중국의 핀테크기업은 어떻게 세계적으로 성공할 수 있었는가. 본 연구의 주요 관심은 중국의 핀테크기업이 단기간 내에 성공할 수 있었던 요인을 제도주의 경제학의 이론으로 규명하는 것이다. 본 논문은 제도를 주어진 것으로 간주하면서 시장을 유일한 가격조정의 메커니즘으로 보는 신고전학파와 달리, 제도를 합리적인 선택의 경제화라는 관점으로 파악하고, 중국의 제도가 중국 핀테크기업의 성공에 어떠한 영향을 미쳤는지 탐구해 보았다. 본 연구에서 주목한 제도분석의 대상은 외부적 요인으로서 핀테크 금융산업을 둘러싼 공식적 규칙인 국가제도와 비공식적 규범인 중국인의 소비습관이다. 그리고 중국의 글로벌 핀테크기업이 이 제도들과 어떠한 상관관계를 가지며 성장해 나갔는지 내부적 요인으로서 알리바바와 ...
중국의 핀테크기업은 어떻게 세계적으로 성공할 수 있었는가. 본 연구의 주요 관심은 중국의 핀테크기업이 단기간 내에 성공할 수 있었던 요인을 제도주의 경제학의 이론으로 규명하는 것이다. 본 논문은 제도를 주어진 것으로 간주하면서 시장을 유일한 가격조정의 메커니즘으로 보는 신고전학파와 달리, 제도를 합리적인 선택의 경제화라는 관점으로 파악하고, 중국의 제도가 중국 핀테크기업의 성공에 어떠한 영향을 미쳤는지 탐구해 보았다. 본 연구에서 주목한 제도분석의 대상은 외부적 요인으로서 핀테크 금융산업을 둘러싼 공식적 규칙인 국가제도와 비공식적 규범인 중국인의 소비습관이다. 그리고 중국의 글로벌 핀테크기업이 이 제도들과 어떠한 상관관계를 가지며 성장해 나갔는지 내부적 요인으로서 알리바바와 텐센트의 기업사례를 중심으로 파악해 보았다. 우선 국가제도의 분석결과, 중국은 효율적인 제도의 확립으로 인터넷·모바일을 통한 지급결제, 송금, 개인자산관리, P2P대출, 소액대출, 그리고 크라우드펀딩까지 거의 모든 핀테크 사업영역에서 폭발적인 ‘기업의 성장’을 경험했다. 그 구체적인 요인은 첫째, 중국은 핀테크 금융산업에서 반시장적인 규제를 가하지 않고 금융감독에 필요한 법률제정을 후행(後行)시켰다. 이에 따라 산업자본인 ICT기업이 핀테크라는 이름으로 금융업에 진출할 수 있었고, 혁신적인 기술을 활용한 인터넷·모바일 금융서비스로 낙후된 전통적 금융시장을 선진화 시킬 수 있었다. 둘째, 민간 ICT기업 육성정책과 자국기업 보호제도로 중국 ICT기업은 해외 핀테크기업과의 경쟁으로부터 자유로웠고, 거대한 중국시장에서 성장하여 세계로 뻗어나갈 수 있었다. 국가제도 뿐만 아니라, 비공식적 규범인 중국인의 소비습관도 핀테크기업 성공의 외부요인으로 작용하였다. 실용주의적 소비성향의 중국인들은 기존 금융기관 보다 높은 금리를 제공하는 P2P대출 또는 인터넷 머니마켓펀드(MMF)를 선호하였으며, 편리하고도 안전한 ‘제3자 지급결제’서비스를 적극 수용하였다. 또한 금융플랫폼이 마련한 금융거래의 장(場)에서 동일집단간 거래를 중시하는 ‘꽌시’ 기반 네트워크가 확장되었고, 모바일을 활용한 개인 혹은 법인간의 민간거래가 활성화 되었다. 