 학부모 상담과정에서 학부모가 어떤 체험을 하고, 어떤 심리적 과정이 존재하는지 분석함으로써 담임교사가 학부모 상담을 효과적으로 준비하고, 진행하고, 그 결과를 활용하는데 도움을 주고자 하였다.
연구문제를 해결하기 위하여 27년 경력의 현직 교사가 연구자로, 11명의 학부모가 공동연구자로 참여하여 6회기에 걸쳐 체험분석을 진행하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 학부모들은 학부모 상담 신청서를 받으면 상담 참여 여부, 상담 유형, 상담 참여 시간 등에 관한 다양한 고민과 더불어 부담감, 기대, 불안감, 궁금함과 같은 정서를 체험한다. 또, 상담을 위해 학부모 자신과 자녀의 스케줄 조정, 자녀와 담임교사에 대한 정보수집, 옷차림 등 다양한 준비를 한다.
둘째, 학교를 방문하고 본격적인 상담이 진행되기 전 많은 학부모들이 체험하는 정서는 ‘긴장감’이었다. 긴장감은 상담이 진행되기 전 학부모들이 담임교사, 교실환경, 이전 학부모 내담자를 어떻게 인식하는가에 따라 계속 유지되거나 안도감, 설렘, 신뢰감 등 다른 정서로 대체되었다.
셋째, 학부모 상담 과정에서 대부분의 학부모가 상담에 대한 만족도와 별개로 공통적으로 체험하는 정서는 ‘긴장감’ 이었고, 이는 상담이 끝난 후 ‘후련함’으로 대체되었다. 또한, 학부모는 상담과정에서 교사의 상담활동을 해석하거나 판단하면서 신뢰감, 안도감과 같은 긍정적 정서를 체험하기도 하고, 불신, 불안과 같은 부정적 정서를 체험하기도 하였다. 이러한 정서체험은 상담이 끝난 후에도 학부모가 상담에 대해 의미를 해석하고 판단하면서 지속되었다.
넷째, 학부모 상담에 대한 학부모의 만족도는 학부모 자신, 자녀, 교사에게 큰 영향을 준다. 상담에 대한 만족은 학부모에게 긍정적 정서를 유발하고 이는 학부모 자신, 자녀, 교사와의 관계에 긍정적인 영향을 주고, 반대로 불만족한 상담은 부정적 정서를 유발하고 부정적 영향을 준다.
연구에 참여한 공동연구자는 대부분 학교생활을 원만하게 하는 자녀의 학부모로 개인적인 특성 즉, 직업 유무, 자녀의 학년, 학업수준 등이 고려되지 않았으며 학부모 상담 전 학부모와 교사의 관계, 소통의 빈도나 깊이는 고려되지 못한 한계점이 있다. 그럼에도 불구하고 이 연구는 학부모 상담과정에서 학부모의 체험에 초점을 맞추어 실행되었다는 점에서 기존 연구와 차별성을 가지고 있으며 무엇보다 학부모의 심리적 과정을 도식화하여 교사가 학부모 상담을 효과적으로 준비하고 운영하는데 도움을 줄 것으로 기대한다.
This study attempts to help the homeroom teacher prepare for, conduct the parents counseling, and utilize the results of it by analyzing the experiences of the parents and the existence of certain psychological state in the process of parent counseling at the annual 'Parent Counseling Week'.
In...
This study attempts to help the homeroom teacher prepare for, conduct the parents counseling, and utilize the results of it by analyzing the experiences of the parents and the existence of certain psychological state in the process of parent counseling at the annual 'Parent Counseling Week'.
In order to help this research, the current elementary teacher with 27 years of experience as the researcher and 11 parents as co–researchers participated and analyzed their experiences through 6 sessions. The results of the research are the following.
