오늘날의 브랜드 마케팅은 소비자들의 경제적 소득과 의식수준의 향상에 따라 소비자 중심으로 변화되어가고 있다. 이에 기업은 보이지 않는 브랜드의 가치와 아이덴티티의 전달을 통해 고객에게 차별화된 브랜드로 인식되어질 수 있도록 다양한 방법적 접근을 시도하고 있다. 특히 최근에는 브랜드 마케팅 전개에 있어서 고객과의 관계구축을 위한 유효한 수단으로서 ‘공간’의 중요성이 크게 대두되고 있다. 공간은 고객과 커뮤니케이션을 하는데 있어서 인간의 감각적이고 감성적인 총체적 경험을 제공한다는 점에서 중요한 의미를 갖기 때문이다. 특히 금융기업인 현대카드는 고객과의 관계구축을 위해 공간을 중심으로 하는 ...
오늘날의 브랜드 마케팅은 소비자들의 경제적 소득과 의식수준의 향상에 따라 소비자 중심으로 변화되어가고 있다. 이에 기업은 보이지 않는 브랜드의 가치와 아이덴티티의 전달을 통해 고객에게 차별화된 브랜드로 인식되어질 수 있도록 다양한 방법적 접근을 시도하고 있다. 특히 최근에는 브랜드 마케팅 전개에 있어서 고객과의 관계구축을 위한 유효한 수단으로서 ‘공간’의 중요성이 크게 대두되고 있다. 공간은 고객과 커뮤니케이션을 하는데 있어서 인간의 감각적이고 감성적인 총체적 경험을 제공한다는 점에서 중요한 의미를 갖기 때문이다. 특히 금융기업인 현대카드는 고객과의 관계구축을 위해 공간을 중심으로 하는 마케팅전략에 많은 힘을 기울이고 있다. 이는 단순히 유통채널을 확보하려는 목적보다 공간마케팅을 통해서 브랜드가 추구하는 기업의 문화와 가치를 하나의 스토리로서 전달하여 현대카드의 세계관을 보다 효과적으로 전달하는데 매우 유용하기 때문이다. 또한 이는 현대카드 정태영 대표의 “컬처와 관련된 다양한 부서를 만들기 보다는 라이브러리를 만드는 것이 고객에게 특별한 경험을 제공할 수 있었다.”라는 서술에서도 잘 나타나고 있다. 즉 라이브러리라는 공간의 특성과 프로그램이 다른 어떤 매체보다도 고객과의 관계구축에 유용하다고 생각하는 것이다. 결국 현대카드는 단순히 비물질적인 신용카드 회사가 아닌 끊임없이 그들이 고객에게 제공하고자 하는 유무형의 가치들을 실제의 공간들을 통해서 그들만의 브랜드 정체성을 확립해 나기기 위하여 고객들에게 다양한 삶의 가치를 경험할 수 있는 ‘장’을 지속적으로 제공하여 고객과의 상호적 관계를 강화하고자 하는 브랜드 아이덴티티 전략을 채택하고 있음을 알 수 있다. 본 연구에서는 이러한 공간을 활용한 현대카드만의 독창적인 브랜드 아이덴티티 전략의 특성을 보다 명확히 파악하고 고찰하기 위하여 현대카드가 발행한 관련서적과 다양한 경영전략 자료 등에 대한 고찰을 통해 그들의 브랜드 철학과 비전, 지향점들을 분석, 추출하고 이를 공간적으로 표현하기 위한 공간디자인 방법론을 도출하는데 그 목적을 두고 있다. 그 결과 정서성, 다양성, 차별성이라는 3가지의 내재적 브랜드 아이덴티티의 특성을 도출하였다. 또한 이러한 내재적 브랜드 아이덴티티 특성을 다시 공간화하기 위한 실현 방법으로 장소성, 시간성, 고유성, 유연성, 체험성이라는 5가지의 공간화 방법론을 도출하였으며, 이를 통한 구체적인 공간화 방법을 도출하기 위하여 현대카드의 대표적인 공간 마케팅 프로그램인 ‘현대카드 라이브러리’시리즈를 대상으로 하는 공간 디자인 분석을 진행하였다. 이상과 같은 연구과정을 통하여 얻어진 현대카드의 내재적 브랜드 아이덴티티 전략과 공간디자인 방법론을 활용하여 최종적으로 ‘현대카드 웰빙 라이브러리’ 계획안을 제안하였다.
