핀테크 기반 모바일 간편 결제 서비스 이용에 관한 연구 : 중국 핀테크 기업을 중심으로 A Study on the use of Fintech-based Mobile Easy Payment Service: Focused on China's Fintech Enterprises원문보기
최근 몇년 간 인터넷 및 새로운 정보통신 기술의 급속한 확산에 따라 결제 및 송금 등 부가서비스 기능을 포함 있는 핀테크(FinTech) 서비스를 등장하였다. 스마트 기기 이용을 통하여 핀테크 기반의 모바일 간편 결제 서비스는 결제 시장의 점유율이 점차 커지고 전 세계적으로 빠르게 퍼지였다. 이중에 대표적인 기업은 중국의 알리바바(Alibaba) 및 ...
국문 요약
핀테크 기반 모바일 간편 결제 서비스 이용에 관한 연구 —— 중국 핀테크 기업을 중심으로
최근 몇년 간 인터넷 및 새로운 정보통신 기술의 급속한 확산에 따라 결제 및 송금 등 부가서비스 기능을 포함 있는 핀테크(FinTech) 서비스를 등장하였다. 스마트 기기 이용을 통하여 핀테크 기반의 모바일 간편 결제 서비스는 결제 시장의 점유율이 점차 커지고 전 세계적으로 빠르게 퍼지였다. 이중에 대표적인 기업은 중국의 알리바바(Alibaba) 및 텐센트(Tencent)이다. 이들은 중국 내 뿐만 아니라 세계적인 대형 IT 기업으로 성장 되었다. 그리고 현재 중국은 세계에서 가장 큰 모바일 핀테크 업계의 리더로 간주되었다. 특히 알리바바와 텐센트 출시한‘알리페이(AliPay)’및 ‘TenPay(텐페이)’와 같은 모바일 결제 서비스는 전세계 결제 서비스의 선도 모델로 되었다. 본 연구는 중국의 핀테크 기반 모바일 간편 결제 서비스 에 대한 어떤 요인들로 인하여 사용의도와 사용행위에 영향을 미치는지를 분석하였다. 이를 위해 UTAUT(통합기술수용모형) 바탕으로 연구모형을 도출하였다. 그리고 중국에 핀테크 기반 모바일 간편 결제 서비스 사용경험이 있는 사람들은 연구 대상으로 설문조사를 수행하고 얻은 데이터를 통하여 각 요인 간의 관계를 검증하였다. 성과기대, 노력기대와 사회적 영향 및 촉진조건은 독립변수로 UTAUT(통합기술수용모형)를 구성되고 신뢰성과 경제성 이런 중요한 요소가 독립변수에 추가하였다. 연구결과를 요약하면 성과기대, 노력기대와 신뢰성 및 경제성이 사용의도에 긍정적인 영향을 미쳤고, 촉진조건 및 이러한 사용의도가 사용행위에 긍정적인 영향을 미침을 확인하였다. 반면 사회적 영향은 사용의도 및 사용행위에 긍정적인 영향을 미치지 않은 것으로 확인하였다. 이런 연구결과를 토대로 사용자들의 핀테크 기반 모바일 가편 결제서비스의 사용의도를 높이기 위하여 핀테크 기반 모바일 가편 결제서비스가 현존의 모바일 결제서비스보다 사용 시의 편리성, 경제 방면의 혜택성, 결제 시의 매우 중요한 보안 및 신뢰성 등 영향요인을 고려하는 마케팅 전략이 완비되어야 할 것이다. 연구결과를 요약하면 성과기대, 노력기대, 신뢰성과 경제성이 사용의도에 유의한 긍정적인 영향을 미쳤고, 촉진조건 및 이러한 사용의도가 사용행위에 유의한 긍정적인 영향을 미침을 확인하였다. 반면 사회적 영향은 사용의도 및 사용행위에 긍정적인 영향을 미치지 않은 것으로 확인하였다.
최근 몇년 간 인터넷 및 새로운 정보통신 기술의 급속한 확산에 따라 결제 및 송금 등 부가서비스 기능을 포함 있는 핀테크(FinTech) 서비스를 등장하였다. 스마트 기기 이용을 통하여 핀테크 기반의 모바일 간편 결제 서비스는 결제 시장의 점유율이 점차 커지고 전 세계적으로 빠르게 퍼지였다. 이중에 대표적인 기업은 중국의 알리바바(Alibaba) 및 텐센트(Tencent)이다. 이들은 중국 내 뿐만 아니라 세계적인 대형 IT 기업으로 성장 되었다. 그리고 현재 중국은 세계에서 가장 큰 모바일 핀테크 업계의 리더로 간주되었다. 특히 알리바바와 텐센트 출시한‘알리페이(AliPay)’및 ‘TenPay(텐페이)’와 같은 모바일 결제 서비스는 전세계 결제 서비스의 선도 모델로 되었다. 본 연구는 중국의 핀테크 기반 모바일 간편 결제 서비스 에 대한 어떤 요인들로 인하여 사용의도와 사용행위에 영향을 미치는지를 분석하였다. 이를 위해 UTAUT(통합기술수용모형) 바탕으로 연구모형을 도출하였다. 그리고 중국에 핀테크 기반 모바일 간편 결제 서비스 사용경험이 있는 사람들은 연구 대상으로 설문조사를 수행하고 얻은 데이터를 통하여 각 요인 간의 관계를 검증하였다. 성과기대, 노력기대와 사회적 영향 및 촉진조건은 독립변수로 UTAUT(통합기술수용모형)를 구성되고 신뢰성과 경제성 이런 중요한 요소가 독립변수에 추가하였다. 연구결과를 요약하면 성과기대, 노력기대와 신뢰성 및 경제성이 사용의도에 긍정적인 영향을 미쳤고, 촉진조건 및 이러한 사용의도가 사용행위에 긍정적인 영향을 미침을 확인하였다. 반면 사회적 영향은 사용의도 및 사용행위에 긍정적인 영향을 미치지 않은 것으로 확인하였다. 이런 연구결과를 토대로 사용자들의 핀테크 기반 모바일 가편 결제서비스의 사용의도를 높이기 위하여 핀테크 기반 모바일 가편 결제서비스가 현존의 모바일 결제서비스보다 사용 시의 편리성, 경제 방면의 혜택성, 결제 시의 매우 중요한 보안 및 신뢰성 등 영향요인을 고려하는 마케팅 전략이 완비되어야 할 것이다. 연구결과를 요약하면 성과기대, 노력기대, 신뢰성과 경제성이 사용의도에 유의한 긍정적인 영향을 미쳤고, 촉진조건 및 이러한 사용의도가 사용행위에 유의한 긍정적인 영향을 미침을 확인하였다. 반면 사회적 영향은 사용의도 및 사용행위에 긍정적인 영향을 미치지 않은 것으로 확인하였다.
