안전한 생활은 영유아기부터 이루어져야 하며, 안전한 생활을 영위하기 위해서는 안전의식이 확립되어야 한다. 안전의식은 성인이 되어서도 안전한 생활을 영위하는 데 지속적인 영향을 미친다. 그리고 영유아의 안전의식 확립은 체계적이고 현실에 맞는 안전교육을 통해서 얻어질 수 있다. 이에 본 연구는 영유아보육시설의 안전교육 실태와 개선방안에 대해 실증적으로 분석하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 구체적인 연구문제로 교사의 특성인 교사의 경력, 교사의 연령, 시설유형, 영유아연령에 따라 보육시설의 안전사고 실태, 안전교육 실태, 보육교사의 안전교육 인식, 보육시설의 안전교육을 위한 교사의 요구사항과 개선점에 차이가 있는지를 알아보았다. 연구방법으로는 연구자가 8명의 보육교사에게 예비설문지로 조사한 후 부산시내 영유아보육시설의 보육교사 340명에게 설문조사를 실시하였으며, 조사도구는 영유아보육시설의 안전교육 실태 및 개선방안에 관련된 질문지를 연구자가 수정·보완하여 사용하였으며, ...
안전한 생활은 영유아기부터 이루어져야 하며, 안전한 생활을 영위하기 위해서는 안전의식이 확립되어야 한다. 안전의식은 성인이 되어서도 안전한 생활을 영위하는 데 지속적인 영향을 미친다. 그리고 영유아의 안전의식 확립은 체계적이고 현실에 맞는 안전교육을 통해서 얻어질 수 있다. 이에 본 연구는 영유아보육시설의 안전교육 실태와 개선방안에 대해 실증적으로 분석하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 구체적인 연구문제로 교사의 특성인 교사의 경력, 교사의 연령, 시설유형, 영유아연령에 따라 보육시설의 안전사고 실태, 안전교육 실태, 보육교사의 안전교육 인식, 보육시설의 안전교육을 위한 교사의 요구사항과 개선점에 차이가 있는지를 알아보았다. 연구방법으로는 연구자가 8명의 보육교사에게 예비설문지로 조사한 후 부산시내 영유아보육시설의 보육교사 340명에게 설문조사를 실시하였으며, 조사도구는 영유아보육시설의 안전교육 실태 및 개선방안에 관련된 질문지를 연구자가 수정·보완하여 사용하였으며, SPSS Ver.23프로그램을 사용하여 교차분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아보육시설의 안전수준은 대체로 안전한 편이었으며 영유아의 개인적 특성이나 교사부주의 등으로 인한 안전사고가 주로 발생하므로 안전물품사용과 유해물품 관리, 시설의 설비, 정비, 보수를 철저히 해야 하는 것으로 나타났다. 그리고 안전사고 발생 시에는 보육교사의 비상시 업무분담과 빠른 병원 이송 등과 같은 대처방안도 잘 수립되어 있었다. 둘째, 영유아보육시설의 안전교육은 대부분 만0세나 만1세부터 실시하고 있었으며, 시청각교육으로 인한 집단교육이 주를 이루었다. 영유아에게 실시하기 어려운 안전교육은 약물 및 사이버 중독예방교육, 재난교육이 큰 비중으로 나타났다. 그리고 안전교육을 위한 교재 및 자료는 대체적으로 적절하게 준비되어 있었고 활용하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 영유아 안전교육은 영유아가 위험발생 시 대처능력을 향상시키며, 안전의식과 신변보호를 목적으로 하고 있었으며, 아동복지법의 안전교육 기준은 대체로 적당한 것으로 나타났다. 교사들은 대부분 안전교육을 이수하였으며, 이수과목으로는 아동학대예방교육, 아동성폭력예방교육, 심폐소생술 등이었으며, 소수의 미이수 교사들은 안전교육의 필요성은 느끼지만 보육공백이나 업무의 과중함으로 인해 교육을 받을 수 없는 것으로 나타났다. 넷째, 영유아교사의 안전교육을 위한 요구사항과 개선점에서는 평소에 발생빈도가 높은 안전사고 위주로, 영유아 연령·발달 단계와 시간을 고려해 안전교육을 실시해야 하는 것으로 나타났다. 그리고 전문인력 없이 영유아보육시설 자체에 교육을 일임하거나 문서위주의 형식적인 교육, 일정시간동안 영유아의 특성을 배제한 교육을 시키는 것에 대해서는 우선 개선사항으로 나타났다. 안전교육의 활성화를 위해서는 전문기관에서 분야별 안전교육을 영유아보육시설로 내방해 실시하거나 표준화된 지도서 발행, 체험관이용 등의 여러 활성화방안이 제시되었다.
