본 연구는 한국어를 배우는 학습자들에게 시조의 주제를 활용한 한국문화 교육이 효과적이라고 보고 그 교육 방안 제시를 목적으로 한다.
한국어를 배우려는 다양한 목적의 학습자들이 늘어남에 따라 한국어 교육을 어떻게 할 것인가에 따른 고민 또한 늘어나고 있다. 이전의 한국어 교육은 단순한 의사소통 목적으로 듣기, 읽기, 말하기, 쓰기의 기능적인 부분을 중심으로 교육이 이루어졌지만 지금은 목표어에 스며있는 문화까지 이해할 수 있어야 진정한 의사소통을 할 수 있다고 보고 문화교육이 강조되면서 문학을 통한 한국문화 교육 방안들이 제...
본 연구는 한국어를 배우는 학습자들에게 시조의 주제를 활용한 한국문화 교육이 효과적이라고 보고 그 교육 방안 제시를 목적으로 한다.
한국어를 배우려는 다양한 목적의 학습자들이 늘어남에 따라 한국어 교육을 어떻게 할 것인가에 따른 고민 또한 늘어나고 있다. 이전의 한국어 교육은 단순한 의사소통 목적으로 듣기, 읽기, 말하기, 쓰기의 기능적인 부분을 중심으로 교육이 이루어졌지만 지금은 목표어에 스며있는 문화까지 이해할 수 있어야 진정한 의사소통을 할 수 있다고 보고 문화교육이 강조되면서 문학을 통한 한국문화 교육 방안들이 제시되고 있다.
그 이유는 문학을 통해서 언어의 기능적인 학습뿐만 아니라 작품 속에 녹아있는 한국문화를 학습자들에게 자연스럽게 알리는 도구로 사용할 수 있기 때문이다. 한국문화 교육 방안으로 많은 문학 작품들을 활용하고 있지만 고전 문학인 시조를 활용한 한국문화 교육에 대한 연구는 극히 미미하다. 먼저 고전문학을 이용한 문화교육에 대해 살펴보고 문화교육으로서 시조를 활용한 연구가 많이 이루어지고 있지 않지만 드물게 선행된 연구를 고찰해 보았다.
2장에서는 시조를 활용한 한국어 문화교육으로서 문학과 문화와의 관계에 대하여 여러 학자의 연구를 살펴보고 다음으로 고전문학을 활용한 한국문화 교육에 대한 연구를 살펴보고자 한다. 마지막으로 이 글에서 논의하고자 하는 시조를 활용한 한국문화 교육 방안에 대해 유의미한 점들을 분석해 보았다.
3장에서는 한국문화 교육을 위해 시조의 주제별로 충성스러운 마음, 사랑의 정, 자연과 친화, 사람의 도리, 풍자와 해학, 이렇게 다섯 가지로 분류해서 각 주제 안에 담겨있는 한국문화를 도출해 내고 한국문화에 대한 가치를 부여 하였다. 그리고 한국문화 교육에 맞는 시조 선정을 위해서 먼저 국내 중학교 교과서와 고등학교 문학 교과서에 실려 있는 시조의 현황과 서울 소재 다섯 대학을 선정해 대학 소속 어학당이 사용하는 교재의 시조를 살펴보고 위에서 밝힌 다섯 가지 주제에 맞는 시조를 각 3편씩 선정하였다.
4장에서는 3장의 연구에서 추출한 시조 중에 송순의 <십 년을 경영하여>를 선정하여 한국의 자연 친화적인 문화 교육을 위해 문화 교육의 목표와 내용을 바탕으로 한 시조 수업의 모형과 시조 수업의 교수·학습 지도안을 제시 하였다.
시조의 주제를 활용한 한국문화 교육 방안으로 본고에서는 다섯 가지 주제 중에 ‘자연 친화’만 한국문화 교육 방안으로 제시하여 아쉬움이 남지만 나머지 문화도 다음 연구자들에 의해 다양한 수업 방법이 모색되기를 기대한다. 그리하여 시조를 활용한 한국문화 교육이 좀 더 효율적인 학습으로 현장에서 활용 되고 학습자 모두에게 한국 고유의 정형시인 시조에 한 발 다가갈 수 있기를 바란다.
본 연구는 한국어를 배우는 학습자들에게 시조의 주제를 활용한 한국문화 교육이 효과적이라고 보고 그 교육 방안 제시를 목적으로 한다.
한국어를 배우려는 다양한 목적의 학습자들이 늘어남에 따라 한국어 교육을 어떻게 할 것인가에 따른 고민 또한 늘어나고 있다. 이전의 한국어 교육은 단순한 의사소통 목적으로 듣기, 읽기, 말하기, 쓰기의 기능적인 부분을 중심으로 교육이 이루어졌지만 지금은 목표어에 스며있는 문화까지 이해할 수 있어야 진정한 의사소통을 할 수 있다고 보고 문화교육이 강조되면서 문학을 통한 한국문화 교육 방안들이 제시되고 있다.
그 이유는 문학을 통해서 언어의 기능적인 학습뿐만 아니라 작품 속에 녹아있는 한국문화를 학습자들에게 자연스럽게 알리는 도구로 사용할 수 있기 때문이다. 한국문화 교육 방안으로 많은 문학 작품들을 활용하고 있지만 고전 문학인 시조를 활용한 한국문화 교육에 대한 연구는 극히 미미하다. 먼저 고전문학을 이용한 문화교육에 대해 살펴보고 문화교육으로서 시조를 활용한 연구가 많이 이루어지고 있지 않지만 드물게 선행된 연구를 고찰해 보았다.