이상의 효율적인 제도의 확립으로 중국의 핀테크기업은 자생적으로 성장할 수 있는 발판을 마련하였다. 알리바바는 우선 전자상거래시장의 생태계를 조성하여, 수억명에 달하는 판매자와 구매자의 온라인 거래정보를 확보했다. 이 빅데이터를 기반으로 신용평가를 할 수 있었고, 자사 온라인마켓의 입점고객에게 소액대출서비스를 제공하면서 핀테크기업으로 성장해 갔다. 현재는 앤트파이낸셜이라는 핀테크금융그룹을 설립하고 P2P대출중개, 소액대출, 펀드판매, 지급결제 등 거의 모든 금융서비스 영역을 통합한 금융시장의 생태계를 조성했다. 텐센트는 자사의 모바일메신저 ‘위챗’을 활용한 ‘생활밀착형’ 특화전략을 취했다. 자사 메신저를 통해 숙박업, 유통업, 택시운수업, 요식업, 배달업 등 거의 모든 산업을 연결한 텐센트는 O2O서비스의 절대강자로 메신저사용자의 온라인 거래정보를 보유하고 있다. 텐센트는 이러한 빅데이터를 활용한 신용평가모델을 핵심가치로 하여 메신저와 연동되는 인터넷전문은행을 설립하였고, 수억명에 달하는 메신저사용자들은 일상 속에서 은행을 손에 들고 다닌다고 할 수 있다. 제도주의 경제학 이론으로 도출한 중국 핀테크기업의 성공요인은 어느 한 곳으로 치우치지 않는다. 중국 핀테크기업의 성공은 효율적 ‘제도’로서의 기능을 확실히 해낸 중국 금융당국과 혁신적인 기술과 상호공존이라는 철학으로 시장의 리더가 된 ‘조직’(기업), 그리고 변화에 민첩하게 반응하여 그대로 흡수된 소비자들이 공통으로 만들어 낸 ‘창신’(創新)의 결정체라 할 것이다.
중국의 핀테크기업은 어떻게 세계적으로 성공할 수 있었는가. 본 연구의 주요 관심은 중국의 핀테크기업이 단기간 내에 성공할 수 있었던 요인을 제도주의 경제학의 이론으로 규명하는 것이다. 본 논문은 제도를 주어진 것으로 간주하면서 시장을 유일한 가격조정의 메커니즘으로 보는 신고전학파와 달리, 제도를 합리적인 선택의 경제화라는 관점으로 파악하고, 중국의 제도가 중국 핀테크기업의 성공에 어떠한 영향을 미쳤는지 탐구해 보았다. 본 연구에서 주목한 제도분석의 대상은 외부적 요인으로서 핀테크 금융산업을 둘러싼 공식적 규칙인 국가제도와 비공식적 규범인 중국인의 소비습관이다. 그리고 중국의 글로벌 핀테크기업이 이 제도들과 어떠한 상관관계를 가지며 성장해 나갔는지 내부적 요인으로서 알리바바와 텐센트의 기업사례를 중심으로 파악해 보았다. 우선 국가제도의 분석결과, 중국은 효율적인 제도의 확립으로 인터넷·모바일을 통한 지급결제, 송금, 개인자산관리, P2P대출, 소액대출, 그리고 크라우드펀딩까지 거의 모든 핀테크 사업영역에서 폭발적인 ‘기업의 성장’을 경험했다. 그 구체적인 요인은 첫째, 중국은 핀테크 금융산업에서 반시장적인 규제를 가하지 않고 금융감독에 필요한 법률제정을 후행(後行)시켰다. 이에 따라 산업자본인 ICT기업이 핀테크라는 이름으로 금융업에 진출할 수 있었고, 혁신적인 기술을 활용한 인터넷·모바일 금융서비스로 낙후된 전통적 금융시장을 선진화 시킬 수 있었다. 