언어습득
본 연구는 학령기 다문화 가정의 자녀 중에서 특히 KSL 아동학습자들의 한국어 의사소통능력 부족과 학습부진을 해결하고자 하는 일환으로 언어사용 능력과 언어사고력 신장을 위한 어휘력 향상을 목적으로 전래동화를 활용한 어휘교재 단원 구성을 설계하여 제시하고자 하였다.
현행 KSL 학교교육과정에서 KSL 아동 학습자들이 의사소통부족과 학습부진으로 발전할 수밖에 없는 구조적인 문제를 발견하고, 그들이 한국에 적응하고 학교교육을 따라가기 위한 언어습득을 언어와 사고의 관계에서부터 출발하였다. 그들은 단순한 생존을 위한 언어가 아닌 자신의 의사를 표현하고 다른 사람의 의사를 이해하는 의사소통 언어 능력과 학습목적 언어능력을 필요하기 때문에 이는 기계적인 언어 학습이 아닌 언어와 사고의 관계에서 출발해야한다고 보았다.
언어는 사고를 교환하는 도구로 언어 사용 능력의 발달은 사고의 발달을 가져오고 사고발달은 다시 자신의 생각과 느낌을 효과적으로 표현하고 이해 가능하게 하는 언어능력을 발달시키는 순환구조이다. 연구자는 이러한 언어와 사고의 순환구조 관계에서 이들의 기조 역할을 하는 어휘기능에 주목하고, 학습자의 어휘능력을 향상시키는 것이 생활한국어 단계와 학습한국어 단계 사이를 완만하게 유지하여 학습자가 학습의 흥미를 잃어버리지 않고 학습자의 언어적 사고력 신장에 기여할 것이라고 보았다. 즉, KSL아동학습자로 하여금 어휘능력의 향상으로 전반적인 담화 내용을 논리적이고 체계적으로 이해하고 표현할 수 있도록 하는 것이다. 따라서 연구자는 학습자의 어휘능력향상을 위하여 전래동화를 활용한 어휘교재에 기본 단위가 되는 단원구성 설계를 연구과제로 삼았다. KSL 아동학습자들에게 문학텍스트로서 전래동화를 활용하는 것은 우선 아동학습자로 하여금 한국어에 대한 흥미를 유발하고, 때로는 주인공과 그 주변 인물들이 만들어 나가는 이야기가 긴장감이나 박진감 또는 해학적인 여러 가지 등으로 감정이 이입될 수 있기 때문이다. 이는 학습자들이 전래동화의 이야기를 그냥 무미건조하게 해석하는 것이 아니라 내용에 재미를 느끼고 관심을 기울이고 몰입됨으로서 이야기 속의 다양한 갈등과 딜레마, 복잡한 플롯을 이해하고 인물들의 행위를 해석하는 사고의 과정이 동시에 일어나게 된다. 그리고 이로 인하여 학습자들은 텍스트 속에 숨겨진, 혹은 내포되어 있는 의미를 파악하기 위하여 자신의 경험과 상상력을 발휘하여 텍스트와 적극적인 상호작용을 하게 되고 이것은 곧 일상적인 의사소통으로 이어지게 된다. 전래동화에 사용된 언어는 막연한 가상적인 상황이 아닌 실제 상황에서 사용되어지고 있는 언어이기 때문에 학습자는 전래동화를 읽으면서 머릿속에서 상황을 재구성하고 문맥에 따라 사건과 인물을 판단하며, 전개될 사건의 예측을 통해 글의 흐름과 의미의 구성을 자연스럽게 파악할 수 있다. 이것은 유기적인 어휘습득에 긍정적인 결과를 가져오는 자연스러운 방법으로 학습자로 하여금 재미를 통해서 즐거움을 맛볼 수 있게 하는 것으로 이러한 점들이 본고에서 KSL 아동학습자들의 어휘력 향상을 위하여 어휘교재의 텍스트로서 전래동화를 효율적인 제재로 선택한 이유이다.
그리고 전래동화를 활용한 어휘교재단원 구성 설계를 위한 방안을 마련하기 전에 시중에 나와 있는 전래동화를 활용한 한국어 교재를 선정하여 분석하였다.