오늘날의 브랜드 마케팅은 소비자들의 경제적 소득과 의식수준의 향상에 따라 소비자 중심으로 변화되어가고 있다. 이에 기업은 보이지 않는 브랜드의 가치와 아이덴티티의 전달을 통해 고객에게 차별화된 브랜드로 인식되어질 수 있도록 다양한 방법적 접근을 시도하고 있다. 특히 최근에는 브랜드 마케팅 전개에 있어서 고객과의 관계구축을 위한 유효한 수단으로서 ‘공간’의 중요성이 크게 대두되고 있다. 공간은 고객과 커뮤니케이션을 하는데 있어서 인간의 감각적이고 감성적인 총체적 경험을 제공한다는 점에서 중요한 의미를 갖기 때문이다. 특히 금융기업인 현대카드는 고객과의 관계구축을 위해 공간을 중심으로 하는 마케팅전략에 많은 힘을 기울이고 있다. 이는 단순히 유통채널을 확보하려는 목적보다 공간마케팅을 통해서 브랜드가 추구하는 기업의 문화와 가치를 하나의 스토리로서 전달하여 현대카드의 세계관을 보다 효과적으로 전달하는데 매우 유용하기 때문이다. 또한 이는 현대카드 정태영 대표의 “컬처와 관련된 다양한 부서를 만들기 보다는 라이브러리를 만드는 것이 고객에게 특별한 경험을 제공할 수 있었다.”라는 서술에서도 잘 나타나고 있다. 즉 라이브러리라는 공간의 특성과 프로그램이 다른 어떤 매체보다도 고객과의 관계구축에 유용하다고 생각하는 것이다. 결국 현대카드는 단순히 비물질적인 신용카드 회사가 아닌 끊임없이 그들이 고객에게 제공하고자 하는 유무형의 가치들을 실제의 공간들을 통해서 그들만의 브랜드 정체성을 확립해 나기기 위하여 고객들에게 다양한 삶의 가치를 경험할 수 있는 ‘장’을 지속적으로 제공하여 고객과의 상호적 관계를 강화하고자 하는 브랜드 아이덴티티 전략을 채택하고 있음을 알 수 있다. 본 연구에서는 이러한 공간을 활용한 현대카드만의 독창적인 브랜드 아이덴티티 전략의 특성을 보다 명확히 파악하고 고찰하기 위하여 현대카드가 발행한 관련서적과 다양한 경영전략 자료 등에 대한 고찰을 통해 그들의 브랜드 철학과 비전, 지향점들을 분석, 추출하고 이를 공간적으로 표현하기 위한 공간디자인 방법론을 도출하는데 그 목적을 두고 있다. 그 결과 정서성, 다양성, 차별성이라는 3가지의 내재적 브랜드 아이덴티티의 특성을 도출하였다. 또한 이러한 내재적 브랜드 아이덴티티 특성을 다시 공간화하기 위한 실현 방법으로 장소성, 시간성, 고유성, 유연성, 체험성이라는 5가지의 공간화 방법론을 도출하였으며, 이를 통한 구체적인 공간화 방법을 도출하기 위하여 현대카드의 대표적인 공간 마케팅 프로그램인 ‘현대카드 라이브러리’시리즈를 대상으로 하는 공간 디자인 분석을 진행하였다. 이상과 같은 연구과정을 통하여 얻어진 현대카드의 내재적 브랜드 아이덴티티 전략과 공간디자인 방법론을 활용하여 최종적으로 ‘현대카드 웰빙 라이브러리’ 계획안을 제안하였다.
Today's brand marketing is being change focusing on the consumers according to the enhancement of economic income and the level of consciousness. Therefore, the corporate attempts diverse methodological approaches in order be recognized as differentiated brand for customers through conveying the inv...
Today's brand marketing is being change focusing on the consumers according to the enhancement of economic income and the level of consciousness. Therefore, the corporate attempts diverse methodological approaches in order be recognized as differentiated brand for customers through conveying the invisible brand value and identity. Particularly, recently the importance of space as a effective means to build the relationship with customer in performing the marketing is receiving great spotlight. Because the space has great meaning in the aspect of providing the comprehensive sensory and emotional human experience in communicating with the customer.
