다문화가정 자녀 한국어교육 지원정책 개선방안 연구 : 광주·전남지역을 대상으로 A study on the support policy and improvement plan for Korean language education for multicultural families : In Gwangju Metropolitan City·Jeollanam-do area원문보기
한국사회가 경제적 위상이 높아지고 국제화와 한류문화의 파급이 가속화되면서 외국인 노동자 증가, 국제결혼에 의한 이주여성 유입 등으로 다문화사회로 급격히 변화 하면서 다문화가정 수가 증가하게 되었고, 그에 따른 다문화가정 자녀가 증가하였다. 다문화가정 자녀는 많은 정책과 지원에도 불구하고 한국어능력이 부족하여 정서적으로 많은 어려움을 겪고 있다. 그러므로 다문화가정 자녀 교육은 시작부터 특수목적 한국어로 분리되어 시작되어야 하며 다문화가정 자녀가 일상생활에 원활한 한국어뿐만 아니라 정규학교에 진학하여 학업에 지장이 없는 수준의 한국어능력이 필요하다. 따라서, 다문화가정 자녀의 특성과 목적에 맞는 한국어교육의 목표, 방향, 구성과 내용에 대한 면밀한 검토를 통해 한국어교육 지원 정책을 논해야 할 것이며 한국어교육이 중요한 만큼 정부를 비롯한 지자체·교육청에서 한국어교육 지원에 좀 더 체계적이고 효율적인 지원정책이 요구된다. 이에 본 연구에서는 위와 같은 연구의 필요성과 문제의식을 바탕으로 광주·전남지역에서 진행되고 있는 다양한 다문화가정 자녀 한국어교육 지원 사업 및 실태를 조사하고 분석함으로서 나타난 문제점을 중심으로 개선방안을 도출하고자 하며, 이후 세워질 정책의 기초자료가 되고자 한다. 본 연구의 개선방안으로 인적자원 지원과 행정·재정적 지원, 사회적 통합지원으로 구분하여 제시하였다. 인적자원 지원 개선방안으로는 첫째, 전문성을 갖추고 한국어 교사로서의 역할뿐만 아니라 한국어에 대한 전반적인 이해와 ...
한국사회가 경제적 위상이 높아지고 국제화와 한류문화의 파급이 가속화되면서 외국인 노동자 증가, 국제결혼에 의한 이주여성 유입 등으로 다문화사회로 급격히 변화 하면서 다문화가정 수가 증가하게 되었고, 그에 따른 다문화가정 자녀가 증가하였다. 다문화가정 자녀는 많은 정책과 지원에도 불구하고 한국어능력이 부족하여 정서적으로 많은 어려움을 겪고 있다. 그러므로 다문화가정 자녀 교육은 시작부터 특수목적 한국어로 분리되어 시작되어야 하며 다문화가정 자녀가 일상생활에 원활한 한국어뿐만 아니라 정규학교에 진학하여 학업에 지장이 없는 수준의 한국어능력이 필요하다. 따라서, 다문화가정 자녀의 특성과 목적에 맞는 한국어교육의 목표, 방향, 구성과 내용에 대한 면밀한 검토를 통해 한국어교육 지원 정책을 논해야 할 것이며 한국어교육이 중요한 만큼 정부를 비롯한 지자체·교육청에서 한국어교육 지원에 좀 더 체계적이고 효율적인 지원정책이 요구된다. 이에 본 연구에서는 위와 같은 연구의 필요성과 문제의식을 바탕으로 광주·전남지역에서 진행되고 있는 다양한 다문화가정 자녀 한국어교육 지원 사업 및 실태를 조사하고 분석함으로서 나타난 문제점을 중심으로 개선방안을 도출하고자 하며, 이후 세워질 정책의 기초자료가 되고자 한다. 본 연구의 개선방안으로 인적자원 지원과 행정·재정적 지원, 사회적 통합지원으로 구분하여 제시하였다. 인적자원 지원 개선방안으로는 첫째, 전문성을 갖추고 한국어 교사로서의 역할뿐만 아니라 한국어에 대한 전반적인 이해와 한국의 문화, 역사, 사회에 대한 지식, 언어의 배경이 되는 문화에 대한 풍부한 지식을 통해 한국문화의 전달자로서의 역할도 충분히 해낼 수 있는 교사가 양성되어야 한다. 둘째, 다문화가정이 증가함에 따라 다문화 자녀교육을 담당하고 있는 교사, 다문화 학생관련 직원, 자원봉사자들이 네트워크를 구성하여 다문화학생 지도와 다문화 이해교육과 다문화관련 교육에 관심을 갖고 지역사회 안에서 다문화에 대한 홍보와 다문화가정과 자녀들에 대한 인식전환을 도와줄 수 있는 전문적인 다문화이해 교사가 양성되어야 한다. 행정·재정적 개선방안으로는 첫째, 지역적인 여건과 특성이 고려된 차별화 된 교육이 실시되어야 한다. 둘째, 사업영역을 구분하고 실질적인 정책이 수립되어야 한다. 셋째, 수준별 학습 자료의 개발과 평가도구를 적절히 사용할 수 있는 교재 보급이 되어야 한다. 사회적 통합지원 개선방안으로는 첫째, 다문화 이해교육을 체험위주의 교육이 아닌 편견과 고정관념을 타파하는 교육이 실시되어야 한다. 둘째, 이중언어 교육을 적극적으로 실시해야 한다. 우리 한국사회는 공존이 아닌 동화되어 살기를 원하는 부정적인 생각 때문에 이중언어에 대한 교육이 활발히 이루어지지 못하고 있다. 다문화가정 자녀의 이중언어 교육은 가족이 소통할 수 있고 화합과 통합으로 이어 주는 강력한 수단이 되어야 한다. 본 연구는 광주·전남지역의 특성을 고려한 다문화가정 자녀의 한국어교육 지원정책이 활발하게 연구되고 논의가 이루어져서 다문화교육 내 한국어교육 지원정책이 새롭게 마련되고 설정되어서 다문화가정 자녀들의 교육이 현실적으로 접근되고 교육의 질이 향상될 수 있었으면 한다.