연구자는 이러한 시중의 출판된 전래동화를 활용한 한국어 교재 분석 결과와 기존의 선행연구를 바탕으로 어휘교재구성의 원리, 어휘교재에 학습어휘로 선정해야 할 어휘, 선정된 어휘를 어떻게 제시할 것인가 하는 제시방법, 그리고 제시된 어휘를 어떻게 학습할 것인가에 대한 학습전략에 대한 이론적 고찰을 살펴보고, 전래동화를 활용한 어휘교재 단원구성의 큰 틀을 마련하였다. 그리고 이러한 큰 틀을 토대로 Schmitt. 어휘학습전략을 이용하여 산발적으로 등장하는 어휘에 대해 도입->어휘제시->연습-> 활용단계에 이르기까지 각 단계에 알맞은 체계적인 어휘 확장이 이루어지고 언어기능과 자연스럽게 연계되도록 모형을 구성하였다. 그리고 전래동화의 선정은 KSL 아동학습자 특성을 고려하여 초등국어교과과정의 전래동화 목록과 시중에 출판되는 다문화배경학습자대상의 전래동화목록을 비교하여 겹쳐지는 빈도수가 높은 전래동화 <토끼의 간>를 선정하였다.
그리고 전래동화를 학습자의 수준과 활용되는 목적에 맞게 이야기 재구성을 통하여 학습목표어휘로 동사와 형용사를 선정하였다. 그 이유는 인간의 사고를 온전하게 표현할 수 있는 기본 단위를 문장이라고 할 때, 한국어에서는 문장의 구성을 결정하는 것이 서술어이기 때문에 서술어중심의 어휘교육은 학습자들의 사고력을 향상시키는데 도움이 될 것이다.
그러므로 본고에서는 서술어 중심으로 재구성된 <토끼의 간> 텍스트를 바탕으로 서술어 어휘를 선정하고 언어기능과 연계된 어휘학습전략으로 KSL 아동학습자가 학습자의 배경 지식을 최대한 활성화시키고 실제로 한국어 사용 맥락 안에서의 유의미한 과제수행을 통하여 이해어휘를 습득하고 표현어휘로 전이하도록 하는 어휘교재의 단원 구성을 설계하였다. 이는 기존의 단순한 어휘지식의 어휘력 향상이 아닌 어휘력 향상을 통한 언어사용능력, 언어적 사고력 신장이라는 목적을 달성하여 KSL아동학습자들이 의사소통능력 부족과 학습부진을 해결하는데 도움이 되고자 함이다.
본 연구는 학령기 다문화 가정의 자녀 중에서 특히 KSL 아동학습자들의 한국어 의사소통능력 부족과 학습부진을 해결하고자 하는 일환으로 언어사용 능력과 언어사고력 신장을 위한 어휘력 향상을 목적으로 전래동화를 활용한 어휘교재 단원 구성을 설계하여 제시하고자 하였다.
현행 KSL 학교교육과정에서 KSL 아동 학습자들이 의사소통부족과 학습부진으로 발전할 수밖에 없는 구조적인 문제를 발견하고, 그들이 한국에 적응하고 학교교육을 따라가기 위한 언어습득을 언어와 사고의 관계에서부터 출발하였다. 그들은 단순한 생존을 위한 언어가 아닌 자신의 의사를 표현하고 다른 사람의 의사를 이해하는 의사소통 언어 능력과 학습목적 언어능력을 필요하기 때문에 이는 기계적인 언어 학습이 아닌 언어와 사고의 관계에서 출발해야한다고 보았다.
