공항의 고객 서비스 공간 디자인 요인이 이용자 만족도에 미치는 영향에 관한 연구 : 몽골 소비자를 중심으로 A Study on the effect of Airport Service Space Design Factors on Customer Satisfaction: Focusing on the Mongolian원문보기
본 연구에서는 최근 몽골 항공 산업을 도약시키고자 건설 중인 울란바타르 지역의 신공항에 대한 적용을 목적으로, 공항의 고객 서비스 공간 디자인이 고객들의 만족에 미치는 영향 요인을 연구하였다. 공항의 고객 서비스 공간 디자인은 공항의 대 고객 서비스와 밀접한 연관이 있으며, 얼마나 고객 서비스 중심적으로 공항의 공간을 디자인 했는지가 공항 고객 서비스에 큰 영향을 미칠 수밖에 없다. 그러나 상대적으로 고객 서비스 중심의 공항 고객 서비스 공간디...
본 연구에서는 최근 몽골 항공 산업을 도약시키고자 건설 중인 울란바타르 지역의 신공항에 대한 적용을 목적으로, 공항의 고객 서비스 공간 디자인이 고객들의 만족에 미치는 영향 요인을 연구하였다. 공항의 고객 서비스 공간 디자인은 공항의 대 고객 서비스와 밀접한 연관이 있으며, 얼마나 고객 서비스 중심적으로 공항의 공간을 디자인 했는지가 공항 고객 서비스에 큰 영향을 미칠 수밖에 없다. 그러나 상대적으로 고객 서비스 중심의 공항 고객 서비스 공간디자인 관련 연구는 찾아보기 어려웠다. 기존의 연구들을 고찰하여 이용객의 공항만족도에 영향을 미치는 공항의 공간 디자인 구성요소로 5가지 요인을 제시하였으며, 매개 변인으로는 고객 감정과 편의성을 선정하여 연구 모형을 구성하였다. 연구 결과 접근용이성과 과정활동공간, 대기장소, 편의시설, 시설미학의 경우 편의성에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 편의성과 시설미학, 편의시설은 고객 감정에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 편의성과 고객감정은 모두 고객 만족에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 공항의 고객서비스 공간 디자인을 고객 중심적으로 설계하는 방법 및 고객들이 어떠한 요인을 중심으로 공간 디자인의 영향을 받는지를 밝혀내어 신공항 건설시 보다 효율적인 공간 디자인을 할 수 있는 방안들을 제시하였다는 것이 그 시사점이라고 할 수 있다.
주요어: 공항 공간 디자인, 접근용이성과 과정활동 공간, 대기장소, 편의시설, 시설미학, 공항만족도
본 연구에서는 최근 몽골 항공 산업을 도약시키고자 건설 중인 울란바타르 지역의 신공항에 대한 적용을 목적으로, 공항의 고객 서비스 공간 디자인이 고객들의 만족에 미치는 영향 요인을 연구하였다. 공항의 고객 서비스 공간 디자인은 공항의 대 고객 서비스와 밀접한 연관이 있으며, 얼마나 고객 서비스 중심적으로 공항의 공간을 디자인 했는지가 공항 고객 서비스에 큰 영향을 미칠 수밖에 없다. 그러나 상대적으로 고객 서비스 중심의 공항 고객 서비스 공간디자인 관련 연구는 찾아보기 어려웠다. 기존의 연구들을 고찰하여 이용객의 공항만족도에 영향을 미치는 공항의 공간 디자인 구성요소로 5가지 요인을 제시하였으며, 매개 변인으로는 고객 감정과 편의성을 선정하여 연구 모형을 구성하였다. 연구 결과 접근용이성과 과정활동공간, 대기장소, 편의시설, 시설미학의 경우 편의성에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 편의성과 시설미학, 편의시설은 고객 감정에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 편의성과 고객감정은 모두 고객 만족에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 공항의 고객서비스 공간 디자인을 고객 중심적으로 설계하는 방법 및 고객들이 어떠한 요인을 중심으로 공간 디자인의 영향을 받는지를 밝혀내어 신공항 건설시 보다 효율적인 공간 디자인을 할 수 있는 방안들을 제시하였다는 것이 그 시사점이라고 할 수 있다.
주요어: 공항 공간 디자인, 접근용이성과 과정활동 공간, 대기장소, 편의시설, 시설미학, 공항만족도
This article studies on space design for new international airports in the Ulaanbaatar area, which is currently under construction to take the lead in the aviation industry in Mongolia. The purpose of this study is to investigate the space design factors affecting the satisfaction of customers in th...
This article studies on space design for new international airports in the Ulaanbaatar area, which is currently under construction to take the lead in the aviation industry in Mongolia. The purpose of this study is to investigate the space design factors affecting the satisfaction of customers in the airport. The airport's space design is closely related to the airport's customer service. How much the airport space design focusing on customer has a significant influence on airport customer service. However, researches on airport space design centered on customer service are hard to find. Five factors are suggested as the spatial design components of the airport affecting consumer’s airport satisfaction. As a mediator, customer emotion and convenience are suggested in the model. As a results of the study, it is found that the ease of access and the process activity space, the waiting space, the convenience facilities, and the facility aesthetics had a positive effect on convenience. Convenience, facilities aesthetics, convenience facilities have a positive effect on customer's emotion. Finally, convenience and customer emotion all have positive effects on customer satisfaction. The implication of this study is that it is necessary to design the airport space focusing on the customer service. This study reveals what airport spatial design factors influence on airport customers satisfaction. The results of this study suggest efficient airport space design for the construction of new airports in the Ulaanbaatar area.
keywords: Airport spatial design, ease of access, process activity space, waiting space, convenience facilities, facility aesthetics, airport satisfaction
This article studies on space design for new international airports in the Ulaanbaatar area, which is currently under construction to take the lead in the aviation industry in Mongolia. The purpose of this study is to investigate the space design factors affecting the satisfaction of customers in the airport. The airport's space design is closely related to the airport's customer service. How much the airport space design focusing on customer has a significant influence on airport customer service. However, researches on airport space design centered on customer service are hard to find. Five factors are suggested as the spatial design components of the airport affecting consumer’s airport satisfaction. As a mediator, customer emotion and convenience are suggested in the model. As a results of the study, it is found that the ease of access and the process activity space, the waiting space, the convenience facilities, and the facility aesthetics had a positive effect on convenience. Convenience, facilities aesthetics, convenience facilities have a positive effect on customer's emotion. Finally, convenience and customer emotion all have positive effects on customer satisfaction. The implication of this study is that it is necessary to design the airport space focusing on the customer service. This study reveals what airport spatial design factors influence on airport customers satisfaction. The results of this study suggest efficient airport space design for the construction of new airports in the Ulaanbaatar area.
keywords: Airport spatial design, ease of access, process activity space, waiting space, convenience facilities, facility aesthetics, airport satisfaction
주제어
#공항 공간 디자인 접근용이성과 과정활동 공간 대기장소 편의시설 시설미학 공항만족도 Airport spatial design ease of access process activity space waiting space convenience facilities facility aesthetics airport satisfaction
학위논문 정보
저자
투멩을찌 강호익
학위수여기관
상명대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
경영학전공 마케팅
지도교수
양석준
발행연도
2018
총페이지
130 p.
키워드
공항 공간 디자인 접근용이성과 과정활동 공간 대기장소 편의시설 시설미학 공항만족도 Airport spatial design ease of access process activity space waiting space convenience facilities facility aesthetics airport satisfaction
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