본 논문은 식문화에 대한 관심이 높아지는 시대적 열풍에 맞게 음식 방송콘텐츠를 연구한 것이다. 요즘 사람들의 음식문화에 대한 관심이 점점 많아지고 있는 가운데, 음식콘텐츠 위주로 제작된 드라마, 영화, 예능 프로그램, 다큐멘터리 등 방송콘텐츠가 매우 많아졌다. 그 중에서도 특히 음식 다큐멘터리는 특히나 시청자들의 많은 관심을 끌고 있는 추세이다.
따라서 본 논문에서는 중국 다큐멘터리 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>을사례로 선택하여, 이 다큐멘터리가 시청자들에게 어떤 음식문화를 보여주는지, 어떤 방식으로 보여주는지를 ...
본 논문은 식문화에 대한 관심이 높아지는 시대적 열풍에 맞게 음식 방송콘텐츠를 연구한 것이다. 요즘 사람들의 음식문화에 대한 관심이 점점 많아지고 있는 가운데, 음식콘텐츠 위주로 제작된 드라마, 영화, 예능 프로그램, 다큐멘터리 등 방송콘텐츠가 매우 많아졌다. 그 중에서도 특히 음식 다큐멘터리는 특히나 시청자들의 많은 관심을 끌고 있는 추세이다.
따라서 본 논문에서는 중국 다큐멘터리 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>을사례로 선택하여, 이 다큐멘터리가 시청자들에게 어떤 음식문화를 보여주는지, 어떤 방식으로 보여주는지를 분석하였다. 또한 <혀 끝으로 만는 중국Ⅰ>은 음식을 소개하는 다큐멘터리로써, 음식이 담고 있는 문화, 역사, 음식과 사람사이의 관계에 대해 시청자들에게 보여주는 것을 중시한 프로그램이다. 본 논문에서는 이 점을 중점적으로 다루어 본 다큐멘터리를 제작한 의도를 세밀히 분석하였다.
음식문화는 개인과 지역의 정체성을 담고 있는 일상 문화 중의 하나이다. 음식문화는 단순히 음식의 맛에 대한 표현에서 그치는 것이 아니라 그 속에 담겨 있는 지역, 역사, 전통 풍속 등을 포함하고 있는 '문화'이다. 따라서 이 논문은 향토음식의 개념을 가지고, 중국의 대표적인 지역 음식을 제시하고, 이 향토음식을 통해 해당 지역의 지역문화, 그 지역 사람들의 생활방식과 가치관을 분석하였다. 또한 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>의 주제는 음식이지만, 사람중심, 즉 인문적인 다큐멘터리이다. 인문학적 시각에서 바라보면, 이 다큐멘터리는 음식을 먹는 사람, 음식을 만든 사람, 사람과 사람 이렇게 세 부분으로 나눌 수 있다. 음식 뒤에 수많은 사람의 이야기를 담고 있기 때문에, 이 논문은 스토리텔링 방법론을 활용하여 음식이 사람에게 미치는 영향, 그리고 중국인의 정서에 대해 분석하였다.
더 나아가, <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>의 성공 요인의 분석을 통해서 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>의 시청률이 높았던 이유를 확인 할 수 있었다. 프로그램의 성공 요인은 추후 음식 방송콘텐츠 제작시에 활용될 수 있는 것이다.
마지막으로 한국 다큐멘터리 <한국인의 밥상>과 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>을 비교, 분석 하였다. <한국인의 밥상>의 내용, 구성, 특징을 분석 하였으며, 같은 음식 다큐멘터리인 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>과의 차이점과 공통점에 대해 살펴보았다. 이를 통해 음식 다큐멘터리를 제작할 때 가장 중요한 것이 무엇인지를 발견하고, 미래 음식방송콘텐츠를 제작할 시, 고려해야 할 핵심 요소를 찾아 낼 수 있다.