둘째, 민간 ICT기업 육성정책과 자국기업 보호제도로 중국 ICT기업은 해외 핀테크기업과의 경쟁으로부터 자유로웠고, 거대한 중국시장에서 성장하여 세계로 뻗어나갈 수 있었다. 국가제도 뿐만 아니라, 비공식적 규범인 중국인의 소비습관도 핀테크기업 성공의 외부요인으로 작용하였다. 실용주의적 소비성향의 중국인들은 기존 금융기관 보다 높은 금리를 제공하는 P2P대출 또는 인터넷 머니마켓펀드(MMF)를 선호하였으며, 편리하고도 안전한 ‘제3자 지급결제’서비스를 적극 수용하였다. 또한 금융플랫폼이 마련한 금융거래의 장(場)에서 동일집단간 거래를 중시하는 ‘꽌시’ 기반 네트워크가 확장되었고, 모바일을 활용한 개인 혹은 법인간의 민간거래가 활성화 되었다. 이상의 효율적인 제도의 확립으로 중국의 핀테크기업은 자생적으로 성장할 수 있는 발판을 마련하였다. 알리바바는 우선 전자상거래시장의 생태계를 조성하여, 수억명에 달하는 판매자와 구매자의 온라인 거래정보를 확보했다. 이 빅데이터를 기반으로 신용평가를 할 수 있었고, 자사 온라인마켓의 입점고객에게 소액대출서비스를 제공하면서 핀테크기업으로 성장해 갔다. 현재는 앤트파이낸셜이라는 핀테크금융그룹을 설립하고 P2P대출중개, 소액대출, 펀드판매, 지급결제 등 거의 모든 금융서비스 영역을 통합한 금융시장의 생태계를 조성했다. 텐센트는 자사의 모바일메신저 ‘위챗’을 활용한 ‘생활밀착형’ 특화전략을 취했다. 자사 메신저를 통해 숙박업, 유통업, 택시운수업, 요식업, 배달업 등 거의 모든 산업을 연결한 텐센트는 O2O서비스의 절대강자로 메신저사용자의 온라인 거래정보를 보유하고 있다. 텐센트는 이러한 빅데이터를 활용한 신용평가모델을 핵심가치로 하여 메신저와 연동되는 인터넷전문은행을 설립하였고, 수억명에 달하는 메신저사용자들은 일상 속에서 은행을 손에 들고 다닌다고 할 수 있다. 제도주의 경제학 이론으로 도출한 중국 핀테크기업의 성공요인은 어느 한 곳으로 치우치지 않는다. 중국 핀테크기업의 성공은 효율적 ‘제도’로서의 기능을 확실히 해낸 중국 금융당국과 혁신적인 기술과 상호공존이라는 철학으로 시장의 리더가 된 ‘조직’(기업), 그리고 변화에 민첩하게 반응하여 그대로 흡수된 소비자들이 공통으로 만들어 낸 ‘창신’(創新)의 결정체라 할 것이다.
What is behind the global success for Chinese Fintech. The main purpose of this study is to identify the factors that China's Fintech succeeded in a short period of time with the theory of institutional economics. This study unlike the neoclassical school, which recognizes the market as the unique p...
