본 논문은 혼밥족과 관련된 연구를 진행하기에 앞서, 학술적 선행연구가 부족한 점을 감안하여 혼밥족을 대상으로 혼밥 동기를 측정 할 수 있는 변수를 개발하고자 하였다. 연구는 혼밥족을 크게 두 집단, 자발적 집단과 타의적 집단으로 구분하고, 그 중 본인의 의지로 혼자 식사하고자 하는 자발적 혼밥족의 심리(동기)에 초점을 맞춰 진행하였다. 혼밥에 대한 이해를 돕고자 국내 및 국외 혼밥 현황을 살펴보고, 동기의 개념적 정의 및 선행연구를 검토하였다. 혼밥을 경험해 본 적이 있는 일반인을 대상으로 혼밥을 하는 이유와 관련하여 설문조사를 실시한 뒤, 전문가 집단을 통한 3차의 ...
본 논문은 혼밥족과 관련된 연구를 진행하기에 앞서, 학술적 선행연구가 부족한 점을 감안하여 혼밥족을 대상으로 혼밥 동기를 측정 할 수 있는 변수를 개발하고자 하였다. 연구는 혼밥족을 크게 두 집단, 자발적 집단과 타의적 집단으로 구분하고, 그 중 본인의 의지로 혼자 식사하고자 하는 자발적 혼밥족의 심리(동기)에 초점을 맞춰 진행하였다. 혼밥에 대한 이해를 돕고자 국내 및 국외 혼밥 현황을 살펴보고, 동기의 개념적 정의 및 선행연구를 검토하였다. 혼밥을 경험해 본 적이 있는 일반인을 대상으로 혼밥을 하는 이유와 관련하여 설문조사를 실시한 뒤, 전문가 집단을 통한 3차의 델파이 조사를 진행하여 결과를 도출하였다. 연구결과, 일반인 설문조사를 통해 수집된 118개의 혼밥동기 중 타의적 동기로 생각되는 26개 항목을 삭제하였으며, 2·3차에 걸친 델파이 결과 최종적으로 19개의 변수가 도출되었다.
주요어: 혼밥, 혼밥족, 동기, 델파이 조사
본 논문은 혼밥족과 관련된 연구를 진행하기에 앞서, 학술적 선행연구가 부족한 점을 감안하여 혼밥족을 대상으로 혼밥 동기를 측정 할 수 있는 변수를 개발하고자 하였다. 연구는 혼밥족을 크게 두 집단, 자발적 집단과 타의적 집단으로 구분하고, 그 중 본인의 의지로 혼자 식사하고자 하는 자발적 혼밥족의 심리(동기)에 초점을 맞춰 진행하였다. 혼밥에 대한 이해를 돕고자 국내 및 국외 혼밥 현황을 살펴보고, 동기의 개념적 정의 및 선행연구를 검토하였다. 혼밥을 경험해 본 적이 있는 일반인을 대상으로 혼밥을 하는 이유와 관련하여 설문조사를 실시한 뒤, 전문가 집단을 통한 3차의 델파이 조사를 진행하여 결과를 도출하였다. 연구결과, 일반인 설문조사를 통해 수집된 118개의 혼밥동기 중 타의적 동기로 생각되는 26개 항목을 삭제하였으며, 2·3차에 걸친 델파이 결과 최종적으로 19개의 변수가 도출되었다.
Before preceeding with the research related to the solo diners, there were lack of previous research to the solo diners. From that reason, the purpose of this study is developing variables on solo diners' motives. To help understand about solo dining, we looked through domestic and overseas situatio...
Before preceeding with the research related to the solo diners, there were lack of previous research to the solo diners. From that reason, the purpose of this study is developing variables on solo diners' motives. To help understand about solo dining, we looked through domestic and overseas situation. And divide solo diners into voluntary group and passive group. Especially, we focused on active consumers' psychology. We conducted a survey on people who have experiences in solo dining. For the results, we did three times of Delphi's method. As a result, from 118 solo diners' motive, we deleted 26 variables which are thought to be passive motives. Finally, 19 variables on voluntary solo diners' motive came out through secondary·third Delphi.
keywords: solo dining, solo diner, motive, Delphi's method
Before preceeding with the research related to the solo diners, there were lack of previous research to the solo diners. From that reason, the purpose of this study is developing variables on solo diners' motives. To help understand about solo dining, we looked through domestic and overseas situation. And divide solo diners into voluntary group and passive group. Especially, we focused on active consumers' psychology. We conducted a survey on people who have experiences in solo dining. For the results, we did three times of Delphi's method. As a result, from 118 solo diners' motive, we deleted 26 variables which are thought to be passive motives. Finally, 19 variables on voluntary solo diners' motive came out through secondary·third Delphi.
keywords: solo dining, solo diner, motive, Delphi's method
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.