[학위논문]유아의 정서지능 발달을 위한 부모양육태도에 관한 연구 : Gottman의 감정코칭 이론의 적용을 중심으로 A Study on the Parenting Attitudes for Emotional Intelligence Development of Young Children : Focusing on the application of Gottman's emotional coaching theory원문보기
본 연구는 유아의 정서지능 발달에 큰 영향을 주는 부모의 양육태도에 대해 고찰해 보고, 이를 바탕으로 유아의 정서지능 발달에 긍정적 방향을 제시해 줄 수 있는 부모의 올바른 양육태도와 나아가 사회적 차원에서 지지해줄 수 있는 것들이 있다면 그것이 무엇인지 찾아보고자 하였다. 본 논문은 유아의 정서지능 발달을 위한 가장 바람직한 부모 양육태도를 알아보기 위해 정서지능과 양육태도, Gottman의 감정코칭 이론을 적용하여 문헌연구를 중심으로 고찰하였으며, 감정코칭 이론에 따른 양육태도 유형에 관해서 실제 사례와 비교해 보기 위해 ...
본 연구는 유아의 정서지능 발달에 큰 영향을 주는 부모의 양육태도에 대해 고찰해 보고, 이를 바탕으로 유아의 정서지능 발달에 긍정적 방향을 제시해 줄 수 있는 부모의 올바른 양육태도와 나아가 사회적 차원에서 지지해줄 수 있는 것들이 있다면 그것이 무엇인지 찾아보고자 하였다. 본 논문은 유아의 정서지능 발달을 위한 가장 바람직한 부모 양육태도를 알아보기 위해 정서지능과 양육태도, Gottman의 감정코칭 이론을 적용하여 문헌연구를 중심으로 고찰하였으며, 감정코칭 이론에 따른 양육태도 유형에 관해서 실제 사례와 비교해 보기 위해 사례연구를 병용하였다. 문헌조사에서 부모의 양육태도와 유아의 정서지능은 어떤 관계가 있는지, Gottman의 감정코칭 이론에 대한 석·박사학위논문, 학술지, 국내서적 등의 연구를 통해 검토하였다. 문헌조사를 토대로 감정코칭 이론에 따른 양육태도 유형별 사례와 비교해보며 양육태도의 특징과 자녀에게 미치는 영향을 살펴보고, 유아의 정서지능 발달을 위한 가장 바람직한 양육태도를 매우 기본적이고 일상적인 노력으로 출발할 수 있는 감정코칭을 제시하였다. 감정코칭을 통하여 자녀의 돌발행동에 대해 당황하지 않고 바람직한 대처를 할 수 있는 방법을 제안하고자 하며 본 연구를 통해 감정코칭을 활성화시키고자 한다. 또한 본 논문을 통하여 유아의 정서지능 발달에 중요한 영향을 미치는 부모양육태도와 부모의 일관된 양육태도의 중요성을 인식시키며 Gottman의 감정코칭 이론이 부모교육에 관한 귀중한 지침서로 제공되는데 일조하고자 한다. 본 논문의 전체구성은 총 5장으로 구성되었다. 제1장은 서론으로 연구의 필요성 및 목적, 연구의 방법 및 구성, 선행연구를 제시하였고, 제2장은 이론적 배경으로 정서지능과 양육태도, Gottman의 양육태도 이론을 다루었다. 제3장에서는 Gottman의 이론에 따른 양육태도의 유형분석을 다루었으며, 제4장에서는 양육태도에 관한 감정코칭 전략 5단계를 제시하였다. 그리고 마지막 제5장 결론에서는 결론과 제언을 제시하였다. 결론적으로 보면 부모 역시 본인의 정서를 우선 돌보지 않는 이상 자녀에게 결코 좋은 본보기가 되기 어렵다. 그래서 부모가 되어 부모 자리에 앉아있는 이상 본 연구자가 제시한 감정코칭을 통해 본인 스스로의 정서 치유가 선행되어야 하고, 그를 바탕으로 여러 양육태도의 장단점을 알아 아이에게 좋은 영향을 주기 위해 노력해야 할 것이다. 그리고 사회의 고정적인 통념들 중 엄마가 아이를 키워야 한다는 방향으로서의 인식 개선이 필요하다. 이를 위해서는 북유럽 국가들처럼 국가가 양육부분에 집중적으로 투자해야 한다. 우리나라의 많은 부모들은 자녀가 성인이 되어 안락하고 성공한 인생을 살길 바란다. 부모와 함께 보내지 못한 시간은 돈이나 물질로 보상할 수 있다고도 생각한다. 그런데 그런 사랑과 걱정 때문에 좋은 삶을 살게 해주겠다는 욕심에서 현재를 무시하는 경향이 있다. 물질적인 지원은 그 다음 일이다. 그래서 부모의 인식변화를 기초로 사회의 물질적 지원이 함께 움직여 갈 때 현재와 같이 부모의 양육태도에 따른 유아 정서지능 발달을 고민할 필요가 사라질 거라 판단된다. 왜냐하면 부모의 인식변화로 편안해진 태도로 인해 유아의 정서지능은 자연스럽게 긍정적인 변화를 일으킬 것이라 사료된다.
