세계의 진전에 따라 세계 각국의 관계는 더욱 밀접해지고 있다. 또한, 인터넷 등 현대 통신 기술의 발전에 따라 다양한 나라의 문화 교류와 융합이 촉진되고 있다. 과거에는 하드 파워에서 경쟁한 것 비해 현대사회의 국력은 소프트 파워에서 더욱 많이 나타나고 있다. 그리고 많은 나라에서 자국 언어문화의 전파와 마케팅을 매우 중요시하고 있다. 외국인들을 대상으로 하는 외국어 교육은 일반적인 국어 교육과는 차이가 있다. 외국어 교육의 목적은 외...
세계의 진전에 따라 세계 각국의 관계는 더욱 밀접해지고 있다. 또한, 인터넷 등 현대 통신 기술의 발전에 따라 다양한 나라의 문화 교류와 융합이 촉진되고 있다. 과거에는 하드 파워에서 경쟁한 것 비해 현대사회의 국력은 소프트 파워에서 더욱 많이 나타나고 있다. 그리고 많은 나라에서 자국 언어문화의 전파와 마케팅을 매우 중요시하고 있다. 외국인들을 대상으로 하는 외국어 교육은 일반적인 국어 교육과는 차이가 있다. 외국어 교육의 목적은 외국인들이 그 언어를 사용하는 현지인들과 소통하고 교류하게끔 하는 것이다. 하지만 소통과정에서 문화 등 언어 이외의 요소의 영향을 받아 소통이 원활하지 않은 경우가 많다. 그래서 언어와 문화는 떼어 놓을 수 없기 때문에 언어를 학습함과 동시에 목표 언어 사회의 문화도 함께 학습해야 한다. 또한 문화교육은 언어능력을 효과적으로 제고하는 데 매우 큰 도움을 준다. 이렇게 문화교육은 언어교육에서 없어서는 안 될 요소로, 문화교육과 언어교육은 서로 분리될 수 없다. 본 논문은 소프트 파워 경쟁이 날이 갈수록 치열해지고 세계 각국에서 언어문화 교육을 점차 중요시하는 현대사회와 언어전파 과정에서 문화전파의 중요성에 대해 논하고자 하였다. 본 논문은 21세기 초에 설립된 중국 공자학원과 한국 세종학당을 연구 대상으로 하였다. 문헌 연구법을 이용하여 관련 자료를 수집하고 분석을 통해서 논리체계를 구축하여 세종학당과 공자학원의 웹 사이트에서 데이터 등 1차 자료를 수집하고 비교분석을 하였다. 두 기관이 소프트 파워와 경쟁력을 향상시키기 위하여 세계 각국에 자기나라의 언어와 문화를 홍보할 때 문화교육에서 취한 조치, 교재 작성원칙, 교재 중 문화방면의 내용, 문화 체험활동 및 두 기구가 운영하는 인터넷 교육 사이트에서 문화 내용을 비교분석함으로써 상호간의 발전에 도움이 되는 시사점을 찾아보고자 한다.
