조음교대운동(DDK)은 연구개, 혀, 입술 등의 조음기관 근육들의 운동속도와 규칙성을 알아보는 것으로 구강운동능력과 운동 협응 능력을 평가하여 조음기관의 기능을 알아본다. DDK 평가는 아동 및 성인의 조음기관 운동 능력을 알아보는 데 유용하며 DDK의 규준데이터와의 비교를 통해 아동 및 성인의 발음 능력을 평가할 수 있다. 특히 아동기에는 신체적 발달과 함께 구어 능력이 발달하는 중요한 시기이다. 현재 국내에는 초등학생을 대상으로 한 DDK 규준데이터가 거의 없는 실정이며 본 연구는 초등학교 저학년의 DDK 수행력을 알아보고 규준데이터를 제공하기 위해 실시하였다. 본 연구에서는 초등학교 1, 2학년 아동을 대상으로 학년 및 성별에 따른 DDK 속도와 규칙성의 특성을 살펴보고자 하였다. 대상자는 광주광역시에 초등학교에 재학 중인 초등학교 1학년(남자:45명, 여자:50명)과 2학년(남자:47명, 여자:52명), 총 194명을 대상으로 하였다. 평가과제는 ...
조음교대운동(DDK)은 연구개, 혀, 입술 등의 조음기관 근육들의 운동속도와 규칙성을 알아보는 것으로 구강운동능력과 운동 협응 능력을 평가하여 조음기관의 기능을 알아본다. DDK 평가는 아동 및 성인의 조음기관 운동 능력을 알아보는 데 유용하며 DDK의 규준데이터와의 비교를 통해 아동 및 성인의 발음 능력을 평가할 수 있다. 특히 아동기에는 신체적 발달과 함께 구어 능력이 발달하는 중요한 시기이다. 현재 국내에는 초등학생을 대상으로 한 DDK 규준데이터가 거의 없는 실정이며 본 연구는 초등학교 저학년의 DDK 수행력을 알아보고 규준데이터를 제공하기 위해 실시하였다. 본 연구에서는 초등학교 1, 2학년 아동을 대상으로 학년 및 성별에 따른 DDK 속도와 규칙성의 특성을 살펴보고자 하였다. 대상자는 광주광역시에 초등학교에 재학 중인 초등학교 1학년(남자:45명, 여자:50명)과 2학년(남자:47명, 여자:52명), 총 194명을 대상으로 하였다. 평가과제는 AMR 과제 ‘퍼’, ‘터’, ‘커’와 SMR 과제 ‘퍼터커’를 수행하였다. Motor speech profile(Model 5141, KAYpentax) 프로그램을 사용하여 AMR의 속도와 규칙성을 측정하였고 Praat(v6.0.3.6)의 파형 분석을 통해 SMR의 속도를 측정하였다. 통계처리는 SPSS(21.0)기술통계를 통해 평균값과 표준편차를 알아보았고 이원분산분석(two-way ANOVA)을 통해 학년과 성별에 따른 AMR과 SMR의 차이를 알아보았다. 본 연구결과는 다음과 같았다. 첫째, AMR 속도는 ‘퍼’, ‘터’, ‘커’ 모두 학년에 따라 통계적으로 유의한 차가 있었으며 2학년 집단에서 AMR 속도가 더 빨랐다. 그리고 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없었으며 학년과 성별에 따른 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 둘째, AMR 규칙성은 ‘퍼’, ‘터’, ‘커’ 모두 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으며 여학생 집단에서 AMR이 더 규칙적인 것으로 나타났다. 학년에 따른 규칙성에서는 유의한 차이가 없었으며 학년과 성별에 따른 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 셋째, SMR 속도는 ‘퍼터커’ 모두 학년에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으며 2학년 집단에서 SMR 속도가 더 빨랐다. 그리고 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없었으며 학년과 성별에 따른 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 초등학교 1, 2학년 아동의 DDK 수행력이 학년과 성별에 따라 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 임상현장에서, 학령기 아동의 조음기관 기능을 평가하기 위한 기본 자료를 제시하였다. 차후 연구에서는 초등학교 학생을 대상으로 DDK 수행력을 속도, 규칙성뿐 만 아니라 조음정확도, 말 명료도 등과의 상관을 알아봄으로써 조음평가에서 DDK 수행력의 활용성을 알아볼 필요가 있다.