한국사회가 경제적 위상이 높아지고 국제화와 한류문화의 파급이 가속화되면서 외국인 노동자 증가, 국제결혼에 의한 이주여성 유입 등으로 다문화사회로 급격히 변화 하면서 다문화가정 수가 증가하게 되었고, 그에 따른 다문화가정 자녀가 증가하였다. 다문화가정 자녀는 많은 정책과 지원에도 불구하고 한국어능력이 부족하여 정서적으로 많은 어려움을 겪고 있다. 그러므로 다문화가정 자녀 교육은 시작부터 특수목적 한국어로 분리되어 시작되어야 하며 다문화가정 자녀가 일상생활에 원활한 한국어뿐만 아니라 정규학교에 진학하여 학업에 지장이 없는 수준의 한국어능력이 필요하다. 따라서, 다문화가정 자녀의 특성과 목적에 맞는 한국어교육의 목표, 방향, 구성과 내용에 대한 면밀한 검토를 통해 한국어교육 지원 정책을 논해야 할 것이며 한국어교육이 중요한 만큼 정부를 비롯한 지자체·교육청에서 한국어교육 지원에 좀 더 체계적이고 효율적인 지원정책이 요구된다. 이에 본 연구에서는 위와 같은 연구의 필요성과 문제의식을 바탕으로 광주·전남지역에서 진행되고 있는 다양한 다문화가정 자녀 한국어교육 지원 사업 및 실태를 조사하고 분석함으로서 나타난 문제점을 중심으로 개선방안을 도출하고자 하며, 이후 세워질 정책의 기초자료가 되고자 한다. 본 연구의 개선방안으로 인적자원 지원과 행정·재정적 지원, 사회적 통합지원으로 구분하여 제시하였다. 인적자원 지원 개선방안으로는 첫째, 전문성을 갖추고 한국어 교사로서의 역할뿐만 아니라 한국어에 대한 전반적인 이해와 한국의 문화, 역사, 사회에 대한 지식, 언어의 배경이 되는 문화에 대한 풍부한 지식을 통해 한국문화의 전달자로서의 역할도 충분히 해낼 수 있는 교사가 양성되어야 한다. 둘째, 다문화가정이 증가함에 따라 다문화 자녀교육을 담당하고 있는 교사, 다문화 학생관련 직원, 자원봉사자들이 네트워크를 구성하여 다문화학생 지도와 다문화 이해교육과 다문화관련 교육에 관심을 갖고 지역사회 안에서 다문화에 대한 홍보와 다문화가정과 자녀들에 대한 인식전환을 도와줄 수 있는 전문적인 다문화이해 교사가 양성되어야 한다. 행정·재정적 개선방안으로는 첫째, 지역적인 여건과 특성이 고려된 차별화 된 교육이 실시되어야 한다. 둘째, 사업영역을 구분하고 실질적인 정책이 수립되어야 한다. 셋째, 수준별 학습 자료의 개발과 평가도구를 적절히 사용할 수 있는 교재 보급이 되어야 한다. 사회적 통합지원 개선방안으로는 첫째, 다문화 이해교육을 체험위주의 교육이 아닌 편견과 고정관념을 타파하는 교육이 실시되어야 한다. 둘째, 이중언어 교육을 적극적으로 실시해야 한다. 우리 한국사회는 공존이 아닌 동화되어 살기를 원하는 부정적인 생각 때문에 이중언어에 대한 교육이 활발히 이루어지지 못하고 있다. 다문화가정 자녀의 이중언어 교육은 가족이 소통할 수 있고 화합과 통합으로 이어 주는 강력한 수단이 되어야 한다. 본 연구는 광주·전남지역의 특성을 고려한 다문화가정 자녀의 한국어교육 지원정책이 활발하게 연구되고 논의가 이루어져서 다문화교육 내 한국어교육 지원정책이 새롭게 마련되고 설정되어서 다문화가정 자녀들의 교육이 현실적으로 접근되고 교육의 질이 향상될 수 있었으면 한다.