본 연구는 유아의 정서지능 발달에 큰 영향을 주는 부모의 양육태도에 대해 고찰해 보고, 이를 바탕으로 유아의 정서지능 발달에 긍정적 방향을 제시해 줄 수 있는 부모의 올바른 양육태도와 나아가 사회적 차원에서 지지해줄 수 있는 것들이 있다면 그것이 무엇인지 찾아보고자 하였다. 본 논문은 유아의 정서지능 발달을 위한 가장 바람직한 부모 양육태도를 알아보기 위해 정서지능과 양육태도, Gottman의 감정코칭 이론을 적용하여 문헌연구를 중심으로 고찰하였으며, 감정코칭 이론에 따른 양육태도 유형에 관해서 실제 사례와 비교해 보기 위해 사례연구를 병용하였다. 문헌조사에서 부모의 양육태도와 유아의 정서지능은 어떤 관계가 있는지, Gottman의 감정코칭 이론에 대한 석·박사학위논문, 학술지, 국내서적 등의 연구를 통해 검토하였다. 문헌조사를 토대로 감정코칭 이론에 따른 양육태도 유형별 사례와 비교해보며 양육태도의 특징과 자녀에게 미치는 영향을 살펴보고, 유아의 정서지능 발달을 위한 가장 바람직한 양육태도를 매우 기본적이고 일상적인 노력으로 출발할 수 있는 감정코칭을 제시하였다. 감정코칭을 통하여 자녀의 돌발행동에 대해 당황하지 않고 바람직한 대처를 할 수 있는 방법을 제안하고자 하며 본 연구를 통해 감정코칭을 활성화시키고자 한다. 또한 본 논문을 통하여 유아의 정서지능 발달에 중요한 영향을 미치는 부모양육태도와 부모의 일관된 양육태도의 중요성을 인식시키며 Gottman의 감정코칭 이론이 부모교육에 관한 귀중한 지침서로 제공되는데 일조하고자 한다. 본 논문의 전체구성은 총 5장으로 구성되었다. 제1장은 서론으로 연구의 필요성 및 목적, 연구의 방법 및 구성, 선행연구를 제시하였고, 제2장은 이론적 배경으로 정서지능과 양육태도, Gottman의 양육태도 이론을 다루었다. 제3장에서는 Gottman의 이론에 따른 양육태도의 유형분석을 다루었으며, 제4장에서는 양육태도에 관한 감정코칭 전략 5단계를 제시하였다. 그리고 마지막 제5장 결론에서는 결론과 제언을 제시하였다. 결론적으로 보면 부모 역시 본인의 정서를 우선 돌보지 않는 이상 자녀에게 결코 좋은 본보기가 되기 어렵다. 그래서 부모가 되어 부모 자리에 앉아있는 이상 본 연구자가 제시한 감정코칭을 통해 본인 스스로의 정서 치유가 선행되어야 하고, 그를 바탕으로 여러 양육태도의 장단점을 알아 아이에게 좋은 영향을 주기 위해 노력해야 할 것이다. 그리고 사회의 고정적인 통념들 중 엄마가 아이를 키워야 한다는 방향으로서의 인식 개선이 필요하다. 이를 위해서는 북유럽 국가들처럼 국가가 양육부분에 집중적으로 투자해야 한다. 우리나라의 많은 부모들은 자녀가 성인이 되어 안락하고 성공한 인생을 살길 바란다. 부모와 함께 보내지 못한 시간은 돈이나 물질로 보상할 수 있다고도 생각한다. 그런데 그런 사랑과 걱정 때문에 좋은 삶을 살게 해주겠다는 욕심에서 현재를 무시하는 경향이 있다. 물질적인 지원은 그 다음 일이다. 그래서 부모의 인식변화를 기초로 사회의 물질적 지원이 함께 움직여 갈 때 현재와 같이 부모의 양육태도에 따른 유아 정서지능 발달을 고민할 필요가 사라질 거라 판단된다. 왜냐하면 부모의 인식변화로 편안해진 태도로 인해 유아의 정서지능은 자연스럽게 긍정적인 변화를 일으킬 것이라 사료된다.
This study examines the parenting attitudes of children who have a great influence on the development of children 's emotional intelligence, Based on this, we tried to find out what kind of parent-child attitude that can positively give positive direction to children's emotional intelligence develop...
