보육교사의 인성이 직무만족도 및 교사효능감에 미치는 영향 : 가정어린이집 보육교사를 중심으로 The Effect of Child care Teacher's Personality on Teacher's Sense of Efficacy and Job Satisfaction : Focused on Home Childcare Center’s teacher원문보기
본 연구는 보육교사의 인성이 직무만족도 및 교사효능감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 위하여 구성한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감의 배경 변인 (연령, 학력, 근무경력, 담당학급연령)에 따라 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 인성 및 직무만족도와 교사효능감 간의 상관관계는 어떠 한가? 셋째, 보육교사의 인성이 직무만족도와 교사효능감에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 알아보기 위해 전라남도 M시에 거주하는 가정어린이집 보육교사 300명을 대상으로 실시하였다. 본 연구의 수집된 자료는 ...
본 연구는 보육교사의 인성이 직무만족도 및 교사효능감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 위하여 구성한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감의 배경 변인 (연령, 학력, 근무경력, 담당학급연령)에 따라 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 인성 및 직무만족도와 교사효능감 간의 상관관계는 어떠 한가? 셋째, 보육교사의 인성이 직무만족도와 교사효능감에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 알아보기 위해 전라남도 M시에 거주하는 가정어린이집 보육교사 300명을 대상으로 실시하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS Win21.0 프로그램을 사용하였고, 측정도구의 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach’s alpha계수를 산출하였다. 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감과의 관계는 Pearson의 상관관계분석으로 하였고 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감과의 영향은 중다 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다 첫째, 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감의 배경변인에 따른 특성을 알아본 결과 먼저 보육교사의 인성전체에서는 45세 이상 보육교사가 전문대를 졸업 한 후 가정어린이집에서 10년 이상 근무하고 만1세반을 담당했을 때 보육교사 인성이 높게 나타났다. 직무만족도전체에서는 35세미만 보육교사가 전문대를 졸업 한 후 가정어린이집에서 10년 이상 근무하고 만1세반을 담당했을 때 보육교사 직무만족도가 높게 나타났다. 교사효능감 전체에서는 45세이상 보육교사가 대학교 이상을 졸업 한 후 10년 이상 근무하고 만0세반을 담당했을 때 보육교사 교사효능감이 높게 나타났다. 둘째, 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감과의 상관관계를 알아본 결과 먼저 보육교사의 인성과 직무만족도의 관계에서는 .40이었고, 직무만족도의 하위요인과의 관계가 있음도 나타났다. 보육교사의 인성과 교사효능감의 관계에서는 .50이었고 교사효능감의 하위요인과의 상관관계도 있는 것으로 나타냈다. 셋째, 보육교사의 인성이 직무만족도, 교사효능감에 미치는 영향을 알아본 결과 보육교사의 인성이 직무만족도에 미치는 영향력은 19.2%이고, 보육교사 인성의 하위요인인 사회관계가 가장 큰 영향을 미쳤다. 보육교사의 인성이 교사효능감에 미치는 영향력은 27.0%이고, 보육교사 인성의 하위요인인 긍정적 자아개념, 사회관계, 창의-인성의 하위요인이 영향을 미쳤다. 이와 같이 연구 결과를 살펴 볼 때에 본 연구는 보육교사의 인성이 직무만족도 및 교사효능감의 영향이 있음을 밝혀냄으로써 보육교사의 자기성장을 위한 기초자료로 활용할 수 있을 것이며, 보육교사의 인성교육 및 프로그램 개발에 대한 기초자료로 이용될 수 있는 자료를 제공했다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 보육교사의 인성이 직무만족도 및 교사효능감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 위하여 구성한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감의 배경 변인 (연령, 학력, 근무경력, 담당학급연령)에 따라 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 인성 및 직무만족도와 교사효능감 간의 상관관계는 어떠 한가? 셋째, 보육교사의 인성이 직무만족도와 교사효능감에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 알아보기 위해 전라남도 M시에 거주하는 가정어린이집 보육교사 300명을 대상으로 실시하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS Win21.0 프로그램을 사용하였고, 측정도구의 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach’s alpha계수를 산출하였다. 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감과의 관계는 Pearson의 상관관계분석으로 하였고 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감과의 영향은 중다 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다 첫째, 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감의 배경변인에 따른 특성을 알아본 결과 먼저 보육교사의 인성전체에서는 45세 이상 보육교사가 전문대를 졸업 한 후 가정어린이집에서 10년 이상 근무하고 만1세반을 담당했을 때 보육교사 인성이 높게 나타났다. 직무만족도전체에서는 35세미만 보육교사가 전문대를 졸업 한 후 가정어린이집에서 10년 이상 근무하고 만1세반을 담당했을 때 보육교사 직무만족도가 높게 나타났다. 교사효능감 전체에서는 45세이상 보육교사가 대학교 이상을 졸업 한 후 10년 이상 근무하고 만0세반을 담당했을 때 보육교사 교사효능감이 높게 나타났다. 둘째, 보육교사의 인성, 직무만족도, 교사효능감과의 상관관계를 알아본 결과 먼저 보육교사의 인성과 직무만족도의 관계에서는 .40이었고, 직무만족도의 하위요인과의 관계가 있음도 나타났다. 보육교사의 인성과 교사효능감의 관계에서는 .50이었고 교사효능감의 하위요인과의 상관관계도 있는 것으로 나타냈다. 셋째, 보육교사의 인성이 직무만족도, 교사효능감에 미치는 영향을 알아본 결과 보육교사의 인성이 직무만족도에 미치는 영향력은 19.2%이고, 보육교사 인성의 하위요인인 사회관계가 가장 큰 영향을 미쳤다. 보육교사의 인성이 교사효능감에 미치는 영향력은 27.0%이고, 보육교사 인성의 하위요인인 긍정적 자아개념, 사회관계, 창의-인성의 하위요인이 영향을 미쳤다. 이와 같이 연구 결과를 살펴 볼 때에 본 연구는 보육교사의 인성이 직무만족도 및 교사효능감의 영향이 있음을 밝혀냄으로써 보육교사의 자기성장을 위한 기초자료로 활용할 수 있을 것이며, 보육교사의 인성교육 및 프로그램 개발에 대한 기초자료로 이용될 수 있는 자료를 제공했다는 점에서 의의가 있다.
