본 연구는 노인의 평생교육에 관한 실태를 파악하고, 평생교육이 노인의 정신건강에 미치는 영향을 검토하고자 하였다. 이를 위해 서울에 위치한 지역 종합 사회복지관을 무작위로 선정하여 설문조사에 관한 협조문을 발송하였다. 그 중 설문조사에 협조가능하다는 연락을 받은 2곳의 종합사회복지관에서 평생교육에 참가하고 있는 60세 이상 노인들을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 단, 일부설문조사에 대해서는 노인의 특성을 고려하여 한글을 읽고 답하는 것에 어려움을 느끼시는 노인 및 설문내용을 잘 이해하지 못하시는 노인에 한해 설문내용을 충분히 인지한 연구자 및 연구 보조자가 직접 문항을 읽어 주고 대답하는 형식으로 진행하였다. 설문지는 총230부를 배부하여 201부를 회수하였다. 설문조사기간은 2017년 11월1∼11월10일까지 이루어졌다. 연구의 자료처리 및 분석은 ...
본 연구는 노인의 평생교육에 관한 실태를 파악하고, 평생교육이 노인의 정신건강에 미치는 영향을 검토하고자 하였다. 이를 위해 서울에 위치한 지역 종합 사회복지관을 무작위로 선정하여 설문조사에 관한 협조문을 발송하였다. 그 중 설문조사에 협조가능하다는 연락을 받은 2곳의 종합사회복지관에서 평생교육에 참가하고 있는 60세 이상 노인들을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 단, 일부설문조사에 대해서는 노인의 특성을 고려하여 한글을 읽고 답하는 것에 어려움을 느끼시는 노인 및 설문내용을 잘 이해하지 못하시는 노인에 한해 설문내용을 충분히 인지한 연구자 및 연구 보조자가 직접 문항을 읽어 주고 대답하는 형식으로 진행하였다. 설문지는 총230부를 배부하여 201부를 회수하였다. 설문조사기간은 2017년 11월1∼11월10일까지 이루어졌다. 연구의 자료처리 및 분석은 SPSS 프로그램 20.Ver을 이용하여 통계처리 하였다. 통계분석내용은 연구목적에 따라 평생교육의 실태를 파악하기 위해 평생교육프로그램 참가동기 및 희망하는 평생교육프로그램, 참가기간, 참가프로그램 수, 평생교육에 대한 인지정도, 만족도 등, 평생교육특성에 관한 빈도분석을 실시하였으며, 평생교육의 특성이 조사대상자들의 인구사회학적 특성에 따라 어떠한 차이가 있는지를 알아보기 위해 대응표본t-test와 ANOVA분석을 실시하였으며, 평생교육에 관한 특성과 정신건강과의 관련성을 알아보기 위해 상관관계분석을 실시하였고, 평생교육에 관한 특성이 노인의 정신건강에 미치는 영향요인을 검토하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구목적과 통계분석방법을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 종합사회복지관에서 평생교육프로그램에 참가하고 있는 노인들의 평생교육에 관한 참가동기로는 「건강관리를 위해서」가 가장 높은 비율을 나타냈으며, 다음으로 「새로운 것을 배우기 위해서」, 「지식이나 정보 습득을 위해서」 등의 순으로 나타났다. 희망하는 프로그램으로는 「컴퓨터관련 교육」을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 이러한 노인들의 평생교육 참가동기와 희망하는 평생교육프로그램은 조사대상자의 인구사회학적특성에 따라 통계적으로 유의미 한 차이를 보였다. 둘째, 평생교육에 대한 인지도와 만족도는 조사대상자들의 인구사회학적특성에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 평생교육프로그램에 참가하는 수, 평생교육에 대한 인지정도, 평생교육에 대한 만족도는 정신건강과 통계적으로 유의미 한 정적(+)상관관계를 보였다. 넷째, 종합사회복지관의 평생교육프로그램에 참가하고 있는 노인의 정신건강에는 평생교육프로그램 참가 수, 평생교육 만족도 등 평생교육의 특성이 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 변수임이 확인되었다. 이러한 연구결과를 통해 사회복지 실천현장에 기여할 수 있는 이론적 함의로는 첫째, 기존의 선행연구에서 미비했던 노인평생교육에 관한 실태조사를 보완한 연구형태로 노인의 평생교육 참가동기 뿐만 아니라 희망하는 프로그램에 관한 다양한 요인을 인구사회학적 특성에 따라 규명했다는 데 의의가 있다. 둘째, 평생교육의 특성이 노인의 정신건강에 영향을 미치는 변수임을 확인하였으며, 노인의 평생교육참가를 통해서 정신건강을 향상시킬 수 있는 방안을 모색하는데 이론적인 근거를 제시할 수 있는 것에 본 연구의 의의가 있다. 셋째, 노인의 정신건강에 미치는 영향요인을 밝힘으로서 향후 노인의 우울증예방과 치매예방에 기여할 이론적 기초자료로 활용하고자 한다. 실천적 함의로는 종합사회복지관에서 노인들이 지향하는 평생교육프로그램 목표에 맞게 다양하고 새로운 프로그램 개발 향상을 위한 단초를 제공하고 다양한 프로그램개발의 필요성에 대한 근거를 제시하고자 하였다. 정책적 함의로는 노인의 평생교육프로그램참여를 활성화하여, 노인의 정신건강이 향상될 수 있도록 정부차원에서 활성화 방안을 위한 정책적· 제도적지원이 필요하다는 것이다.
본 연구는 노인의 평생교육에 관한 실태를 파악하고, 평생교육이 노인의 정신건강에 미치는 영향을 검토하고자 하였다. 이를 위해 서울에 위치한 지역 종합 사회복지관을 무작위로 선정하여 설문조사에 관한 협조문을 발송하였다. 그 중 설문조사에 협조가능하다는 연락을 받은 2곳의 종합사회복지관에서 평생교육에 참가하고 있는 60세 이상 노인들을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 단, 일부설문조사에 대해서는 노인의 특성을 고려하여 한글을 읽고 답하는 것에 어려움을 느끼시는 노인 및 설문내용을 잘 이해하지 못하시는 노인에 한해 설문내용을 충분히 인지한 연구자 및 연구 보조자가 직접 문항을 읽어 주고 대답하는 형식으로 진행하였다. 설문지는 총230부를 배부하여 201부를 회수하였다. 설문조사기간은 2017년 11월1∼11월10일까지 이루어졌다. 연구의 자료처리 및 분석은 SPSS 프로그램 20.Ver을 이용하여 통계처리 하였다. 