What is behind the global success for Chinese Fintech. The main purpose of this study is to identify the factors that China's Fintech succeeded in a short period of time with the theory of institutional economics. This study unlike the neoclassical school, which recognizes the market as the unique price adjustment mechanism by deeming the system as given, acknowledges the system with perspective of an economization of rational choice, and explores how the Chinese system has affected the Fintech's success. The noteworthy objects of institutional analysis in this study are an external factor. They are national system, an official rule, and Chinese consumption habits, an unofficial norms, surrounding the Fintech financial industry. It also examines focusing on corporate cases of Alibaba and Tencent as internal factors to identify that how China 's Global FinTech has grown in relation to these systems. The result of the analysis of the national system figures out that the establishment of efficient system in China has led the explosive 'corporate growth' in almost all Fintech business area including payment via internet and mobile,remittance, personal asset management, P2P loan, small loan, and crowd funding. The specific factors are as follows: First, China did not impose anti-market regulation in Fintech financial industry and sets the legislation necessary for financial supervision. Accordingly, ICT corporate, an industrial capital could enter the financial business under the name of Fintech, and Internet and mobile financial services using innovative technologies led advancement of the falling behind traditional financial market. Second, private ICT corporate promotion policy and domestic corporate protection system benefit to Chinese ICT corporate for free competition with foreign Fintech and this led to advance toward the world by growing in the huge Chinese market. Chinese consumption habits which is an unofficial norms beside national system, also served as an extra factor in the success of FinTech. The pragmatic consumption-oriented Chinese prefers P2P loans or Internet Money Market Funds (MMFs) that offered higher interest rates than existing financial institutions, and actively accepted the convenient and safe the third-party payment services. In addition, 'kkwansi' based network, which emphasizes on transactions between the same groups in the financial transaction fields provided by the financial platform, is expanded and private transactions between individuals or corporations using mobile have been activated. With establishment of these efficient system, China's Fintech has gained a foothold to grow its own. Alibaba has secured access to hundreds of millions of online sellers and buyers by creating an ecosystem first in the e-commerce market. Alibaba could conduct credit evaluation based on this big data, and have grown to become Fintech corporate providing small loan service to the customers of his online market. Alibaba established FinTech Financial Group, called Ant Financial, and created an ecosystem of financial markets that integrate almost all financial services areas, including P2P loan broking, small loan, fund sales and payment. Tencent has taken a "lifestyle" specialization strategy using " Wechat", mobile messenger. Tencent holds online transaction data of messenger user as an absoulte stronghold of O2O service by connecting almost all industries such as hotel, retail, taxi transportation, catering, and delivery service through its own message. Tencent establishes an Internet special bank interworking with messengers on the basis of its core value, a credit rating model, using such big data. In other words, hundreds of millions of messenger users are carrying their banks in their hands in daily lives. The success factors of Chinese Fintech derived from institutional economics theory does not incline to one particular part. The success of China's Fintech corporate is an aggregation of 'innovation' created by Chinese financial authorities, which has clearly functioned as an efficient 'system', a 'organization(corporation)' which has become the market leader based on the philosophy of mutual coexistence with innovative technologies, and customers who were absorbed by responding the changes swiftly.