본 논문은 식문화에 대한 관심이 높아지는 시대적 열풍에 맞게 음식 방송콘텐츠를 연구한 것이다. 요즘 사람들의 음식문화에 대한 관심이 점점 많아지고 있는 가운데, 음식콘텐츠 위주로 제작된 드라마, 영화, 예능 프로그램, 다큐멘터리 등 방송콘텐츠가 매우 많아졌다. 그 중에서도 특히 음식 다큐멘터리는 특히나 시청자들의 많은 관심을 끌고 있는 추세이다.
따라서 본 논문에서는 중국 다큐멘터리 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>을사례로 선택하여, 이 다큐멘터리가 시청자들에게 어떤 음식문화를 보여주는지, 어떤 방식으로 보여주는지를 분석하였다. 또한 <혀 끝으로 만는 중국Ⅰ>은 음식을 소개하는 다큐멘터리로써, 음식이 담고 있는 문화, 역사, 음식과 사람사이의 관계에 대해 시청자들에게 보여주는 것을 중시한 프로그램이다. 본 논문에서는 이 점을 중점적으로 다루어 본 다큐멘터리를 제작한 의도를 세밀히 분석하였다.
음식문화는 개인과 지역의 정체성을 담고 있는 일상 문화 중의 하나이다. 음식문화는 단순히 음식의 맛에 대한 표현에서 그치는 것이 아니라 그 속에 담겨 있는 지역, 역사, 전통 풍속 등을 포함하고 있는 '문화'이다. 따라서 이 논문은 향토음식의 개념을 가지고, 중국의 대표적인 지역 음식을 제시하고, 이 향토음식을 통해 해당 지역의 지역문화, 그 지역 사람들의 생활방식과 가치관을 분석하였다. 또한 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>의 주제는 음식이지만, 사람중심, 즉 인문적인 다큐멘터리이다. 인문학적 시각에서 바라보면, 이 다큐멘터리는 음식을 먹는 사람, 음식을 만든 사람, 사람과 사람 이렇게 세 부분으로 나눌 수 있다. 음식 뒤에 수많은 사람의 이야기를 담고 있기 때문에, 이 논문은 스토리텔링 방법론을 활용하여 음식이 사람에게 미치는 영향, 그리고 중국인의 정서에 대해 분석하였다.
더 나아가, <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>의 성공 요인의 분석을 통해서 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>의 시청률이 높았던 이유를 확인 할 수 있었다. 프로그램의 성공 요인은 추후 음식 방송콘텐츠 제작시에 활용될 수 있는 것이다.
마지막으로 한국 다큐멘터리 <한국인의 밥상>과 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>을 비교, 분석 하였다. <한국인의 밥상>의 내용, 구성, 특징을 분석 하였으며, 같은 음식 다큐멘터리인 <혀 끝으로 만나는 중국Ⅰ>과의 차이점과 공통점에 대해 살펴보았다. 이를 통해 음식 다큐멘터리를 제작할 때 가장 중요한 것이 무엇인지를 발견하고, 미래 음식방송콘텐츠를 제작할 시, 고려해야 할 핵심 요소를 찾아 낼 수 있다.
飲食是人們衣食住行中比不可少的因素,而隨著時代的進步,社會的發展,人們對於飲食的需求不再單單是爲了生存而吃,飲食逐漸變成了一種日常文化,成爲了人們自我心理滿足和精神滿足的需求。本文以食物為選材,以人文為主題對中國的飲食紀錄片進行分析。從而得出食物本身的價值,食物和人的關係,以及食物對我們生活的影響。
本文選擇了中國人氣飲食紀錄片《舌尖上的中國》第一季進行研究。之所以選擇《舌尖上的中國》第一季,是因為這部紀錄片在中國受到觀眾的喜愛,收穫了很多人氣與讚美,不僅如此因為這部記錄品的成功,世界範圍內也刮起了一陣中華美食之風。因此,本論文選擇《舌尖上的中國》第一季,運用鄉土飲食的概念,紀錄片的機...