언어는 사고를 교환하는 도구로 언어 사용 능력의 발달은 사고의 발달을 가져오고 사고발달은 다시 자신의 생각과 느낌을 효과적으로 표현하고 이해 가능하게 하는 언어능력을 발달시키는 순환구조이다. 연구자는 이러한 언어와 사고의 순환구조 관계에서 이들의 기조 역할을 하는 어휘기능에 주목하고, 학습자의 어휘능력을 향상시키는 것이 생활한국어 단계와 학습한국어 단계 사이를 완만하게 유지하여 학습자가 학습의 흥미를 잃어버리지 않고 학습자의 언어적 사고력 신장에 기여할 것이라고 보았다. 즉, KSL아동학습자로 하여금 어휘능력의 향상으로 전반적인 담화 내용을 논리적이고 체계적으로 이해하고 표현할 수 있도록 하는 것이다. 따라서 연구자는 학습자의 어휘능력향상을 위하여 전래동화를 활용한 어휘교재에 기본 단위가 되는 단원구성 설계를 연구과제로 삼았다. KSL 아동학습자들에게 문학텍스트로서 전래동화를 활용하는 것은 우선 아동학습자로 하여금 한국어에 대한 흥미를 유발하고, 때로는 주인공과 그 주변 인물들이 만들어 나가는 이야기가 긴장감이나 박진감 또는 해학적인 여러 가지 등으로 감정이 이입될 수 있기 때문이다. 이는 학습자들이 전래동화의 이야기를 그냥 무미건조하게 해석하는 것이 아니라 내용에 재미를 느끼고 관심을 기울이고 몰입됨으로서 이야기 속의 다양한 갈등과 딜레마, 복잡한 플롯을 이해하고 인물들의 행위를 해석하는 사고의 과정이 동시에 일어나게 된다. 그리고 이로 인하여 학습자들은 텍스트 속에 숨겨진, 혹은 내포되어 있는 의미를 파악하기 위하여 자신의 경험과 상상력을 발휘하여 텍스트와 적극적인 상호작용을 하게 되고 이것은 곧 일상적인 의사소통으로 이어지게 된다. 전래동화에 사용된 언어는 막연한 가상적인 상황이 아닌 실제 상황에서 사용되어지고 있는 언어이기 때문에 학습자는 전래동화를 읽으면서 머릿속에서 상황을 재구성하고 문맥에 따라 사건과 인물을 판단하며, 전개될 사건의 예측을 통해 글의 흐름과 의미의 구성을 자연스럽게 파악할 수 있다. 이것은 유기적인 어휘습득에 긍정적인 결과를 가져오는 자연스러운 방법으로 학습자로 하여금 재미를 통해서 즐거움을 맛볼 수 있게 하는 것으로 이러한 점들이 본고에서 KSL 아동학습자들의 어휘력 향상을 위하여 어휘교재의 텍스트로서 전래동화를 효율적인 제재로 선택한 이유이다.
그리고 전래동화를 활용한 어휘교재단원 구성 설계를 위한 방안을 마련하기 전에 시중에 나와 있는 전래동화를 활용한 한국어 교재를 선정하여 분석하였다.
연구자는 이러한 시중의 출판된 전래동화를 활용한 한국어 교재 분석 결과와 기존의 선행연구를 바탕으로 어휘교재구성의 원리, 어휘교재에 학습어휘로 선정해야 할 어휘, 선정된 어휘를 어떻게 제시할 것인가 하는 제시방법, 그리고 제시된 어휘를 어떻게 학습할 것인가에 대한 학습전략에 대한 이론적 고찰을 살펴보고, 전래동화를 활용한 어휘교재 단원구성의 큰 틀을 마련하였다. 그리고 이러한 큰 틀을 토대로 Schmitt. 어휘학습전략을 이용하여 산발적으로 등장하는 어휘에 대해 도입->어휘제시->연습-> 활용단계에 이르기까지 각 단계에 알맞은 체계적인 어휘 확장이 이루어지고 언어기능과 자연스럽게 연계되도록 모형을 구성하였다. 그리고 전래동화의 선정은 KSL 아동학습자 특성을 고려하여 초등국어교과과정의 전래동화 목록과 시중에 출판되는 다문화배경학습자대상의 전래동화목록을 비교하여 겹쳐지는 빈도수가 높은 전래동화 <토끼의 간>를 선정하였다.
그리고 전래동화를 학습자의 수준과 활용되는 목적에 맞게 이야기 재구성을 통하여 학습목표어휘로 동사와 형용사를 선정하였다. 그 이유는 인간의 사고를 온전하게 표현할 수 있는 기본 단위를 문장이라고 할 때, 한국어에서는 문장의 구성을 결정하는 것이 서술어이기 때문에 서술어중심의 어휘교육은 학습자들의 사고력을 향상시키는데 도움이 될 것이다.
그러므로 본고에서는 서술어 중심으로 재구성된 <토끼의 간> 텍스트를 바탕으로 서술어 어휘를 선정하고 언어기능과 연계된 어휘학습전략으로 KSL 아동학습자가 학습자의 배경 지식을 최대한 활성화시키고 실제로 한국어 사용 맥락 안에서의 유의미한 과제수행을 통하여 이해어휘를 습득하고 표현어휘로 전이하도록 하는 어휘교재의 단원 구성을 설계하였다. 이는 기존의 단순한 어휘지식의 어휘력 향상이 아닌 어휘력 향상을 통한 언어사용능력, 언어적 사고력 신장이라는 목적을 달성하여 KSL아동학습자들이 의사소통능력 부족과 학습부진을 해결하는데 도움이 되고자 함이다.
The purpose of this study was to design and present the unit configuration of vocabulary textbook utilizing traditional fairy tales for the purpose of improving language skills and lingual thinking skills as a part of solving the problem of a lack of communication skills and learning difficulties es...