中国的金融科技企业如何在世界范围内取得了成功? 本研究的主题是用制度主义经济学理论阐明中国的金融科技企业能在短时间内成功的原因。新古典学派认为制度是现成的,将市场视为唯一调整价格的手段,而本论文不同于新古典学派,以合理选择的经济化观点去理解制度,研究中国的制度对中国金融科技企业的成功有什么样的影响。 本研究中关注的制度分析对象为外部原因,主要从围绕金融科技金融产业的正式的国家制度和非正式的中国人的消费习惯进行分析。内部原因从中国的全球金融科技企业成长过程中与这些制度有什么样的相互关系进行分析,重点了解一下阿里巴巴和腾讯的案例。 首先,从国家制度方面分析,中国政府通过确立高效的制度,使借助互联网和移动终端的支付、转账、个人资产管理、P2P贷款、小额贷款、众筹等几乎所有金融科技领域都经历了井喷式的“成长”。具体原因为,第一,中国在金融科技的金融产业中未强加反市场的规章制度,而是制定了金融监督所需的法律。因此,产业资本的ICT企业可以以金融科技的名义进入金融业,通过利用创新技术的互联网、移动终端的金融服务发展落后的传统金融市场。第二,通过民间ICT企业培养政策和本土企业保护制度,中国的ICT企业在与国外金融科技企业的竞争中更加自由,在庞大的中国市场中成长并进入了全球市场。 除了国家制度,非正式的中国人的消费习惯也是金融科技企业成功的外部原因之一。具有实用主义消费倾向的中国人相对传统的金融机构,更喜欢提供更高利率的P2P贷款或互联网货币市场基金(Money Market Fund,MMF),积极接受了方便、安全的“第三方支付”服务。金融平台提供的金融交易市场中,使基于重视同一集团之间交易的“关系”网络得以扩大,适用移动终端的个人或法人之间的民间交易也越来越活跃。 通过确立以上高效的制度,为中国的金融科技企业提供了自主成长所需的土壤。阿里巴巴首先打造了电子商务市场的生态系统,确保了多达数亿的店家和消费者的在线交易信息。基于这种大数据,可进行信用评价,为在本公司网上市场开店的客户提供小额贷款,使公司成长为金融科技企业。目前,他们成立了金融科技集团,叫做蚂蚁金融服务集团,形成了P2P贷款中介、小额贷款、基金销售、支付等涵盖所有金融服务领域的金融市场生态系统。 腾讯则采取了利用他们公司移动通信应用“微信”的“贴近生活型”特殊战略。腾讯通过他们公司的微信,将住宿业、流通业、出租运输业、餐饮业、快递业等几乎所有产业联系起来,以O2O服务巨头的身份保留着微信用户的网上交易信息。腾讯以利用这种大数据的信用评价模型为核心价值,成立了与微信关联的互联网专门银行。可以说,现在有数亿的微信用户在日常生活中手里都握着银行。 从制度主义经济学理论可以看出,中国金融科技企业成功的原因是多方面的。中国金融科技企业的成功,可以说是由切实发挥“制度”功能的中国金融当局,和以创新技术和相互共存的哲学成为市场领导者的“组织(企业)”,以及灵敏应对并接受这些变化的消费者共同制造出来的“创新”的结晶。
What is behind the global success for Chinese Fintech. The main purpose of this study is to identify the factors that China's Fintech succeeded in a short period of time with the theory of institutional economics. This study unlike the neoclassical school, which recognizes the market as the unique price adjustment mechanism by deeming the system as given, acknowledges the system with perspective of an economization of rational choice, and explores how the Chinese system has affected the Fintech's success. The noteworthy objects of institutional analysis in this study are an external factor. They are national system, an official rule, and Chinese consumption habits, an unofficial norms, surrounding the Fintech financial industry. It also examines focusing on corporate cases of Alibaba and Tencent as internal factors to identify that how China 's Global FinTech has grown in relation to these systems. The result of the analysis of the national system figures out that the establishment of efficient system in China has led the explosive 'corporate growth' in almost all Fintech business area including payment via internet and mobile,remittance, personal asset management, P2P loan, small loan, and crowd funding. The specific factors are as follows: First, China did not impose anti-market regulation in Fintech financial industry and sets the legislation necessary for financial supervision. Accordingly, ICT corporate, an industrial capital could enter the financial business under the name of Fintech, and Internet and mobile financial services using innovative technologies led advancement of the falling behind traditional financial market. Second, private ICT corporate promotion policy and domestic corporate protection system benefit to Chinese ICT corporate for free competition with foreign Fintech and this led to advance toward the world by growing in the huge Chinese market. Chinese consumption habits which is an unofficial norms beside national system, also served as an extra