우리 청소년들을 미래사회의 주역이 될 글로벌 마인드를 가진 적극적이고 활동성 있는 창의적 인재를 길러내기 위해서는 현재의 지식전달 위주의 제도권 교육만으로 부족하다. 제도권 교육의 흠결을 보충하기 위한 효과적인 수단의 하나로서 청소년수련시설을 통한 청소년수련활동은 청소년의 심리적인 혼란과 정신적 불안정성을 극복하여 이 시기의 민감한 자신의 문제를 해결할 수 있는 근거를 제공하며 바람직한 자아정체감을 확립하는데 도움을 줄 수 있다. 그러나 이러한...
우리 청소년들을 미래사회의 주역이 될 글로벌 마인드를 가진 적극적이고 활동성 있는 창의적 인재를 길러내기 위해서는 현재의 지식전달 위주의 제도권 교육만으로 부족하다. 제도권 교육의 흠결을 보충하기 위한 효과적인 수단의 하나로서 청소년수련시설을 통한 청소년수련활동은 청소년의 심리적인 혼란과 정신적 불안정성을 극복하여 이 시기의 민감한 자신의 문제를 해결할 수 있는 근거를 제공하며 바람직한 자아정체감을 확립하는데 도움을 줄 수 있다. 그러나 이러한 중요성을 가지는 청소년수련활동의 활성화를 위해서는 청소년수련시설에 대한 여러 문제점들이 개선되고 제반여건들이 구비 되어야 할 것이다. 그 중 청소년수련시설의 관리 및 운영에 문제점과 이에 대한 개선안을 간략히 살펴보자면 다음과 같다.
첫째, 청소년수련시설 활동프로그램 인증제도를 획기적으로 개선해야 한다. 교육부는 청소년수련활동 추진 시 유의사항에서 수련활동 미 인증 프로그램은 사실상 참여를 제한하고 있다. 이 조치는 청소년수련활동진흥법 제 제35조 청소년활동진흥법제35조(청소년수련활동 인증제도의 운영) ① 국가는 청소년수련활동이 청소년의 균형 있는 성장에 기여할 수 있도록 그 내용과 수준을 향상시키기 위하여 청소년수련활동 인증제도를 운영하여야 한다.② 국가는 청소년수련활동 인증제도를 운영하기 위하여 청소년수련활동 인증위원회(이하 “인증위원회“라 한다)를 활동진흥원에 설치・운영하여야 한다. ③ 인증위원회는 위원장과 부위원장 각 1명을 포함한 15명 이내의 위원으로 구성한다. 와 36조 제1항 청소년활동진흥법 제36조(청소년수련활동의 인증 절차) ① 국가와 지방자치단체 또는 개인・법인・단체 등은 청소년수련활동에 필요한 프로그램을 개발하여 실시하려는 경우에는 인증위원회에 그 인증을 신청할 수 있다. 의 규정의 취지에 반한다. 수련활동 미 인증 프로그램에 대하여 간접적인 참여 제한 조치와 특히 종합평가를 거부한 수련시설에 대한 직접적인 수련활동 참가 제한조치는 헌법 제 31조의 교육을 받을 권리의 침해와, 형법 제123조의 공무원 직권남용에 해당 한다. 현재와 같이 전문성과 공정성이 없는 인증심사제도하에서 수련활동 프로그램 대한 일괄적 의무 인증제를 지양해야 하고, 프로그램 인증을 원하는 수련시설에 대하여 만 수련활동 인증을 해줌으로써 신청자와 참가자의 욕구를 모두 충족시키는 방향으로 개선되어야 한다.
둘째, 획일적 잣대로만 재단하는 평가제도의 문제이다. 한국청소년정책연구원과 한국청소년활동 진흥원에서 2년마다 종합평가와 종합안전점검을 실시하고 있으나, 이 평가가 객관성과 공정성을 상실하고 있다. 청소년활동진흥법에 의하면 A(매우 우수)평가를 받은 수련시설에 대하여 포상을 하도록 규정하고 있고, D(미흡), 또는 E(매우 미흡) 평가를 받은 청소련 수련시설에 대하여 지원을 규정하고 있으나, 교육부는 법규의 본래 취지와는 달리 D, E를 받는 경우에 청소년수련활동 프로그램 운영을 못하게 하고 있다. 따라서 평가에서 최우수 평가를 받은 청소년수련시설만 외부에 공지하도록 해야 한다.