A Study on the use of Fintech-based Mobile Easy Payment Service: Focused on China's Fintech Enterprises
Dai,Linzhi Dept. of International Trade & Business The Graduate School Sangmyung University
In recent years, PinTech services have emerged (includin...
ABSTRACT
A Study on the use of Fintech-based Mobile Easy Payment Service: Focused on China's Fintech Enterprises
Dai,Linzhi Dept. of International Trade & Business The Graduate School Sangmyung University
In recent years, PinTech services have emerged (including additional services such as settlement and remittance) along with the rapid development of Internet and information communication technology. And PinTech-based mobile easy payment services have rapidly spread worldwide with the increasing market share as smart devices are used widely, in which two representative companies are China’s Alibaba and Tencent that have grown into large IT companies both in China and in the world. Now, China has been seen as the world’s largest leader in mobile PinTech. Particularly, the mobile easy payment services launched by Alibaba and Tencent (such as Alipay and TenPay) have become a template for global payment services. This study analyzes the influence factors of use willingness and behavior of PinTech-based mobile easy payment services in China, and then the research model is deduced based on UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology). In addition, a questionnaire survey is conducted among those who have experience in using PinTech mobile easy payment services in China, followed by analysis and verification of the relationship among factors based on the data obtained. UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) is formed with Performance Expectation, Effort Expectation, Social Influence and Facilitating Conditions as independent variables, and some important factors (such as Trust and Economic Value) are added to the independent variables. The results are summarized as follows: Performance Expectation, Effort Expectation, Trust and Economic Value have a positive impact on the Behavioral Intention, and the Facilitating Conditions also has a positive impact on the Behavioral Intention and Use Behaviorr. On the contrary, the Social Influence has no positive impact on the Behavioral Intention. According to the results of this study, we should emphasizes that PinTech-based mobile easy payment services are more convenient, more economical, safer and more reliable than existing mobile payment services when developing the marketing strategy, which is helpful to improve the user’s use willingness of PinTech-based mobile payment services.
Key words: Mobile Easy Payment, PinTech, Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, Trust, Economic Value, Behavioral Intention and Use Behavior.
ABSTRACT
A Study on the use of Fintech-based Mobile Easy Payment Service: Focused on China's Fintech Enterprises
Dai,Linzhi Dept. of International Trade & Business The Graduate School Sangmyung University
In recent years, PinTech services have emerged (including additional services such as settlement and remittance) along with the rapid development of Internet and information communication technology. And PinTech-based mobile easy payment services have rapidly spread worldwide with the increasing market share as smart devices are used widely, in which two representative companies are China’s Alibaba and Tencent that have grown into large IT companies both in China and in the world. Now, China has been seen as the world’s largest leader in mobile PinTech. Particularly, the mobile easy payment services launched by Alibaba and Tencent (such as Alipay and TenPay) have become a template for global payment services. This study analyzes the influence factors of use willingness and behavior of PinTech-based mobile easy payment services in China, and then the research model is deduced based on UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology). In addition, a questionnaire survey is conducted among those who have experience in using PinTech mobile easy payment services in China, followed by analysis and verification of the relationship among factors based on the data obtained. UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) is formed with Performance Expectation, Effort Expectation, Social Influence and Facilitating Conditions as independent variables, and some important factors (such as Trust and Economic Value) are added to the independent variables. The results are summarized as follows: Performance Expectation, Effort Expectation, Trust and Economic Value have a positive impact on the Behavioral Intention, and the Facilitating Conditions also has a positive impact on the Behavioral Intention and Use Behaviorr. On the contrary, the Social Influence has no positive impact on the Behavioral Intention. According to the results of this study, we should emphasizes that PinTech-based mobile easy payment services are more convenient, more economical, safer and more reliable than existing mobile payment services when developing the marketing strategy, which is helpful to improve the user’s use willingness of PinTech-based mobile payment services.
Key words: Mobile Easy Payment, PinTech, Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, Trust, Economic Value, Behavioral Intention and Use Behavior.
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