factor in the success of FinTech. The pragmatic consumption-oriented Chinese prefers P2P loans or Internet Money Market Funds (MMFs) that offered higher interest rates than existing financial institutions, and actively accepted the convenient and safe the third-party payment services. In addition, 'kkwansi' based network, which emphasizes on transactions between the same groups in the financial transaction fields provided by the financial platform, is expanded and private transactions between individuals or corporations using mobile have been activated. With establishment of these efficient system, China's Fintech has gained a foothold to grow its own. Alibaba has secured access to hundreds of millions of online sellers and buyers by creating an ecosystem first in the e-commerce market. Alibaba could conduct credit evaluation based on this big data, and have grown to become Fintech corporate providing small loan service to the customers of his online market. Alibaba established FinTech Financial Group, called Ant Financial, and created an ecosystem of financial markets that integrate almost all financial services areas, including P2P loan broking, small loan, fund sales and payment. Tencent has taken a "lifestyle" specialization strategy using " Wechat", mobile messenger. Tencent holds online transaction data of messenger user as an absoulte stronghold of O2O service by connecting almost all industries such as hotel, retail, taxi transportation, catering, and delivery service through its own message. Tencent establishes an Internet special bank interworking with messengers on the basis of its core value, a credit rating model, using such big data. In other words, hundreds of millions of messenger users are carrying their banks in their hands in daily lives. The success factors of Chinese Fintech derived from institutional economics theory does not incline to one particular part. The success of China's Fintech corporate is an aggregation of 'innovation' created by Chinese financial authorities, which has clearly functioned as an efficient 'system', a 'organization(corporation)' which has become the market leader based on the philosophy of mutual coexistence with innovative technologies, and customers who were absorbed by responding the changes swiftly.中国的金融科技企业如何在世界范围内取得了成功? 本研究的主题是用制度主义经济学理论阐明中国的金融科技企业能在短时间内成功的原因。新古典学派认为制度是现成的,将市场视为唯一调整价格的手段,而本论文不同于新古典学派,以合理选择的经济化观点去理解制度,研究中国的制度对中国金融科技企业的成功有什么样的影响。 本研究中关注的制度分析对象为外部原因,主要从围绕金融科技金融产业的正式的国家制度和非正式的中国人的消费习惯进行分析。内部原因从中国的全球金融科技企业成长过程中与这些制度有什么样的相互关系进行分析,重点了解一下阿里巴巴和腾讯的案例。 首先,从国家制度方面分析,中国政府通过确立高效的制度,使借助互联网和移动终端的支付、转账、个人资产管理、P2P贷款、小额贷款、众筹等几乎所有金融科技领域都经历了井喷式的“成长”。具体原因为,第一,中国在金融科技的金融产业中未强加反市场的规章制度,而是制定了金融监督所需的法律。因此,产业资本的ICT企业可以以金融科技的名义进入金融业,通过利用创新技术的互联网、移动终端的金融服务发展落后的传统金融市场。第二,通过民间ICT企业培养政策和本土企业保护制度,中国的ICT企业在与国外金融科技企业的竞争中更加自由,在庞大的中国市场中成长并进入了全球市场。 除了国家制度,非正式的中国人的消费习惯也是金融科技企业成功的外部原因之一。具有实用主义消费倾向的中国人相对传统的金融机构,更喜欢提供更高利率的P2P贷款或互联网货币市场基金(Money Market Fund,MMF),积极接受了方便、安全的“第三方支付”服务。金融平台提供的金融交易市场中,使基于重视同一集团之间交易的“关系”网络得以扩大,适用移动终端的个人或法人之间的民间交易也越来越活跃。 通过确立以上高效的制度,为中国的金融科技企业提供了自主成长所需的土壤。阿里巴巴首先打造了电子商务市场的生态系统,确保了多达数亿的店家和消费者的在线交易信息。基于这种大数据,可进行信用评价,为在本公司网上市场开店的客户提供小额贷款,使公司成长为金融科技企业。目前,他们成立了金融科技集团,叫做蚂蚁金融服务集团,形成了P2P贷款中介、小额贷款、基金销售、支付等涵盖所有金融服务领域的金融市场生态系统。 腾讯则采取了利用他们公司移动通信应用“微信”的“贴近生活型”特殊战略。腾讯通过他们公司的微信,将住宿业、流通业、出租运输业、餐饮业、快递业等几乎所有产业联系起来,以O2O服务巨头的身份保留着微信用户的网上交易信息。腾讯以利用这种大数据的信用评价模型为核心价值,成立了与微信关联的互联网专门银行。可以说,现在有数亿的微信用户在日常生活中手里都握着银行。 从制度主义经济学理论可以看出,中国金融科技企业成功的原因是多方面的。中国金融科技企业的成功,可以说是由切实发挥“制度”功能的中国金融当局,和以创新技术和相互共存的哲学成为市场领导者的“组织(企业)”,以及灵敏应对并接受这些变化的消费者共同制造出来的“创新”的结晶。
주제어
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학위논문 정보
저자
구자근
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
지역학협동과정 중국지역전공
지도교수
박영렬
발행연도
2017
총페이지
vii, 149 p.
키워드
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