셋째, 수요자 중심의 수련프로그램 개발의 허용과 수련시설의 자율적 운영을 지원해야 한다. ‘세월호사건'이후 청소년수련시설의 안전사고에 대한 지나친 우려로 청소년수련활동자체를 규제하는 정책을 시행하여 청소년수련시설의 경영난까지 초래하는 것은 청소년기본법과 청소년활동진흥법의 취지에 역행한다. 현재 정부의 정책우선 순위는 청소년활동진흥법에 따른 수련시설의 활성화가 아니라 안전사고 예방에만 중점을 두고 있다. 이 결과 수많은 수련시설이 경영위기에 맞게 되었으며, 결과적으로 청소년 수요자 중심의 수련프로그램이 활성화되지 못하고 있는 실정이다. 이러한 점을 개선하기 위하여 국가의 정책우선 순위를 창의적이고 미래지향적인 수련활동지원에 중점을 두면서, 안전사고에 대하여 책임 있는 해당 청소년수련시설에 대하여만 수련활동을 통제하도록 해야 한다. 4차 산업의 핵심은 창의력 있는 인재를 양성하는 것이며 이를 위하여서 무엇보다도 자율성이 전제가 되어야 한다. 청소년수련시설의 자율적 운영을 규제하는 수련활동인증제와 수련시설 평가제도의 개선이 없으면 청소년수련활동은 위축될 수 밖에 없다. 따라서 여성가족부와 교육부는 통제중심의 수련시설정책이 아닌 수련활동활성화에 정책적 초점을 맞추도록 해야 한다.
우리 청소년들을 미래사회의 주역이 될 글로벌 마인드를 가진 적극적이고 활동성 있는 창의적 인재를 길러내기 위해서는 현재의 지식전달 위주의 제도권 교육만으로 부족하다. 제도권 교육의 흠결을 보충하기 위한 효과적인 수단의 하나로서 청소년수련시설을 통한 청소년수련활동은 청소년의 심리적인 혼란과 정신적 불안정성을 극복하여 이 시기의 민감한 자신의 문제를 해결할 수 있는 근거를 제공하며 바람직한 자아정체감을 확립하는데 도움을 줄 수 있다. 그러나 이러한 중요성을 가지는 청소년수련활동의 활성화를 위해서는 청소년수련시설에 대한 여러 문제점들이 개선되고 제반여건들이 구비 되어야 할 것이다. 그 중 청소년수련시설의 관리 및 운영에 문제점과 이에 대한 개선안을 간략히 살펴보자면 다음과 같다.
첫째, 청소년수련시설 활동프로그램 인증제도를 획기적으로 개선해야 한다. 교육부는 청소년수련활동 추진 시 유의사항에서 수련활동 미 인증 프로그램은 사실상 참여를 제한하고 있다. 이 조치는 청소년수련활동진흥법 제 제35조 청소년활동진흥법제35조(청소년수련활동 인증제도의 운영) ① 국가는 청소년수련활동이 청소년의 균형 있는 성장에 기여할 수 있도록 그 내용과 수준을 향상시키기 위하여 청소년수련활동 인증제도를 운영하여야 한다.② 국가는 청소년수련활동 인증제도를 운영하기 위하여 청소년수련활동 인증위원회(이하 “인증위원회“라 한다)를 활동진흥원에 설치・운영하여야 한다. ③ 인증위원회는 위원장과 부위원장 각 1명을 포함한 15명 이내의 위원으로 구성한다. 와 36조 제1항 청소년활동진흥법 제36조(청소년수련활동의 인증 절차) ① 국가와 지방자치단체 또는 개인・법인・단체 등은 청소년수련활동에 필요한 프로그램을 개발하여 실시하려는 경우에는 인증위원회에 그 인증을 신청할 수 있다. 의 규정의 취지에 반한다. 수련활동 미 인증 프로그램에 대하여 간접적인 참여 제한 조치와 특히 종합평가를 거부한 수련시설에 대한 직접적인 수련활동 참가 제한조치는 헌법 제 31조의 교육을 받을 권리의 침해와, 형법 제123조의 공무원 직권남용에 해당 한다. 현재와 같이 전문성과 공정성이 없는 인증심사제도하에서 수련활동 프로그램 대한 일괄적 의무 인증제를 지양해야 하고, 프로그램 인증을 원하는 수련시설에 대하여 만 수련활동 인증을 해줌으로써 신청자와 참가자의 욕구를 모두 충족시키는 방향으로 개선되어야 한다.