안전한 생활은 영유아기부터 이루어져야 하며, 안전한 생활을 영위하기 위해서는 안전의식이 확립되어야 한다. 안전의식은 성인이 되어서도 안전한 생활을 영위하는 데 지속적인 영향을 미친다. 그리고 영유아의 안전의식 확립은 체계적이고 현실에 맞는 안전교육을 통해서 얻어질 수 있다. 이에 본 연구는 영유아보육시설의 안전교육 실태와 개선방안에 대해 실증적으로 분석하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 구체적인 연구문제로 교사의 특성인 교사의 경력, 교사의 연령, 시설유형, 영유아연령에 따라 보육시설의 안전사고 실태, 안전교육 실태, 보육교사의 안전교육 인식, 보육시설의 안전교육을 위한 교사의 요구사항과 개선점에 차이가 있는지를 알아보았다. 연구방법으로는 연구자가 8명의 보육교사에게 예비설문지로 조사한 후 부산시내 영유아보육시설의 보육교사 340명에게 설문조사를 실시하였으며, 조사도구는 영유아보육시설의 안전교육 실태 및 개선방안에 관련된 질문지를 연구자가 수정·보완하여 사용하였으며, SPSS Ver.23프로그램을 사용하여 교차분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아보육시설의 안전수준은 대체로 안전한 편이었으며 영유아의 개인적 특성이나 교사부주의 등으로 인한 안전사고가 주로 발생하므로 안전물품사용과 유해물품 관리, 시설의 설비, 정비, 보수를 철저히 해야 하는 것으로 나타났다. 그리고 안전사고 발생 시에는 보육교사의 비상시 업무분담과 빠른 병원 이송 등과 같은 대처방안도 잘 수립되어 있었다. 둘째, 영유아보육시설의 안전교육은 대부분 만0세나 만1세부터 실시하고 있었으며, 시청각교육으로 인한 집단교육이 주를 이루었다. 영유아에게 실시하기 어려운 안전교육은 약물 및 사이버 중독예방교육, 재난교육이 큰 비중으로 나타났다. 그리고 안전교육을 위한 교재 및 자료는 대체적으로 적절하게 준비되어 있었고 활용하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 영유아 안전교육은 영유아가 위험발생 시 대처능력을 향상시키며, 안전의식과 신변보호를 목적으로 하고 있었으며, 아동복지법의 안전교육 기준은 대체로 적당한 것으로 나타났다. 교사들은 대부분 안전교육을 이수하였으며, 이수과목으로는 아동학대예방교육, 아동성폭력예방교육, 심폐소생술 등이었으며, 소수의 미이수 교사들은 안전교육의 필요성은 느끼지만 보육공백이나 업무의 과중함으로 인해 교육을 받을 수 없는 것으로 나타났다. 넷째, 영유아교사의 안전교육을 위한 요구사항과 개선점에서는 평소에 발생빈도가 높은 안전사고 위주로, 영유아 연령·발달 단계와 시간을 고려해 안전교육을 실시해야 하는 것으로 나타났다. 그리고 전문인력 없이 영유아보육시설 자체에 교육을 일임하거나 문서위주의 형식적인 교육, 일정시간동안 영유아의 특성을 배제한 교육을 시키는 것에 대해서는 우선 개선사항으로 나타났다. 안전교육의 활성화를 위해서는 전문기관에서 분야별 안전교육을 영유아보육시설로 내방해 실시하거나 표준화된 지도서 발행, 체험관이용 등의 여러 활성화방안이 제시되었다.
Safe living should be done from early childhood, and safety consciousness should be established in order to lead a safe life. Safety consciousness has an ongoing impact on maintaining a safe life even as an adult. The establishment of safety awareness for infants and toddlers can be achieved through...