Particularly, Hyundai Card, the financial enterprise is making great effort for the marketing strategy around the space to build the relationship with customer, which is because it is very useful to convey the world view of Hyundai Card much effectively by delivering the corporate culture and view pursued by brand as a story through the space marketing rather than the purpose simply to secure distribution channel. In addition, that is revealed well in the statement by Jung Tae-Young, the representative of Hyundai Card "We ca provide the customers with the special experience by making the library than establishing diverse departments regarding the culture. That is, it is considered that the characteristics of the space so called library and the program are useful than any other media in building the relationship with the customer. After all, it is apparent that to establish its own brand identify through the actual spaces with the tangible and intangible values to be provided by it to the customers continuously not as a non-physical credit card enterprise, Hyundai Card adopted the brand identity strategy to reinforce the mutual relationship with customer by providing ‘the venue’ to be able to experience diverse values of life to the customers. To identify and examine the characteristics of the proprietary brand identity strategy of Hyundai Card utilizing the space more cleary, this study intended to analyze and extract its brand philosophy, vision and directing point through the contemplation of related books, diverse management strategy data, etc. and to draw the space design methodology to express them.
As a result, 3 intrinsic brand identity characteristics of emotionality, diversity and differentiation were drawn. And as a method to express the characteristics of the intrinsic brand identity in the space again, 5 characteristics of expressing them in the space were drawn; spatiality, temporality, uniqueness, flexibility and experienceability. Through them, to draw the specific method to express then in the space, the spatial design analysis was performed with the Hyundai Card Library' series, the representative space marketing program of Hyundai Card.
Utilizing the intrinsic brand identity strategy and the space design methodology of Hyundai Card obtained through the above mentioned research process, ‘Hyundai Card Wellbeing Library’ plan was proposed.
Today's brand marketing is being change focusing on the consumers according to the enhancement of economic income and the level of consciousness. Therefore, the corporate attempts diverse methodological approaches in order be recognized as differentiated brand for customers through conveying the invisible brand value and identity. Particularly, recently the importance of space as a effective means to build the relationship with customer in performing the marketing is receiving great spotlight. Because the space has great meaning in the aspect of providing the comprehensive sensory and emotional human experience in communicating with the customer.
Particularly, Hyundai Card, the financial enterprise is making great effort for the marketing strategy around the space to build the relationship with customer, which is because it is very useful to convey the world view of Hyundai Card much effectively by delivering the corporate culture and view pursued by brand as a story through the space marketing rather than the purpose simply to secure distribution channel. In addition, that is revealed well in the statement by Jung Tae-Young, the representative of Hyundai Card "We ca provide the customers with the special experience by making the library than establishing diverse departments regarding the culture. That is, it is considered that the characteristics of the space so called library and the program are useful than any other media in building the relationship with the customer. After all, it is apparent that to establish its own brand identify through the actual spaces with the tangible and intangible values to be provided by it to the customers continuously not as a non-physical credit card enterprise, Hyundai Card adopted the brand identity strategy to reinforce the mutual relationship with customer by providing ‘the venue’ to be able to experience diverse values of life to the customers. To identify and examine the characteristics of the proprietary brand identity strategy of Hyundai Card utilizing the space more cleary, this study intended to analyze and extract its brand philosophy, vision and directing point through the contemplation of related books, diverse management strategy data, etc. and to draw the space design methodology to express them.
As a result, 3 intrinsic brand identity characteristics of emotionality, diversity and differentiation were drawn. And as a method to express the characteristics of the intrinsic brand identity in the space again, 5 characteristics of expressing them in the space were drawn; spatiality, temporality, uniqueness, flexibility and experienceability. Through them, to draw the specific method to express then in the space, the spatial design analysis was performed with the Hyundai Card Library' series, the representative space marketing program of Hyundai Card.
Utilizing the intrinsic brand identity strategy and the space design methodology of Hyundai Card obtained through the above mentioned research process, ‘Hyundai Card Wellbeing Library’ plan was proposed.
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