통계분석내용은 연구목적에 따라 평생교육의 실태를 파악하기 위해 평생교육프로그램 참가동기 및 희망하는 평생교육프로그램, 참가기간, 참가프로그램 수, 평생교육에 대한 인지정도, 만족도 등, 평생교육특성에 관한 빈도분석을 실시하였으며, 평생교육의 특성이 조사대상자들의 인구사회학적 특성에 따라 어떠한 차이가 있는지를 알아보기 위해 대응표본t-test와 ANOVA분석을 실시하였으며, 평생교육에 관한 특성과 정신건강과의 관련성을 알아보기 위해 상관관계분석을 실시하였고, 평생교육에 관한 특성이 노인의 정신건강에 미치는 영향요인을 검토하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구목적과 통계분석방법을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 종합사회복지관에서 평생교육프로그램에 참가하고 있는 노인들의 평생교육에 관한 참가동기로는 「건강관리를 위해서」가 가장 높은 비율을 나타냈으며, 다음으로 「새로운 것을 배우기 위해서」, 「지식이나 정보 습득을 위해서」 등의 순으로 나타났다. 희망하는 프로그램으로는 「컴퓨터관련 교육」을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 이러한 노인들의 평생교육 참가동기와 희망하는 평생교육프로그램은 조사대상자의 인구사회학적특성에 따라 통계적으로 유의미 한 차이를 보였다. 둘째, 평생교육에 대한 인지도와 만족도는 조사대상자들의 인구사회학적특성에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 평생교육프로그램에 참가하는 수, 평생교육에 대한 인지정도, 평생교육에 대한 만족도는 정신건강과 통계적으로 유의미 한 정적(+)상관관계를 보였다. 넷째, 종합사회복지관의 평생교육프로그램에 참가하고 있는 노인의 정신건강에는 평생교육프로그램 참가 수, 평생교육 만족도 등 평생교육의 특성이 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 변수임이 확인되었다. 이러한 연구결과를 통해 사회복지 실천현장에 기여할 수 있는 이론적 함의로는 첫째, 기존의 선행연구에서 미비했던 노인평생교육에 관한 실태조사를 보완한 연구형태로 노인의 평생교육 참가동기 뿐만 아니라 희망하는 프로그램에 관한 다양한 요인을 인구사회학적 특성에 따라 규명했다는 데 의의가 있다. 둘째, 평생교육의 특성이 노인의 정신건강에 영향을 미치는 변수임을 확인하였으며, 노인의 평생교육참가를 통해서 정신건강을 향상시킬 수 있는 방안을 모색하는데 이론적인 근거를 제시할 수 있는 것에 본 연구의 의의가 있다. 셋째, 노인의 정신건강에 미치는 영향요인을 밝힘으로서 향후 노인의 우울증예방과 치매예방에 기여할 이론적 기초자료로 활용하고자 한다. 실천적 함의로는 종합사회복지관에서 노인들이 지향하는 평생교육프로그램 목표에 맞게 다양하고 새로운 프로그램 개발 향상을 위한 단초를 제공하고 다양한 프로그램개발의 필요성에 대한 근거를 제시하고자 하였다. 정책적 함의로는 노인의 평생교육프로그램참여를 활성화하여, 노인의 정신건강이 향상될 수 있도록 정부차원에서 활성화 방안을 위한 정책적· 제도적지원이 필요하다는 것이다.
ABSTRACT A Study on the Effect of Lifelong Education on the Mental Health of the Aged
Nam, Hou sun Department of Social Welfare Graduate School of Public Administration Konkuk University
The purpose of this study was to investigate the actual condition of lifelong ...
ABSTRACT A Study on the Effect of Lifelong Education on the Mental Health of the Aged
Nam, Hou sun Department of Social Welfare Graduate School of Public Administration Konkuk University
The purpose of this study was to investigate the actual condition of lifelong education for the elderly and to examine the effect of lifelong education on the mental health of the elderly. To do this, we randomly selected local community social welfare centers located in Seoul and sent out cooperation inquiries. Two surveys were conducted among the elderly people aged 60 or older participating in lifelong education at two social welfare centers that were informed that they could cooperate in the survey. For some questionnaires, only the elderly who have difficulty in reading and answering the Korean language considering the characteristics of the elderly, and the elderly who do not understand the contents of the questionnaire, The answer was in a format. A total of 230 copies of the questionnaire were collected and 201 copies were collected. The survey period was from November 1 to November 10, 2017. Data processing and analysis of the study were done using SPSS program 20.Ver. The contents of statistical analysis are as follows: motivation for participation in lifelong education program, lifelong education program, duration of participation, number of participating programs, perception of lifelong education, In order to investigate the difference in the characteristics