본 연구는 도시재생 중간지원조직인 도시재생지원센터와 관련된 도시재생법, 가이드라인, 부산시 도시재생조례 등의 제 규정들에 대한 고찰과 도시재생지원센터의 설립과정, 조직, 예산, 운영형태와 주요활동을 분석하여 도출된 문제점에 대한 개선방안을 제시하는 것이 일차적 목적이다. 이를 바탕으로 도시재생지원센터가 도시재생 추진체계에서 제 기능을 수행하여 지역주민과 함께하는 사람중심의 도시재생사업 추진에 기여토록 하는 것이 본 연구의 또 다른 목적이다. 부산시는 지속가능한 도시재생을 위하여 전국 유일의 재단법인 형태인 도시재생지원센터를 설립하였다. 따라서 도시재생법 제정 이후 전국 지방자치단체에서 설립한 센터가 대부분 행정직영임을 감안할 때, 기존의 부산광역시 마을만들기지원센터의 기능을 발전적으로 통합한 (재)부산광역시 도시재생지원센터가 설립된 지 2년이 경과한 시점에서 센터의 운영사항을 점검하여 개선방안을 모색할 필요가 있다. 또한 이 연구는 부산시 도시재생지원센터의 운영은 물론 다른 지방자치단체의 센터 설립과 운영에도 중요한 참고자료가 될 것으로 기대한다. 본 연구는 도시재생 중간지원조직의 지속가능한 운영개선방안을‘인사관리’, ‘운영체계’, ‘업무기능’으로 구분 제시하였다. 첫째 인사관리 측면에서는 원장 채용에 있어 자격기준으로 도시재생 분야를 포함하는 정관 개정과 적격여부 검증절차로 인사청문회 제도와 임용심사 인력풀제 도입 검토, 직원의 경우 임용 자격기준의 실질적인 도시재생 분야 명시와 경력경쟁시험 도입 및 시험 위탁운영, 워크숍형 심사방식 활용으로 도시재생 분야의 이론과 실무를 갖춘 역량 있는 인력 확보, 센터의 관료화 방지 및 창의성 증진을 위한 객관성이 있는 성과평가 결과에 따른 공정한 보상체계를 강화하여야 한다. 둘째 운영체계 측면에서는 부산형 도시재생을 위한 장소 중심의 ...
본 연구는 도시재생 중간지원조직인 도시재생지원센터와 관련된 도시재생법, 가이드라인, 부산시 도시재생조례 등의 제 규정들에 대한 고찰과 도시재생지원센터의 설립과정, 조직, 예산, 운영형태와 주요활동을 분석하여 도출된 문제점에 대한 개선방안을 제시하는 것이 일차적 목적이다. 이를 바탕으로 도시재생지원센터가 도시재생 추진체계에서 제 기능을 수행하여 지역주민과 함께하는 사람중심의 도시재생사업 추진에 기여토록 하는 것이 본 연구의 또 다른 목적이다. 부산시는 지속가능한 도시재생을 위하여 전국 유일의 재단법인 형태인 도시재생지원센터를 설립하였다. 따라서 도시재생법 제정 이후 전국 지방자치단체에서 설립한 센터가 대부분 행정직영임을 감안할 때, 기존의 부산광역시 마을만들기지원센터의 기능을 발전적으로 통합한 (재)부산광역시 도시재생지원센터가 설립된 지 2년이 경과한 시점에서 센터의 운영사항을 점검하여 개선방안을 모색할 필요가 있다. 또한 이 연구는 부산시 도시재생지원센터의 운영은 물론 다른 지방자치단체의 센터 설립과 운영에도 중요한 참고자료가 될 것으로 기대한다. 본 연구는 도시재생 중간지원조직의 지속가능한 운영개선방안을‘인사관리’, ‘운영체계’, ‘업무기능’으로 구분 제시하였다. 첫째 인사관리 측면에서는 원장 채용에 있어 자격기준으로 도시재생 분야를 포함하는 정관 개정과 적격여부 검증절차로 인사청문회 제도와 임용심사 인력풀제 도입 검토, 직원의 경우 임용 자격기준의 실질적인 도시재생 분야 명시와 경력경쟁시험 도입 및 시험 위탁운영, 워크숍형 심사방식 활용으로 도시재생 분야의 이론과 실무를 갖춘 역량 있는 인력 확보, 센터의 관료화 방지 및 창의성 증진을 위한 객관성이 있는 성과평가 결과에 따른 공정한 보상체계를 강화하여야 한다. 둘째 운영체계 측면에서는 부산형 도시재생을 위한 장소 중심의 거버넌스 체계로 전환, 센터 내 ‘공동체활성화팀’을 ‘거버넌스팀’으로 확대 개편, 도시재생사업 관련 각종 자문위원회를 전문위원회로 통합·운영할 필요가 있다. 셋째 업무기능 측면에서는 센터 설치목적에 맞는 법적업무 수행 중심으로 기능 재정립, 도시재생지원센터(광역·기초단위)와 현장지원센터의 명확한 역할 구분, 그리고 도시재생 관련 대행사업 비용을 출연금으로 지원하는 사업비 지원방식의 전환 등을 제안하였다.