조음교대운동(DDK)은 연구개, 혀, 입술 등의 조음기관 근육들의 운동속도와 규칙성을 알아보는 것으로 구강운동능력과 운동 협응 능력을 평가하여 조음기관의 기능을 알아본다. DDK 평가는 아동 및 성인의 조음기관 운동 능력을 알아보는 데 유용하며 DDK의 규준데이터와의 비교를 통해 아동 및 성인의 발음 능력을 평가할 수 있다. 특히 아동기에는 신체적 발달과 함께 구어 능력이 발달하는 중요한 시기이다. 현재 국내에는 초등학생을 대상으로 한 DDK 규준데이터가 거의 없는 실정이며 본 연구는 초등학교 저학년의 DDK 수행력을 알아보고 규준데이터를 제공하기 위해 실시하였다. 본 연구에서는 초등학교 1, 2학년 아동을 대상으로 학년 및 성별에 따른 DDK 속도와 규칙성의 특성을 살펴보고자 하였다. 대상자는 광주광역시에 초등학교에 재학 중인 초등학교 1학년(남자:45명, 여자:50명)과 2학년(남자:47명, 여자:52명), 총 194명을 대상으로 하였다. 평가과제는 AMR 과제 ‘퍼’, ‘터’, ‘커’와 SMR 과제 ‘퍼터커’를 수행하였다. Motor speech profile(Model 5141, KAYpentax) 프로그램을 사용하여 AMR의 속도와 규칙성을 측정하였고 Praat(v6.0.3.6)의 파형 분석을 통해 SMR의 속도를 측정하였다. 통계처리는 SPSS(21.0)기술통계를 통해 평균값과 표준편차를 알아보았고 이원분산분석(two-way ANOVA)을 통해 학년과 성별에 따른 AMR과 SMR의 차이를 알아보았다. 본 연구결과는 다음과 같았다. 첫째, AMR 속도는 ‘퍼’, ‘터’, ‘커’ 모두 학년에 따라 통계적으로 유의한 차가 있었으며 2학년 집단에서 AMR 속도가 더 빨랐다. 그리고 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없었으며 학년과 성별에 따른 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 둘째, AMR 규칙성은 ‘퍼’, ‘터’, ‘커’ 모두 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으며 여학생 집단에서 AMR이 더 규칙적인 것으로 나타났다. 학년에 따른 규칙성에서는 유의한 차이가 없었으며 학년과 성별에 따른 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 셋째, SMR 속도는 ‘퍼터커’ 모두 학년에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으며 2학년 집단에서 SMR 속도가 더 빨랐다. 그리고 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없었으며 학년과 성별에 따른 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 초등학교 1, 2학년 아동의 DDK 수행력이 학년과 성별에 따라 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 임상현장에서, 학령기 아동의 조음기관 기능을 평가하기 위한 기본 자료를 제시하였다. 차후 연구에서는 초등학교 학생을 대상으로 DDK 수행력을 속도, 규칙성뿐 만 아니라 조음정확도, 말 명료도 등과의 상관을 알아봄으로써 조음평가에서 DDK 수행력의 활용성을 알아볼 필요가 있다.
Diadochokinesis (DDK) aims to identify the oral motor speed and regularity of articulatory organs such as soft palate, tongue, and lips and can determine the functions of articulatory organs by evaluating the oral motor ability and the motor coordination ability. The DDK evaluation is useful to dete...