As the Korean society has been become a higher economic power with accelerating globalization and the Korean wave, it has rapidly been changed into a multi-cultural society with increasing foreign workforce and international marriages. Due to this, the number of multicultural families has increased ...
As the Korean society has been become a higher economic power with accelerating globalization and the Korean wave, it has rapidly been changed into a multi-cultural society with increasing foreign workforce and international marriages. Due to this, the number of multicultural families has increased as well as multi-cultural children. Despite many polices and support of the government, they have suffered from new languages and cultures. Therefore, the education of the multicultural children should be classified as in need of special Korean education. The ability to speak the Korean language is required for entering regular schools and enjoying everyday life as well. Therefore Korean language education support policies, which are suitable for characteristics and goals of Korean language education for the children of multi-cultural families, should be discussed via careful review by the municipal and provincial governments, including the government offices. A more systematic and efficient support policy is required for Korean language education. In this study, by investigating and analyzing of Korean language education program and status of various multicultural children in Gwangju Metropolitan City and Jeollanam-do area, I would like to come up with an improvement plan based on the problems shown and produce a data base for policies in the future. This study has presented improvements by focusing on support for human resources, administrative and financial support, and social integration. For improvement of human resources supports: First, professional Korean teachers who have a general understanding and an abundant knowledge of the culture behind Korean history, society, and language must be trained. Second, professional multicultural understanding teachers who are able to create a network for promotion of multiculturalism and help change of recognition must be cultivated. For improvement of administrative and financial supports: First, differentiated education should be conducted with local conditions and characteristics considered. Second, the business areas should be distinguished and practical policies have To be established. Third providing proper training aids with the level-specific learning materials. For improvement of social integration, education for multicultural understanding should be conducted to combat prejudice and stereotypes. Second, is the need to encourage a bilingual education. Currently our Korean society is not actively enabled to teach a dual language due to negative thoughts which want to assimilate instead of coexist. But if a bilingua education is encouraged, it will be a powerful tool for the multicultural familes to communicate and to lead to reconciliation and unity. Hopefully, the new policies will be established and help support Korean education in multi-cultural education so that the education of children can be approached realistically and the quality of education can be improved by actively discussing and studying Korean language education support policy of multi-cultural children in the Gwangju Metropolitan City and Jeollanam-do area.
As the Korean society has been become a higher economic power with accelerating globalization and the Korean wave, it has rapidly been changed into a multi-cultural society with increasing foreign workforce and international marriages. Due to this, the number of multicultural families has increased as well as multi-cultural children. Despite many polices and support of the government, they have suffered from new languages and cultures. Therefore, the education of the multicultural children should be classified as in need of special Korean education. The ability to speak the Korean language is required for entering regular schools and enjoying everyday life as well. Therefore Korean language education support policies, which are suitable for characteristics and goals of Korean language education for the children of multi-cultural families, should be discussed via careful review by the municipal and provincial governments, including the government offices. A more systematic and efficient support policy is required for Korean language education. In this study, by investigating and analyzing of Korean language education program and status of various multicultural children in Gwangju Metropolitan City and Jeollanam-do area, I would like to come up with an improvement plan based on the problems shown and produce a data base for policies in the future. This study has presented improvements by focusing on support for human resources, administrative and financial support, and social integration. For improvement of human resources supports: First, professional Korean teachers who have a general understanding and an abundant knowledge of the culture behind Korean history, society, and language must be trained. Second, professional multicultural understanding teachers who are able to create a network for promotion of multiculturalism and help change of recognition must be cultivated. For improvement of administrative and financial supports: First, differentiated education should be conducted with local conditions and characteristics considered. Second, the business areas should be distinguished and practical policies have To be established. Third providing proper training aids with the level-specific learning materials. For improvement of social integration, education for multicultural understanding should be conducted to combat prejudice and stereotypes. Second, is the need to encourage a bilingual education. Currently our Korean society is not actively enabled to teach a dual language due to negative thoughts which want to assimilate instead of coexist. But if a bilingua education is encouraged, it will be a powerful tool for the multicultural familes to communicate and to lead to reconciliation and unity. Hopefully, the new policies will be established and help support Korean education in multi-cultural education so that the education of children can be approached realistically and the quality of education can be improved by actively discussing and studying Korean language education support policy of multi-cultural children in the Gwangju Metropolitan City and Jeollanam-do area.
주제어
#광주·전남 지역 다문화가정 자녀 한국어학습 능력 한국어교육 지원 개선방안 한국어교육 지원정책
학위논문 정보
저자
김미향
학위수여기관
호남대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
한국어교육학과
지도교수
손경애
발행연도
2017
키워드
광주·전남 지역 다문화가정 자녀 한국어학습 능력 한국어교육 지원 개선방안 한국어교육 지원정책
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.