It is the purpose of the study to investigate the effect of child care teacher's personality on teacher's sense of efficacy and job satisfaction. The research questions of this study are as follows.
1. What difference of the background variables on teacher's personality, job satisfaction an...
It is the purpose of the study to investigate the effect of child care teacher's personality on teacher's sense of efficacy and job satisfaction. The research questions of this study are as follows.
1. What difference of the background variables on teacher's personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy? 2. What correlation will be between their personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy? 3. What effects of teacher's personality on their job satisfaction and teacher's sense of efficacy? To investigate the research questions, a total of 300 child care teachers are the object of the study, who live in M city, Jeollanam-do. The collected data of this study were statistically processed with SPSS Win21.0. The Cronbach's alpha coefficient is calculated to verify the reliability of the measuring tools. As a statistical analysis tool, correlation analysis, which was adapted by Pearson, was conducted to investigate correlation between the child care teacher's personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy. And multiple regression analysis was conducted to investigate the effect of child care teacher's personality on teacher's sense of efficacy and job satisfaction.
The main results of this study are as follows.
First, when child care teacher's personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy was examined according to the background variables, in case of teacher's personality, over 45 years old teachers who graduated college, work over 10 years in home child-care center and care for a 1-year-old child show a high level of personality. In case of job satisfaction, under 35 years old teachers who graduated college, work over 10 years in home child-care center and care for a 1-year-old child show a high level of job satisfaction. In case of teacher's sense of efficacy, over 45 years old teachers who graduated college, work over 10 years in home child-care center and care for a 0-year-old child show a high level of sense of efficacy. Second, When correlation between the child care teacher's personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy was examined, child care teacher's personality showed .40 of correlative influence exerted on job satisfaction and there was a meaningful correlation between child care teacher's personality and all the sub factors of job satisfaction. And child care teacher's personality showed .50 of correlative influence exerted on teacher's sense of efficacy and there was a meaningful correlation between child care teacher's personality and all the sub factors of teacher's sense of efficacy.
Third, when examining the influence of child care teacher's personality on job satisfaction and teacher's sense of efficacy, child care teacher's personality showed 19.2% of influence exerted on job satisfaction. Social relationship, which is a sub factor of teacher's personality, has the greatest influence. And child care teacher's personality showed 27% of influence exerted on teacher's sense of efficacy. Positive self concept, social relationships and creativity-personality, which are sub factors of teacher's personality, have a great influence on teacher's sense of efficacy.
The objective of this study is to identify the influence of teacher's personality on job satisfaction and teacher's sense of efficacy. Based on the results of this study, the data can be used in teacher's self development, child care teachers' personality education and program development.
It is the purpose of the study to investigate the effect of child care teacher's personality on teacher's sense of efficacy and job satisfaction. The research questions of this study are as follows.
1. What difference of the background variables on teacher's personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy? 2. What correlation will be between their personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy? 3. What effects of teacher's personality on their job satisfaction and teacher's sense of efficacy? To investigate the research questions, a total of 300 child care teachers are the object of the study, who live in M city, Jeollanam-do. The collected data of this study were statistically processed with SPSS Win21.0. The Cronbach's alpha coefficient is calculated to verify the reliability of the measuring tools. As a statistical analysis tool, correlation analysis, which was adapted by Pearson, was conducted to investigate correlation between the child care teacher's personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy. And multiple regression analysis was conducted to investigate the effect of child care teacher's personality on teacher's sense of efficacy and job satisfaction.
The main results of this study are as follows.
First, when child care teacher's personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy was examined according to the background variables, in case of teacher's personality, over 45 years old teachers who graduated college, work over 10 years in home child-care center and care for a 1-year-old child show a high level of personality. In case of job satisfaction, under 35 years old teachers who graduated college, work over 10 years in home child-care center and care for a 1-year-old child show a high level of job satisfaction. In case of teacher's sense of efficacy, over 45 years old teachers who graduated college, work over 10 years in home child-care center and care for a 0-year-old child show a high level of sense of efficacy. Second, When correlation between the child care teacher's personality, job satisfaction and teacher's sense of efficacy was examined, child care teacher's personality showed .40 of correlative influence exerted on job satisfaction and there was a meaningful correlation between child care teacher's personality and all the sub factors of job satisfaction. And child care teacher's personality showed .50 of correlative influence exerted on teacher's sense of efficacy and there was a meaningful correlation between child care teacher's personality and all the sub factors of teacher's sense of efficacy.
Third, when examining the influence of child care teacher's personality on job satisfaction and teacher's sense of efficacy, child care teacher's personality showed 19.2% of influence exerted on job satisfaction. Social relationship, which is a sub factor of teacher's personality, has the greatest influence. And child care teacher's personality showed 27% of influence exerted on teacher's sense of efficacy. Positive self concept, social relationships and creativity-personality, which are sub factors of teacher's personality, have a great influence on teacher's sense of efficacy.
The objective of this study is to identify the influence of teacher's personality on job satisfaction and teacher's sense of efficacy. Based on the results of this study, the data can be used in teacher's self development, child care teachers' personality education and program development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.