Diadochokinesis (DDK) aims to identify the oral motor speed and regularity of articulatory organs such as soft palate, tongue, and lips and can determine the functions of articulatory organs by evaluating the oral motor ability and the motor coordination ability. The DDK evaluation is useful to determine the motor ability of articulatory organs in children and adults and can assess the articulatory ability through comparing with normative data from DDK. In particular, the childhood is an important period when the spoken ability develops together with physical development. However, there are few DDK normative data on elementary school students in Korea, and this study was conducted to determine the DDK performance ability in lower grades in elementary school and provide normative data. The purpose of this study was to investigate the characteristics of the speed and regularity of DDK in first- and second-grade students in elementary school. The subjects were a total of 194 students in first- (45 males, 50 females) and second-grade (47 males, 52 females) in elementary schools in Gwangju Metropolitan City. As evaluation tasks, AMR task 'pʌ’, ‘tʌ’, and ‘kʌ’ and SMR task ‘pʌtʌkʌ’ were performed. The speed and regularity of AMR was measured using Motor speech profile (Model 5141, KayPENTAX) and the speed of SMR was measured using waveform analysis in Praat (v6.0.3.6). In statistical analysis, mean value and standard deviation were determined by SPSS (21.0) descriptive statistics, and the difference between AMR and SMR by grade and sex was determined by Two-way ANOVA. The results of this study were as follows. First, there was a statistically significant difference by grade in AMR speed for ‘pʌ’, ‘tʌ’, and ‘kʌ’ and the AMR speed was faster in second grade group. And, there was no statistically significant difference by sex and no interaction effect by grade and sex was found. Second, AMR regularity showed a statistically significant difference in ‘pʌ’, ‘tʌ’, and ‘kʌ’ according to sex and was found to be more regular in female student group. There was no significant difference in regularity by grade and no interaction effect was found according to grade and sex. Third, the SMR speed showed statistically significant difference in ‘pʌtʌkʌ’ by grade and was faster in second grade group. And there was no statistically significant difference by sex and no interaction effect was found according to grade and sex. The results of this study showed that the DDK performance ability in first- and second-grade students in elementary school was slightly different according to grade and sex. This study presented basic data for evaluating the function of articulatory organs in school-aged children in clinical setting. In future research, it is necessary to determine the availability of DDK by investigating DDK performance ability in terms of its correlation with articulation accuracy and speech intelligibility as well as speed and regularity in elementary school students.
Diadochokinesis (DDK) aims to identify the oral motor speed and regularity of articulatory organs such as soft palate, tongue, and lips and can determine the functions of articulatory organs by evaluating the oral motor ability and the motor coordination ability. The DDK evaluation is useful to determine the motor ability of articulatory organs in children and adults and can assess the articulatory ability through comparing with normative data from DDK. In particular, the childhood is an important period when the spoken ability develops together with physical development. However, there are few DDK normative data on elementary school students in Korea, and this study was conducted to determine the DDK performance ability in lower grades in elementary school and provide normative data. The purpose of this study was to investigate the characteristics of the speed and regularity of DDK in first- and second-grade students in elementary school. The subjects were a total of 194 students in first- (45 males, 50 females) and second-grade (47 males, 52 females) in elementary schools in Gwangju Metropolitan City. As evaluation tasks, AMR task 'pʌ’, ‘tʌ’, and ‘kʌ’ and SMR task ‘pʌtʌkʌ’ were performed. The speed and regularity of AMR was measured using Motor speech profile (Model 5141, KayPENTAX) and the speed of SMR was measured using waveform analysis in Praat (v6.0.3.6). In statistical analysis, mean value and standard deviation were determined by SPSS (21.0) descriptive statistics, and the difference between AMR and SMR by grade and sex was determined by Two-way ANOVA. The results of this study were as follows. First, there was a statistically significant difference by grade in AMR speed for ‘pʌ’, ‘tʌ’, and ‘kʌ’ and the AMR speed was faster in second grade group. And, there was no statistically significant difference by sex and no interaction effect by grade and sex was found. Second, AMR regularity showed a statistically significant difference in ‘pʌ’, ‘tʌ’, and ‘kʌ’ according to sex and was found to be more regular in female student group. There was no significant difference in regularity by grade and no interaction effect was found according to grade and sex. Third, the SMR speed showed statistically significant difference in ‘pʌtʌkʌ’ by grade and was faster in second grade group. And there was no statistically significant difference by sex and no interaction effect was found according to grade and sex. The results of this study showed that the DDK performance ability in first- and second-grade students in elementary school was slightly different according to grade and sex. This study presented basic data for evaluating the function of articulatory organs in school-aged children in clinical setting. In future research, it is necessary to determine the availability of DDK by investigating DDK performance ability in terms of its correlation with articulation accuracy and speech intelligibility as well as speed and regularity in elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.