The purpose of this study was to design and present the unit configuration of vocabulary textbook utilizing traditional fairy tales for the purpose of improving language skills and lingual thinking skills as a part of solving the problem of a lack of communication skills and learning difficulties especially in KSL child learners among the children of school-aged multicultural families.
This study discovered structural problems in the current KSL school curriculum that cannot but lead to a lack of communication and learning difficulty of KSL child learners, and investigated their language acquisition, which is to adapt to South Korea and its school education, starting from the relationship between language and thinking. This study regarded that they needed communication language skills and learning language skills to express their own intension and to understand other people's intension rather than simple survival language skills, therefore, this study should start from the relationship between language and thinking, not mechanical language learning.
Language is a way to exchange thinking. Developing language using skills leads to the development of thinking, and developing thinking enhances the language skills to effectively express and understand one’s own thoughts and feelings, which thereby forms a cycle structure. Therefore, this study focused on vocabulary function that plays a key role in the cycle relationship between language and thinking, and regarded that improving a learner's vocabulary skill might maintain the relationship between the stage of Korean language for living and the stage of Korean language for learning smooth so that it would rather contribute to improving the learner's verbal thinking skill without making him/her losing interest in learning. In other words, this study aimed to make KSL child learners understand and express the overall contents of the discourse logically and systematically by improving their vocabulary skill. Therefore, this study’s main subject was to design unit configuration, which is the basic unit for the vocabulary textbook using traditional fairy tales to improve the learner's vocabulary skill. Traditional fairy tales were used as literary texts for KSL child learners because they might, above all, induce child learners to become more interested in Korean, and sometimes make children feel empathy due to tension and humor of the stories made by the main characters and the people around them. This was possible because the learners did not just interpret the story of the fairy tale dryly, but rather felt the fun, and became interested and immersed in the contents so that thinking processes such as understanding various conflicts, dilemmas and complex plots in the story and interpreting the behaviors of the characters occurred at the same time. In addition, in this way, learners interact actively with the texts with their own experiences and imaginations in order to grasp hidden or implied meanings in the texts, and this interaction leads to everyday communication. Since the language used in traditional fairy tales is a language that is being used in actual situations, not in vague virtual situation, the learners may reconstruct the situation inside their heads while reading the traditional fairy tales, and judge the event and the person according to the context to grasp the flow of the writing and the composition of meaning naturally through predicting the events to be unfold. This is a natural way to bring positive results to the acquisition of organic vocabulary. This enables learners to enjoy the pleasure of learning through fun, therefore, this paper chose traditional fairy tales as effective vocabulary text materials to improve the vocabulary of KSL child learners.
In addition, this study selected and analyzed Korean textbooks using traditional fairy tales before preparing a plan for designing vocabulary textbooks using traditional fairy tales.
This study prepared a big frame of unit configuration of vocabulary textbook using traditional fairy tales in consideration of the results of analyzing these published Korean textbooks using traditional fairy tales, the principles of vocabulary textbook design from the existing studies, vocabulary to be selected as learning vocabulary, how to present selected vocabulary, and theoretical investigations on the learning strategies on how to learn the presented vocabulary. In addition, based on these large frameworks, this study constructed a model using Schmitt's vocabulary learning strategy for the vocabulary that is being introduced sporadically in order to systematically expand the vocabulary that is appropriate for each stage from to introduction -> exercises -> utilization and to naturally link it to lingual function.
Furthermore, considering the characteristics of KSL child learners, this study selected the among traditional fairy tales based on a comparison between the traditional fairy tale lists of elementary Korean curriculum and the traditional fairy tale list for multi-cultural background learners published on the market. This study selected the verbs and adjectives as learning target vocabulary through story reconstruction in accordance with the learners' level and purpose. It is because if the basic unit that can express human thinking fully is a sentence, it is the predicates in Korean that decide the composition of the sentence, and, therefore, the predicate-based vocabulary education helps the learners to improve their thinking skill.
Therefore, this paper selected predicate vocabulary based on the texts of the , which had been constructed focusing on the vocabulary based on predicates, and designed the units of vocabulary textbooks that maximize the background knowledge of the KSL children using the vocabulary learning strategy associated with language functions, and through which help the learners acquire vocabulary through meaningful task performance in the context of actual Korean use and transfer it to expressive vocabulary.
This study was thereby to help the KSL child learners solve a lack of communication skills and poor academic performance by achieving the purpose of improving the language using skill and lingual thinking skill through improving vocabulary skill rather than through the existing simple improvement of the vocabulary knowledge.
