기능연속성 수준 측정을 위한 자가진단 툴 활용 전략에 관한 연구 : 공공기관을 중심으로 A study on application strategies of self-assessment tool of continuity of operations(COOP) : focusing on the public sector원문보기
국민의 안전한 삶을 보장하기 위해 정부기관을 포함한 공공기관의 업무기능 중 재난관리 업무는 매우 중요한 업무이다. 또한 대국민 서비스와 관련된 업무를 수행하는 공공기관이 재해 및 재난으로 인한 공공서비스 중단 시 해당 피해는 대부분 국민들에게 돌아간다. 따라서 국가기반체계를 관리하고 있는 중앙행정기관과 국가기반시설을 직접 관리하고 있는 관리기관 그리고 이와 관련된 유관기관과 같은 공공기관은 어떠한 재난 상황에서도 운영에 대한 연속성이 보장되어야 국민의 안전한 삶도 유지될 수 있다. 현재 우리나라의 공공기관은 국가위기관리지침에 따른 위기관리표준매뉴얼, 위기대응실무매뉴얼, 현장조치행동매뉴얼과 각 감독기관이 요구하는 지침에 따라 재난에 대한 대비 및 준비를 하고 있다. 국가재난관리 매뉴얼은 예방, 대비, 대응, 복구의 전통적인 재난관리 ...
국민의 안전한 삶을 보장하기 위해 정부기관을 포함한 공공기관의 업무기능 중 재난관리 업무는 매우 중요한 업무이다. 또한 대국민 서비스와 관련된 업무를 수행하는 공공기관이 재해 및 재난으로 인한 공공서비스 중단 시 해당 피해는 대부분 국민들에게 돌아간다. 따라서 국가기반체계를 관리하고 있는 중앙행정기관과 국가기반시설을 직접 관리하고 있는 관리기관 그리고 이와 관련된 유관기관과 같은 공공기관은 어떠한 재난 상황에서도 운영에 대한 연속성이 보장되어야 국민의 안전한 삶도 유지될 수 있다. 현재 우리나라의 공공기관은 국가위기관리지침에 따른 위기관리표준매뉴얼, 위기대응실무매뉴얼, 현장조치행동매뉴얼과 각 감독기관이 요구하는 지침에 따라 재난에 대한 대비 및 준비를 하고 있다. 국가재난관리 매뉴얼은 예방, 대비, 대응, 복구의 전통적인 재난관리 프레임워크를 기반으로 작성되어 있다. 다만 최근에는 이러한 재난관리 트렌드가 기관 운영 업무의 연속성 관리 프레임워크로 변화되고 있으며, 이러한 국/내외 표준과 지침들이 지속적으로 개발 및 업데이트 되고 있다. 특히 공공분야는 기능연속성이라는 용어로 조직의 운영 연속성을 정의하고 있으며 기능연속성계획에 대한 요구사항으로는 공공기관의 중단성 사고로 부터 운영 연속성을 확보하고 유지하기 위한 내용들로 구성되어 있다. 본 연구에서는 이러한 공공분야의 기능연속성 운영 수준을 측정하기 위한 자가진단 툴의 활용 전략에 대한 연구를 하고자 한다. 공공기관의 기능연속성체계 구축을 위한 준비 상태 및 재난 발생 시 조직의 복원력(Resilience)을 평가하기 위한 자가진단 툴로 국/내외 표준 및 지침에 부합 하도록 신모형을 제시하였고 기능연속성계획을 활용하는 이해관계자 별 활용 전략을 함께 모색하였다. 따라서 본 연구에서는 기능연속성 이해관계자인 수립 및 운영기관, 수립 대행기관, 평가기관 측면에서 기능연속성 자가진단 툴을 통해 기능연속성 영역별 활용에 대한 12개의 가설을 수립 하였으며 재난 및 안전관리, 기능연속성 관련 종사자 172명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 총 165개의 설문 결과가 분석에 사용되었고 그 분석 결과 직업분야별로 기능연속성 기획(Plan), 이행(Do), 검증(Check), 개선(Act.) 각 세부 항목별 관련성에서 유의미한 차이가 있었고 세부 활용 영역에서도 기관역할별, 담당자역할별 영향관계가 있는 것으로 확인되었다. 결론적으로 기능연속성 이해관계자 별로 기능연속성 세부 항목에 대한 관심 영역의 서로 상이함이 확인 되었으며, 따라서 연구자가 제시한 자가진단 툴 신모형은 이해관계자 별로 활용 전략이 다를 수 있음을 확인 하였다. 향후 본 연구 결과 자가진단 툴의 활용전략을 통해 공공기관의 기능연속성관리체계에 대한 종합적인 활용 방안을 제공함으로서 앞으로 공공기관의 기능연속성계획 도입, 개발 및 평가에 대한 도움이 되고자 한다.
