본 연구에서는 시각장애인들을 대상으로 아들러이론기반 집단노래치료 프로그램을 개발하고 이 프로그램이 시각장애인의 열등감과 회복탄력성에 미치는 효과를 검증하였다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 아들러이론에 기반을 둔 집단노래치료 프로그램의 내용은 어떠한가? 둘째, 집단노래치료 프로그램이 시각장애인의 열등감과 회복탄력성에 미치는 효과는 어떠한가? 아들러이론기반 노래치료 프로그램은 아들러 이론의 핵심 개념인 사회적 관심, 우월성 추구, 격려 등을 기존의 노래 치료에 접목한 것으로 시각장애인의 특성을 충분히 고려하였다. 프로그램 개발을 위해 관련 문헌을 수집하여 분석하고 이를 토대로 프로그램 초안을 구성하는 과정을 거쳐 1회기에 90분씩 15회기의 최종 프로그램을 구성하였다. 특히 구성 과정에서 치료 근거에 중점을 두었다. 프로그램의 효과를 분석하기 위해 열등감과 회복탄력성을 측정하는 도구를 작성하여 프로그램 실시 전·후에 시각장애인 26명을 대상으로 실시하였다. 수집된 자료는 반복 측정 변량 분석(Repeated Measure ...
본 연구에서는 시각장애인들을 대상으로 아들러이론기반 집단노래치료 프로그램을 개발하고 이 프로그램이 시각장애인의 열등감과 회복탄력성에 미치는 효과를 검증하였다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 아들러이론에 기반을 둔 집단노래치료 프로그램의 내용은 어떠한가? 둘째, 집단노래치료 프로그램이 시각장애인의 열등감과 회복탄력성에 미치는 효과는 어떠한가? 아들러이론기반 노래치료 프로그램은 아들러 이론의 핵심 개념인 사회적 관심, 우월성 추구, 격려 등을 기존의 노래 치료에 접목한 것으로 시각장애인의 특성을 충분히 고려하였다. 프로그램 개발을 위해 관련 문헌을 수집하여 분석하고 이를 토대로 프로그램 초안을 구성하는 과정을 거쳐 1회기에 90분씩 15회기의 최종 프로그램을 구성하였다. 특히 구성 과정에서 치료 근거에 중점을 두었다. 프로그램의 효과를 분석하기 위해 열등감과 회복탄력성을 측정하는 도구를 작성하여 프로그램 실시 전·후에 시각장애인 26명을 대상으로 실시하였다. 수집된 자료는 반복 측정 변량 분석(Repeated Measure ANOVA) 기법을 적용하여 효과를 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 시각장애인을 위한 아들러기반 집단노래치료 프로그램은 시각장애인의 열등감을 감소시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 열등감을 구성하는 하위영역인 신체적 열등감, 사회적 열등감, 가정적 열등감, 음악적 열등감 모두에서 유의미한 감소 효과를 나타냈다. 특히 사회적 열등감은 집단노래치료 프로그램의 특성이 반영된 효과를 나타내는 것으로 본 연구가 집단 활동을 통해 관계 형성을 촉진 시키고 함께 노래하며 동질감을 형성한 결과로 보인다. 둘째, 집단노래치료 프로그램은 시각장애인의 회복탄력성을 증진시키는데도 효과적인 것으로 나타났다. 회복탄력성을 구성하는 하위영역인 정서조절, 낙관성, 대인관계, 충동통제, 자기효능감 모두에서 의미있는 효과를 보였다. 이는 집단노래치료 프로그램을 통하여 구성원들이 현재의 감정과 기분을 성찰한 후 관련 상황을 이해함으로써 자신의 정서 지식뿐 아니라 스트레스와 충동성을 조절하는 능력을 갖게 된 것으로 판단된다. 시각장애인을 대상으로 한 노래 및 음악치료 프로그램이 매우 미미한 상황을 감안할 때본 연구에서 개발된 프로그램은 중요한 의미를 지니고 있으며, 여기에 접목된 아들러 이론은 시각장애인의 행복한 삶과 관련하여 많은 장점을 지니고 있다. 본 연구에서 개발된 집단노래치료프로그램은 시각장애인들이 노래활동을 통해 거부감 없이 접근할 수 있으며, 효과 분석 결과로부터 프로그램의 유용성이 입증되었다. 특히, 노래치료에 아들러 이론의 유용한 개념들이 접목되어 프로그램의 질을 크게 향상시킨 것으로 판단된다. 또한 시각장애인의 복지 증진 차원에서 본 연구에서 개발된 집단노래치료 프로그램은 널리 보급되고 적극 활용되어야 할 것이다.