둘째, 획일적 잣대로만 재단하는 평가제도의 문제이다. 한국청소년정책연구원과 한국청소년활동 진흥원에서 2년마다 종합평가와 종합안전점검을 실시하고 있으나, 이 평가가 객관성과 공정성을 상실하고 있다. 청소년활동진흥법에 의하면 A(매우 우수)평가를 받은 수련시설에 대하여 포상을 하도록 규정하고 있고, D(미흡), 또는 E(매우 미흡) 평가를 받은 청소련 수련시설에 대하여 지원을 규정하고 있으나, 교육부는 법규의 본래 취지와는 달리 D, E를 받는 경우에 청소년수련활동 프로그램 운영을 못하게 하고 있다. 따라서 평가에서 최우수 평가를 받은 청소년수련시설만 외부에 공지하도록 해야 한다.
셋째, 수요자 중심의 수련프로그램 개발의 허용과 수련시설의 자율적 운영을 지원해야 한다. ‘세월호사건'이후 청소년수련시설의 안전사고에 대한 지나친 우려로 청소년수련활동자체를 규제하는 정책을 시행하여 청소년수련시설의 경영난까지 초래하는 것은 청소년기본법과 청소년활동진흥법의 취지에 역행한다. 현재 정부의 정책우선 순위는 청소년활동진흥법에 따른 수련시설의 활성화가 아니라 안전사고 예방에만 중점을 두고 있다. 이 결과 수많은 수련시설이 경영위기에 맞게 되었으며, 결과적으로 청소년 수요자 중심의 수련프로그램이 활성화되지 못하고 있는 실정이다. 이러한 점을 개선하기 위하여 국가의 정책우선 순위를 창의적이고 미래지향적인 수련활동지원에 중점을 두면서, 안전사고에 대하여 책임 있는 해당 청소년수련시설에 대하여만 수련활동을 통제하도록 해야 한다. 4차 산업의 핵심은 창의력 있는 인재를 양성하는 것이며 이를 위하여서 무엇보다도 자율성이 전제가 되어야 한다. 청소년수련시설의 자율적 운영을 규제하는 수련활동인증제와 수련시설 평가제도의 개선이 없으면 청소년수련활동은 위축될 수 밖에 없다. 따라서 여성가족부와 교육부는 통제중심의 수련시설정책이 아닌 수련활동활성화에 정책적 초점을 맞추도록 해야 한다.
Lacking in the current knowledge-based institutional education is a truly effective way to actively foster a creative human equipped with global minds suitable to become the main players in a future society. As an effective means of filling the lack of self – rights education, the National Youth Tra...
Lacking in the current knowledge-based institutional education is a truly effective way to actively foster a creative human equipped with global minds suitable to become the main players in a future society. As an effective means of filling the lack of self – rights education, the National Youth Training Center provides a basis for the establishment of youth education designed to overcome psychological confusion and mental instability in young people. However, to activate such important youth training activities, various problems concerning youth training facilities should be corrected and conditions arranged. Among them, the following is a brief look at problems with youth training facilities and improvements that could be made. First, is a problem of facility conditions. Problems with the facility conditions are overlapped, and problems related to facility improvement and safety management are duplicated. The risks of natural disasters and the concerns about safety accidents during group activities are also growing. Accordingly, the government or the local governments should take final responsibility for the youth training facilities and periodically check the safety of the facilities against natural disasters. In the case of consigned youth training facilities, the related facilities should be inspected at fault. Second, the development of voluntary programs for youth training facilities should be encouraged. Autonomous operation of current programs offered by youth training facilities must be maintained. However, they can not participate in programs that are not certified by teenagers. Therefore, youth training programs not certified by teenagers should not be allowed to be run at the youth training facilities, and even beauty care programs should not be allowed to participate. The reason is that the current system of certification for training takes too long to authenticate and even the certification program can not satisfy the needs of teenagers. Accordingly, guidelines should be provided for certified programs only, and there should be no disadvantages on beauty care programs. The reason is that the nation can not punish the unspecified majority without legal grounds. Third, is a matter of the evaluation system which is based on standardization. The Korea Youth Policy Institute and the Korea Youth Service have conducted comprehensive evaluations and comprehensive safety checks every two years, but these assessments lose objectivity and fairness. The Youth Activities Promotion Act stipulates that the training facilities that have received an A (very good) assessment should receive rewards, but the training facilities provided with D (insufficient) or E (very poor) assessments , do not. Therefore, it is necessary to notify only the youth training facilities that received the highest evaluation. Fourth, allowing the development of consumer-oriented training programs and the autonomous operation of training facilities should be supported . The government's policy priority now is on preventing accidents, not enabling training facilities according to the Youth Activities Promotion Act. As a result, a number of training facilities were hit by the business crisis, and as a result, youth demand-oriented training programs were not activated. To improve these points, the nation's policy priority should be placed on supporting creative and future-oriented youth training programs, and the related youth training facilities should also be monitored for safety・A policy that regulates youth training activities themselves out of concern for the safety of youth training facilities since the Sewolho issue and the youth training exercise program, resulting in the violation of the original youth training facilities law and the economic failure of youth institutions The core of the fourth industrial revolution is to foster creative talent ; and autonomy must be the prerequisite for this. Without improvement in the certification of all training programs and assessment systems to regulate the automatic operation of youth training facilities, youth training can not be discouraged. Therefore, the Ministry of Gender Equality and Family and the Ministry of Education should recognize that the problem s of today’s youth are solved only when they move away from knowledge-based education and focus on ways to revive the already installed youth training facilities. Key words: youth training work, youth training facility, certificate system in youth training facility, assessment in youth training facility, creative training activities