국민의 안전한 삶을 보장하기 위해 정부기관을 포함한 공공기관의 업무기능 중 재난관리 업무는 매우 중요한 업무이다. 또한 대국민 서비스와 관련된 업무를 수행하는 공공기관이 재해 및 재난으로 인한 공공서비스 중단 시 해당 피해는 대부분 국민들에게 돌아간다. 따라서 국가기반체계를 관리하고 있는 중앙행정기관과 국가기반시설을 직접 관리하고 있는 관리기관 그리고 이와 관련된 유관기관과 같은 공공기관은 어떠한 재난 상황에서도 운영에 대한 연속성이 보장되어야 국민의 안전한 삶도 유지될 수 있다. 현재 우리나라의 공공기관은 국가위기관리지침에 따른 위기관리표준매뉴얼, 위기대응실무매뉴얼, 현장조치행동매뉴얼과 각 감독기관이 요구하는 지침에 따라 재난에 대한 대비 및 준비를 하고 있다. 국가재난관리 매뉴얼은 예방, 대비, 대응, 복구의 전통적인 재난관리 프레임워크를 기반으로 작성되어 있다. 다만 최근에는 이러한 재난관리 트렌드가 기관 운영 업무의 연속성 관리 프레임워크로 변화되고 있으며, 이러한 국/내외 표준과 지침들이 지속적으로 개발 및 업데이트 되고 있다. 특히 공공분야는 기능연속성이라는 용어로 조직의 운영 연속성을 정의하고 있으며 기능연속성계획에 대한 요구사항으로는 공공기관의 중단성 사고로 부터 운영 연속성을 확보하고 유지하기 위한 내용들로 구성되어 있다. 본 연구에서는 이러한 공공분야의 기능연속성 운영 수준을 측정하기 위한 자가진단 툴의 활용 전략에 대한 연구를 하고자 한다. 공공기관의 기능연속성체계 구축을 위한 준비 상태 및 재난 발생 시 조직의 복원력(Resilience)을 평가하기 위한 자가진단 툴로 국/내외 표준 및 지침에 부합 하도록 신모형을 제시하였고 기능연속성계획을 활용하는 이해관계자 별 활용 전략을 함께 모색하였다. 따라서 본 연구에서는 기능연속성 이해관계자인 수립 및 운영기관, 수립 대행기관, 평가기관 측면에서 기능연속성 자가진단 툴을 통해 기능연속성 영역별 활용에 대한 12개의 가설을 수립 하였으며 재난 및 안전관리, 기능연속성 관련 종사자 172명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 총 165개의 설문 결과가 분석에 사용되었고 그 분석 결과 직업분야별로 기능연속성 기획(Plan), 이행(Do), 검증(Check), 개선(Act.) 각 세부 항목별 관련성에서 유의미한 차이가 있었고 세부 활용 영역에서도 기관역할별, 담당자역할별 영향관계가 있는 것으로 확인되었다. 결론적으로 기능연속성 이해관계자 별로 기능연속성 세부 항목에 대한 관심 영역의 서로 상이함이 확인 되었으며, 따라서 연구자가 제시한 자가진단 툴 신모형은 이해관계자 별로 활용 전략이 다를 수 있음을 확인 하였다. 향후 본 연구 결과 자가진단 툴의 활용전략을 통해 공공기관의 기능연속성관리체계에 대한 종합적인 활용 방안을 제공함으로서 앞으로 공공기관의 기능연속성계획 도입, 개발 및 평가에 대한 도움이 되고자 한다.
Disaster management in the public sector is a very important task to ensure the safety and life of the people. For the case of the public sectors that conducts their work related to the public services, it is the people who are directly affected when there is a disruption in the public sectors due t...
