이 연구는 카뮈의 『이방인』에 나타난 실존적 권태를 고찰하고 교육적 의의를 밝히는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 작품 『이방인』의 저자인 카뮈의 생애 및 시대적 상황과 작품세계를 살펴보았으며, 실존적 권태를 이해하기 위해 실존적 존재로서 인간이해와 근본기분으로서의 권태의 개념을 살펴보았고, 『이방인』의 작품 분석을 위해 등장인물의 특징과 주제의식을 탐색하였다. 그리고 『이방인』에 드러난 권태를 고찰하였다. 이를 바탕으로 권태의 교육적 의의와 한계를 도출하였다. 『이방인』에 나타난 실존적 권태를 고찰하고, 이를 바탕으로 한 교육적 의의는 다음과 같다. 첫째, 권태는 숙고와 반성의 여유를 제공함으로써 성장의 계기가 된다. 둘째, 권태는 진부한 지식이나 견해에 대해 비판과 의문을 제기하고 변화를 모색함으로써 창조성의 발판이 된다. 셋째, 권태는 자신을 돌아보게 함으로써 삶의 주체적 주인으로 살아가게 할 수 있다. 권태는 인간이라면 늘 느끼는 가장 보편적인 감정이며 살아있는 정서로 우리의 삶을 보호하는 역할을 한다. 특히 실존적 권태는 인간이 자기성찰을 하게 하는 측면이 강하다. 실존적 권태에 대한 진지한 물음은 삶의 여유와 ...
이 연구는 카뮈의 『이방인』에 나타난 실존적 권태를 고찰하고 교육적 의의를 밝히는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 작품 『이방인』의 저자인 카뮈의 생애 및 시대적 상황과 작품세계를 살펴보았으며, 실존적 권태를 이해하기 위해 실존적 존재로서 인간이해와 근본기분으로서의 권태의 개념을 살펴보았고, 『이방인』의 작품 분석을 위해 등장인물의 특징과 주제의식을 탐색하였다. 그리고 『이방인』에 드러난 권태를 고찰하였다. 이를 바탕으로 권태의 교육적 의의와 한계를 도출하였다. 『이방인』에 나타난 실존적 권태를 고찰하고, 이를 바탕으로 한 교육적 의의는 다음과 같다. 첫째, 권태는 숙고와 반성의 여유를 제공함으로써 성장의 계기가 된다. 둘째, 권태는 진부한 지식이나 견해에 대해 비판과 의문을 제기하고 변화를 모색함으로써 창조성의 발판이 된다. 셋째, 권태는 자신을 돌아보게 함으로써 삶의 주체적 주인으로 살아가게 할 수 있다. 권태는 인간이라면 늘 느끼는 가장 보편적인 감정이며 살아있는 정서로 우리의 삶을 보호하는 역할을 한다. 특히 실존적 권태는 인간이 자기성찰을 하게 하는 측면이 강하다. 실존적 권태에 대한 진지한 물음은 삶의 여유와 삶의 의미를 찾지 못한 채 바쁘게만 살아가는 현대인들에게 자신을 성찰하고 나아가 우리가 살고 있는 이 시대를 성찰하는 데 좋은 기회가 될 수 있다. 또한 권태를 제대로 인식하고 받아들인다면 권태는 인간을 보다 인간답고 창조적인 삶으로의 변화로 이끌 수 있는 교육적인 측면에서의 기능과 의미를 가질 것이다. 이러한 맥락에서 권태에 대한 연구는 필요하다. 이러한 교육적 의의에도 불구하고, 권태의 개념이 너무 방대하고 애매모호하여 명확한 기준과 개념을 정하기에 어려움이 있으며, 권태의 극복방법이 쉽지 않고 교육적으로 적용하고 실천하는데 어려움이 있다는 연구의 한계를 가진다. 따라서 앞으로 권태가 삶에 미치는 긍정적이며 부정적인 기능에 대한 연구와 이를 바탕으로 한 권태의 교육적 관심과 연구가 더 많이 이루어져야 할 것이다.