2장에서는 시조를 활용한 한국어 문화교육으로서 문학과 문화와의 관계에 대하여 여러 학자의 연구를 살펴보고 다음으로 고전문학을 활용한 한국문화 교육에 대한 연구를 살펴보고자 한다. 마지막으로 이 글에서 논의하고자 하는 시조를 활용한 한국문화 교육 방안에 대해 유의미한 점들을 분석해 보았다.
3장에서는 한국문화 교육을 위해 시조의 주제별로 충성스러운 마음, 사랑의 정, 자연과 친화, 사람의 도리, 풍자와 해학, 이렇게 다섯 가지로 분류해서 각 주제 안에 담겨있는 한국문화를 도출해 내고 한국문화에 대한 가치를 부여 하였다. 그리고 한국문화 교육에 맞는 시조 선정을 위해서 먼저 국내 중학교 교과서와 고등학교 문학 교과서에 실려 있는 시조의 현황과 서울 소재 다섯 대학을 선정해 대학 소속 어학당이 사용하는 교재의 시조를 살펴보고 위에서 밝힌 다섯 가지 주제에 맞는 시조를 각 3편씩 선정하였다.
4장에서는 3장의 연구에서 추출한 시조 중에 송순의 <십 년을 경영하여>를 선정하여 한국의 자연 친화적인 문화 교육을 위해 문화 교육의 목표와 내용을 바탕으로 한 시조 수업의 모형과 시조 수업의 교수·학습 지도안을 제시 하였다.
시조의 주제를 활용한 한국문화 교육 방안으로 본고에서는 다섯 가지 주제 중에 ‘자연 친화’만 한국문화 교육 방안으로 제시하여 아쉬움이 남지만 나머지 문화도 다음 연구자들에 의해 다양한 수업 방법이 모색되기를 기대한다. 그리하여 시조를 활용한 한국문화 교육이 좀 더 효율적인 학습으로 현장에서 활용 되고 학습자 모두에게 한국 고유의 정형시인 시조에 한 발 다가갈 수 있기를 바란다.
This study aims to suggest an education method based on an idea that Korean culture education using theme of sijo is effective to Korean learners.
As the number or Korean learners for various purposes is increasing, it has brought attention to method of Korean education. Previous education focus...
This study aims to suggest an education method based on an idea that Korean culture education using theme of sijo is effective to Korean learners.
As the number or Korean learners for various purposes is increasing, it has brought attention to method of Korean education. Previous education focused on functional part such as listening, reading, writing and speaking for simple communication, but latest trend focuses on cultural education as true communication is possible when one can understand culture merged with the language. Thus, the intercultural approach has been popular related to teaching and learning of Korean language.
It is because literature not only can be a tool to help functional learning of langue but also a tool naturally teaching learners about the Korean culture.
Many Korean culture education method use literature, but there is barely no Korean culture education studies using sijo,
the classical literature. First, the study examined culture education using classical literature and contemplated on previous research that used sijo as tool for culture education. In chapter 2, the study examined researches about relationship between literature and culture as a Korean
culture education using sijo, and examined the study for Korean culture education using classical literature. Finally, the study examined Korean culture education using sijo, and reviewed on its significance.
In chapter 3, the study categorized theme of sijo into loyalty, affection, nature and friendship, duty of man, satire and humor for Korean culture education and granted value as Korean culture education by drawing up Korean culture within each theme. And to select sijo for Korean culture education, the study examined sijos from textbooks used in 5 college language schools located in Seoul and sijos from middle and high school text book, and selected 3 sijos each from 5 categories.
In chapter 4, the study selected written by Song Soon among extracted sijos from chapter 3 to suggest a teaching learning guideline for sijo class and sijo class model based on purpose and contents of culture education for nature friendly culture education of Korea.
As a Korean culture education method using theme of sijo, this study only suggested 'nature friendly' among 5 themes as Korean culture education method, but it could be attempted in the follow-up studies by seeking various education methods. It is expected that Korean culture education using sijo could be utilized in educational field as more effective method of education, and that learners could feel closer to sijo, the Korean traditional poetry with a fixed form.
This study aims to suggest an education method based on an idea that Korean culture education using theme of sijo is effective to Korean learners.
As the number or Korean learners for various purposes is increasing, it has brought attention to method of Korean education. Previous education focused on functional part such as listening, reading, writing and speaking for simple communication, but latest trend focuses on cultural education as true communication is possible when one can understand culture merged with the language. Thus, the intercultural approach has been popular related to teaching and learning of Korean language.
It is because literature not only can be a tool to help functional learning of langue but also a tool naturally teaching learners about the Korean culture.
Many Korean culture education method use literature, but there is barely no Korean culture education studies using sijo,
the classical literature. First, the study examined culture education using classical literature and contemplated on previous research that used sijo as tool for culture education. In chapter 2, the study examined researches about relationship between literature and culture as a Korean
culture education using sijo, and examined the study for Korean culture education using classical literature. Finally, the study examined Korean culture education using sijo, and reviewed on its significance.
In chapter 3, the study categorized theme of sijo into loyalty, affection, nature and friendship, duty of man, satire and humor for Korean culture education and granted value as Korean culture education by drawing up Korean culture within each theme. And to select sijo for Korean culture education, the study examined sijos from textbooks used in 5 college language schools located in Seoul and sijos from middle and high school text book, and selected 3 sijos each from 5 categories.
In chapter 4, the study selected written by Song Soon among extracted sijos from chapter 3 to suggest a teaching learning guideline for sijo class and sijo class model based on purpose and contents of culture education for nature friendly culture education of Korea.
As a Korean culture education method using theme of sijo, this study only suggested 'nature friendly' among 5 themes as Korean culture education method, but it could be attempted in the follow-up studies by seeking various education methods. It is expected that Korean culture education using sijo could be utilized in educational field as more effective method of education, and that learners could feel closer to sijo, the Korean traditional poetry with a fixed form.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.