Disaster management in the public sector is a very important task to ensure the safety and life of the people. For the case of the public sectors that conducts their work related to the public services, it is the people who are directly affected when there is a disruption in the public sectors due to a disaster. Therefore, it is crucial to ensure continuity of operation in any disaster situation for the central administrative agency that manages the National Infrastructure Structure and the private sector directly involved with this direct management. Currently, most public sectors are preparing for disasters in accordance with the Crisis Management Standards Manual, the Crisis Response Manual, the Site Action Manual, and the guidelines required by each supervisory agency under the National Crisis Management Guidelines. Furthermore, The National Disaster Management Manual was developed based on the traditional disaster management framework of prevention, preparedness, response and recovery. In recent years, however, these disaster management trends are rapidly changing into an institutional continuity management framework. In addition, standards and guidelines are constantly being published and updated locally and globally. In particular, the public sector defines the operational continuity of an organization as a COOP and as a requirement for functional continuity planning, it includes the requirements to ensure operational continuity from disruptive events in the public sector. In this study, a Self-assessment Tool to measure the maturity of operational continuity in the public sector is proposed. The study was conducted to comply with national and international standards and guidelines as a Self-assessment Tool for assessing the resilience of organizations in the preparation of operational continuity in the public sector and the occurrence of disasters. Furthermore, for the quantitative evaluation of the operational continuity readiness, the evaluation item and the evaluation method are studied together. In addition, the application strategy of each stakeholder using COOP is studied. therefore, In this study, we established 12 hypotheses about the relevance that functional continuity stakeholder can utilize by functional continuity Self-assessment Tool in the aspect of establishment agency, consulting agency, and supervisory agency. and questionnaire survey was conducted on 172 persons who were related to COOP, Disaster and safety management. A total of 165 questionnaires were used for the analysis. And, The results of the analysis showed that there was a difference in the relevance of the COOP Plan, Do, Check and Act. In addition, it was confirmed that there is an influence relation by role of agency and role of person in detail application areas. In conclusion, the COOP stakeholder have different areas of interest in the COOP sub-items. Therefore, it is confirmed that the application strategy of the new model of the Self-assessment Tool suggested by the researcher may be different by stakeholder. As a result, by proposing a comprehensive Self-assessment Tool for the operational continuity plan in the public sector, the support for the establishment and implementation of the operational continuity plan in the public sector is expected in the near future.
Disaster management in the public sector is a very important task to ensure the safety and life of the people. For the case of the public sectors that conducts their work related to the public services, it is the people who are directly affected when there is a disruption in the public sectors due to a disaster. Therefore, it is crucial to ensure continuity of operation in any disaster situation for the central administrative agency that manages the National Infrastructure Structure and the private sector directly involved with this direct management. Currently, most public sectors are preparing for disasters in accordance with the Crisis Management Standards Manual, the Crisis Response Manual, the Site Action Manual, and the guidelines required by each supervisory agency under the National Crisis Management Guidelines. Furthermore, The National Disaster Management Manual was developed based on the traditional disaster management framework of prevention, preparedness, response and recovery. In recent years, however, these disaster management trends are rapidly changing into an institutional continuity management framework. In addition, standards and guidelines are constantly being published and updated locally and globally. In particular, the public sector defines the operational continuity of an organization as a COOP and as a requirement for functional continuity planning, it includes the requirements to ensure operational continuity from disruptive events in the public sector. In this study, a Self-assessment Tool to measure the maturity of operational continuity in the public sector is proposed. The study was conducted to comply with national and international standards and guidelines as a Self-assessment Tool for assessing the resilience of organizations in the preparation of operational continuity in the public sector and the occurrence of disasters. Furthermore, for the quantitative evaluation of the operational continuity readiness, the evaluation item and the evaluation method are studied together. In addition, the application strategy of each stakeholder using COOP is studied. therefore, In this study, we established 12 hypotheses about the relevance that functional continuity stakeholder can utilize by functional continuity Self-assessment Tool in the aspect of establishment agency, consulting agency, and supervisory agency. and questionnaire survey was conducted on 172 persons who were related to COOP, Disaster and safety management. A total of 165 questionnaires were used for the analysis. And, The results of the analysis showed that there was a difference in the relevance of the COOP Plan, Do, Check and Act. In addition, it was confirmed that there is an influence relation by role of agency and role of person in detail application areas. In conclusion, the COOP stakeholder have different areas of interest in the COOP sub-items. Therefore, it is confirmed that the application strategy of the new model of the Self-assessment Tool suggested by the researcher may be different by stakeholder. As a result, by proposing a comprehensive Self-assessment Tool for the operational continuity plan in the public sector, the support for the establishment and implementation of the operational continuity plan in the public sector is expected in the near future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.