Safe living should be done from early childhood, and safety consciousness should be established in order to lead a safe life. Safety consciousness has an ongoing impact on maintaining a safe life even as an adult. The establishment of safety awareness for infants and toddlers can be achieved through systematic and realistic safety education. The purpose of this study is to analyze the actual situation and improvement plan of safety education in day care facilities. In order to accomplish this purpose, specific research problems are classified into three categories: teacher's career, age of the teacher, type of facility, safety accident status of childcare facilities, safety education, awareness of safety education of childcare teachers. We examined whether there is any difference in teacher 's requirements and improvement for safety education. As a research method, the researchers surveyed the prequestionnaire to 8 childcare teachers and then surveyed to 340 childcare teachers in day care facilities in Pusan. The questionnaire was revised and supplemented by the researchers, and the crossover analysis was conducted using the SPSS Ver.23 program. The results of the study are as follows. First, the safety level of infant child care facilities is generally safe, and safety accidents are mainly caused by personal characteristics of infants and teachers and carelessness. Therefore, it is necessary to thoroughly use safe goods, manage harmful goods, appear. In the event of a safety accident, countermeasures such as emergency assignment of childcare teachers and fast hospital transportation were well established. Second, the safety education for infant child care facilities was conducted from age 0 to 1 year, and group education based on audiovisual education was found to be main. Safety education, which is difficult for infants and young children to take, is a major component for the drug and cyber addiction prevention education and disaster education. In addition, textbooks and materials for safety education have been appropriately prepared and utilized appropriately. Third, the safety education for infants and young children was aimed at improving the coping ability in case of danger, safety consciousness and personal safety, and the safety education standards of the Child Welfare Act were generally appropriate. Most of the teachers completed safety education. The subjects of this course were child abuse prevention education, child sexual abuse prevention education, and CPR. A few of teachers who did not complete the education courses felt the need for safety education, but was not able to receive education due to nursery vacancy or overwork. Fourth, in the requirements and improvements for safety education for infants and toddlers, safety education should be carried out in consideration of age, development stage and time of infants, mainly safety accidents that occur frequently. In addition, it was a first priority to provide education in the infant nursery facilities itself, or to provide formal education based on documents or education that excludes the characteristics of infants and young children for a certain period of time. In order to promote safety education, various activating methods such as carrying out the field-specific safety education at the specialist institution, visiting the infant day care facility, issuing the standardized guidebook, and using the experience hall were suggested.
Safe living should be done from early childhood, and safety consciousness should be established in order to lead a safe life. Safety consciousness has an ongoing impact on maintaining a safe life even as an adult. The establishment of safety awareness for infants and toddlers can be achieved through systematic and realistic safety education. The purpose of this study is to analyze the actual situation and improvement plan of safety education in day care facilities. In order to accomplish this purpose, specific research problems are classified into three categories: teacher's career, age of the teacher, type of facility, safety accident status of childcare facilities, safety education, awareness of safety education of childcare teachers. We examined whether there is any difference in teacher 's requirements and improvement for safety education. As a research method, the researchers surveyed the prequestionnaire to 8 childcare teachers and then surveyed to 340 childcare teachers in day care facilities in Pusan. The questionnaire was revised and supplemented by the researchers, and the crossover analysis was conducted using the SPSS Ver.23 program. The results of the study are as follows. First, the safety level of infant child care facilities is generally safe, and safety accidents are mainly caused by personal characteristics of infants and teachers and carelessness. Therefore, it is necessary to thoroughly use safe goods, manage harmful goods, appear. In the event of a safety accident, countermeasures such as emergency assignment of childcare teachers and fast hospital transportation were well established. Second, the safety education for infant child care facilities was conducted from age 0 to 1 year, and group education based on audiovisual education was found to be main. Safety education, which is difficult for infants and young children to take, is a major component for the drug and cyber addiction prevention education and disaster education. In addition, textbooks and materials for safety education have been appropriately prepared and utilized appropriately. Third, the safety education for infants and young children was aimed at improving the coping ability in case of danger, safety consciousness and personal safety, and the safety education standards of the Child Welfare Act were generally appropriate. Most of the teachers completed safety education. The subjects of this course were child abuse prevention education, child sexual abuse prevention education, and CPR. A few of teachers who did not complete the education courses felt the need for safety education, but was not able to receive education due to nursery vacancy or overwork. Fourth, in the requirements and improvements for safety education for infants and toddlers, safety education should be carried out in consideration of age, development stage and time of infants, mainly safety accidents that occur frequently. In addition, it was a first priority to provide education in the infant nursery facilities itself, or to provide formal education based on documents or education that excludes the characteristics of infants and young children for a certain period of time. In order to promote safety education, various activating methods such as carrying out the field-specific safety education at the specialist institution, visiting the infant day care facility, issuing the standardized guidebook, and using the experience hall were suggested.
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