본 연구는 도시재생 중간지원조직인 도시재생지원센터와 관련된 도시재생법, 가이드라인, 부산시 도시재생조례 등의 제 규정들에 대한 고찰과 도시재생지원센터의 설립과정, 조직, 예산, 운영형태와 주요활동을 분석하여 도출된 문제점에 대한 개선방안을 제시하는 것이 일차적 목적이다. 이를 바탕으로 도시재생지원센터가 도시재생 추진체계에서 제 기능을 수행하여 지역주민과 함께하는 사람중심의 도시재생사업 추진에 기여토록 하는 것이 본 연구의 또 다른 목적이다. 부산시는 지속가능한 도시재생을 위하여 전국 유일의 재단법인 형태인 도시재생지원센터를 설립하였다. 따라서 도시재생법 제정 이후 전국 지방자치단체에서 설립한 센터가 대부분 행정직영임을 감안할 때, 기존의 부산광역시 마을만들기지원센터의 기능을 발전적으로 통합한 (재)부산광역시 도시재생지원센터가 설립된 지 2년이 경과한 시점에서 센터의 운영사항을 점검하여 개선방안을 모색할 필요가 있다. 또한 이 연구는 부산시 도시재생지원센터의 운영은 물론 다른 지방자치단체의 센터 설립과 운영에도 중요한 참고자료가 될 것으로 기대한다. 본 연구는 도시재생 중간지원조직의 지속가능한 운영개선방안을‘인사관리’, ‘운영체계’, ‘업무기능’으로 구분 제시하였다. 첫째 인사관리 측면에서는 원장 채용에 있어 자격기준으로 도시재생 분야를 포함하는 정관 개정과 적격여부 검증절차로 인사청문회 제도와 임용심사 인력풀제 도입 검토, 직원의 경우 임용 자격기준의 실질적인 도시재생 분야 명시와 경력경쟁시험 도입 및 시험 위탁운영, 워크숍형 심사방식 활용으로 도시재생 분야의 이론과 실무를 갖춘 역량 있는 인력 확보, 센터의 관료화 방지 및 창의성 증진을 위한 객관성이 있는 성과평가 결과에 따른 공정한 보상체계를 강화하여야 한다. 둘째 운영체계 측면에서는 부산형 도시재생을 위한 장소 중심의 거버넌스 체계로 전환, 센터 내 ‘공동체활성화팀’을 ‘거버넌스팀’으로 확대 개편, 도시재생사업 관련 각종 자문위원회를 전문위원회로 통합·운영할 필요가 있다. 셋째 업무기능 측면에서는 센터 설치목적에 맞는 법적업무 수행 중심으로 기능 재정립, 도시재생지원센터(광역·기초단위)와 현장지원센터의 명확한 역할 구분, 그리고 도시재생 관련 대행사업 비용을 출연금으로 지원하는 사업비 지원방식의 전환 등을 제안하였다.
The purpose of this study is to contribute to the promotion of people-centered urban regeneration projects with local residents by suggesting improvement measures for the problems that have been analyzed and carried out its functions in the urban regeneration propulsion system. The problem-deriving ...