This study examines the parenting attitudes of children who have a great influence on the development of children 's emotional intelligence, Based on this, we tried to find out what kind of parent-child attitude that can positively give positive direction to children's emotional intelligence development and what they can support in social level. In this paper, emotional intelligence, parenting attitude, and emotional coaching theory of Gottman were applied to investigate the most desirable parenting attitude for children 's emotional intelligence development, The case study was used to compare the actual attitude type with the attitude type according to the emotion coaching theory. In the literature review, the relationship between parents' parenting attitude and the child 's emotional intelligence was examined through researches on Gottman' s emotional coaching theory, doctoral dissertations, journals, and domestic books. Based on the literature survey, we compare the cases of childrearing attitudes according to emotional coaching theory and examine the characteristics of childrearing attitudes and their effects on children, Emotional coaching, which can initiate the most desirable parenting attitude for infant 's emotional intelligence development, is a very basic and routine effort. We propose a method to cope with unexpected behavior of children through emotional coaching. We intend to activate emotional coaching through this study. In this paper, we also recognize the importance of parenting attitude and consistent parenting attitude, which have an important influence on the development of children 's emotional intelligence, and help Gottman' s emotional coaching theory provide valuable guidance on parent education. The overall composition of this paper is composed of 5 sheets. Chapter 1 introduces the necessity and purpose of research, method and composition of research, and previous studies. Chapter 2 deals with emotional intelligence, rearing attitude, and Gottman 's rearing attitude theory as the theoretical background. Chapter 3 deals with the analysis of the type of parenting attitude according to Gottman 's theory, and Chapter 4 presents 5 stages of emotional coaching strategy on parenting attitude. Finally, conclusion and suggestions are presented in the conclusion of Chapter 5. In conclusion, it is hard for parents to be a good example unless they care for their own emotions first. As a result, the emotional self-healing should be preceded by the emotional coaching presented by the researcher, Based on this, you should know the advantages and disadvantages of various parenting attitudes and strive to have a positive impact on your child. And it is necessary to improve awareness as a direction that mother should raise child among the fixed ideologies of society. To do this, countries like Nordic countries must invest heavily in nurturing. Many parents in Korea want their children to be adults and live a comfortable and successful life. I think that the time I can not spend with my parents can be compensated with money or materials. However, there is a tendency to ignore the present in the desire to live a good life because of such love and worry. Material support is next. Therefore, it seems that the need to worry about the development of child 's emotional intelligence according to the parenting attitude will disappear when the material support of society moves together based on the change of parent' s perception. This is because the children 's emotional intelligence will naturally make a positive change due to the relaxed attitude of parents.
This study examines the parenting attitudes of children who have a great influence on the development of children 's emotional intelligence, Based on this, we tried to find out what kind of parent-child attitude that can positively give positive direction to children's emotional intelligence development and what they can support in social level. In this paper, emotional intelligence, parenting attitude, and emotional coaching theory of Gottman were applied to investigate the most desirable parenting attitude for children 's emotional intelligence development, The case study was used to compare the actual attitude type with the attitude type according to the emotion coaching theory. In the literature review, the relationship between parents' parenting attitude and the child 's emotional intelligence was examined through researches on Gottman' s emotional coaching theory, doctoral dissertations, journals, and domestic books. Based on the literature survey, we compare the cases of childrearing attitudes according to emotional coaching theory and examine the characteristics of childrearing attitudes and their effects on children, Emotional coaching, which can initiate the most desirable parenting attitude for infant 's emotional intelligence development, is a very basic and routine effort. We propose a method to cope with unexpected behavior of children through emotional coaching. We intend to activate emotional coaching through this study. In this paper, we also recognize the importance of parenting attitude and consistent parenting attitude, which have an important influence on the development of children 's emotional intelligence, and help Gottman' s emotional coaching theory provide valuable guidance on parent education. The overall composition of this paper is composed of 5 sheets. Chapter 1 introduces the necessity and purpose of research, method and composition of research, and previous studies. Chapter 2 deals with emotional intelligence, rearing attitude, and Gottman 's rearing attitude theory as the theoretical background. Chapter 3 deals with the analysis of the type of parenting attitude according to Gottman 's theory, and Chapter 4 presents 5 stages of emotional coaching strategy on parenting attitude. Finally, conclusion and suggestions are presented in the conclusion of Chapter 5. In conclusion, it is hard for parents to be a good example unless they care for their own emotions first. As a result, the emotional self-healing should be preceded by the emotional coaching presented by the researcher, Based on this, you should know the advantages and disadvantages of various parenting attitudes and strive to have a positive impact on your child. And it is necessary to improve awareness as a direction that mother should raise child among the fixed ideologies of society. To do this, countries like Nordic countries must invest heavily in nurturing. Many parents in Korea want their children to be adults and live a comfortable and successful life. I think that the time I can not spend with my parents can be compensated with money or materials. However, there is a tendency to ignore the present in the desire to live a good life because of such love and worry. Material support is next. Therefore, it seems that the need to worry about the development of child 's emotional intelligence according to the parenting attitude will disappear when the material support of society moves together based on the change of parent' s perception. This is because the children 's emotional intelligence will naturally make a positive change due to the relaxed attitude of parents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.