본 연구에서는 시각장애인들을 대상으로 아들러이론기반 집단노래치료 프로그램을 개발하고 이 프로그램이 시각장애인의 열등감과 회복탄력성에 미치는 효과를 검증하였다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 아들러이론에 기반을 둔 집단노래치료 프로그램의 내용은 어떠한가? 둘째, 집단노래치료 프로그램이 시각장애인의 열등감과 회복탄력성에 미치는 효과는 어떠한가? 아들러이론기반 노래치료 프로그램은 아들러 이론의 핵심 개념인 사회적 관심, 우월성 추구, 격려 등을 기존의 노래 치료에 접목한 것으로 시각장애인의 특성을 충분히 고려하였다. 프로그램 개발을 위해 관련 문헌을 수집하여 분석하고 이를 토대로 프로그램 초안을 구성하는 과정을 거쳐 1회기에 90분씩 15회기의 최종 프로그램을 구성하였다. 특히 구성 과정에서 치료 근거에 중점을 두었다. 프로그램의 효과를 분석하기 위해 열등감과 회복탄력성을 측정하는 도구를 작성하여 프로그램 실시 전·후에 시각장애인 26명을 대상으로 실시하였다. 수집된 자료는 반복 측정 변량 분석(Repeated Measure ANOVA) 기법을 적용하여 효과를 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 시각장애인을 위한 아들러기반 집단노래치료 프로그램은 시각장애인의 열등감을 감소시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 열등감을 구성하는 하위영역인 신체적 열등감, 사회적 열등감, 가정적 열등감, 음악적 열등감 모두에서 유의미한 감소 효과를 나타냈다. 특히 사회적 열등감은 집단노래치료 프로그램의 특성이 반영된 효과를 나타내는 것으로 본 연구가 집단 활동을 통해 관계 형성을 촉진 시키고 함께 노래하며 동질감을 형성한 결과로 보인다. 둘째, 집단노래치료 프로그램은 시각장애인의 회복탄력성을 증진시키는데도 효과적인 것으로 나타났다. 회복탄력성을 구성하는 하위영역인 정서조절, 낙관성, 대인관계, 충동통제, 자기효능감 모두에서 의미있는 효과를 보였다. 이는 집단노래치료 프로그램을 통하여 구성원들이 현재의 감정과 기분을 성찰한 후 관련 상황을 이해함으로써 자신의 정서 지식뿐 아니라 스트레스와 충동성을 조절하는 능력을 갖게 된 것으로 판단된다. 시각장애인을 대상으로 한 노래 및 음악치료 프로그램이 매우 미미한 상황을 감안할 때본 연구에서 개발된 프로그램은 중요한 의미를 지니고 있으며, 여기에 접목된 아들러 이론은 시각장애인의 행복한 삶과 관련하여 많은 장점을 지니고 있다. 본 연구에서 개발된 집단노래치료프로그램은 시각장애인들이 노래활동을 통해 거부감 없이 접근할 수 있으며, 효과 분석 결과로부터 프로그램의 유용성이 입증되었다. 특히, 노래치료에 아들러 이론의 유용한 개념들이 접목되어 프로그램의 질을 크게 향상시킨 것으로 판단된다. 또한 시각장애인의 복지 증진 차원에서 본 연구에서 개발된 집단노래치료 프로그램은 널리 보급되고 적극 활용되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to develop the group song therapy program based on Adler's theory for the blind. and to analyze the effects of the program. The research questions are as follows: first, what is the content of the group song therapy program based on Adler's theory for the blind? second,...
The purpose of this study was to develop the group song therapy program based on Adler's theory for the blind. and to analyze the effects of the program. The research questions are as follows: first, what is the content of the group song therapy program based on Adler's theory for the blind? second, how are the effects of the program on the inferiority feeling and resilience of the blind? To develop the program, the key concepts of Adler’s theory (i.e. social interest, encouragement, inferiority and superiority striving) were embedded to existing song therapy program considering the blind’s characteristics. Related sources and data were collected and analyzed to develop the preliminary program. The final program were composed of 15th sessions (90 minuets per one session) and focused on therapy grounds. To analyze the effects of the program, the questionnaires measuring the inferiority and resilience of the blind were composed and administered to 26 participants as pre and post test. The collected data were analyzed using repeated measure MANOVA and ANOVA by SPSS 21,0. The analysis results were summarized as follows ; first, the program was effective for decreasing the inferiority feeling of the blind. It had the meaningful effect in all sub-variables of physical, social, domestic, musical inferiority. Especially the effect in social inferiority was related to group activities of the program. Interpersonal relationship and community spirit may be advanced through the group activities of the program second, the program was effective for increasing the resilience of the blind. It had the meaningful effect in all sub-variables of emotional regulation, optimism,interpersonal relationship, impulse control, self efficacy. It may be that the participants understand their own feeling and the related situation through the program. The blind can be access to singing activities easily, so this group song therapy program is meaningful. And the program was verified to be useful from the effect analysis. Especially the quality of the program was advanced through the useful concepts of Adler’s theory. So this group song therapy program must be diffused broadly and used actively for the blind.
The purpose of this study was to develop the group song therapy program based on Adler's theory for the blind. and to analyze the effects of the program. The research questions are as follows: first, what is the content of the group song therapy program based on Adler's theory for the blind? second, how are the effects of the program on the inferiority feeling and resilience of the blind? To develop the program, the key concepts of Adler’s theory (i.e. social interest, encouragement, inferiority and superiority striving) were embedded to existing song therapy program considering the blind’s characteristics. Related sources and data were collected and analyzed to develop the preliminary program. The final program were composed of 15th sessions (90 minuets per one session) and focused on therapy grounds. To analyze the effects of the program, the questionnaires measuring the inferiority and resilience of the blind were composed and administered to 26 participants as pre and post test. The collected data were analyzed using repeated measure MANOVA and ANOVA by SPSS 21,0. The analysis results were summarized as follows ; first, the program was effective for decreasing the inferiority feeling of the blind. It had the meaningful effect in all sub-variables of physical, social, domestic, musical inferiority. Especially the effect in social inferiority was related to group activities of the program. Interpersonal relationship and community spirit may be advanced through the group activities of the program second, the program was effective for increasing the resilience of the blind. It had the meaningful effect in all sub-variables of emotional regulation, optimism,interpersonal relationship, impulse control, self efficacy. It may be that the participants understand their own feeling and the related situation through the program. The blind can be access to singing activities easily, so this group song therapy program is meaningful. And the program was verified to be useful from the effect analysis. Especially the quality of the program was advanced through the useful concepts of Adler’s theory. So this group song therapy program must be diffused broadly and used actively for the blind.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.