The purpose of this study is to contribute to the promotion of people-centered urban regeneration projects with local residents by suggesting improvement measures for the problems that have been analyzed and carried out its functions in the urban regeneration propulsion system. The problem-deriving methods are considerations of all regulations such as urban regeneration act, guideline, urban regeneration ordinance of Busan Metropolitan City that are related to the Urban Regeneration Support Center and analysis about the establishment process, organization, budget, operation form and major activities of the center. Busan Metropolitan City established the Urban Regeneration Support Center, which is the only nationwide foundation corporation for sustainable urban regeneration. Therefore, Considering the fact that the most of the centers are established and operated by local governments after the enactment of the urban regeneration act, After two years period, checking establishment(Busan Metropolitan City Community Building Support Center function integration) and operational matters to the Busan Metropolitan City Urban Regeneration Support Center, it is meaningful to look for the improvement plan. also, it is expected that it will be an important reference material for the establishment and operation of centers of other local governments as well as the operation of Busan City Urban Regeneration Support Center. In this study, the improvement plan of the operation support of the sustainable urban regeneration support organization is separately represented into 'personnel management', 'operating system' and 'business function'. First, in terms of personnel management, in recruitment of director, this study suggests the revision of the articles of incorporation including the urban regeneration field as a qualification standard, the review of the personnel hearing system and the employment review manpower pool system as an eligibility verification procedure. In the case of employees, it is necessary to secure competent manpower with the theory and practice of urban regeneration field by using actual urban regeneration field of employment qualification standard, and utilizing of the career competition test, the examination commissioning operation, and the workshop-type examination method. Also, the fair compensation system should be strengthened in accordance with objective evaluation results for prevention of bureaucracy of the center and improvement of creativity. Second, in the operating system, it is necessary to switch to a place-based governance system for the Busan's urban regeneration, to expand the 'Community Activation Team' to 'Governance Team' in the center, and to integrate various advisory committees that are related to urban regeneration business as specialized committees. Third, in terms of business functions, it is necessary to redefine functions as the center of legal work performance that is right for the purpose of installing the center, divide clear roles between urban regeneration support center(metropolitan and basic unit) and field office, and suggest the conversion of how to support business expenses that supports agency expenses related to urban regeneration business as contribution.
The purpose of this study is to contribute to the promotion of people-centered urban regeneration projects with local residents by suggesting improvement measures for the problems that have been analyzed and carried out its functions in the urban regeneration propulsion system. The problem-deriving methods are considerations of all regulations such as urban regeneration act, guideline, urban regeneration ordinance of Busan Metropolitan City that are related to the Urban Regeneration Support Center and analysis about the establishment process, organization, budget, operation form and major activities of the center. Busan Metropolitan City established the Urban Regeneration Support Center, which is the only nationwide foundation corporation for sustainable urban regeneration. Therefore, Considering the fact that the most of the centers are established and operated by local governments after the enactment of the urban regeneration act, After two years period, checking establishment(Busan Metropolitan City Community Building Support Center function integration) and operational matters to the Busan Metropolitan City Urban Regeneration Support Center, it is meaningful to look for the improvement plan. also, it is expected that it will be an important reference material for the establishment and operation of centers of other local governments as well as the operation of Busan City Urban Regeneration Support Center. In this study, the improvement plan of the operation support of the sustainable urban regeneration support organization is separately represented into 'personnel management', 'operating system' and 'business function'. First, in terms of personnel management, in recruitment of director, this study suggests the revision of the articles of incorporation including the urban regeneration field as a qualification standard, the review of the personnel hearing system and the employment review manpower pool system as an eligibility verification procedure. In the case of employees, it is necessary to secure competent manpower with the theory and practice of urban regeneration field by using actual urban regeneration field of employment qualification standard, and utilizing of the career competition test, the examination commissioning operation, and the workshop-type examination method. Also, the fair compensation system should be strengthened in accordance with objective evaluation results for prevention of bureaucracy of the center and improvement of creativity. Second, in the operating system, it is necessary to switch to a place-based governance system for the Busan's urban regeneration, to expand the 'Community Activation Team' to 'Governance Team' in the center, and to integrate various advisory committees that are related to urban regeneration business as specialized committees. Third, in terms of business functions, it is necessary to redefine functions as the center of legal work performance that is right for the purpose of installing the center, divide clear roles between urban regeneration support center(metropolitan and basic unit) and field office, and suggest the conversion of how to support business expenses that supports agency expenses related to urban regeneration business as contribution.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.