Lacking in the current knowledge-based institutional education is a truly effective way to actively foster a creative human equipped with global minds suitable to become the main players in a future society. As an effective means of filling the lack of self – rights education, the National Youth Training Center provides a basis for the establishment of youth education designed to overcome psychological confusion and mental instability in young people. However, to activate such important youth training activities, various problems concerning youth training facilities should be corrected and conditions arranged. Among them, the following is a brief look at problems with youth training facilities and improvements that could be made. First, is a problem of facility conditions. Problems with the facility conditions are overlapped, and problems related to facility improvement and safety management are duplicated. The risks of natural disasters and the concerns about safety accidents during group activities are also growing. Accordingly, the government or the local governments should take final responsibility for the youth training facilities and periodically check the safety of the facilities against natural disasters. In the case of consigned youth training facilities, the related facilities should be inspected at fault. Second, the development of voluntary programs for youth training facilities should be encouraged. Autonomous operation of current programs offered by youth training facilities must be maintained. However, they can not participate in programs that are not certified by teenagers. Therefore, youth training programs not certified by teenagers should not be allowed to be run at the youth training facilities, and even beauty care programs should not be allowed to participate. The reason is that the current system of certification for training takes too long to authenticate and even the certification program can not satisfy the needs of teenagers. Accordingly, guidelines should be provided for certified programs only, and there should be no disadvantages on beauty care programs. The reason is that the nation can not punish the unspecified majority without legal grounds. Third, is a matter of the evaluation system which is based on standardization. The Korea Youth Policy Institute and the Korea Youth Service have conducted comprehensive evaluations and comprehensive safety checks every two years, but these assessments lose objectivity and fairness. The Youth Activities Promotion Act stipulates that the training facilities that have received an A (very good) assessment should receive rewards, but the training facilities provided with D (insufficient) or E (very poor) assessments , do not. Therefore, it is necessary to notify only the youth training facilities that received the highest evaluation. Fourth, allowing the development of consumer-oriented training programs and the autonomous operation of training facilities should be supported . The government's policy priority now is on preventing accidents, not enabling training facilities according to the Youth Activities Promotion Act. As a result, a number of training facilities were hit by the business crisis, and as a result, youth demand-oriented training programs were not activated. To improve these points, the nation's policy priority should be placed on supporting creative and future-oriented youth training programs, and the related youth training facilities should also be monitored for safety・A policy that regulates youth training activities themselves out of concern for the safety of youth training facilities since the Sewolho issue and the youth training exercise program, resulting in the violation of the original youth training facilities law and the economic failure of youth institutions The core of the fourth industrial revolution is to foster creative talent ; and autonomy must be the prerequisite for this. Without improvement in the certification of all training programs and assessment systems to regulate the automatic operation of youth training facilities, youth training can not be discouraged. Therefore, the Ministry of Gender Equality and Family and the Ministry of Education should recognize that the problem s of today’s youth are solved only when they move away from knowledge-based education and focus on ways to revive the already installed youth training facilities. Key words: youth training work, youth training facility, certificate system in youth training facility, assessment in youth training facility, creative training activities
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