飲食是人們衣食住行中比不可少的因素,而隨著時代的進步,社會的發展,人們對於飲食的需求不再單單是爲了生存而吃,飲食逐漸變成了一種日常文化,成爲了人們自我心理滿足和精神滿足的需求。本文以食物為選材,以人文為主題對中國的飲食紀錄片進行分析。從而得出食物本身的價值,食物和人的關係,以及食物對我們生活的影響。
本文選擇了中國人氣飲食紀錄片《舌尖上的中國》第一季進行研究。之所以選擇《舌尖上的中國》第一季,是因為這部紀錄片在中國受到觀眾的喜愛,收穫了很多人氣與讚美,不僅如此因為這部記錄品的成功,世界範圍內也刮起了一陣中華美食之風。因此,本論文選擇《舌尖上的中國》第一季,運用鄉土飲食的概念,紀錄片的機能,story telling的敘事方法的理論知識對其進行分析,從而瞭解到中國飲食的特徵,以及食物背後的故事,通過分析我們可以通過食物而瞭解到中國的傳統文化,地域文化,節日風俗;不僅如此我們還可以感受到中國人在飲食方面對於感情的寄託,異鄉的人們會想念“家鄉的味道”,“媽媽的味道”;不僅如此我們還可以瞭解到食物和人們的相輔相成的關係,人們對於食物的尊重,對於自然的敬畏等。通過對《舌尖上的中國》第一季的分析,總結出了這部紀錄片之所以如此成功的原因,它選題貼近百姓的生活,運用紀錄片的機能給觀眾展現出了中國不同百姓最真實的生活狀態,因此讓觀眾從中體會到了滿足,感同身受的情緒讓多數觀眾深刻的感受到了對中國文化的認同。
分析了中國飲食紀錄片《舌尖上的中國》之後,本論文在後半部份又選擇了一部韓國人氣飲食紀錄片《韓國人的餐桌》來對其進行分析后,將中韓兩部飲食記錄片進行對比分析。以內容結構和敘事方法為側重點進行對比分析,從而得出兩部紀錄片的相同點及不同點,從而總結出在製作飲食紀錄片時的重要因素。由此也可為未來紀錄片的製作與發展作為參考。
In this paper, we study food broadcasting contents in accordance with the rising trend of food culture. Nowadays, as the interest of people's food culture is getting more and more, there is a lot of broadcasting contents such as drama, movie, entertainment program and documentary made mainly on food contents. Especially, the food documentary is attracting a great deal of interest among viewers.
Therefore, in this paper, I chose the Chinese documentary "China I Meeting at the End of the Tongue" as an example, and analyzed how this documentary shows the food culture to viewers and how it shows them. In addition, is a documentary that introduces food, and it is an emphasis on showing the audience about the relationship between food, culture, history, food and people. In this paper, we analyzed the intention of making a documentary focusing on this point in detail.
Food culture is one of the daily cultures which contains the identity of individuals and localities. The food culture is not simply a representation of the taste of food, but a culture that includes the area, history, and traditional customs contained in it. Therefore, this paper presents the representative regional food of China with the concept of local food, and analyzed the local culture of local area and the lifestyle and values of local people through this local food. Also, the subject of "China I meet at the end of the tongue" is food, but it is human - centered, humanistic documentary. From a humanistic viewpoint, this documentary can be divided into three parts: a person who eats food, a person who makes food, and a person and a person. Because it contains the stories of many people behind the food, this paper uses storytelling methodology to analyze the effects of food on humans and Chinese emotions.
Furthermore, through analysis of the success factors of China Ⅰ at the end of the tongue, it was confirmed that the audience rating of China Ⅰ meeting at the end of the tongue was high. The success factors of the program can be utilized in the production of food broadcast contents later.
Finally, we compared and analyzed the Korean documentary "The Table of Koreans" and "China I meet at the end of the tongue". I analyzed the contents, composition and characteristics of the and examined the differences and commonalities with the same food documentary, China I, at the end of the tongue. This will enable us to discover what is most important when producing a food documentary and to identify key factors to consider when producing future food broadcast content.