of lifelong education according to the demographic characteristics of the subjects, a t-test and ANOVA analysis were conducted. The characteristics of lifelong education and mental health Correlation analysis was carried out to investigate the relevance. Multiple regression analysis was conducted to examine factors affecting mental health of the elderly in the characteristics of lifelong education. The results of the study and statistical analysis were as follows. First, as the motivation for participation of lifelong education for the elderly in the social welfare center, "for health care" showed the highest rate of participation, followed by "to learn new things", "knowledge or information For learning "and so on. Computer-related education was the most preferred program. The motivation of the elderly to participate in lifelong education programs and the desired lifelong education programs showed statistically significant differences according to the demographic characteristics of the subjects. Third, the awareness and satisfaction of lifelong education was statistically significant according to the demographic characteristics of the subjects. Second, the awareness and satisfaction of lifelong education showed a statistically significant difference according to the demographic characteristics of the subjects. Third, the number of participants in lifelong education programs, perception of lifelong education, and satisfaction with lifelong education showed a statistically significant positive correlation with mental health. Fourth, the mental health of the elderly participating in the social welfare center 's lifelong education program was found to be a statistically significant variable in the characteristics of lifelong education such as the number of participation in lifelong education programs and the satisfaction of lifelong education. The results of this study suggest that theoretical implications that can be contributed to social welfare practice are as follows: first, as a research form supplementing the actual condition survey on the elderly lifelong education which was insufficient in the previous research, Sociological characteristics of the population. Second, it is confirmed that the characteristics of lifelong education are variables affecting the mental health of the elderly, and the theoretical basis for the improvement of mental health through the participation of the elderly in lifelong education can be suggested. It is meaningful. Third, the factors affecting the mental health of the elderly will be identified and used as the theoretical basic data to contribute to prevention of depression and prevention of dementia in the elderly. As a practical implication, the comprehensive social welfare center rovided a basis for the development of diverse and new programs to meet the goals of lifelong education programs aimed at the elderly, and suggested the necessity of developing various programs. The policy implication is that policy and institutional support is necessary for the government to activate the participation of lifelong education programs for the elderly and improve the mental health of the elderly.