주요어: 세종학당, 공자학원, 언어교육, 문화교육
세계의 진전에 따라 세계 각국의 관계는 더욱 밀접해지고 있다. 또한, 인터넷 등 현대 통신 기술의 발전에 따라 다양한 나라의 문화 교류와 융합이 촉진되고 있다. 과거에는 하드 파워에서 경쟁한 것 비해 현대사회의 국력은 소프트 파워에서 더욱 많이 나타나고 있다. 그리고 많은 나라에서 자국 언어문화의 전파와 마케팅을 매우 중요시하고 있다. 외국인들을 대상으로 하는 외국어 교육은 일반적인 국어 교육과는 차이가 있다. 외국어 교육의 목적은 외국인들이 그 언어를 사용하는 현지인들과 소통하고 교류하게끔 하는 것이다. 하지만 소통과정에서 문화 등 언어 이외의 요소의 영향을 받아 소통이 원활하지 않은 경우가 많다. 그래서 언어와 문화는 떼어 놓을 수 없기 때문에 언어를 학습함과 동시에 목표 언어 사회의 문화도 함께 학습해야 한다. 또한 문화교육은 언어능력을 효과적으로 제고하는 데 매우 큰 도움을 준다. 이렇게 문화교육은 언어교육에서 없어서는 안 될 요소로, 문화교육과 언어교육은 서로 분리될 수 없다. 본 논문은 소프트 파워 경쟁이 날이 갈수록 치열해지고 세계 각국에서 언어문화 교육을 점차 중요시하는 현대사회와 언어전파 과정에서 문화전파의 중요성에 대해 논하고자 하였다. 본 논문은 21세기 초에 설립된 중국 공자학원과 한국 세종학당을 연구 대상으로 하였다. 문헌 연구법을 이용하여 관련 자료를 수집하고 분석을 통해서 논리체계를 구축하여 세종학당과 공자학원의 웹 사이트에서 데이터 등 1차 자료를 수집하고 비교분석을 하였다. 두 기관이 소프트 파워와 경쟁력을 향상시키기 위하여 세계 각국에 자기나라의 언어와 문화를 홍보할 때 문화교육에서 취한 조치, 교재 작성원칙, 교재 중 문화방면의 내용, 문화 체험활동 및 두 기구가 운영하는 인터넷 교육 사이트에서 문화 내용을 비교분석함으로써 상호간의 발전에 도움이 되는 시사점을 찾아보고자 한다.
Modern society, blended with the globalization, internationalization and diversification, has been an era of soft power competition. Countries in their influences; that is, the modern is the most advanced IT era, with Internet, satellite and mobile communication to realize real-time information exch...
Modern society, blended with the globalization, internationalization and diversification, has been an era of soft power competition. Countries in their influences; that is, the modern is the most advanced IT era, with Internet, satellite and mobile communication to realize real-time information exchanges among countries in the word; while it is soft power represented by culture that determines a country’s power. Therefore in order to promote their language and culture. Governments have set up language promotion institutes all around the world and developed relevant policies of language and culture promotion, which have gained remarkable achievements. Cultural education plays an important role in language education, while foreign language education aims at enable learners to have a proper communication with native speakers, but which, during the process, could be effected by cultural factor to a large extent, resulting in a miscommunication. Thus, in the promotion and education of language, cultural education has been an indispensable part of language education, both of which are inseparable. With the soft power competition increasingly intense and the modern society in which national language cultural education is being attached increasing importance, this research attempts to discuss the significance of culture promotion in language promotion. Taking the Korean King Sejong institute and Chinese Confucius institute established at the same period as study objects, this paper conducts a comparative analysis of the relevant measures, textbook compiling principles, educational contents and culture experience activities , which are proposed by the two institutes in the aspect of cultural education, so as to improve the soft power and competitiveness and to promote the national language and culture to the world, and in the end , summarize the advantages and disadvantages of the two institutes, as well as put forward corresponding countermeasures and suggestions.
keyword: King Sejong Institute, Confucius Institute, Language Education, Cultural Education
Modern society, blended with the globalization, internationalization and diversification, has been an era of soft power competition. Countries in their influences; that is, the modern is the most advanced IT era, with Internet, satellite and mobile communication to realize real-time information exchanges among countries in the word; while it is soft power represented by culture that determines a country’s power. Therefore in order to promote their language and culture. Governments have set up language promotion institutes all around the world and developed relevant policies of language and culture promotion, which have gained remarkable achievements. Cultural education plays an important role in language education, while foreign language education aims at enable learners to have a proper communication with native speakers, but which, during the process, could be effected by cultural factor to a large extent, resulting in a miscommunication. Thus, in the promotion and education of language, cultural education has been an indispensable part of language education, both of which are inseparable. With the soft power competition increasingly intense and the modern society in which national language cultural education is being attached increasing importance, this research attempts to discuss the significance of culture promotion in language promotion. Taking the Korean King Sejong institute and Chinese Confucius institute established at the same period as study objects, this paper conducts a comparative analysis of the relevant measures, textbook compiling principles, educational contents and culture experience activities , which are proposed by the two institutes in the aspect of cultural education, so as to improve the soft power and competitiveness and to promote the national language and culture to the world, and in the end , summarize the advantages and disadvantages of the two institutes, as well as put forward corresponding countermeasures and suggestions.
keyword: King Sejong Institute, Confucius Institute, Language Education, Cultural Education
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