飲食是人們衣食住行中比不可少的因素,而隨著時代的進步,社會的發展,人們對於飲食的需求不再單單是爲了生存而吃,飲食逐漸變成了一種日常文化,成爲了人們自我心理滿足和精神滿足的需求。本文以食物為選材,以人文為主題對中國的飲食紀錄片進行分析。從而得出食物本身的價值,食物和人的關係,以及食物對我們生活的影響。
本文選擇了中國人氣飲食紀錄片《舌尖上的中國》第一季進行研究。之所以選擇《舌尖上的中國》第一季,是因為這部紀錄片在中國受到觀眾的喜愛,收穫了很多人氣與讚美,不僅如此因為這部記錄品的成功,世界範圍內也刮起了一陣中華美食之風。因此,本論文選擇《舌尖上的中國》第一季,運用鄉土飲食的概念,紀錄片的機能,story telling的敘事方法的理論知識對其進行分析,從而瞭解到中國飲食的特徵,以及食物背後的故事,通過分析我們可以通過食物而瞭解到中國的傳統文化,地域文化,節日風俗;不僅如此我們還可以感受到中國人在飲食方面對於感情的寄託,異鄉的人們會想念“家鄉的味道”,“媽媽的味道”;不僅如此我們還可以瞭解到食物和人們的相輔相成的關係,人們對於食物的尊重,對於自然的敬畏等。通過對《舌尖上的中國》第一季的分析,總結出了這部紀錄片之所以如此成功的原因,它選題貼近百姓的生活,運用紀錄片的機能給觀眾展現出了中國不同百姓最真實的生活狀態,因此讓觀眾從中體會到了滿足,感同身受的情緒讓多數觀眾深刻的感受到了對中國文化的認同。
分析了中國飲食紀錄片《舌尖上的中國》之後,本論文在後半部份又選擇了一部韓國人氣飲食紀錄片《韓國人的餐桌》來對其進行分析后,將中韓兩部飲食記錄片進行對比分析。以內容結構和敘事方法為側重點進行對比分析,從而得出兩部紀錄片的相同點及不同點,從而總結出在製作飲食紀錄片時的重要因素。由此也可為未來紀錄片的製作與發展作為參考。
In this paper, we study food broadcasting contents in accordance with the rising trend of food culture. Nowadays, as the interest of people's food culture is getting more and more, there is a lot of broadcasting contents such as drama, movie, entertainment program and documentary made mainly on food contents. Especially, the food documentary is attracting a great deal of interest among viewers.
Therefore, in this paper, I chose the Chinese documentary "China I Meeting at the End of the Tongue" as an example, and analyzed how this documentary shows the food culture to viewers and how it shows them. In addition, is a documentary that introduces food, and it is an emphasis on showing the audience about the relationship between food, culture, history, food and people. In this paper, we analyzed the intention of making a documentary focusing on this point in detail.
Food culture is one of the daily cultures which contains the identity of individuals and localities. The food culture is not simply a representation of the taste of food, but a culture that includes the area, history, and traditional customs contained in it. Therefore, this paper presents the representative regional food of China with the concept of local food, and analyzed the local culture of local area and the lifestyle and values of local people through this local food. Also, the subject of "China I meet at the end of the tongue" is food, but it is human - centered, humanistic documentary. From a humanistic viewpoint, this documentary can be divided into three parts: a person who eats food, a person who makes food, and a person and a person. Because it contains the stories of many people behind the food, this paper uses storytelling methodology to analyze the effects of food on humans and Chinese emotions.
Furthermore, through analysis of the success factors of China Ⅰ at the end of the tongue, it was confirmed that the audience rating of China Ⅰ meeting at the end of the tongue was high. The success factors of the program can be utilized in the production of food broadcast contents later.
Finally, we compared and analyzed the Korean documentary "The Table of Koreans" and "China I meet at the end of the tongue". I analyzed the contents, composition and characteristics of the and examined the differences and commonalities with the same food documentary, China I, at the end of the tongue. This will enable us to discover what is most important when producing a food documentary and to identify key factors to consider when producing future food broadcast content.
주제어
#음식문화 향토음식 스토리텔링 중국문화 중국인의 정서 한·중 다큐멘터리의 비교
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.