The purpose of this study was to design and present the unit configuration of vocabulary textbook utilizing traditional fairy tales for the purpose of improving language skills and lingual thinking skills as a part of solving the problem of a lack of communication skills and learning difficulties especially in KSL child learners among the children of school-aged multicultural families.
This study discovered structural problems in the current KSL school curriculum that cannot but lead to a lack of communication and learning difficulty of KSL child learners, and investigated their language acquisition, which is to adapt to South Korea and its school education, starting from the relationship between language and thinking. This study regarded that they needed communication language skills and learning language skills to express their own intension and to understand other people's intension rather than simple survival language skills, therefore, this study should start from the relationship between language and thinking, not mechanical language learning.
Language is a way to exchange thinking. Developing language using skills leads to the development of thinking, and developing thinking enhances the language skills to effectively express and understand one’s own thoughts and feelings, which thereby forms a cycle structure. Therefore, this study focused on vocabulary function that plays a key role in the cycle relationship between language and thinking, and regarded that improving a learner's vocabulary skill might maintain the relationship between the stage of Korean language for living and the stage of Korean language for learning smooth so that it would rather contribute to improving the learner's verbal thinking skill without making him/her losing interest in learning. In other words, this study aimed to make KSL child learners understand and express the overall contents of the discourse logically and systematically by improving their vocabulary skill. Therefore, this study’s main subject was to design unit configuration, which is the basic unit for the vocabulary textbook using traditional fairy tales to improve the learner's vocabulary skill. Traditional fairy tales were used as literary texts for KSL child learners because they might, above all, induce child learners to become more interested in Korean, and sometimes make children feel empathy due to tension and humor of the stories made by the main characters and the people around them. This was possible because the learners did not just interpret the story of the fairy tale dryly, but rather felt the fun, and became interested and immersed in the contents so that thinking processes such as understanding various conflicts, dilemmas and complex plots in the story and interpreting the behaviors of the characters occurred at the same time. In addition, in this way, learners interact actively with the texts with their own experiences and imaginations in order to grasp hidden or implied meanings in the texts, and this interaction leads to everyday communication. Since the language used in traditional fairy tales is a language that is being used in actual situations, not in vague virtual situation, the learners may reconstruct the situation inside their heads while reading the traditional fairy tales, and judge the event and the person according to the context to grasp the flow of the writing and the composition of meaning naturally through predicting the events to be unfold. This is a natural way to bring positive results to the acquisition of organic vocabulary. This enables learners to enjoy the pleasure of learning through fun, therefore, this paper chose traditional fairy tales as effective vocabulary text materials to improve the vocabulary of KSL child learners.
In addition, this study selected and analyzed Korean textbooks using traditional fairy tales before preparing a plan for designing vocabulary textbooks using traditional fairy tales.
This study prepared a big frame of unit configuration of vocabulary textbook using traditional fairy tales in consideration of the results of analyzing these published Korean textbooks using traditional fairy tales, the principles of vocabulary textbook design from the existing studies, vocabulary to be selected as learning vocabulary, how to present selected vocabulary, and theoretical investigations on the learning strategies on how to learn the presented vocabulary. In addition, based on these large frameworks, this study constructed a model using Schmitt's vocabulary learning strategy for the vocabulary that is being introduced sporadically in order to systematically expand the vocabulary that is appropriate for each stage from to introduction -> exercises -> utilization and to naturally link it to lingual function.
Furthermore, considering the characteristics of KSL child learners, this study selected the among traditional fairy tales based on a comparison between the traditional fairy tale lists of elementary Korean curriculum and the traditional fairy tale list for multi-cultural background learners published on the market. This study selected the verbs and adjectives as learning target vocabulary through story reconstruction in accordance with the learners' level and purpose. It is because if the basic unit that can express human thinking fully is a sentence, it is the predicates in Korean that decide the composition of the sentence, and, therefore, the predicate-based vocabulary education helps the learners to improve their thinking skill.
Therefore, this paper selected predicate vocabulary based on the texts of the , which had been constructed focusing on the vocabulary based on predicates, and designed the units of vocabulary textbooks that maximize the background knowledge of the KSL children using the vocabulary learning strategy associated with language functions, and through which help the learners acquire vocabulary through meaningful task performance in the context of actual Korean use and transfer it to expressive vocabulary.
This study was thereby to help the KSL child learners solve a lack of communication skills and poor academic performance by achieving the purpose of improving the language using skill and lingual thinking skill through improving vocabulary skill rather than through the existing simple improvement of the vocabulary knowledge.
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