이 연구는 카뮈의 『이방인』에 나타난 실존적 권태를 고찰하고 교육적 의의를 밝히는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 작품 『이방인』의 저자인 카뮈의 생애 및 시대적 상황과 작품세계를 살펴보았으며, 실존적 권태를 이해하기 위해 실존적 존재로서 인간이해와 근본기분으로서의 권태의 개념을 살펴보았고, 『이방인』의 작품 분석을 위해 등장인물의 특징과 주제의식을 탐색하였다. 그리고 『이방인』에 드러난 권태를 고찰하였다. 이를 바탕으로 권태의 교육적 의의와 한계를 도출하였다. 『이방인』에 나타난 실존적 권태를 고찰하고, 이를 바탕으로 한 교육적 의의는 다음과 같다. 첫째, 권태는 숙고와 반성의 여유를 제공함으로써 성장의 계기가 된다. 둘째, 권태는 진부한 지식이나 견해에 대해 비판과 의문을 제기하고 변화를 모색함으로써 창조성의 발판이 된다. 셋째, 권태는 자신을 돌아보게 함으로써 삶의 주체적 주인으로 살아가게 할 수 있다. 권태는 인간이라면 늘 느끼는 가장 보편적인 감정이며 살아있는 정서로 우리의 삶을 보호하는 역할을 한다. 특히 실존적 권태는 인간이 자기성찰을 하게 하는 측면이 강하다. 실존적 권태에 대한 진지한 물음은 삶의 여유와 삶의 의미를 찾지 못한 채 바쁘게만 살아가는 현대인들에게 자신을 성찰하고 나아가 우리가 살고 있는 이 시대를 성찰하는 데 좋은 기회가 될 수 있다. 또한 권태를 제대로 인식하고 받아들인다면 권태는 인간을 보다 인간답고 창조적인 삶으로의 변화로 이끌 수 있는 교육적인 측면에서의 기능과 의미를 가질 것이다. 이러한 맥락에서 권태에 대한 연구는 필요하다. 이러한 교육적 의의에도 불구하고, 권태의 개념이 너무 방대하고 애매모호하여 명확한 기준과 개념을 정하기에 어려움이 있으며, 권태의 극복방법이 쉽지 않고 교육적으로 적용하고 실천하는데 어려움이 있다는 연구의 한계를 가진다. 따라서 앞으로 권태가 삶에 미치는 긍정적이며 부정적인 기능에 대한 연구와 이를 바탕으로 한 권태의 교육적 관심과 연구가 더 많이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the meaning of existential boredom in Camus' 『The Stranger』 and clarify its educational significance. In order to achieve this purpose, this study examined the life, background, and creative world of Camus, the author of 『The Stranger』 and discussed the meani...
The purpose of this study was to examine the meaning of existential boredom in Camus' 『The Stranger』 and clarify its educational significance. In order to achieve this purpose, this study examined the life, background, and creative world of Camus, the author of 『The Stranger』 and discussed the meaning of mankind as existential beings and the concept of boredom as an essential feeling to comprehend existential boredom. To analyze 『The Stranger』, it explored the characteristics of characters and the topic. Also, it discussed the feeling of boredom portrayed in 『The Stranger』. Based on these discussions, this study derived the educational meaning and limitation of boredom. The following describes the educational significance of existential boredom portrayed in 『The Stranger』: First, boredom provides an opportunity for contemplation and self-reflection to grow. Second, boredom raises questions and criticisms about banal knowledge or opinions and seeks for creativity. Third, boredom makes one to look back on oneself and to live one's own life. Boredom is one of the most universal emotions of mankind and a living sentiment that protects our lives. In particular, existential boredom allows us to reflect on ourselves. The serious question of existential boredom can provide the modern people who are just busy without any opportunity to ponder and find the meaning of life to reflect on themselves and the world in which they live. Also, boredom, when understood and accepted properly, can have educational functions and meanings for us to change our lives to be more humane and creative. Further studies on boredom are necessary in this context. Despite these educational meaning, the concept of boredom is too broad and ambiguous with difficulties to set clear standard and concept. Also, ways to overcome boredom are difficult and there are limitations to applying and practicing the educational meaning of the boredom educationally. Therefore, more studies should be conducted with educational interests in boredom to discuss both the positive and negative functions of boredom in life.
The purpose of this study was to examine the meaning of existential boredom in Camus' 『The Stranger』 and clarify its educational significance. In order to achieve this purpose, this study examined the life, background, and creative world of Camus, the author of 『The Stranger』 and discussed the meaning of mankind as existential beings and the concept of boredom as an essential feeling to comprehend existential boredom. To analyze 『The Stranger』, it explored the characteristics of characters and the topic. Also, it discussed the feeling of boredom portrayed in 『The Stranger』. Based on these discussions, this study derived the educational meaning and limitation of boredom. The following describes the educational significance of existential boredom portrayed in 『The Stranger』: First, boredom provides an opportunity for contemplation and self-reflection to grow. Second, boredom raises questions and criticisms about banal knowledge or opinions and seeks for creativity. Third, boredom makes one to look back on oneself and to live one's own life. Boredom is one of the most universal emotions of mankind and a living sentiment that protects our lives. In particular, existential boredom allows us to reflect on ourselves. The serious question of existential boredom can provide the modern people who are just busy without any opportunity to ponder and find the meaning of life to reflect on themselves and the world in which they live. Also, boredom, when understood and accepted properly, can have educational functions and meanings for us to change our lives to be more humane and creative. Further studies on boredom are necessary in this context. Despite these educational meaning, the concept of boredom is too broad and ambiguous with difficulties to set clear standard and concept. Also, ways to overcome boredom are difficult and there are limitations to applying and practicing the educational meaning of the boredom educationally. Therefore, more studies should be conducted with educational interests in boredom to discuss both the positive and negative functions of boredom in life.
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