First, parents had various worries on whether to participate in their counselings, what kind of counselings are to be given, when to participate in their counselings when they receive a parent-counseling application form. And they experienced the emotions such as burden, expectation, anxiety, and wonder. In addition, various arrangements are made, such as adjusting the schedule of the parent and her child, collecting information about her child and the homeroom teacher, and preparing the outfit for the counseling.
Second, the parents experienced ‘tension’ before they visited the homeroom teacher and started the real counseling. Tension was maintained or replaced by other emotions such as relief, fluttering, and confidence, depending on how parents perceived the homeroom teacher, the classroom environment, and the previous parental client before counselings.
Third, the commonly experienced emotion of most parents in their parent-counselings was ‘tension’ regardless of their satisfaction with the counselings, and this was replaced with 'relief’ after the counselings were over. Also parents experienced positive emotions such as trust and relief or negative emotions such as distrust and anxiety while understanding or judging teacher's counseling activities during the counseling processes. These emotional experiences lasted somehow long even after the counselings are finished.
Fourth, parents' satisfaction with their parent-counselings gave a great influence on parents themselves, their children and the teachers. The satisfaction with the counselings induced positive emotions to parents, which positively affected the relationships with the parents themselves, their children, and the teachers. On the contrary, unsatisfactory counselings induced negative emotions and give negative effects on their relationships.
The researchers who participated in this study are mostly the parents of the children who made their school life harmonious, although personal characteristics such as job status, child's grade, and academic level were not considered, and there are limitation on parent-teacher relationships before parent-counseling and frequency or the depth of communication between them were not considered. Nevertheless, this study differs from previous studies in the point that this was conducted focusing on the parents’ experiences during the parent-counseling processes. Most of all, I hope that the diagrammed psychological process of the parents can help the teachers effectively prepare for and conduct the parent-counseling.
This study attempts to help the homeroom teacher prepare for, conduct the parents counseling, and utilize the results of it by analyzing the experiences of the parents and the existence of certain psychological state in the process of parent counseling at the annual 'Parent Counseling Week'.
In order to help this research, the current elementary teacher with 27 years of experience as the researcher and 11 parents as co–researchers participated and analyzed their experiences through 6 sessions. The results of the research are the following.
First, parents had various worries on whether to participate in their counselings, what kind of counselings are to be given, when to participate in their counselings when they receive a parent-counseling application form. And they experienced the emotions such as burden, expectation, anxiety, and wonder. In addition, various arrangements are made, such as adjusting the schedule of the parent and her child, collecting information about her child and the homeroom teacher, and preparing the outfit for the counseling.
Second, the parents experienced ‘tension’ before they visited the homeroom teacher and started the real counseling. Tension was maintained or replaced by other emotions such as relief, fluttering, and confidence, depending on how parents perceived the homeroom teacher, the classroom environment, and the previous parental client before counselings.
Third, the commonly experienced emotion of most parents in their parent-counselings was ‘tension’ regardless of their satisfaction with the counselings, and this was replaced with 'relief’ after the counselings were over. Also parents experienced positive emotions such as trust and relief or negative emotions such as distrust and anxiety while understanding or judging teacher's counseling activities during the counseling processes. These emotional experiences lasted somehow long even after the counselings are finished.
Fourth, parents' satisfaction with their parent-counselings gave a great influence on parents themselves, their children and the teachers. The satisfaction with the counselings induced positive emotions to parents, which positively affected the relationships with the parents themselves, their children, and the teachers. On the contrary, unsatisfactory counselings induced negative emotions and give negative effects on their relationships.
The researchers who participated in this study are mostly the parents of the children who made their school life harmonious, although personal characteristics such as job status, child's grade, and academic level were not considered, and there are limitation on parent-teacher relationships before parent-counseling and frequency or the depth of communication between them were not considered. Nevertheless, this study differs from previous studies in the point that this was conducted focusing on the parents’ experiences during the parent-counseling processes. Most of all, I hope that the diagrammed psychological process of the parents can help the teachers effectively prepare for and conduct the parent-counseling.
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