ABSTRACT A Study on the Effect of Lifelong Education on the Mental Health of the Aged
Nam, Hou sun Department of Social Welfare Graduate School of Public Administration Konkuk University
The purpose of this study was to investigate the actual condition of lifelong education for the elderly and to examine the effect of lifelong education on the mental health of the elderly. To do this, we randomly selected local community social welfare centers located in Seoul and sent out cooperation inquiries. Two surveys were conducted among the elderly people aged 60 or older participating in lifelong education at two social welfare centers that were informed that they could cooperate in the survey. For some questionnaires, only the elderly who have difficulty in reading and answering the Korean language considering the characteristics of the elderly, and the elderly who do not understand the contents of the questionnaire, The answer was in a format. A total of 230 copies of the questionnaire were collected and 201 copies were collected. The survey period was from November 1 to November 10, 2017. Data processing and analysis of the study were done using SPSS program 20.Ver. The contents of statistical analysis are as follows: motivation for participation in lifelong education program, lifelong education program, duration of participation, number of participating programs, perception of lifelong education, In order to investigate the difference in the characteristics of lifelong education according to the demographic characteristics of the subjects, a t-test and ANOVA analysis were conducted. The characteristics of lifelong education and mental health Correlation analysis was carried out to investigate the relevance. Multiple regression analysis was conducted to examine factors affecting mental health of the elderly in the characteristics of lifelong education. The results of the study and statistical analysis were as follows. First, as the motivation for participation of lifelong education for the elderly in the social welfare center, "for health care" showed the highest rate of participation, followed by "to learn new things", "knowledge or information For learning "and so on. Computer-related education was the most preferred program. The motivation of the elderly to participate in lifelong education programs and the desired lifelong education programs showed statistically significant differences according to the demographic characteristics of the subjects. Third, the awareness and satisfaction of lifelong education was statistically significant according to the demographic characteristics of the subjects. Second, the awareness and satisfaction of lifelong education showed a statistically significant difference according to the demographic characteristics of the subjects. Third, the number of participants in lifelong education programs, perception of lifelong education, and satisfaction with lifelong education showed a statistically significant positive correlation with mental health. Fourth, the mental health of the elderly participating in the social welfare center 's lifelong education program was found to be a statistically significant variable in the characteristics of lifelong education such as the number of participation in lifelong education programs and the satisfaction of lifelong education. The results of this study suggest that theoretical implications that can be contributed to social welfare practice are as follows: first, as a research form supplementing the actual condition survey on the elderly lifelong education which was insufficient in the previous research, Sociological characteristics of the population. Second, it is confirmed that the characteristics of lifelong education are variables affecting the mental health of the elderly, and the theoretical basis for the improvement of mental health through the participation of the elderly in lifelong education can be suggested. It is meaningful. Third, the factors affecting the mental health of the elderly will be identified and used as the theoretical basic data to contribute to prevention of depression and prevention of dementia in the elderly. As a practical implication, the comprehensive social welfare center rovided a basis for the development of diverse and new programs to meet the goals of lifelong education programs aimed at the elderly, and suggested the necessity of developing various programs. The policy implication is that policy and institutional support is necessary for the government to activate the participation of lifelong education programs for the elderly and improve the mental health of the elderly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.